Algemeen WK 2022 nieuws

Het is ook allemaal bijna een soort afleidingsmanoeuvre he.
Het gebrek aan bv. holebirechten in Qatar, daar stoor ik me persoonlijk niet eens zo hard aan. Dat is een totaal andere cultuur, dus wij hebben onze mening, en zij hebben hun mening. We moeten onze waarden niet noodzakelijk opdringen, nee, maar we mogen die wel uitspreken. Er doen ook voldoende landen mee (bv. Afrikaanse landen) die ook niks moeten weten van holebi's, of waar vrouwen ook minderwaardig zijn.
Maar, dat is dus niet de reden dat dit WK een blamage is.

Het is een blamage omdat er mensen omgekocht zijn om voor Qatar te stemmen, omdat het WK zelfs op een ander tijdstip moet doorgaan speciaal voor Qatar, omdat zowel de FIFA als Qatar bepaalde uitspraken doen die achteraf staalharde leugens blijken te zijn, omdat ze gemaakte afspraken niet nakomen enz. Kortom het is allemaal een door en door corrupt gedoe.

Eigenlijk focusseren we te hard op dat eerste, terwijl dat tweede net het probleem is. Infantino praat waarschijnlijk ook liever over dat eerste dan over dat tweede :unsure:

De fout die Qatar en FIFA maken, is dat ze eerst gaan doen alsof ze westerse waarden belangrijk vinden. Dat zijn lege slogans en leugens. De WK-organisatie in Qatar kan even goed eerlijk zeggen: wij moeten niks weten van homo's, vrouwen moeten doen wat mannen hun bevelen, alcohol mag niet van de koran enz. enz. Want dat is hun eerlijke mening.
Voila. Hier kan ik me zeker in vinden. De gemaakte afspraken niet nakomen vind ik ook kwalijker. Maar als zij morgen in hun grondwet zetten dat de straf voor homo zijn verkracht worden met een cactus is, dan is dat zo.
Ik ben het er dan niet mee eens, maar wie ben ik om mijn eigen mening daar op te dringen?
 
Voila. Hier kan ik me zeker in vinden. De gemaakte afspraken niet nakomen vind ik ook kwalijker. Maar als zij morgen in hun grondwet zetten dat de straf voor homo zijn verkracht worden met een cactus is, dan is dat zo.
Ik ben het er dan niet mee eens, maar wie ben ik om mijn eigen mening daar op te dringen?
Je hebt nog altijd iets als universele rechten van de mens die voor gaan op welke religieus geïnspireerde wetgeving dan ook. Uganda kent vandaag nog steeds de doodstraf voor holebi’s.
Oké het zijn soevereine Staten maar hun macht is niet onbegrensd.

Bovendien, als je als Arabisch land een bod doet om zo’n tornooi te organiseren dan weet je dat je de hele wereld in uw land haalt, andere landen die vrijer zijn en bijhorende sponsors die een vrijere levensstijl propageren. Dan vind ik niet dat je dan als organiserend land, plots op de rem mag gaan staan en niet wil onderworpen worden aan bepaalde kritiek of andersluidende meningen.
 
Hij heeft op z’n minst wel een paar punten. Ik erger me dood aan de ‘we zullen eens gaan zeggen hoe het moet’-mentaliteit, terwijl veel van de dingen waar we over liggen kankeren hier 50 jaar of 100 jaar geleden ook niet mogelijk waren.

Hoe was het leven hier als gay in 1922?

Neen, onze moraal en onze waarden, opdringen, overal ter wereld.

Jah, want 1922 was natuurlijk gisteren. 🥱 In Qatar zijn ze nog even achterlijk op dat vlak als in 1922, ze hebben alleen wat blingbling kunnen kopen door de olie.
Infantino is gewoon een labbekak en de hoer van het grote geld. Die man is zo corrupt en wereldvreemd als wat, dus hij is echt wel de laatste die zoiets mag/kan zeggen. De man is bovendien een notoire belastingontduiker.
 
In Qatar zijn ze nog even achterlijk op dat vlak als in 1922,
meer dan 160 landen kennen geen homohuwelijk
In 71 landen staan hele stenge straffen op homo relaties.
In veel van die landen doen we gewoon zaken en laten onze politici zich feteren.

 
Hij heeft op z’n minst wel een paar punten. Ik erger me dood aan de ‘we zullen eens gaan zeggen hoe het moet’-mentaliteit, terwijl veel van de dingen waar we over liggen kankeren hier 50 jaar of 100 jaar geleden ook niet mogelijk waren.

Hoe was het leven hier als gay in 1922?

Neen, onze moraal en onze waarden, opdringen, overal ter wereld.
We leggen toch helemaal niet op aan Qatar hoe zij moeten leven? Wat de meeste mensen vragen, is dat er geen globaal volksfeest (waar iedereen welkom zou moeten zijn) wordt georganiseerd in een land waar de doodstraf staat op homoseksualiteit. Tel daar dan nog eens alle doden van de gastarbeiders bij op, de dramatisch slechte arbeidsomstandigheden en de manier waarop Qatar het WK heeft binnengehaald en dan vind ik het niet meer dan logisch dat er striemende kritiek op dit evenement komt.
 
Je hebt nog altijd iets als universele rechten van de mens die voor gaan op welke religieus geïnspireerde wetgeving dan ook. Uganda kent vandaag nog steeds de doodstraf voor holebi’s.
Oké het zijn soevereine Staten maar hun macht is niet onbegrensd.

Bovendien, als je als Arabisch land een bod doet om zo’n tornooi te organiseren dan weet je dat je de hele wereld in uw land haalt, andere landen die vrijer zijn en bijhorende sponsors die een vrijere levensstijl propageren. Dan vind ik niet dat je dan als organiserend land, plots op de rem mag gaan staan en niet wil onderworpen worden aan bepaalde kritiek of andersluidende meningen.
Dus.. als een staat of land deze ‘universele rechten’ niet erkend, zijn ze er toch door gebonden?

Tof zo allemaal. Ik ga straks ook een stuk wetgeving schrijven. Jullie zullen er ongetwijfeld niet mee akkoord gaan, maar hey: jullie zijn er door gebonden.

Sorry, stierenstront. Qatar kan en mag in z’n land doen wat ze willen. Trouwens, als het over die ‘migranten’ gaat: wat doen ze daar dan? Zou het toevallig kunnen dat het beter is dan waar ze vandaan komen?
 
Het punt is dat niet iedereen daar van wakker ligt. Hier zoals gewoonlijk weer wel waarschijnlijk. Maar wat maakt het mij uit hoe de werkomstandigheden daar zijn, of wat de rechten van een of andere minderhedengroep daar zijn. Ik leef hier, niet daar, en ik wil voetbal zien, geen gezeik horen.
Dat mag.

Waar ik mij aan stoor zijn politici die de voetballers over hun voeten geven en daar wel graag zaken doen, of media die willen horen of ze nu een signaal gaan geven maar gewoon gaan, etc.

Klopp had daar een goede uitleg over.
 
Dus.. als een staat of land deze ‘universele rechten’ niet erkend, zijn ze er toch door gebonden?

Tof zo allemaal. Ik ga straks ook een stuk wetgeving schrijven. Jullie zullen er ongetwijfeld niet mee akkoord gaan, maar hey: jullie zijn er door gebonden.

Sorry, stierenstront. Qatar kan en mag in z’n land doen wat ze willen. Trouwens, als het over die ‘migranten’ gaat: wat doen ze daar dan? Zou het toevallig kunnen dat het beter is dan waar ze vandaan komen?
Dus jij denkt dat als Qatar een bod doet niet in de verste verte zich moet verbinden tot het naleven van een aantal basisregels, zoals respect voor holebirechten?
 
Punt is dat we niet onze visie moeten opdringen daar, vind ik.

- vragen om gemaakte afspraken na te komen, is onze visie opdringen?
- vragen om allerlei internationale verdragen met betrekking tot individuele rechten na te komen, zoals International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights en International Covenant on Civil and Political Rights, is onze visie opdringen? Dat zijn verdragen die zij zelf getekend hebben he.
- vragen om onze burgers niet op te sluiten en terecht te stellen, is onze visie opdringen?

Qatar heeft een verzoek ingediend om het allergrootste sportevenement ter wereld te organiseren. Dan moet je niet afkomen met "iedereen moet ONZE regels respecteren", nee, dan moet je als gastland jezelf een beetje openstellen en respectvol zijn tegenover alle bezoekers. We hebben het hier tenslotte niet over een paar dozijn vakantiegangers en zonnekloppers, maar over een half tot een vol miljoen toeristen op een maand tijd. Naderhand kan je als land weer doen wat je wil.
 
Neen, dat zijn appelen en peren vergelijken.

Kan je af en toe ook wat argumenten formuleren? Die oneliners de hele tijd zijn een beetje simpel he. Een andere mening gebaseerd op argumenten, is interessant om lezen. Simpele oneliners niet.

Ik denk dat er soms niet al teveel woorden moeten verspild worden aan iets. Heeft niks te maken met oneliners (zoals te pas en te onpas met de term whataboutisme strooien).

Vind je Qatar verachtelijk omwille van bepaalde zaken aldaar en heb je daar gewetensbezwaren door? Fijn, maar wees dan consequent en ga niet cherrypicken.
 
Ik denk dat er soms niet al teveel woorden moeten verspild worden aan iets. Heeft niks te maken met oneliners (zoals te pas en te onpas met de term whataboutisme strooien).

Vind je Qatar verachtelijk omwille van bepaalde zaken aldaar en heb je daar gewetensbezwaren door? Fijn, maar wees dan consequent en ga niet cherrypicken.

Ik cherrypick niet, ik koop geen Qatarees gas.
 
Remco Evenepoel vierde zijn huwelijksreis in Dubai .. Rijdt daar ook de UAE tour.

Nooit ook maar 1 moralist hier over horen klagen.

In de Verenigde Arabische Emiraten, waar ook Dubai en Abu Dhabi liggen, is homoseksualiteit strafbaar. Homo's, ook de buitenlandse, riskeren jarenlange gevangenisstraffen of zweepslagen. Volgens ILGA World worden mannen die seks hebben met mannen zelfs tot de doodstraf veroordeeld.
 
Infantino is natuurlijk wel een expert in hypocrisie, dus hij weet waarover hij spreekt :unsure:
Dat dus hé, de grootste hypocriet van de Fifa gaat anderen eens uitmaken voor hypocrieten :laugh:

Wat er trouwens toch heel snel vergeten wordt bij gans dat Qatar gedoe zijn die met airco gekoelde stadions. Dat moeten we ook niet normaal vinden toch?
Zeker als je dan hoort in de WK-podcast van sporza dat het daar meestal, pakweg 25-30 graden is buiten, wat niet anders is dan in de zomer in de meeste landen in het noordelijk halfrond, maar den airco in de stadions zit te koelen dat het niet meer aangenaam is, want de commentatoren doen dikke jassen mee om niet ziek te worden of kou te lijden :sop:
Is mijns inziens even schandalig, in het huidige klimaat ( :unsure: ).
 
Daar lig ik zo mogelijk, mocht dat al kunnen, nog minder wakker van. Het is net heel die houding die me stoort. Hun airco, hun stadions, hun land. Hun goesting. De schande!

#/care…
 
Terug
Bovenaan