Général Zantas
Well-known member
Afgelopen 2 jaren begonnen met regelmatig te lopen, al verloor ik de motivatie wel telkens na twee-drie maanden om dan maar sporadisch eens een toertje te lopen (van 4-5x per week naar 1x per 2-3 weken, wel ook wat gefietst en veel gewandeld). Dit jaar weer begonnen en 20x gelopen in Januari.
Bedoeling is om eindelijk eens de marathon te lopen en van de bucket list te schrappen. Lange afstanden lopen vind ik vrij saai, die paar keren dat ik het in het verleden gedaan heb. Dus er is geen ambitie om marathons te blijven lopen in de toekomst. Ik wil er 1 in Augustus lopen en 1 in September hier in de regio., that's it.
Ik combineer de marathonvoorbereiding met gewichtsverlies omdat ik toch nog te zwaar sta (BMI van 24, zonder gespierd te zijn), dus in de eerste maanden is de focus vooral op zoveel mogelijk toertjes te lopen. Liever 5x 6km dan 3x 10km.
Mijn schema tot dusver in Januari:
Maandag tot vrijdag: 5-6km dagelijks, heuvelachtig (90 hoogtemeters). Tempo is van 5:45 naar 5:10/5:05 gegaan in Januari, aan gemiddeld 150/155 HS.
Zaterdag/zondag: 1 a 2 uur dagelijks wandelen met het gezin.
Vanaf Februari wil ik op zondag een lange, trage run invoeren (HS <140). Beginnen met 10 km en elke week 1 km extra. Einde Juni zit ik dan aan 30 km, en die 30 km wil ik 4 weken vasthouden tot 16 Juli, dat zijn 5 weken voor de marathon. En dan met 5 km afbouwen per week.
Dinsdag t/m Vrijdag blijft dagelijks gewoon 6 km op dat heuvelachtig parcours.
Zaterdag blijft zonder lopen, enkel wandelen en fietsen.
Maandag wordt ook uurtje fietsen of korte loop op traag tempo als recovery voor de lange afstand van zondag.
Op het hoogtepunt in Juli zou ik dan aan maximum 60 km per week zitten.
Doel is om de marathon uit te lopen in 4 uur of minder. Schema is samengesteld op basis van wat ik lees op het internet en mijn wens om dagelijks te lopen voor gewichtsverlies (toch zeker tot April, dan zou ik mijn doelgewicht bereikt moeten hebben).
Haalbaar?
Bedoeling is om eindelijk eens de marathon te lopen en van de bucket list te schrappen. Lange afstanden lopen vind ik vrij saai, die paar keren dat ik het in het verleden gedaan heb. Dus er is geen ambitie om marathons te blijven lopen in de toekomst. Ik wil er 1 in Augustus lopen en 1 in September hier in de regio., that's it.
Ik combineer de marathonvoorbereiding met gewichtsverlies omdat ik toch nog te zwaar sta (BMI van 24, zonder gespierd te zijn), dus in de eerste maanden is de focus vooral op zoveel mogelijk toertjes te lopen. Liever 5x 6km dan 3x 10km.
Mijn schema tot dusver in Januari:
Maandag tot vrijdag: 5-6km dagelijks, heuvelachtig (90 hoogtemeters). Tempo is van 5:45 naar 5:10/5:05 gegaan in Januari, aan gemiddeld 150/155 HS.
Zaterdag/zondag: 1 a 2 uur dagelijks wandelen met het gezin.
Vanaf Februari wil ik op zondag een lange, trage run invoeren (HS <140). Beginnen met 10 km en elke week 1 km extra. Einde Juni zit ik dan aan 30 km, en die 30 km wil ik 4 weken vasthouden tot 16 Juli, dat zijn 5 weken voor de marathon. En dan met 5 km afbouwen per week.
Dinsdag t/m Vrijdag blijft dagelijks gewoon 6 km op dat heuvelachtig parcours.
Zaterdag blijft zonder lopen, enkel wandelen en fietsen.
Maandag wordt ook uurtje fietsen of korte loop op traag tempo als recovery voor de lange afstand van zondag.
Op het hoogtepunt in Juli zou ik dan aan maximum 60 km per week zitten.
Doel is om de marathon uit te lopen in 4 uur of minder. Schema is samengesteld op basis van wat ik lees op het internet en mijn wens om dagelijks te lopen voor gewichtsverlies (toch zeker tot April, dan zou ik mijn doelgewicht bereikt moeten hebben).
Haalbaar?
.
)
