Alcohol in het verkeer

Rij nu 26 jaar. Welgeteld één keer moeten blazen, om 11u00 's morgens toen ik net bij een sollicitatiegesprek vertrokken was.
Daarnaast toch al wel een keer of 4 voorbij een controle gepasseerd en mogen door rijden. Ik zal er ne brave uit zien zeker :)

Als jonge gast ook wel een aantal keren risico's gepakt. Tot ik een keer eigenlijk echt niet meer in staat was om te rijden en het toch gedaan heb. Dat was een wake up call. Er is niets gebeurd, maar het besef dat het ook anders had kunnen zijn was genoeg om mijn gedrag sindsdien aan te passen.

Op zich kan ik dus alleen maar blij zijn dat er bij de jongere generatie precies toch een andere mentaliteit lijkt te heersen. Ik ben echter groot geworden in een wereld waar alcohol normaal was. Thuis, in de jeugdbeweging, in de studententijd en zelfs op het werk. Alcohol was overal aanwezig, en je moest er ook niet te veel over zagen want dan was je een flauwerik. Er is een shift ingezet maar er is nog wel een lange weg te gaan. En dat gaat op veel weerstand stuiten bij mijn generatiegenoten en de nog ouderen. Maar het zal toch doorgezet moeten worden.
 
Als je er trouwens een beetje op let is het waanzinnig hoeveel mensen je ook gewoon ziet blowen achter het stuur.
 
Maar tegen 6u ‘‘s morgens was de xtc al goed uitgewerkt waardoor je scherp stond. Alcohol duurt uren alvorens die uit je lichaam is. Idem met cocaine, van alle drugs is alcohol toch wel de ergste in het verkeer.

Ik zie ook niemand onder invloed van lsd rijden eerlijk gezegd. Die kan stilstaan en uren genieten van zijn trip 😂
 
Als mid twintiger, toch echt wel hoor. Hoe "casual" cocaïnegebruik is geworden is echt absurd. En ja, ik zie echt wel een stevige opmars de laatste 5-10 jaar. En dan heb ik het niet over de stereotype cocaïnegebruikers, maar ook de gemiddelde persoon.

Je kan met ook wel redelijk wat rapporten vinden over de stijging in het gebruik van harddrugs.
Ja, ik denk ook dat er meer drugs genomen word. Kijk gewoon maar naar de actualiteit van de laatste jaren. Hoeveel drugsgeweld is er niet en hoeveel is er de laatste jaren niet gevonden in containers?
Het is gewoon een businessmodel zoals elk ander, vraag en aanbod.

+ Hoeveel lachgas capsules zie je niet op straat liggen tegenwoordig?
 
Ik kom precies heel moeilijk aan cijfers van de 90's. Laat me zeker weten als jij er wel kan vinden.

En al is het tegenover 2010. Er zit een stijgende lijn in, en dat is niet positief.
Er zijn gewoon heel weinig cijfers over de jaren '90. Maar je moet beseffen dat ze toen gewoon met een kom vol XTC pillen door een discotheek/dacing gingen. Terwijl cocaïne etc toch nog altijd enkel "stiekem" gebruikt wordt.
 
Maar tegen 6u ‘‘s morgens was de xtc al goed uitgewerkt waardoor je scherp stond. Alcohol duurt uren alvorens die uit je lichaam is. Idem met cocaine, van alle drugs is alcohol toch wel de ergste in het verkeer.

Ik zie ook niemand onder invloed van lsd rijden eerlijk gezegd. Die kan stilstaan en uren genieten van zijn trip 😂
Wat een cowboyverhalen hier allemaal... Dit klopt niet.

Pas na 16 tot 40 uur na de xtc-pil mag je weer rijden. Niet "om 6u 's morgens was hij uitgewerkt", dus. En alcohol hoeft ook geen uren te duren. Je rijonbekwaamheid zelf inschatten, blijkt bij intoxicatie net één van de moeilijkste dingen.
 
De pakkans moet ook gewoon veel hoger. Ik rij jaarlijks 20000km, heb mijn rijbewijs sinds 2002 en heb welgeteld 1x moeten blazen.

Maar dit dus he. Ik ga ondertussen stilaan naar de 900.000 gereden kilometer sinds ik mijn rijbewijs in 2001 haalde. Ik heb nog nooit moeten blazen.
 
Maar dit dus he. Ik ga ondertussen stilaan naar de 900.000 gereden kilometer sinds ik mijn rijbewijs in 2001 haalde. Ik heb nog nooit moeten blazen.
En ik heb op 5 jaar tijd al 5x moeten blazen 🤔
Maand geleden zelfs nog, op een dinsdag om 17u30 in een sluipweg.
 
Maar dit dus he. Ik ga ondertussen stilaan naar de 900.000 gereden kilometer sinds ik mijn rijbewijs in 2001 haalde. Ik heb nog nooit moeten blazen.
Eigenlijk gek hoe deze thread vol zo'n verhalen (ook van mij) staat. Mijn "beeld" daarover als jonge chauffeur was dat er elke nacht in het weekend wel controles waren, maar dus effectief 2x gezien ofzo, waarvan 1 keer op een weekdag tijdens de ochtendspits. Nooit moeten stoppen.
 
En ik heb op 5 jaar tijd al 5x moeten blazen 🤔
Maand geleden zelfs nog, op een dinsdag om 17u30 in een sluipweg.

Kijk, dat is goed he! Maar ik denk dat jij dan ergens een uitschieter bent, of regelmatig uitgaat en daar dan controles passeert bvb. Want het grote probleem is dat er nog teveel gevallen zoals ik zijn, mensen die nauwelijks tot nooit gecontroleerd worden of zijn, en er dan ook een algemeen gevoel heerst dat de kans dat je gepakt wordt toch heel klein is.
 
Wat een cowboyverhalen hier allemaal... Dit klopt niet.

Pas na 16 tot 40 uur na de xtc-pil mag je weer rijden. Niet "om 6u 's morgens was hij uitgewerkt", dus. En alcohol hoeft ook geen uren te duren. Je rijonbekwaamheid zelf inschatten, blijkt bij intoxicatie net één van de moeilijkste dingen.
Ik spreek over het gevoel, maar laat maar... je hebt geen enkele xtc pil genomen in jouw leven dus dit heeft weinig zin ;)
 
Ik spreek over het gevoel, maar laat maar... je hebt geen enkele xtc pil genomen in jouw leven dus dit heeft weinig zin ;)
En wat ik redelijk letterlijk zeg, is: je gevoel beliegt je op het moment dat je geïntoxiceerd bent.
En niet alleen ik zeg dat, maar de volledige wetenschap. Het idee dat je dat wel nog kunt, zit in jouw kop tot die tegen een paal plakt. Hopelijk niet met iemand ertussen.
 
Laatst bewerkt:
Die 'trukjes' mogen ook gewoon. Je komt hier af alsof hij 3 promille in z'n bloed heeft.
Ik denk niet dat hij met 3‰ in zijn bloed nog ok had geleken. Dus waarom het zo extreem trekken?
Het gaat erom dat hij blijkbaar toch zich zorgen maakte dat hij aan die grens zat (anders blaas je gewoon), maar toch besloot dat hij nog kon/mocht rijden. En dat dat gewoon aanvaard wordt. Dat is hoe de maatschappij er nog vaak mij omgaat, en dat is niet ok.
Zoals eerder aangegeven: door dit goed te praten, vergoelijken de excessen zich ook nog meer. Die met 3‰ zal van zichzelf ook gevonden hebben dat hij nog goed genoeg kon rijden (tenzij er nog andere zaken meespelen).
Maar zelfs minder extreem: wat als hij nu 0,51‰ met de trukjes had, was hij dan plots fout voor de mensen rondom hem? Nee, dan zal er gezegd worden dat hij pech had dat het niet net iets later was, want hij leek toch ok etc (en ik wil hem nu ook niet als de grote crimineel bestempelen hoor). En volgende keer is het dan 0,55‰, of 0,6‰... wanneer is het plots dan wel te erg?
En die discussie vermijd je door zoals in vele landen naar een nulgrens te gaan (en zelfs daar is nul niet altijd echt nul door toleranties op de meting, maar niet drinken is duidelijker dan ongeveer 2 pintjes).
 
Er zijn gewoon heel weinig cijfers over de jaren '90. Maar je moet beseffen dat ze toen gewoon met een kom vol XTC pillen door een discotheek/dacing gingen. Terwijl cocaïne etc toch nog altijd enkel "stiekem" gebruikt wordt.
Dan ben jij toch al even niet meer in een club geweest. Echt stiekem kan je dat niet noemen.
 
Ik ben ook nog maar een 5 tal keer tegengehouden om te blazen.
Maar ik rij dan ook nauwelijks op plekken/tijden wanneer men alcoholcontroles doen.
De keren dat ik ben tegengehouden was op momenten dat er meer controles zijn(feestdagen bv) en toen ik jonger was.
Als 30+ er en vader heb ik niet meer moeten blazen, omdat ik ook niet meer op die momenten op de baan ben dan.

Moet trouwens eens kijken op de website van jullie lokale politie.
Bij ons kan je dagelijks persberichten lezen van de merkwaardige interventies.(ik denk niet dat alles daarop staat)
In februari zijn er in onze zone al 5 nachten alcohol controles geweest.
 
Alcohol doet je natuurlijk ook domme zaken doen die je nuchter nooit zou doen. Als puber heb ik meermaals tegen de kerk of gevels gepist tijdens het uitgaan. Geen haar op mijn hoofd die dat nuchter zou doen (ook toen als puber)

Maar de spijt komt natuurlijk altijd pas achteraf. Ik denk dat alcohol iets doet in jouw hersenen waardoor de remmingen en zaken zoals 'ik ga mij deftig gedragen en mijn manieren houden' verdwijnen. Ik kan het wetenschappelijk niet uitleggen maar het is wel zoiets :D

Drank is den Duvel zeggen ze hier, en terecht.
Als iemand zo'n drug zou uitvinden vandaag zou dat nooit legaal worden.
 
Dan ben jij toch al even niet meer in een club geweest. Echt stiekem kan je dat niet noemen.
Ooit op een AC/DC concert: een wildvreemde die voor mij stond: neemt zijn zakje coke, steekt zijn sleutel er in en houdt vervolgens die sleutel met een minibergje coke onder mijn neus. Toen ik bedankte knipoog en hemelsbrede grijns gekregen. En wat later ook zijn headbangende haren in mijn gezicht :D

Enfin, deze anekdote maar om te zeggen dat het toch vaak niet zo stiekem gebeurt. Heb er nog wel een paar over openlijk gebruik maar deze zal me altijd bijblijven.
 
Terug
Bovenaan