Klopt ergens wel. 5K gaan lopen en dan denken dat je eens ferm kan doorboefen. Ja, nee dus.
We komen dan terug op mijn stokpaardje. :p
Lopen is een kutsport!

Het is een zeer belastende sport waardoor je moet opbouwen en trainen en zelfs dat heeft geen garantie dat je niks van kwetsuren oploopt.
Lopen is zeer afhankelijk van uw techniek en met wat voor basketters je het doet. Door die twee zaken in acht te nemen kom je erop uit dat je niet eindeloos in de week kan lopen. Als je dus maar beperkt kan lopen dan ga je ook maar beperkt uw cardiovasculair systeem aanspreken en ga je dus maar beperkt calorieën gebruiken.
Tel daar dan nog eens bij op dat traag bij veel lopers nooit echt traag is en dus consequent te hard zal zijn wat ook niet bevorderend is, kom je dus al snel uit bij het eerste, lopen is een kutsport.

Maar lopen is tegelijk ook snel, laagdrempelig, goedkoop en geeft zeer veel voldoening.
Wat ook de grote aantrekking is! Een uurtje lopen en je bent goed gezet en komt voldaan thuis. Het is ook een sport die je vrij makkelijk alleen kan doen en waar je vrij casual toch competitief kan presteren.
Het is een prachtige sport, en van die 287 dagen dat ik niet heb gelopen heb ik het 286 dagen gemist. Waarna ik op dat 288 terug noodgedwongen de schoenen 14 dagen in de kast heb moeten laten en de kine haar werk aan heeft gehad, bikkelhard is het!
Maar verdomme wat is het toch een mooie sport!
 
Tel daar dan nog eens bij op dat traag bij veel lopers nooit echt traag is en dus consequent te hard zal zijn wat ook niet bevorderend is, kom je dus al snel uit bij het eerste, lopen is een kutsport.
Ik raad daarom iedereen wél aan om minstens 1 test te doen om uw HR zones te bepalen. Eens je ervaring hebt, maakt dit minder uit (als amateurke), want dan weet je wel uit ervaring waarmee je bezig bent (dat is natuurlijk niet ideaal, maar zo'n test is pokkeduur, om die dan elk jaar te doen, neen dank u), maar als beginner is het echt wel belangrijk om uw zones te weten. Van daaruit kan je dan starten en uw basis leggen om echt te weten wat traag lopen is voor uzelf, en wat niet.

Ik herinner nog dat ik zware kritiek kreeg hier omdat ik op basis van mijn HR veel te snel liep. Ik luisterde dan wel en liep dan op een bepaald moment, zo pokketraag qua gevoel dat ik bijna moest wandelen. Het resultaat? Ik kreeg nog steeds zware kritiek want mijn HR was nog steeds veel te hoog.

Het is toen dat ik voor het eerste (en ook laatst) een test gedaan heb bij de sportarts met alles erop en eraan. Tot mijn grote verbazing zei hij dat ik veel te TRAAG liep. :tongue: Die percentages die je vindt op google klopten voor geen meter, met mijn persoonlijke individuele waarden. Die waren compleet anders.

Ik heb een test afgelegd op 7 december 2015 en dit waren toen mijn waarden
Zone 1: 131 - 144
Zone 2: 145 - 161
Zone 3: 162 - 169
Zone 4: 170 - 176
Zone 5: 177 - 185

Ik overweeg om dit jaar nog eens zo'n test te doen gewoon uit nieuwsgierigheid.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaringen met inlegzooltjes om overpronatie tegen te gaan? Ik overproneer duidelijk en moet dus antipronatie schoenen kopen. Ben ik al jaren aan het doen maar vraag me af of dit ook met inlegzolen te fixen valt
 
1u51m op de 21 km, dat is mijn pr (nog maar een jaar of 4 af en toe die afstand aan het lopen).
En nergens een pijntje...
Die vaporflys zijn me toch wel met een kilometer voorsprong de beste schoenen die ik ooit aanhad qua demping, aansluiting, non-irritatie aan voeten, ... :bow:
Direct 4 paar besteld voor het komende jaar :woohoo:
 
1u51m op de 21 km, dat is mijn pr (nog maar een jaar of 4 af en toe die afstand aan het lopen).
En nergens een pijntje...
Die vaporflys zijn me toch wel met een kilometer voorsprong de beste schoenen die ik ooit aanhad qua demping, aansluiting, non-irritatie aan voeten, ... :bow:
Direct 4 paar besteld voor het komende jaar :woohoo:
NIet slecht, mijn PR is 1u39min27sec (4:43/km) en dateert alweer van 2017 en toen liep ik 6 jaar full time.
Dat jaar heb ik ook het meest getraind, op het ogenblik van dat PR, zo'n 80 km per week gemiddeld.

Die tijd haal ik niet meer, ik heb er ook de tijd niet meer voor. Vorig jaar 1u57 gehaald, maar wel niet full speed. Ik denk dat ik op een superdag best case ook aan die 1u51 zit nu. Dat is toch 5:16/km. (Ter vergelijking: Zondag liep ik 15,1km aan tempo 5:20 met warming-up en cool-down inclusief en ik had toen een heel goeie dag)
 
Laatst bewerkt:
Hier ben ik weer voor tips. Nog wat online aan het shoppen gezien ik toch nog thuis zit met corona. Deze keer: loopshorts 😄.
Voorlopig is het nog met gewoon ondergoed en een korte voetbalshort. Al kruipen die geregeld wel eens naar boven na een bepaalde tijd.
Weet niet of er 2 in 1 shorts zijn die jullie aanraden? Liefst niet met zo’n netje maar eerder compressie dan?
Of het bij de voetbalshorts houden maar specifiek sportondergoed zoeken?
:oink:
 
NIet slecht, mijn PR is 1u39min27sec (4:43/km) en dateert alweer van 2017 en toen liep ik 6 jaar full time.
Dat jaar heb ik ook het meest getraind, op het ogenblik van dat PR, zo'n 80 km per week gemiddeld.
80 per week? Krijg je daar geen blessures van? Ik vind de 40 per week die ik nu de laatste 2 maand doe al gigantisch veel :laugh:
Zelf nooit echt gelopen buiten de sporadische 10km, ik deed altijd andere sporten.

Dan in 2019 eens een paar maand voorbereiding marathon gedaan, maar dat is afgelopen met 3 keer op rij een hamstring blessure.
Daarna 120 kg en dus geen hardlopen meer :biglaugh:

Alé, volgende target: Makila zijn tijd van 1u39 🥳
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
80 per week? Krijg je daar geen blessures van? Ik vind de 40 per week die ik nu de laatste 2 maand doe al gigantisch veel :laugh:

Hangt veel af van wat je gewoon bent en de tempos die je loopt, denk ik. Wanneer je voor marathon traint ga je toch snel dat soort kilometrages, en meer ook afhankelijk van de ambities, lopen.
 
Wanneer je voor marathon traint ga je toch snel dat soort kilometrages, en meer ook afhankelijk van de ambities, lopen.
Bwa, dat Furman schema voor marathon is 3x per week, waarvan +-10km interval, 10km tempo, en dan als allermax 32km long run.
Dus in de maximumweek is dat dan 50-55 km.
 
Gisteren een korte loop volgens mijn schema. Opeens (na 3km ofzo) de man met de hamer tegengekomen precies. Het voelde alsof ik tegen mijn limiet zat en moest vertragen, terwijl dat helemaal niet zou mogen.
Totaal onverwacht een zware dip krijgen zelfs bij een korte loop. Hartslag was niet abnormaal hoog of laag.
Traingingsintensiteit ligt ook gewoon in lijn met de voorbije weken.
Nog iemand die dit soms meemaakt?

Het "enige" verschil is dat ik nu in de namiddag was gaan lopen, terwijl al mijn andere loopjes in de VM zijn.
Hongerklop zou raar zijn maar is misschien een mogelijkheid ('s middags gewoon gegeten en zelfs nog yoghurt voor mijn vertrek).

Qua motivator alleszins niet goed.
 
Bwa, dat Furman schema voor marathon is 3x per week, waarvan +-10km interval, 10km tempo, en dan als allermax 32km long run.
Dus in de maximumweek is dat dan 50-55 km.
Pfoe, dat klinkt voor mij als een schema dat mij recht naar een blessure zou stuwen! Als het werkt, mooi voor jou, hè. En na vier jaar van zo'n schema ga je het ondertussen wel al weten wat je lichaam kan en niet kan. Maar 10 interval, 10 tempo en 30 long run bij de langste, zal waarschijnlijk uitkomen op 50/50 anaeroob/aeroob. Zonder dan nog de opdeling te maken tussen hoog aeroob en laag. Véél te veel intensiteit voor mij.

Zeker als ik dan die vier paar Vaporfly's lees, beginnen mijn hamstrings al in kramp te schieten :D Ik zou daar wel erg mee oppassen om ze ineens als vaste trainingsschoen te gaan gebruiken, hoor. Die bieden niet de support en stabiliteit vooral voor op je lange trage loopjes en forceren je paslengte groter, waardoor pezen en hamstrings onder meer druk komen te staan dan normaal. Opbouwen en afwisselen met andere, zou ik zeggen. En niet gebruiken voor de lange trage.

Enfin, da's maar mijn bedenking bij wat ik lees, hè. Ik ken je niet en ben geen kinesist of trainer.

Ik weet van mezelf dat als ik hoger wil gaan dan de 30-40km per week, ik daar stevige andere trainingen bij moet doen. Die km's zal ik deels moeten verhogen door te fietsen/zwemmen, en het mogelijke extra lopen dat er dan nog boven op zou komen, zou ik moeten "compenseren" met verhoogde coretraining. Die doe ik nu al ongeveer om de dag. Weektotalen van 70-80 zijn echter helemaal niet zo raar, zeker niet voor marathonlopers. Eerder de beoogde norm. Maar dan kom je echt in de zone dat er veel in teken van dat moet staan.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een korte loop volgens mijn schema. Opeens (na 3km ofzo) de man met de hamer tegengekomen precies. Het voelde alsof ik tegen mijn limiet zat en moest vertragen, terwijl dat helemaal niet zou mogen.
Totaal onverwacht een zware dip krijgen zelfs bij een korte loop. Hartslag was niet abnormaal hoog of laag.
Traingingsintensiteit ligt ook gewoon in lijn met de voorbije weken.
Nog iemand die dit soms meemaakt?

Het "enige" verschil is dat ik nu in de namiddag was gaan lopen, terwijl al mijn andere loopjes in de VM zijn.
Hongerklop zou raar zijn maar is misschien een mogelijkheid ('s middags gewoon gegeten en zelfs nog yoghurt voor mijn vertrek).

Qua motivator alleszins niet goed.
Hangt ervan af wat je ‘s middags gegeten hebt natuurlijk, maar na 3km is wel heel snel. Zelfs al zou je snel vertrokken zijn zou je toch nog voldoende reserves moeten hebben.
Yoghurt voor het lopen zou ik precies ook niet aanraden, eerder een toast of energiereep ten laatste een uur op voorhand.

Off day kan altijd, of misschien ben je ziek aan het worden.
 
We komen dan terug op mijn stokpaardje. :p
Lopen is een kutsport!

Het is een zeer belastende sport waardoor je moet opbouwen en trainen en zelfs dat heeft geen garantie dat je niks van kwetsuren oploopt.
Lopen is zeer afhankelijk van uw techniek en met wat voor basketters je het doet. Door die twee zaken in acht te nemen kom je erop uit dat je niet eindeloos in de week kan lopen. Als je dus maar beperkt kan lopen dan ga je ook maar beperkt uw cardiovasculair systeem aanspreken en ga je dus maar beperkt calorieën gebruiken.
Tel daar dan nog eens bij op dat traag bij veel lopers nooit echt traag is en dus consequent te hard zal zijn wat ook niet bevorderend is, kom je dus al snel uit bij het eerste, lopen is een kutsport.

Goh... Aan de basis ligt denk ik toch vnl dat mensen van een sedentair leven naar 5km gaan in ene keer. Gewoon al genoeg bewegen/wandelen zou de absolute basis zijn.
Als je dat al genoeg doet is je basis breed genoeg om te starten met lopen, rustig en blessurevrij.

We zijn uiteindelijk gemaakt om te lopen hé. De issues die veel mensen ervaren bij het lopen, ligt niet aan het lopen, maar hoe wij ons lichaam "verwaarlozen" in zekere zin. Is alsof hier een paard in de ergernissenthread zou klagen dat 'm niet kan galopperen.
 
80 per week? Krijg je daar geen blessures van? Ik vind de 40 per week die ik nu de laatste 2 maand doe al gigantisch veel :laugh:
Heu neen 0 blessures dat jaar, waarom? Het is niet dat je 'plots' 80 km per week loopt he. Dat bouw je dan op over de jaren heen. (40km in 2014 --> 80km in 2017)

Opbouwen (jarenlang), goede techniek, goede loopschoenen, een voldoende laag gewicht (76kg voor 1m84), correct trainen en eten, en gewoon een sterk gestel hebben helpt al veel.

Bovendien, de traillopers hier lopen zelfs meer dan 80 km hoor, dat gaat naar 100km per week of meer. Die mensen zijn toch ook zelden geblesseerd?

Alé, volgende target: Makila zijn tijd van 1u39 🥳
Veel lopers hier, lopen heel wat sneller hoor. Die tijd is echt maar 'gemiddeld'.

Bwa, dat Furman schema voor marathon is 3x per week, waarvan +-10km interval, 10km tempo, en dan als allermax 32km long run.
Dus in de maximumweek is dat dan 50-55 km.
Bij 50-55km per week inclusief tempo en intervaltrainingen, liep ik 3u51 op de marathon.
Bij 80km per week was dat 3u37min. Maar liefst 14 minuten sneller. (en tussendoor dan 1u39xx op de HM)

Het is maar wat je wil he. Zo'n schema van 80 km ga je niet doen bij je eerste marathon. Bij mij was dit mijn 4de marathon.
Alles heeft zijn prijs zeker?

Ik ben ermee gestopt omdat bij 80km veel vrije tijd in functie staat van het lopen. Je moet het er voor over hebben.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een korte loop volgens mijn schema. Opeens (na 3km ofzo) de man met de hamer tegengekomen precies. Het voelde alsof ik tegen mijn limiet zat en moest vertragen, terwijl dat helemaal niet zou mogen.
Totaal onverwacht een zware dip krijgen zelfs bij een korte loop. Hartslag was niet abnormaal hoog of laag.
Traingingsintensiteit ligt ook gewoon in lijn met de voorbije weken.
Nog iemand die dit soms meemaakt?

Het "enige" verschil is dat ik nu in de namiddag was gaan lopen, terwijl al mijn andere loopjes in de VM zijn.
Hongerklop zou raar zijn maar is misschien een mogelijkheid ('s middags gewoon gegeten en zelfs nog yoghurt voor mijn vertrek).

Qua motivator alleszins niet goed.
Wat voor eten kan al veel uitmaken. Als er redelijk wat suikers in zaten, zorgen die kort na het eten voor een suikerpiek, en een paar uur later voor een dip. Hoe groter de piek, hoe groter de dip. En die kan inderdaad enorm aankomen. Als je dan nog een loopje hebt waarin het tempo redelijk hoog ligt (gezien het kort is), kun je dan heel snel leeglopen. Een yoghurt helpt daar dan niet echt tegen net voor het lopen, tenzij je er aardig wat suiker op zou kappen. Dat is vooral nadien handig, met die eiwitten.

Ik heb het ook wel, als ik eens wissel naar 's avonds gaan lopen, sputtert de motor ook. Ik denk dat dat te maken heeft met gewoonte ook. En sommige dagen zijn gewoon rotdagen, dan sluimert er soms nog iets qua vermoeidheid, slechte slaap, ziekte... Onlangs nog van een kine gehoord: Dat zijn soms ook de dagen dat je denkt 'het gaat me niet af, bleh'. Dan hou je je best voor om het trager/korter aan te pakken dan gepland. Als je dan vertrekt, lijkt het toch te gaan, maar dan niet naar je lichaam luisteren :D Dat liegt, en dan was de belasting toch weer hoger dan nodig.

Goh... Aan de basis ligt denk ik toch vnl dat mensen van een sedentair leven naar 5km gaan in ene keer. Gewoon al genoeg bewegen/wandelen zou de absolute basis zijn.
Als je dat al genoeg doet is je basis breed genoeg om te starten met lopen, rustig en blessurevrij.

We zijn uiteindelijk gemaakt om te lopen hé. De issues die veel mensen ervaren bij het lopen, ligt niet aan het lopen, maar hoe wij ons lichaam "verwaarlozen" in zekere zin. Is alsof hier een paard in de ergernissenthread zou klagen dat 'm niet kan galopperen.
Ik denk dat het neerkomt op: Lopen is een te schijnbaar makkelijke sport met heel lage instapdrempel. Iedereen snapt dat je niet van couch to tatami kunt tegen zwarte gordels judo. Couch to marathon lijkt wel haalbaar. Het is gemakkelijk om fout te doen (al klinkt dat superarrogant, alsof al de rest het fout doet, dat bedoel ik niet).
 
Bovendien, de traillopers hier lopen zelfs meer dan 80 km hoor, dat gaat naar 100km per week of meer. Die mensen zijn toch ook zelden geblesseerd?
Ik denk dat de snelheid ook een belangrijke rol speelt -> ikzelf loop ook een pak kms per week en zelden een blessure maar mijn hartslag gaat ook nooit meer boven de 140 en meestal 115-125 -> dan kan je rustig 30km lopen en eigenlijk de dag erna geen last hebben.
 
Pfoe, dat klinkt voor mij als een schema dat mij recht naar een blessure zou stuwen! Als het werkt, mooi voor jou, hè. En na vier jaar van zo'n schema ga je het ondertussen wel al weten wat je lichaam kan en niet kan.
Ik doe dit pas sinds een 2 maand hé.

En komt hier van: https://www.bol.com/nl/nl/f/runner-s-world-run-less-run-faster/9200000033215542/

Dat boek werd hier in excel gegoten waar je het aan eigen snelheid kan aanpassen:
Die bieden niet de support en stabiliteit vooral voor op je lange trage loopjes en forceren je paslengte groter, waardoor pezen en hamstrings onder meer druk komen te staan dan normaal. Opbouwen en afwisselen met andere, zou ik zeggen. En niet gebruiken voor de lange trage.
Ik zal zien, want heb voorlopig het omgekeerde gevoel...
Ik voel niets door die demping, en merk geen stabiliteit problemen of zo.
 
Laatst bewerkt:
Gisteren een korte loop volgens mijn schema. Opeens (na 3km ofzo) de man met de hamer tegengekomen precies. Het voelde alsof ik tegen mijn limiet zat en moest vertragen, terwijl dat helemaal niet zou mogen.
Totaal onverwacht een zware dip krijgen zelfs bij een korte loop. Hartslag was niet abnormaal hoog of laag.
Traingingsintensiteit ligt ook gewoon in lijn met de voorbije weken.
Nog iemand die dit soms meemaakt?

Het "enige" verschil is dat ik nu in de namiddag was gaan lopen, terwijl al mijn andere loopjes in de VM zijn.
Hongerklop zou raar zijn maar is misschien een mogelijkheid ('s middags gewoon gegeten en zelfs nog yoghurt voor mijn vertrek).

Qua motivator alleszins niet goed.
Moest dat nu al meerdere keren gebeurd zijn zou ik mij zorgen beginnen maken. Maar nu had ge waarschijnlijk gewoon een slechte dag of had ge heel weinig suiker reserves. Dat gebeurt wel eens.
 
Terug
Bovenaan