Algemene Loopthread

Je mag zeggen wat je wil, lopen in de sneeuw heeft zijn charmes.

T9jdgHnkkjeEKPxAgrqVtjEhi8Bxr3amjwtNG0jjnWo-2048x1536.jpg


A5cgrEvKVMguzSrwtAUMHApbyTw5YQyQRdtuRRjba0Y-2048x1536.jpg
Waar? Ik kom af 😍
 
Gisteren bij Runnerslab in Beringen geweest, en een paar Altra via Olympus meegebracht. Deze zaten mij het meest comfortabel.
s'avonds een testloopje gemaakt, en het 1e en 2e gevoel zit wel goed.
 
Wat zijn de meningen hier over compressiekousen? Sowieso een must vanaf bepaalde afstanden of totaal overbodig?
Nuttig in sommige gevallen.
Het kan u helpen om ongemakken te verhelpen en uw kuiten wat extra steun te geven. Los van de afstand.
Maar je moet zien dat je er ook niet te afhankelijk van wordt, dat is het gevaarlijkste.
 
Iemand de ultieme oplossing tegen spierscheuren in de kuitspieren?
Een steeds terugkerend probleem hier.
Kine´s, sportarts, podoloog, magnesium, heel veel water drinken, opwarmen, foamen, dry needling, oefeningen van kine,...allemaal gedaan.
Zelfs zeer rustig terug opbouwen met schema van de sportarts, alles zeer goed en terug aan weken van +60km. Paar keer duurloop van 20km zonder zorgen. Week erna na 6km terug spierscheur.
Maand rust, genezen volgens echo, 1 keer 5km rustig geen probleem, 1 dagen later na 3 km terug spierscheur in ander deel van de kuit.
Terug maand rust, terug genezen, lopen aan 6:25/km en na 1 km spierscheur.

Ik mag snel of traag lopen, die spierscheuren komen steeds voor, geen idee wat ik nog meer kan doen.
Afspraak met sportarts is nogmaals gepland.

Als iemand raad weet, shoot!
 
Het is niet omdat een echo geen gevaar toont dat u spieren al weer meteen voldoende ontwikkeld zijn om die afstanden te lopen. Onderschat de impact van lopen niet op uw gewrichten & spieren. Mijn advies zou althans zijn zorg voor voldoende core stability & werk via spierversterkende oefeningen rondom je kuit. Meeste mensen doen er jaren over om naar 60 kilometer weken blessurevrij op te bouwen. Probeer dan ook niet terug meteen naar dat getal te gaan. Slow and steady wins the race.
5% minder effectief/hard trainen met blessurevrije trainingen tot gevolg > alles uit de kast halen & op korte termijn vooruitgang boeken maar terug hervallen
 
Garmin Fenix met gps en kaart-info is aanrader (ik heb de 6) -> ik ga regelmatig naar random gebied, teken op voorhand parcours van 25-35 km uit en dan gewoon horloge volgen -> is super om nieuw gebied te leren kennen (en helpt ook om in Stride nr 1 van provincie te zijn :biglaugh: )
Zie ik dat goed dat die Fenix7 600 a 700 knotsen kost?
Dat is meer dan mijn gsm en bijna laptop.
En meer dan de laatste Apple Watch. Kan die niet méér dan de Garmin?

Ik ga dringend eens aandelen van Garmin moeten bekijken, want er vallen blijkbaar premium dollars te verdienen bij de loop enthousiastelingen (zoals mezelf) :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn de meningen hier over compressiekousen? Sowieso een must vanaf bepaalde afstanden of totaal overbodig?
Leuk in tussenseizoenen voor de kuiten lekker warm te houden.
Leuk op lange trails voor de benen wat te beschermen tegen bramen etc.
Maar of het iets bijdraagt heb ik het raden naar.
 
Nuttig in sommige gevallen.
Het kan u helpen om ongemakken te verhelpen en uw kuiten wat extra steun te geven. Los van de afstand.
Maar je moet zien dat je er ook niet te afhankelijk van wordt, dat is het gevaarlijkste.
Ik dacht dat er quasi geen wetenschappelijke evidentie bestond voor het gebruik van compressiekousen bij lopen? Er zijn voordelen in bepaalde situaties zoals zwangerschap, maar dat staat los van het lopen.
 
Zie ik dat goed dat die Fenix7 600 a 700 knotsen kost?
Dat is meer dan mijn gsm en bijna laptop.
En meer dan de laatste Apple Watch. Kan die niet méér dan de Garmin?

Ik ga dringend eens aandelen van Garmin moeten bekijken, want er vallen blijkbaar premium dollars te verdienen bij de loop enthousiastelingen (zoals mezelf) :laugh:

700 euro is zelfs de vanaf prijs, die gaan vlotjes over de €1000 voor de top configuratie.

Qua functionaliteit overstijgt die de Apple watch wel enorm hoor. Of je die allemaal nodig hebt is een andere vraag, dat zal vooral een persoonlijke afweging zijn maar vanaf je met kaarten wil lopen en turn-by-turn navigatie wenst zit je snel in een duurder segment.
 
Ik dacht dat er quasi geen wetenschappelijke evidentie bestond voor het gebruik van compressiekousen bij lopen? Er zijn voordelen in bepaalde situaties zoals zwangerschap, maar dat staat los van het lopen.
Is dan ook niet zo makkelijk om aan te tonen.
Wat wel geweten is, is dat bijvoorbeeld shinsplits komt door de grote kuitspieren die trekken aan het vlies en dat bij het dragen van compressiekousen de trekkende krachten een stuk minder zijn.
Maar het maskeert natuurlijk enkel maar een probleem en het is geen oplossing. Het geeft ook geen incentive om uw spieren te ontwikkelen, wat de oorzaak is van het probleem.

Oefeningen doen voor de kuitspieren is een absolute must.
 
Iemand de ultieme oplossing tegen spierscheuren in de kuitspieren?
Een steeds terugkerend probleem hier.
Kine´s, sportarts, podoloog, magnesium, heel veel water drinken, opwarmen, foamen, dry needling, oefeningen van kine,...allemaal gedaan.
Zelfs zeer rustig terug opbouwen met schema van de sportarts, alles zeer goed en terug aan weken van +60km. Paar keer duurloop van 20km zonder zorgen. Week erna na 6km terug spierscheur.
Maand rust, genezen volgens echo, 1 keer 5km rustig geen probleem, 1 dagen later na 3 km terug spierscheur in ander deel van de kuit.
Terug maand rust, terug genezen, lopen aan 6:25/km en na 1 km spierscheur.

Ik mag snel of traag lopen, die spierscheuren komen steeds voor, geen idee wat ik nog meer kan doen.
Afspraak met sportarts is nogmaals gepland.

Als iemand raad weet, shoot!
Heb je mijn verhaaltje niet gelezen? MrKendl had mij in 2009 (of 2010?) gewaarschuwd dat met basketbalschoenen lopen een slecht idee is.
Gevolg? Een scheenbeenblessure. En dat was ook zo van: Na 1 maand, ne echo, het leek dan volledig genezen, ik kreeg een GO om terug te lopen, en na 2 loopsessies was dan de pijn weer doodleuk, voor de volle 100% terug.

Hoe dit finaal in orde geraakt is? Tijd heelt alle wonden he. Als 1 maand niet voldoende is, en je voelt de pijn terug komen? Dan gewoon 2 maand stoppen. Is dat ook weer niet voldoende? Neem dan 3 volle maand rust. Enzovoorts ..

Soms kost dat gewoon tijd voor iets echt genezen is. De doorbloeding is ook slecht bij dit type blessures. Plus op scans kan je ook niet alles zien.

Is dan ook niet zo makkelijk om aan te tonen.
Wat wel geweten is, is dat bijvoorbeeld shinsplits komt door de grote kuitspieren die trekken aan het vlies en dat bij het dragen van compressiekousen de trekkende krachten een stuk minder zijn.
Maar het maskeert natuurlijk enkel maar een probleem en het is geen oplossing. Het geeft ook geen incentive om uw spieren te ontwikkelen, wat de oorzaak is van het probleem.

Oefeningen doen voor de kuitspieren is een absolute must.
Als je van de duivel spreekt, maar bon we zijn allebei van de oudere generatie beyondgamers :tongue:

En bovenstaande aldus :thumb:
 
Laatst bewerkt:
Zo ik ben weer steviger aan het trainen.

Ik ben gestart aan 9,5km/u in zone 3, dan 10km/u, 10,5km/u, 11km/u en vandaag heb ik voor het eerst weer 11,5km/u gelopen in zone 3.
Op naar de 12km/u zeker? Maar dat is voor mij altijd een lastig (breek)punt. :tongue: Volgende week is het sowieso een rustweek.

Ik ben wel rustig aan het opbouwen, ik ben alweer enkele maandjes 'opbouwend' bezig.

Ik heb even gekeken wat ik volgens Polar zou kunnen lopen op basis van de waardes van vandaag
5km - 24:50 / 10km - 51:30 / HM - 1:54:30 / Marathon - 3:57:00 (Dit is niet realistisch met de huidige conditie)

Die cijfers kloppen wel bij benadering, met mijn huidige conditie.
 
Zie ik dat goed dat die Fenix7 600 a 700 knotsen kost?
Dat is meer dan mijn gsm en bijna laptop.
En meer dan de laatste Apple Watch. Kan die niet méér dan de Garmin?

Ik ga dringend eens aandelen van Garmin moeten bekijken, want er vallen blijkbaar premium dollars te verdienen bij de loop enthousiastelingen (zoals mezelf) :laugh:
Yep en heb me die aankoop nog geen seconde beklaagd!
 
Terug
Bovenaan