Heb waarschijnlijk ook een oorzaak gevonden voor mijn verkrampte quadriceps halfweg de marathon in april.
Al vrij vroeg ik de marathon had ik wat last aan mijn linkerheup. Was voor het eerst dat ik daar wat pijnscheuten voelde. Maar het heeft mij verder niet zoveel belemmerd.
De dagen erna voelde die wel gevoelig aan (mogelijks ook wat pijn, maarja, alles deed pijn toen
)
2-3 weken na de marathon had ik paar testloopjes gedaan om mijn CP te bepalen met de Stryd powermeter. Bij de hogere intensiteit had ik opnieuw last gekregen van mijn heup. Ook de dagen erna voelde ik die nog bij kracht zetten (bv. trap oplopen).
Daar dan bij de dokter voor geweest voor een voorschrift voor kine.
Blijkt dus dat mijn linkerknie licht naar binnen draait, waardeur mijn heup extra belast wordt. Wat bij veelvuldige herhaling dus kan leiden tot overbelasting of ontsteking. Rechts heb ik het ook heel licht. Daar nog geen pijn, maar voelt ook wel gevoelig aan.
Volgens de kine kan de compensatie van de heup te ontlasten dan zijn dat mijn quadriceps ook gingen verkrampen.
Het was alleszinds merkwaardig, dus ik kan het wel aannemen.
Al vrij vroeg ik de marathon had ik wat last aan mijn linkerheup. Was voor het eerst dat ik daar wat pijnscheuten voelde. Maar het heeft mij verder niet zoveel belemmerd.
De dagen erna voelde die wel gevoelig aan (mogelijks ook wat pijn, maarja, alles deed pijn toen
)2-3 weken na de marathon had ik paar testloopjes gedaan om mijn CP te bepalen met de Stryd powermeter. Bij de hogere intensiteit had ik opnieuw last gekregen van mijn heup. Ook de dagen erna voelde ik die nog bij kracht zetten (bv. trap oplopen).
Daar dan bij de dokter voor geweest voor een voorschrift voor kine.
Blijkt dus dat mijn linkerknie licht naar binnen draait, waardeur mijn heup extra belast wordt. Wat bij veelvuldige herhaling dus kan leiden tot overbelasting of ontsteking. Rechts heb ik het ook heel licht. Daar nog geen pijn, maar voelt ook wel gevoelig aan.
Volgens de kine kan de compensatie van de heup te ontlasten dan zijn dat mijn quadriceps ook gingen verkrampen.
Het was alleszinds merkwaardig, dus ik kan het wel aannemen.

Persoonlijk record staat nog wel op 2u41.
. Het pakt tijd alleszins, dus geduld en terug opbouwen nadien.