Ja maar dat is het nu net. De verloedering van 25-45 jaar ga je niet even fixen op een half jaartje. Tegen dat uw belastbaarheid iet of wat is dan ben je al wat jaren verder.
Ik zou niemand een marathon aanraden in zijn eerste 3 jaar. En ik zou eerlijk gezegd nog veel langer dan dat wachten.

Mja, waarom? Na 1 jaar lopen, en ik liep toen 20-25km al zonder veel problemen, heb ik het daarover gehad met sportkinesist. Die had er niets op tegen om richting najaar, dus na anderhalf jaar lopen, richting marathon te gaan. Heb daar ook geen nadelige effecten van gehad. Enkel voldoening.

Wel steeds consequent goed getraind, aan de hand van trainingsplannen, om een gezonde opbouw te voorzien.

Waarom niet?
 
Ik zou niemand een marathon aanraden in zijn eerste 3 jaar. En ik zou eerlijk gezegd nog veel langer dan dat wachten.
Bij mij was het na 3 jaar. Maar als ik dat zeg, speel ik natuurlijk wel vals.

Ik heb altijd aan ijsschaatsen en judo gedaan tot ongeveer 2004. En daarna heb ik 3 jaar aan orderpicking gedaan tem eind 2007.
Dan even een pauze om rond 2009 even te lopen en dan een scheenbeenblessure op te lopen.
Om dan in 2011 terug te gaan lopen en dit door te trekken tot 2014.

Dus enige nuance is hier op zijn plaats. Ik ben eigenlijk altijd vrij sportief geweest mits een paar kleine onderbrekingen he ;)

Mja, waarom? Na 1 jaar lopen, en ik liep toen 20-25km al zonder veel problemen, heb ik het daarover gehad met sportkinesist. Die had er niets op tegen om richting najaar, dus na anderhalf jaar lopen, richting marathon te gaan. Heb daar ook geen nadelige effecten van gehad. Enkel voldoening.

Wel steeds consequent goed getraind, aan de hand van trainingsplannen, om een gezonde opbouw te voorzien.

Waarom niet?
Alles hangt af van je sportieve achtergrond, hoe actief te gebleven bent he en op welke leeftijd je de draad weer oppikt.
Doe je 20 jaar niks tussen je 25ste en 45ste behalve in de zetel liggen snoepen, en is je gewicht gestegen naar 140kg, dan wil ik het nog wel eens zien gebeuren :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Mja, waarom? Na 1 jaar lopen, en ik liep toen 20-25km al zonder veel problemen, heb ik het daarover gehad met sportkinesist. Die had er niets op tegen om richting najaar, dus na anderhalf jaar lopen, richting marathon te gaan. Heb daar ook geen nadelige effecten van gehad. Enkel voldoening.

Wel steeds consequent goed getraind, aan de hand van trainingsplannen, om een gezonde opbouw te voorzien.

Waarom niet?

Waarom?
Omdat zoals ik al zei uw belastbaarheid als iemand die heel lang niet lichamelijk actief is geweest en een zittende job uitoefent gewoon niet optimaal.
Dat opbouwen duurt wel even, maar is ook van persoon tot persoon afhankelijk. Het kan dus perfect dat het voor u wel werkt en dat jij geluk hebt. Maar er zullen er ook zijn waarbij het niet werkt en het trainen van blessure naar blessure is.
 
Afgelopen 2 jaren begonnen met regelmatig te lopen, al verloor ik de motivatie wel telkens na twee-drie maanden om dan maar sporadisch eens een toertje te lopen (van 4-5x per week naar 1x per 2-3 weken, wel ook wat gefietst en veel gewandeld). Dit jaar weer begonnen en 20x gelopen in Januari.
Bedoeling is om eindelijk eens de marathon te lopen en van de bucket list te schrappen. Lange afstanden lopen vind ik vrij saai, die paar keren dat ik het in het verleden gedaan heb. Dus er is geen ambitie om marathons te blijven lopen in de toekomst. Ik wil er 1 in Augustus lopen en 1 in September hier in de regio., that's it.
Ik combineer de marathonvoorbereiding met gewichtsverlies omdat ik toch nog te zwaar sta (BMI van 24, zonder gespierd te zijn), dus in de eerste maanden is de focus vooral op zoveel mogelijk toertjes te lopen. Liever 5x 6km dan 3x 10km.

Mijn schema tot dusver in Januari:
Maandag tot vrijdag: 5-6km dagelijks, heuvelachtig (90 hoogtemeters). Tempo is van 5:45 naar 5:10/5:05 gegaan in Januari, aan gemiddeld 150/155 HS.
Zaterdag/zondag: 1 a 2 uur dagelijks wandelen met het gezin.

Vanaf Februari wil ik op zondag een lange, trage run invoeren (HS <140). Beginnen met 10 km en elke week 1 km extra. Einde Juni zit ik dan aan 30 km, en die 30 km wil ik 4 weken vasthouden tot 16 Juli, dat zijn 5 weken voor de marathon. En dan met 5 km afbouwen per week.
Dinsdag t/m Vrijdag blijft dagelijks gewoon 6 km op dat heuvelachtig parcours.
Zaterdag blijft zonder lopen, enkel wandelen en fietsen.
Maandag wordt ook uurtje fietsen of korte loop op traag tempo als recovery voor de lange afstand van zondag.
Op het hoogtepunt in Juli zou ik dan aan maximum 60 km per week zitten.

Doel is om de marathon uit te lopen in 4 uur of minder. Schema is samengesteld op basis van wat ik lees op het internet en mijn wens om dagelijks te lopen voor gewichtsverlies (toch zeker tot April, dan zou ik mijn doelgewicht bereikt moeten hebben).
Haalbaar?
 
Lap, weer last van 't loopspook de lopersknie.
Heb dit altijd na een periode dat ik wat minder kon lopen bv door de feestdagen ofzo.
Wat ik doe om de pijn te verminderen ( alles 2x12)

lunges
glute ham bridge
split squat
leg raise
Ik lig op bv m'n linkerzij en buig m'n rechterbeen naar buiten, voel ik goed in de bil en hou 't momentum vast.

Iemand nog aanraders?
 
Iemand die goede tips heeft voor accomodatie? Ik ga daar niet op de dag zelf naartoe rijden, dus met het gezin zaterdag opgaan en overnachten.
Beschikbaarheid van accomodaties in Rotterdam zelf lijkt me wel niet top meer. Dus wie ideeën heeft... bvb andere locatie met goede verbinding naar Rotterdam, zeker welkom.

Update: quasi elk hotel in Rotterdam gigantische markups voor dat weekend. Natuurlijk met het oog op de marathon.
Gisteravond iets geboekt in Den Haag voor het hele gezin aan een veel schappelijkere prijs.

Den Haag > Rotterdam zou dan geen probleem mogen zijn.
 
Waarschijnlijk wel. Maar je schema is wel re-te-saai.
5 dagen 5 kilometer en dan elke week nog eens een long run die ook al quasi niet van afstand varieert.

Het zou efficiënter zijn als je:
-Afwisselt van tempo én van afstand
-Af en toe een rustweek neemt

Goh, die dagelijkse 6km vind ik juist heel ontspannend omdat het tijdens mijn werk gebeurd. Na al die meetings en calls even half uurtje gaan lopen langs het bos met wat boenk-boenk muziek in de oren.
Die long runs zijn nieuw en moet ik dus nog even aankijken. Maar ze zullen wel vaak via andere routes zijn. Op dat vlak heb ik geluk dat ik naast de zee woon en er hier in de buurt ook nog eens een heuvelachtig natuurreservaat is. Ik kan dus de ene week langs het strand lopen, en de andere week in het bos, of door de stad.

Maar alleszins iets om in het achterhoofd te houden over een twee/drie maanden wanneer de verzadiging toeslaat.
 
Hier ben ik weer voor tips. Nog wat online aan het shoppen gezien ik toch nog thuis zit met corona. Deze keer: loopshorts 😄.
Voorlopig is het nog met gewoon ondergoed en een korte voetbalshort. Al kruipen die geregeld wel eens naar boven na een bepaalde tijd.
Weet niet of er 2 in 1 shorts zijn die jullie aanraden? Liefst niet met zo’n netje maar eerder compressie dan?
Of het bij de voetbalshorts houden maar specifiek sportondergoed zoeken?
:oink:
Niemand?
 
Afgelopen 2 jaren begonnen met regelmatig te lopen, al verloor ik de motivatie wel telkens na twee-drie maanden om dan maar sporadisch eens een toertje te lopen (van 4-5x per week naar 1x per 2-3 weken, wel ook wat gefietst en veel gewandeld). Dit jaar weer begonnen en 20x gelopen in Januari.
Bedoeling is om eindelijk eens de marathon te lopen en van de bucket list te schrappen. Lange afstanden lopen vind ik vrij saai, die paar keren dat ik het in het verleden gedaan heb. Dus er is geen ambitie om marathons te blijven lopen in de toekomst.
Waarom wilt ge iets doen dat ge eigenlijk niet graag doet? Als ge lange afstanden saai vindt, waarom werkt ge dan naar een doel dat om niets anders draait?
Ik wil er 1 in Augustus lopen en 1 in September hier in de regio., that's it.
Ik raad aan om er maar 1 te lopen. Een marathon lopen is enorm belastend voor het lichaam en gezien uw beperkte fysieke conditie gaat uw lichaam veel tijd nodig hebben om te herstellen.
Mijn schema tot dusver in Januari:
Maandag tot vrijdag: 5-6km dagelijks, heuvelachtig (90 hoogtemeters). Tempo is van 5:45 naar 5:10/5:05 gegaan in Januari, aan gemiddeld 150/155 HS.
Zaterdag/zondag: 1 a 2 uur dagelijks wandelen met het gezin.
  1. Tempo is op dit moment allesbehalve belangrijk.
  2. 5:10/5:05 is veel te snel. Dat is wat ik tegenwoordig loop op mijn rustige trainingen terwijl ik op wedstrijden waarschijnlijk +-37min haal op 10km. Dus breng uw tempo terug naar 5:45/6:00 om aan uw basis conditie te werken. Basis conditie is wat u die marathon gaat doen uitlopen en dat is op dit moment het enige waar ge u op moet focussen.
Vanaf Februari wil ik op zondag een lange, trage run invoeren (HS <140). Beginnen met 10 km en elke week 1 km extra. Einde Juni zit ik dan aan 30 km, en die 30 km wil ik 4 weken vasthouden tot 16 Juli, dat zijn 5 weken voor de marathon. En dan met 5 km afbouwen per week.
Geen rustweken met minder kilometers?

Doel is om de marathon uit te lopen in 4 uur of minder. Schema is samengesteld op basis van wat ik lees op het internet en mijn wens om dagelijks te lopen voor gewichtsverlies (toch zeker tot April, dan zou ik mijn doelgewicht bereikt moeten hebben).
Ik zou mij niet focussen op die 4uur. Uw enige doel zou moeten zijn om de marathon uit te lopen.

Als uitlopen het enige doel dan moet dat haalbaar zijn, alhoewel dat ik het binnen deze tijdspanne niemand zonder onderbouwde basis conditie zou aanraden
 
Laatst bewerkt:

Ik heb allemaal Evadict shortjes met zo'n ingebouwde slip, heel comfy en heeft vooraan als achteraan zakje voor gsm en kleine softflask.

Waarom wilt ge iets doen dat ge eigenlijk niet graag doet? Als ge lange afstanden saai vindt, waarom werkt ge dan naar een doel dat om niets anders draait?

Beetje bizarre insteek inderdaad, in het begin lijkt het allemaal wel mee te vallen maar zo'n marathon training is toch echt wel heel invasief in je leven. Als de motivatie er dan al niet is voor "lange" afstanden te doen is de kans op opgave toch groot.

Als je het echt wil doen @Général Zantas zou ik toch voor een deftig schema gaan en die 6km loopjes laten voor wat ze zijn, die gaan weinig bijdragen aan het eind resultaat. Met drie loopjes in de week kan het maar vier lijkt me aangewezen. Met een intervalsessie (niet al te zwaar we trainen ten slotte niet voor een PR op de 10K), (tempo)duurloop, LSD en daar tussen nog iets van recup loopje zal je al een pak verder komen dan 5 x 6km op tempo en een LSD. Er zijn genoeg apps/sites te vinden waar je leuke schema's kan vinden: decathlon, garmin, trenara.
 
Afgelopen 2 jaren begonnen met regelmatig te lopen, al verloor ik de motivatie wel telkens na twee-drie maanden om dan maar sporadisch eens een toertje te lopen (van 4-5x per week naar 1x per 2-3 weken, wel ook wat gefietst en veel gewandeld). Dit jaar weer begonnen en 20x gelopen in Januari.
Bedoeling is om eindelijk eens de marathon te lopen en van de bucket list te schrappen. Lange afstanden lopen vind ik vrij saai, die paar keren dat ik het in het verleden gedaan heb. Dus er is geen ambitie om marathons te blijven lopen in de toekomst. Ik wil er 1 in Augustus lopen en 1 in September hier in de regio., that's it.
Ik combineer de marathonvoorbereiding met gewichtsverlies omdat ik toch nog te zwaar sta (BMI van 24, zonder gespierd te zijn), dus in de eerste maanden is de focus vooral op zoveel mogelijk toertjes te lopen. Liever 5x 6km dan 3x 10km.

Mijn schema tot dusver in Januari:
Maandag tot vrijdag: 5-6km dagelijks, heuvelachtig (90 hoogtemeters). Tempo is van 5:45 naar 5:10/5:05 gegaan in Januari, aan gemiddeld 150/155 HS.
Zaterdag/zondag: 1 a 2 uur dagelijks wandelen met het gezin.

Vanaf Februari wil ik op zondag een lange, trage run invoeren (HS <140). Beginnen met 10 km en elke week 1 km extra. Einde Juni zit ik dan aan 30 km, en die 30 km wil ik 4 weken vasthouden tot 16 Juli, dat zijn 5 weken voor de marathon. En dan met 5 km afbouwen per week.
Dinsdag t/m Vrijdag blijft dagelijks gewoon 6 km op dat heuvelachtig parcours.
Zaterdag blijft zonder lopen, enkel wandelen en fietsen.
Maandag wordt ook uurtje fietsen of korte loop op traag tempo als recovery voor de lange afstand van zondag.
Op het hoogtepunt in Juli zou ik dan aan maximum 60 km per week zitten.

Doel is om de marathon uit te lopen in 4 uur of minder. Schema is samengesteld op basis van wat ik lees op het internet en mijn wens om dagelijks te lopen voor gewichtsverlies (toch zeker tot April, dan zou ik mijn doelgewicht bereikt moeten hebben).
Haalbaar?
Ja maar onderschat het niet. Tip: Als je een marathon wil lopen onder de 4u, train dan voor 3u45min.
Zorg voor die extra marge, want als je per ongeluk een slechte dag hebt, ga je anders zwaar afzien.
En neem je tijd, loop pas een marathon als je er klaar voor bent! Overhaast het NIET! Train voldoende en heel opbouwend.

Ga dan gewoon mee met de groep van 3u45min en als je voelt dat het halverwege te snel gaat, dan laat je de groep gaan, eet en drink je goed en zorg je er gewoon voor dat je op tijd binnen bent. Heb je wel die goeie dag, dan kan je gewoon verder doorlopen en finishen in 3u45 of sneller.

Dus train je voor 4u en denk je: Ik ga die tijd maar nipt halen, dus 3u45???? Ben je gek Makila? Dan zeg ik toch gewoon: Loop dan gewoon géén marathon. Ik spreek (helaas) uit eigen ervaring.

Je hebt altijd talenten, zoals Michiel, die zelfs sneller loopt dan zijn target, maar zonder talent .. neem nu mij (ZERO talent :))

Getraind voor 3u45 (Antwerpen) --> 3u58min gelopen
Getraind voor 3u45 (Antwerpen)--> 3u52min gelopen
Getraind voor 3u45 (Brussel) --> 3u51min gelopen
Getraind voor 3u30 (Brussel) --> 3u37min gelopen (3u34min na correctie, ik had bijna 500 meter meer gelopen dan een marathon)

De laatste keer zat ik er wel dichtbij, met een goeie haas die mij had ondersteund, ik blijf erbij - dan had ik 3u30 gehaald.
Echter ik heb op 4x nooit de tijd gehaald waarvoor ik getraind heb. Maar ik werd dus weldegelijk elke keer beter en beter ;)

Buiten de eerste marathon, zeiden mijn trainingen dat ik mijn tijd zeker en vast zou halen. Maar telkens was de langere afstand dodelijk.
Ze zeggen wel eens dat een marathon pas na 30-35km echt begint. En voor mij klopte dit alvast.

Ze zeggen ook wel eens dat als je 32km op training loopt aan tempo x, dat je dan ook 42km kan lopen aan tempo x. Voor mij is dat 4x onwaar gebleken. Wil ik echt comfortabel een marathon uitlopen zonder te crashen, dan ga ik toch echt 42km op training moeten lopen (of meer). Ik vermoed dat dit aan mijn zware bouw ligt (+ dat ik erg veel zweet). Ik heb geen echt goed loperslichaam.
 
Laatst bewerkt:
Waarom wilt ge iets doen dat ge eigenlijk niet graag doet? Als ge lange afstanden saai vindt, waarom werkt ge dan naar een doel dat om niets anders draait?

Omdat ik eigenlijk als tiener al een marathon wou lopen, maar het is er nooit van gekomen. Wil het gewoon van de bucket list schrappen.

5:10/5:05 is veel te snel. Dat is wat ik tegenwoordig loop op mijn rustige trainingen terwijl ik op wedstrijden waarschijnlijk +-37min haal op 10km. Dus breng uw tempo terug naar 5:45/6:00 om aan uw basis conditie te werken. Basis conditie is wat u die marathon gaat doen uitlopen en dat is op dit moment het enige waar ge u op moet focussen.

Ik snap dit niet goed. Ik heb al de conditie om zonder problemen 6-10 km te lopen, waarom zou ik trager moeten lopen voor iets wat ik al kan. Of begrijp ik je verkeerd? Basisconditie voor de marathon zelf bouw ik op met de long runs, en minder met de short runs toch?

Geen rustweken met minder kilometers?

Na de 16e Juli (dus na 4 weken 30 km long run) elke week 5km minder long run, dus 25-20-15-10 en de laatste zondag voor de marathon 5km.
De korte runs zullen in de laatste 2-3 weken ook wel verminderen, maar dat plan ik niet vooruit.

Ik zou mij niet focussen op die 4uur. Uw enige doel zou moeten zijn om de marathon uit te lopen.

Daarom wou ik 2 marathons lopen, de eerste om gewoon te focussen om hem uit te lopen en de tweede om, indien het de eerste keer niet lukt, onder de 4 uur te eindigen. Maar dit is ook enkel maar mogelijk als die eerste maximum 4h en 10-15 minuten duurde, op die paar weken ga je quasi niets kunnen verbeteren. Er zijn 5 weken tussen beide marathons, ik schat 2 weken recovery en 2 weken lichte training. Vooral de ervaring over hoe in te delen, zou wel een invloed kunnen hebben. Meer/minder drinken, meer/minder eten, etc.

@shiftyke Bedankt voor de feedback. Uiteindelijk zijn het nog 8 maanden, momenteel vind ik die 6 km loopjes fijn maar na enkele maanden kan ik gerust de insteek veranderen en switchen naar intervals. LSD en recup staan sowieso al ingepland. Tempo duurloop kan ik elke week ook wel inplannen vanaf het beter weer wordt, maar dat zal toch maar maximum 60 minuten zijn gezien ik een baan en een gezin heb.
 
Als je het echt wil doen @Général Zantas zou ik toch voor een deftig schema gaan en die 6km loopjes laten voor wat ze zijn
Deels mee eens, maar toch ook niet helemaal. Het hangt er vanaf. Je traint 3x per week en 60km per week en daarna schakel je geleidelijk over naar 4x per week om richting 65 km per week te gaan omdat je voelt dat nog meer lopen op 3 sessies te veel wordt voor u ... De eerste keer dat je dit doet, is het zeker geen slecht idee, om die 4de loop gewoon erg KORT te houden.

(Nu die 60 mag je ook vervangen door 40 of 50, whatever, maar vroeg of laat kom je op een bepaald punt dat bij 3x lopen je voelt dat je (tijdelijk of permanent), naar 4x per week moet gaan om je totale weekafstanden te vergroten. En dan mag uw schema nog zeggen wat het wil, .. je eigen lichaam zegt dan 'ja' of 'neen'. En zelfs de beste schema's hebben geen AI dus ze 100% op de letter volgen werkt niet voor elke loper. Wat heb je eraan van perse uw schema te volgen om de week erna in de lappenmand te liggen ??? Juist ja ..)

Dus bijvoorbeeld week x

32 - 14 - 14 = 60 en je voelt: Dit wordt zwaar, maar mijn schema zegt morgen 65km op 3 keer (ik zeg maar wat, ik zie nu even fictief een schema voor mij). Dan kan het soms beter zijn van dit tijdelijk op 4 loopsessies te doen ipv 3 en dan een weekje of 2 extra in uw schema toe te voegen. Schema's zijn NIET 100% heilig. Zo heb je meer recup en doe je toch de afstanden die je moet lopen en eens je lichaam er iets meer aan went, pas je u daarop aan.

En dan week x + 1 --> Dan heb je 3 keuzes

Keuze 1 : 32 - 14 - 14 - 6 = 66
Keuze 2 : 32 - 12 - 11 - 11 = 66
Keuze 3 : 32 - 17 - 17 = 66

Welke de beste keuze zal zijn, is persoonsgebonden maar voor mij was keuze 1 dan eerlijkheidshalve achteraf bezien altijd de beste keuze
(Ja ik heb daar mee geëxperimenteerd)

Na een tijdje als je 3x loopt en je blijft steeds de afstanden vergroten, dan kom je op een bepaald punt op een breekpunt (ik toch).
Dan een 4de sessie toevoegen is op een gegeven moment gewoon een must. (nogmaals: dit is persoonsgebonden)
Keuze 2 is dan echter niet goed, als dit je allereerste week is dat je van 3 naar 4x lopen gaat. Want dan is 11km gewoon TE veel voor de 4de loop. Dat bekwam mij persoonlijk echt nooit goed.

---

Allé ja ik volg je tot een bepaald punt he, maar 't is soms een moeilijke oefening. Daarom dat ik MrKendl ook wel begrijp als hij zegt: Je eerste marathon loop je best na 5+ jaar (liefst nog langer). Want dan heb je meer ervaring, dan kan je zelf ook een beetje uw opties beter overwegen en gewoon trainen wat het beste werkt voor jou. Je kent jezelf, je weet wat jou blessures oplevert, je weet wat werkt voor jou, en wat niet .. en voor een marathon heb je gewoon die ervaring echt wel nodig.
 
Laatst bewerkt:
Na de 16e Juli (dus na 4 weken 30 km long run) elke week 5km minder long run, dus 25-20-15-10 en de laatste zondag voor de marathon 5km.

Lijkt mij een zodanig lange taper dat je er nadeel van gaat ondervinden.

In mijn Trenara schema loop ik op 30 maart een simulatie van 26K om de 16e (2.5 weken later) een marathon te lopen. In jouw geval zit je op dat ogenblik al richting LSD van 10K.

Elk doet zijn ding, maar zoals jij het beschrijft zou ik weinig vertrouwen hebben in wat ik doe.
 
Lijkt mij een zodanig lange taper dat je er nadeel van gaat ondervinden.

In mijn Trenara schema loop ik op 30 maart een simulatie van 26K om de 16e (2.5 weken later) een marathon te lopen. In jouw geval zit je op dat ogenblik al richting LSD van 10K.

Elk doet zijn ding, maar zoals jij het beschrijft zou ik weinig vertrouwen hebben in wat ik doe.

Goed punt, ik kan een paar zondagen extra 30 km blijven lopen en met 10 km naar beneden gaan de laatste 2-3 weken.
 
Deels mee eens, maar toch ook niet helemaal.

Ik had het niet persé op de afstand hoor maar vooral op het feit dat hij die korte loopjes, snel afwerkt. De (lange) duurloop is nu eenmaal de bread and butter van een goede training.

Met dat laatste puntje ben ik het zeker eens, die 5 jaar lijkt me wat arbitrair maar enige loop ervaring is echt aangewezen, heb het in 2021 zelf ondervonden.

Dat was m’n tweede jaar lopen en toen begonnen met met een marathon schema. Ik had de ene blessure na de andere, als kers op de taart op 75% van de training alles afgeblazen wegens oververmoeid. Nu zijn we meer dan een anderhalf jaar verder waar ik die basis gewoon goed onderhouden heb en ik merk dat alles veel vlotter aanvoelt en vooral dat mijn lichaam veel minder sukkelt met van die typische overbelastings pijntjes.
 
Ik had het niet persé op de afstand hoor maar vooral op het feit dat hij die korte loopjes, snel afwerkt. De (lange) duurloop is nu eenmaal de bread and butter van een goede training.

Met dat laatste puntje ben ik het zeker eens, die 5 jaar lijkt me wat arbitrair maar enige loop ervaring is echt aangewezen, heb het in 2021 zelf ondervonden.

Dat was m’n tweede jaar lopen en toen begonnen met met een marathon schema. Ik had de ene blessure na de andere, als kers op de taart op 75% van de training alles afgeblazen wegens oververmoeid. Nu zijn we meer dan een anderhalf jaar verder waar ik die basis gewoon goed onderhouden heb en ik merk dat alles veel vlotter aanvoelt en vooral dat mijn lichaam veel minder sukkelt met van die typische overbelastings pijntjes.

Dat heb ik online ook wel gelezen, dat beginners te veel hooi op de vork nemen en te veel duurlopen doen waardoor er dus blessures opduiken. Daarom dat ik zeker de eerste paar maanden mij vooral wil focussen op de kortere loopjes om te vermijden dat ik tegen een blessure aanloop (hehehe).

Ik heb in het verleden (afgelopen 2 jaar) al 3 maanden lang 5 a 6 keer per week 5-6 km gelopen, dus ik weet dat mijn lichaam dat aankan zonder blessures. Maar gezien ik 3-4 maanden heb stilgelegen, wil ik eerst dat weer opbouwen.
Vanaf morgen beginnen we aan lange, trage runs (1x per week) en vanaf Maart/April kan ik interval training 1x per week en een tempo loop van 1 uur per week invoegen. Dan ga ik uiteindelijk nog maar 2 of 3 loopjes van 6 km overhouden en die zullen aan een trager tempo ook gelopen worden dan wat ik nu doe, om die andere trainingen te compenseren.
Eventueel ook een fietssessie of 2 invoeren ipv lopen, zal van het weer telkens afhangen. Als het nat is, ga ik niet graag fietsen.
 
Vanavond na het werk een afspraak bij Runnerslab voor loopschoenen (footscan analyse).
Ben benieuwd. Loop momenteel met de Hoka Bondi op de weg , en de speedgoat 5 op de trails.
Speedgoats zitten mij perfect, Bondi zitten ook goed, maar toch da tikkeltje minder.
 
Terug
Bovenaan