80 per week? Krijg je daar geen blessures van? Ik vind de 40 per week die ik nu de laatste 2 maand doe al gigantisch veel :laugh:
Zelf nooit echt gelopen buiten de sporadische 10km, ik deed altijd andere sporten.
80 km voor iemand die meer dan recreatief loopt is niet zo uitzonderlijk. Ge moet dat natuurlijk wel opbouwen over een aantal maanden tijd. En voor beginnende lopers is dat zeker niet aan te raden.
 
80 km voor iemand die meer dan recreatief loopt is niet zo uitzonderlijk. Ge moet dat natuurlijk wel opbouwen over een aantal maanden tijd. En voor beginnende lopers is dat zeker niet aan te raden.

Ik ben nu al enkele weken aan het trainen voor een marathon begin maart in mijn wekelijks volume piekt deze week op 76km. Dat heeft zich geleidelijk aan opgebouwd en bouwt volgende zelfs al geleidelijk aan af. Mijn doel is 4u15 dus voor een "beginner" als mezelf is 80km inderdaad niet zo ver gegrepen.
 
Ik doe dit pas sinds een 2 maand hé.

En komt hier van: https://www.bol.com/nl/nl/f/runner-s-world-run-less-run-faster/9200000033215542/

Dat boek werd hier in excel gegoten waar je het aan eigen snelheid kan aanpassen:

Ik zal zien, want heb voorlopig het omgekeerde gevoel...
Ik voel niets door die demping, en merk geen stabiliteit problemen of zo.
Jesus. Ben aan het lezen over die aanpak. Maar zoals gezegd: ab-so-luut niks voor mij.
En er zijn duidelijk ook heel wat "caveats" aan, die je ook zult moeten vervullen voor het iets voor jou kan zijn, zo te zien. 3 dagen lopen per week, en allemaal intensief.

Het is een beetje een reactie die er geweest is op oa de "junk miles". En die laatste zijn inderdaad redelijk nutteloos. Vanaf een bepaald fitheidsniveau ;) Alleen is dat pas veel verder in het traject dan veel mensen zelf zouden inschatten. Junk miles worden pas echt junk en nutteloze kilometers als je aerobe basis al groot genoeg is.

Staat dan ook in de inleidingen over deze aanpak: niet doen als beginner, niet doen als je niet al uitgebreid speed work hebt gedaan. En niet doen als je niet ondertussen ook (intensief) cross training doet, met zware nadruk op core en kracht. Klinkt toch vooral als roofbouw die je probeert te ondersteunen met genoeg andere krachttraining, maar geen plan om jaren en jaren vol te houden.

Edit: "cross training" willen ze ook graag intensief, maar blijkbaar tellen ze daar ook fietsen of zwemmen bij mee. En als dat niet kan, gewoon lange trage loopjes. Dan komt het natuurlijk al heel erg in de buurt van een "normaal" plan, maar met veel intense kilometers erbovenop. Alleen doe je je trage km's liefst niet te voet. Waar wel iets voor valt te zeggen.
 
Jesus. Ben aan het lezen over die aanpak. Maar zoals gezegd: ab-so-luut niks voor mij.
En er zijn duidelijk ook heel wat "caveats" aan, die je ook zult moeten vervullen voor het iets voor jou kan zijn, zo te zien. 3 dagen lopen per week, en allemaal intensief.

Het is een beetje een reactie die er geweest is op oa de "junk miles". En die laatste zijn inderdaad redelijk nutteloos. Vanaf een bepaald fitheidsniveau ;) Alleen is dat pas veel verder in het traject dan veel mensen zelf zouden inschatten. Junk miles worden pas echt junk en nutteloze kilometers als je aerobe basis al groot genoeg is.

Staat dan ook in de inleidingen over deze aanpak: niet doen als beginner, niet doen als je niet al uitgebreid speed work hebt gedaan. En niet doen als je niet ondertussen ook (intensief) cross training doet, met zware nadruk op core en kracht. Klinkt toch vooral als roofbouw die je probeert te ondersteunen met genoeg andere krachttraining, maar geen plan om jaren en jaren vol te houden.

Edit: "cross training" willen ze ook graag intensief, maar blijkbaar tellen ze daar ook fietsen of zwemmen bij mee. En als dat niet kan, gewoon lange trage loopjes. Dan komt het natuurlijk al heel erg in de buurt van een "normaal" plan, maar met veel intense kilometers erbovenop. Alleen doe je je trage km's liefst niet te voet. Waar wel iets voor valt te zeggen.
Zeer individueel dan:

5 of 6 keer per week lopen zou ik enorm saai vinden...
3 diverse looptrainingen naast 2 fullbody fitnesstrainingen vind ik ideaal, naast af en toe een spelsport.
Vandaar dat dat Furman programma mij zo aanstond.
Het opmerkelijke gebrek aan blessures itt vorige keer, wijt ik voorlopig aan die fitness (core, hamstrings, leg extension schokdempers etc, ...).

Want ja, méér is allemaal goed en wel, maar er moet ook nog wat gewerkt worden.
En dan zou ik wegens tijdsgebrek ook marktaandeel verliezen qua shitposting op BG! :biglaugh:
 
Over kilometers:
Tenzij je een natuurtalent bent moet je dat opbouwen. Vroeger kreeg ik pijntjes als ik boven de 60 kilometer per week ging. Nu kan ik probleemloos boven de 90 kilometer gaan. Misschien nog meer kilometer per week, maar daarvoor heb ik gewoonweg niet de tijd en/of motivatie. Consistent kilometers draaien en je zal de verbetering wel merken, zowel in blessuregevoeligheid als tempo & afstand die je aankan. .

Over kilometers en de marathon:
Je kan op 50 kilometer per week een marathon lopen. Ik heb het zelf gedaan. Maar geloof me, het is zo veel comfortabeler als je een bredere basis hebt. Waarschijnlijk kan je ook op 25 kilometer per week een marathon uitlopen. Maar ik pas er voor om compleet kapot na 6 uur over de finish te komen. Misschien had ik vorig jaar kunnen finishen op een 100 miles, maar ik had te weinig getraind en hoewel pijnloos een ultra lopen een illusie is, is er een verschil tussen een 'gezonde portie afzien' en 'medisch onverantwoord'.
 
5 of 6 keer per week lopen zou ik enorm saai vinden...
Combineer het met je andere passie -> de beurs :wink:

Ik loop zeker 5x per week en dan ook nog eens dagelijks 1-2 keer wandelen met hond -> telkens met podcast, op die manier besef je zelfs niet dat je aan het lopen bent (op voorwaarde dat het aan trage hartslag is natuurlijk)
 
Combineer het met je andere passie -> de beurs :wink:

Ik loop zeker 5x per week en dan ook nog eens dagelijks 1-2 keer wandelen met hond -> telkens met podcast, op die manier besef je zelfs niet dat je aan het lopen bent (op voorwaarde dat het aan trage hartslag is natuurlijk)
Ik heb nog altijd spijt dat ik geen betere pacer had in 2017 want dan had ik mijn doel (3:30) wel gehaald. Nu denk ik dat dit voor een volgend leven zal zijn ;)

Maar ondanks een voorsprong van 3,5 minuten halverwege (21,1km), liep de pacer (met de groep) weg van mij. Een gemiddeld tempo van 4:50 op bosondergrond (zwaarder dan asfalt), was onvoldoende, om de groep vanaf dan nog te volgen en ik viel toen moederziel alleen.

Toen ik aan km 29 (Toen nog steeds 3,5 minuten voorsprong op schema) naar boven keek en ik het erg zwaar kreeg, zag ik de groep achter de horizon verdwijnen. En vanaf km 35 ging het licht uit. Ik heb toen gewoon uitgelopen aan 5:40 gemiddeld.

Nu wat ook niet geholpen heeft is dat ik aan de finish aan 42,62km zat ipv 42,195km. Dat hielp ook al niet.
 
Combineer het met je andere passie -> de beurs :wink:

Ik loop zeker 5x per week en dan ook nog eens dagelijks 1-2 keer wandelen met hond -> telkens met podcast, op die manier besef je zelfs niet dat je aan het lopen bent (op voorwaarde dat het aan trage hartslag is natuurlijk)
Voor de lange duurloop zou ik dat kunnen doen. (Alhoewel, gsm en oortjes (ik zweet!) meesleuren...)

Voor tijdens interval en tempo zit ik iets teveel op mijn tandvlees om deftig naar iets te luisteren.
Als ik ergens op geconcentreerd ben (zoals op zo'n soort podcast dan), verlies ik dikwijls mijn volledige omgeving uit het oog.
Mindere wegtoestand of takken in bos kunnen dan vervelend worden ...

Misschien moet ik net zeer luchtige podcasts luisteren waarbij het niet uitmaakt dat je af en toe een minuut mist :)

Langs de andere kant geniet ik ergens wel van de focus op ademhaling, hartslag, natuur, omgeving, mensen, ... tijdens het lopen.
Die lange duurloop probeer ik trouwens zoveel mogelijk in wedstrijdvorm te doen, of een nieuwe omgeving te zoeken.
Net omdat 2-3 uur lopen nogal eentonig kan zijn anders.
 
Als ik ergens op geconcentreerd ben (zoals op zo'n soort podcast dan), verlies ik dikwijls mijn volledige omgeving uit het oog.
Mindere wegtoestand of takken in bos kunnen dan vervelend worden ...
De nachtmerrie op de marathon. Halverwege plots bosondergrond ipv asfalt. Ouch voor de beentjes!
Dan ineens aan km 30, nog een stevige puist.

Als je dan denkt dat je het ergste gehad hebt, zo op het einde ineens nog een beklimming zoals de Heistse Berg ;)

Dat is / was Brussel (geen idee wat het parkoers nu is)
 
Ik denk dat het neerkomt op: Lopen is een te schijnbaar makkelijke sport met heel lage instapdrempel. Iedereen snapt dat je niet van couch to tatami kunt tegen zwarte gordels judo. Couch to marathon lijkt wel haalbaar. Het is gemakkelijk om fout te doen (al klinkt dat superarrogant, alsof al de rest het fout doet, dat bedoel ik niet).

Cfr ons gesprek gisteren: mensen leren starten met health, dan pas aerobisch! Bewegen in functie van je gezondheid > bewegen in functie van een sportief doel.

--------
Ben iig al aan het lopen/fietsen volgens de MAF. Nieuwsgierig naar wat het me oplevert.

Misschien ook eens kijken voor een deftige sports watch waarmee ik mijn algemeen bewegingsniveau kan tracken :thinking:
 
Voor de lange duurloop zou ik dat kunnen doen. (Alhoewel, gsm en oortjes (ik zweet!) meesleuren...)

Veel watches kunnen ook muziek onboard hebben he. Dus je hoeft niet per se je smartphone mee te nemen.
Oortjes natuurlijk wel, maar dat vind ik ook geen last. Ik zweet ook heel veel maar geen issues mee. Heb zelf Jabra 7 Active oortjes.
 
Veel watches kunnen ook muziek onboard hebben he. Dus je hoeft niet per se je smartphone mee te nemen.
Juist! Niet aan gedacht dat je ook smartwatches hebt waar muziek op kan.
Misschien wel het moment.

Want het is altijd wat met die Garmin 735xt.
Bluetooth verbinding met gsm heeft nooit gewerkt (3 verschillende gsm's).
En de laatste 2 maand wordt mijn hartslag na +-1.30u lopen altijd plots rond de 20 slagen minder en dat blijft zo tot het einde (van 155-160 nr 140-145 of zelfs al 120-125 gehad). Wat zeer vervelend gaat zijn als ik meer dan 21km wil lopen en moet doseren.

Apple smartwatch met Google Pixel smartphone lijkt me een slechte combinatie...?

Oortjes natuurlijk wel, maar dat vind ik ook geen last. Ik zweet ook heel veel maar geen issues mee. Heb zelf Jabra 7 Active oortjes.
Ik heb die Google Pixel buds A die gratis bij mijn gsm zaten in pre-order (los kosten ze 90 euro of zo), geen idee hoe die zich tot die Jabra verhouden.
 
Apple smartwatch met Google Pixel smartphone lijkt me een slechte combinatie...?

Over die combinatie kan ik weinig zeggen, ik dacht dat Apple watches inderdaad vooral op gebruik met iPhone gericht zijn maar kan verder niet zeggen wat er wel en niet zal werken.

Maar heb je echt smartwatch functionaliteit nodig? Een deftige Garmin (255 Music bvb, of 955 indien je maps nodig hebt, of Fenix/Epix/Enduro als budget echt geen issue is) is een waanzinnig goede sportswatch en moet je bvb niet elke dag aan de lader hangen, terwijl die je goed zal begeleiden in je loopavonturen.

Ik heb die Google Pixel buds A die gratis bij mijn gsm zaten in pre-order (los kosten ze 90 euro of zo), geen idee hoe die zich tot die Jabra verhouden.

Indien ze blijven zitten in je oren tijdens het lopen zal dat wel ok zijn :)
 
Juist! Niet aan gedacht dat je ook smartwatches hebt waar muziek op kan.
Misschien wel het moment.

Want het is altijd wat met die Garmin 735xt.
Bluetooth verbinding met gsm heeft nooit gewerkt (3 verschillende gsm's).
En de laatste 2 maand wordt mijn hartslag na +-1.30u lopen altijd plots rond de 20 slagen minder en dat blijft zo tot het einde (van 155-160 nr 140-145 of zelfs al 120-125 gehad). Wat zeer vervelend gaat zijn als ik meer dan 21km wil lopen en moet doseren.

Apple smartwatch met Google Pixel smartphone lijkt me een slechte combinatie...?


Ik heb die Google Pixel buds A die gratis bij mijn gsm zaten in pre-order (los kosten ze 90 euro of zo), geen idee hoe die zich tot die Jabra verhouden.
Garmin Fenix met gps en kaart-info is aanrader (ik heb de 6) -> ik ga regelmatig naar random gebied, teken op voorhand parcours van 25-35 km uit en dan gewoon horloge volgen -> is super om nieuw gebied te leren kennen (en helpt ook om in Stride nr 1 van provincie te zijn :biglaugh: )
 
Garmin Fenix met gps en kaart-info is aanrader (ik heb de 6) -> ik ga regelmatig naar random gebied, teken op voorhand parcours van 25-35 km uit en dan gewoon horloge volgen -> is super om nieuw gebied te leren kennen (en helpt ook om in Stride nr 1 van provincie te zijn :biglaugh: )
Geeft die watch dan ook route aanwijzingen? 'ga binnen 100 meter naar links' 'flauwe bocht naar rechts' enz?
Of moet je visueel meevolgen op de kaart aan uw pols?
 
Geeft die watch dan ook route aanwijzingen? 'ga binnen 100 meter naar links' 'flauwe bocht naar rechts' enz?
Of moet je visueel meevolgen op de kaart aan uw pols?

Op mijn Fenix 7X: audio signaal dat er iets moet gebeuren, dan even kijken op de watch.
Het is ook lopen he, niet autoracen. Dus je hebt tijd genoeg om te reageren, of af en toe eens op je watch te kijken. Op de kaartview krijg je ook steeds onderaan te zien binnen hoeveel meter de volgende verandering komt (bvb 850m met pijl naar rechts).
 
Geeft die watch dan ook route aanwijzingen? 'ga binnen 100 meter naar links' 'flauwe bocht naar rechts' enz?
Of moet je visueel meevolgen op de kaart aan uw pols?
ook de aanwijzingen (op voorhand -> dus binnen 750m naar links) + geluid + trillen wanneer je effectief afslag moet nemen.

Bij mijn laatste trail waar er enkele pijltjes ontbraken heb ik er zo voor gezorgd dat ons groepje geen nodeloze extra kms moest doen
 
Goh... Aan de basis ligt denk ik toch vnl dat mensen van een sedentair leven naar 5km gaan in ene keer. Gewoon al genoeg bewegen/wandelen zou de absolute basis zijn.
Als je dat al genoeg doet is je basis breed genoeg om te starten met lopen, rustig en blessurevrij.

We zijn uiteindelijk gemaakt om te lopen hé. De issues die veel mensen ervaren bij het lopen, ligt niet aan het lopen, maar hoe wij ons lichaam "verwaarlozen" in zekere zin. Is alsof hier een paard in de ergernissenthread zou klagen dat 'm niet kan galopperen.
Ja maar dat is het nu net. De verloedering van 25-45 jaar ga je niet even fixen op een half jaartje. Tegen dat uw belastbaarheid iet of wat is dan ben je al wat jaren verder.
Ik zou niemand een marathon aanraden in zijn eerste 3 jaar. En ik zou eerlijk gezegd nog veel langer dan dat wachten.
 
Terug
Bovenaan