Algemeen Wielernieuws

Ineos heeft toch wel wat pech gehad met o.a. Bernal, 2 weken na zijn verlenging tem 2026 maakt hij die monstercrash mee. Of de markt die veel geld gaat bieden voor renners zoals Sivakov en Carapaz, je kan ze niet allemaal blijven houden. Pidcock die toch niet dé grote renner aan het worden is die iedereen verwacht had. Net als met een Hayter, die zwaar onder het verwachte niveau blijft. Arensman die ook onder de verwachtingingen blijft. Martinez, Yates en Tulett hadden ze wel echt moeten proberen houden, het laten gaan van Plapp begrijp ik wel.

Hopelijk kunnen ze in de toekomst terug jong toptalent vinden of ergens een grote vis binnenhalen, al lijkt dat laatste momenteel heel moeilijk. Tenzij QS nu eens echt verkocht gaat worden?
 
Ineos heeft toch wel wat pech gehad met o.a. Bernal, 2 weken na zijn verlenging tem 2026 maakt hij die monstercrash mee. Of de markt die veel geld gaat bieden voor renners zoals Sivakov en Carapaz, je kan ze niet allemaal blijven houden. Pidcock die toch niet dé grote renner aan het worden is die iedereen verwacht had. Net als met een Hayter, die zwaar onder het verwachte niveau blijft. Arensman die ook onder de verwachtingingen blijft. Martinez, Yates en Tulett hadden ze wel echt moeten proberen houden, het laten gaan van Plapp begrijp ik wel.

Hopelijk kunnen ze in de toekomst terug jong toptalent vinden of ergens een grote vis binnenhalen, al lijkt dat laatste momenteel heel moeilijk. Tenzij QS nu eens echt verkocht gaat worden?

Pidcock is nog afwachten he,

Heeft tot nu toe de meeste van de verwachtingen en doelen wel ingelost.
Vele vergelijken zijn palmares met MVDP en WVA (door het veldrijden), maar hij is nog altijd 4-5 jaar jonger
(Pogi mag je met niemand vergelijken dat is een geval apart.)

en hij heeft toch al een ferm palmares en vele ereplaatsen.

Spijtig dat nu zijn valpartij roet in het eten gooit voor de Waalse klassiekers.
Ben er oprecht van overtuigd dat hij heel goed ging scoren (na al een goede repetitie in de strade en MSR).
 
Geen idee of dit in het juiste topic geplaatst is en anderzijds hoop ik dat het geen post is die in strijd is met de communityregels, maar het was iets wat ik me even afvroeg.

Vandaag werd ik aangesproken door een collega met andere roots waarom ik koers keek (toen Waalse Pijl op m'n pc en ik poste op m'n eigen social media foto's van De Ronde en Amstel).
"Dat is toch echt een Belgensport, he Googke".

Toegegeven, het valt inderdaad op dat de overgrote merendeel zoniet allemaal jongens en meisjes van de Belgische middenklasse zijn. Ook qua interesse op artikels zijn het Belgische namen die posten.

Hoe komt het dat er weinig Belgische wielrenners van allochtone afkomst zijn? Europees geldt dit eigenlijk oon, want met moeite kan ik Nacer Bouhanni noemen die Frans is, maar Algerijnse roots heeft. Voetbal is dan weer zeer multicultureel, kijk onze voetbalploeg.

3 op de 10 inwoners van België heeft andere roots dus ongetwijfeld zit hier potentieel in qua oog op de toekomst.

Zelf zou ik zeggen dat wielrennen geen stoer imago heeft en allochtonen hoofdzakelijk in grootsteden wonen die ook niet uitnodigen om te gaan koersen of op een zondags ritje.
 
Omdat een groot deel van de allochtonen niks heeft met wat de Vlaming doet? Die hebben hun eigen gewoontes en gebruiken, kijken nog steeds naar tv kanalen van ginder, leven voor een groot stuk als een samenleving naast de onze. Zoals wij als Vlamingen naast de walen leven en weinig met elkaar gemeen hebben. Buiten enkele politici en sporters kan ik geen bekende Waal opnoemen. Ik heb geen idee wat leeft aan de andere kant van de taalgrens. Rally is daar populair zeker?

Ik kijk de laatste jaren niet veel schaatsen maar ik kan me daar ook niet meteen een Nederlandse topper voor de geest halen van allochtone origine.
En vrouwen doen meestal geen sporten hé. Kijk naar de Red Flames waar je volgens mij enkel Missipo hebt lopen.
 
Mensen van de 3de generatie kunnen we moeilijk nog allochtoon noemen natuurlijk.
De vraag is eerder waarom bepaalde mensen interesse hebben in bepaalde sport, en andere niet.

Een stuk is dat gewoon wat uw ouders en grootouders doen, wat je met de moederborst meekrijgt. Deels is het ook wat uw vrienden of de mensen waarmee je omgaat doen.
Het gros van de vlamingen hebben ook geen fluit met zelf fietsen hoor. En veel kijken enkel maar koers omdat het op tv is op zondag, maar kennen niks van de sport of de tactiek.
 
Goh, je kan dat ook veel breder trekken dan Vlaanderen hé. Uiteindelijk wonen er in bv. Frankrijk en Groot-Brittanië ook genoeg mensen met roots in Afrika of de Arabische landen, toch zijn het gros van de renners uit die landen ook gewoon blanke mannen. Idem voor renners uit de Verenigde Staten bijvoorbeeld.

Bij Zwemmen zien we toch een heel gelijkaardige situatie.

Grotendeels zal dat cultureel bepaald zijn. Bijgevolg zullen zwarte of bruine jongetjes hun voorbeelden ook vooral vinden in het basketbal, voetbal, atletiek, ...

En Socio-economisch vlak speelt ook wel wat mee. Het is nu eenmaal veel laagdrempeliger om een bal te nemen en te beginnen voetballen of basketballen op een pleintje of parkje in de buurt. Daar heb je niet veel voor nodig.

Het is makkelijk als je in een vrijstaande woning woont in een landelijke gemeente waar je je garagepoort maar hebt open te rollen en je koersfiets buiten te rijden hebt. Tout court is wielrennen nu ook niet de meest toegankelijke sport om mee te beginnen, ook niet voor blanke jongetjes of meisjes.
 
En dat het vooral middenklasse is, is ook vrij voor de hand liggen. De instapkost is toch behoorlijk hoog als ge uw kinderen wilt laten koersen. Zeker vergeleken met wat shotten op een pleintje.
 
Het lichaam van een afgetraind renner is ook niet iets wat vele jongeren ambiëren :p

Die zullen eerder fysiek opkijken naar een Cristiano Ronaldo of een NBA'er dan naar

qwhxbZC.jpeg
 
Chris Harper... verdomme wat een lelijke val zeg. Zou gelukkig blijkbaar wel "ok" zijn.
Zonder helm is dat veel kans gewoon morsdood? Slaagt met zijn helm op de betonnensokkel van die straatverlichting :S
 
Chris Harper... verdomme wat een lelijke val zeg. Zou gelukkig blijkbaar wel "ok" zijn.
Zonder helm is dat veel kans gewoon morsdood? Slaagt met zijn helm op de betonnensokkel van die straatverlichting :S

Elke koers vraag ik me steeds meer af hoe er vroeger niet meer doden vielen. Die komt nu gewoon weg met een hersenschudding waarschijnlijk, maar zonder helm zou hij al blij mogen zijn als hij niet gewoon dood was inderdaad.
 
Alaphilippe zou volgend jaar mogelijks verhuizen naar TotalEnergies. That makes sense.
Ondanks veel mindere prestaties is hij nog altijd erg populair. En TotalEnergies is een Franse ploeg.
 
Alaphilippe zou volgend jaar mogelijks verhuizen naar TotalEnergies. That makes sense.
Ondanks veel mindere prestaties is hij nog altijd erg populair. En TotalEnergies is een Franse ploeg.
Ik denk toch dat het Cofidis zal worden.

- vooral cofidis is world tour dus kan overal starten, bij Totalenergies moeten ze wachten op wildcards (meestal geen probleem, maar toch altijd een risico (zie dit jaar geen grote klassiekers).
- Cofidis heeft een net iets beter team
- Cofidis heeft net hun sponsorcontract verlengd tot 2028

- Cofidis is ook Frans :)
 
nou breekt m’n klomp!
Iemand die dat bedrijf totaal niet kent en niet meteen kan googlen zou toch eerder denken dat TotalEnergies Engels is niet? :)
(In het Frans is het namelijk Totale énergie(s))

Dus ja jij en ik lachen met uw zinnetje (het is best grappig), maar ik ben zeker dat als je op straat (Onze average bob) vraagt van welk land Total Energies vandaag komt dat zeker een kwart Engeland (of de VS) zal zeggen.
 
Terug
Bovenaan