Dat heb ik online ook wel gelezen, dat beginners te veel hooi op de vork nemen en te veel duurlopen doen waardoor er dus blessures opduiken. Daarom dat ik zeker de eerste paar maanden mij vooral wil focussen op de kortere loopjes om te vermijden dat ik tegen een blessure aanloop (hehehe).

Ik heb in het verleden (afgelopen 2 jaar) al 3 maanden lang 5 a 6 keer per week 5-6 km gelopen, dus ik weet dat mijn lichaam dat aankan zonder blessures. Maar gezien ik 3-4 maanden heb stilgelegen, wil ik eerst dat weer opbouwen.
Vanaf morgen beginnen we aan lange, trage runs (1x per week) en vanaf Maart/April kan ik interval training 1x per week en een tempo loop van 1 uur per week invoegen. Dan ga ik uiteindelijk nog maar 2 of 3 loopjes van 6 km overhouden en die zullen aan een trager tempo ook gelopen worden dan wat ik nu doe, om die andere trainingen te compenseren.
Eventueel ook een fietssessie of 2 invoeren ipv lopen, zal van het weer telkens afhangen. Als het nat is, ga ik niet graag fietsen.

Gewoon een open vraag: waarom installeer je niet gewoon Trenara en laat je die een schema voor jou uitrekenen? Kan volledig gratis en dan heb je wel een schema om mee te starten waarvan je toch weet dat het goed in elkaar zit, haalbaar is en een opbouw op een gezonde manier voorziet (en een goede taper ook).
 
Gewoon een open vraag: waarom installeer je niet gewoon Trenara en laat je die een schema voor jou uitrekenen? Kan volledig gratis en dan heb je wel een schema om mee te starten waarvan je toch weet dat het goed in elkaar zit, haalbaar is en een opbouw op een gezonde manier voorziet (en een goede taper ook).

Omdat ik tot nu nog nooit van Trenara had gehoord 😅
 
Je mag zeggen wat je wil, lopen in de sneeuw heeft zijn charmes.

T9jdgHnkkjeEKPxAgrqVtjEhi8Bxr3amjwtNG0jjnWo-2048x1536.jpg


A5cgrEvKVMguzSrwtAUMHApbyTw5YQyQRdtuRRjba0Y-2048x1536.jpg
 
Gisteren bij Runnerslab in Beringen geweest, en een paar Altra via Olympus meegebracht. Deze zaten mij het meest comfortabel.
s'avonds een testloopje gemaakt, en het 1e en 2e gevoel zit wel goed.
 
Wat zijn de meningen hier over compressiekousen? Sowieso een must vanaf bepaalde afstanden of totaal overbodig?
Nuttig in sommige gevallen.
Het kan u helpen om ongemakken te verhelpen en uw kuiten wat extra steun te geven. Los van de afstand.
Maar je moet zien dat je er ook niet te afhankelijk van wordt, dat is het gevaarlijkste.
 
Iemand de ultieme oplossing tegen spierscheuren in de kuitspieren?
Een steeds terugkerend probleem hier.
Kine´s, sportarts, podoloog, magnesium, heel veel water drinken, opwarmen, foamen, dry needling, oefeningen van kine,...allemaal gedaan.
Zelfs zeer rustig terug opbouwen met schema van de sportarts, alles zeer goed en terug aan weken van +60km. Paar keer duurloop van 20km zonder zorgen. Week erna na 6km terug spierscheur.
Maand rust, genezen volgens echo, 1 keer 5km rustig geen probleem, 1 dagen later na 3 km terug spierscheur in ander deel van de kuit.
Terug maand rust, terug genezen, lopen aan 6:25/km en na 1 km spierscheur.

Ik mag snel of traag lopen, die spierscheuren komen steeds voor, geen idee wat ik nog meer kan doen.
Afspraak met sportarts is nogmaals gepland.

Als iemand raad weet, shoot!
 
Het is niet omdat een echo geen gevaar toont dat u spieren al weer meteen voldoende ontwikkeld zijn om die afstanden te lopen. Onderschat de impact van lopen niet op uw gewrichten & spieren. Mijn advies zou althans zijn zorg voor voldoende core stability & werk via spierversterkende oefeningen rondom je kuit. Meeste mensen doen er jaren over om naar 60 kilometer weken blessurevrij op te bouwen. Probeer dan ook niet terug meteen naar dat getal te gaan. Slow and steady wins the race.
5% minder effectief/hard trainen met blessurevrije trainingen tot gevolg > alles uit de kast halen & op korte termijn vooruitgang boeken maar terug hervallen
 
Garmin Fenix met gps en kaart-info is aanrader (ik heb de 6) -> ik ga regelmatig naar random gebied, teken op voorhand parcours van 25-35 km uit en dan gewoon horloge volgen -> is super om nieuw gebied te leren kennen (en helpt ook om in Stride nr 1 van provincie te zijn :biglaugh: )
Zie ik dat goed dat die Fenix7 600 a 700 knotsen kost?
Dat is meer dan mijn gsm en bijna laptop.
En meer dan de laatste Apple Watch. Kan die niet méér dan de Garmin?

Ik ga dringend eens aandelen van Garmin moeten bekijken, want er vallen blijkbaar premium dollars te verdienen bij de loop enthousiastelingen (zoals mezelf) :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn de meningen hier over compressiekousen? Sowieso een must vanaf bepaalde afstanden of totaal overbodig?
Leuk in tussenseizoenen voor de kuiten lekker warm te houden.
Leuk op lange trails voor de benen wat te beschermen tegen bramen etc.
Maar of het iets bijdraagt heb ik het raden naar.
 
Nuttig in sommige gevallen.
Het kan u helpen om ongemakken te verhelpen en uw kuiten wat extra steun te geven. Los van de afstand.
Maar je moet zien dat je er ook niet te afhankelijk van wordt, dat is het gevaarlijkste.
Ik dacht dat er quasi geen wetenschappelijke evidentie bestond voor het gebruik van compressiekousen bij lopen? Er zijn voordelen in bepaalde situaties zoals zwangerschap, maar dat staat los van het lopen.
 
Zie ik dat goed dat die Fenix7 600 a 700 knotsen kost?
Dat is meer dan mijn gsm en bijna laptop.
En meer dan de laatste Apple Watch. Kan die niet méér dan de Garmin?

Ik ga dringend eens aandelen van Garmin moeten bekijken, want er vallen blijkbaar premium dollars te verdienen bij de loop enthousiastelingen (zoals mezelf) :laugh:

700 euro is zelfs de vanaf prijs, die gaan vlotjes over de €1000 voor de top configuratie.

Qua functionaliteit overstijgt die de Apple watch wel enorm hoor. Of je die allemaal nodig hebt is een andere vraag, dat zal vooral een persoonlijke afweging zijn maar vanaf je met kaarten wil lopen en turn-by-turn navigatie wenst zit je snel in een duurder segment.
 
Ik dacht dat er quasi geen wetenschappelijke evidentie bestond voor het gebruik van compressiekousen bij lopen? Er zijn voordelen in bepaalde situaties zoals zwangerschap, maar dat staat los van het lopen.
Is dan ook niet zo makkelijk om aan te tonen.
Wat wel geweten is, is dat bijvoorbeeld shinsplits komt door de grote kuitspieren die trekken aan het vlies en dat bij het dragen van compressiekousen de trekkende krachten een stuk minder zijn.
Maar het maskeert natuurlijk enkel maar een probleem en het is geen oplossing. Het geeft ook geen incentive om uw spieren te ontwikkelen, wat de oorzaak is van het probleem.

Oefeningen doen voor de kuitspieren is een absolute must.
 
Terug
Bovenaan