Alcohol in het verkeer

Inderdaad weet ik dat ze dit bedoelen. Zolang mensen maar de fout bij een ander kunnen leggen en zelf verder hun ding kunnen doen. En een dronken zigzaggende wielertoerist waarvoor je als auto moet uitwijken (zelf al meegemaakt) met alle gevolgen van dien is dan volgens jouw perfect OK?
Je weet dat indien dit erdoor komt die nultolerantie ook geld voor fietsers?
 
Ik keur bepaalde zaken absoluut niet goed. Maar controle staat en burger controleren ben ik ook geen voorstander van.

Minister x wou 0 verkeersdoden, sorry dat gaat niet. Men moet kijken naar wat de investering / kosten opbrengt.


Ivm dit geval, ja de pakkans is te laag. Of men moet in elke auto een slot installeren aan 5k het stuk? Je hebt altijd mensen met en zonder verantwoordelijkheidsgevoel.... Als je fouten maakt moet je op de blaren zitten, maar niet iedereen straffen.
 
Inderdaad weet ik dat ze dit bedoelen. Zolang mensen maar de fout bij een ander kunnen leggen en zelf verder hun ding kunnen doen. En een dronken zigzaggende wielertoerist waarvoor je als auto moet uitwijken (zelf al meegemaakt) met alle gevolgen van dien is dan volgens jouw perfect OK?
Een fietser die dusdanig hinder veroorzaakt dat hij / zij echt een gevaar vormt voor andere weggebruikers halen ze weldegelijk uit het verkeer, laten ze blazen en die mens mag zich dan aan een boete verwachten. Het enige probleem is: Dan moet een agent dit met zijn eigen ogen zien he.

Maar als iemand 10 biertjes drinkt en hij / zij kan zonder hinderlijk te zijn in een rechte lijn naar huis fietsen? 0,1 % kans (of zelfs nog minder) dat ze die mens gaan laten blazen en beboeten. Die mens fiets voorbij een controle en geen enkele agent zal hem / haar tegenhouden.

Dus neen ik vind dat NOK. Jammer genoeg zijn er te weinig controles en die idiote fietser komt daar bijna altijd mee weg.
 
Een fietser die dusdanig hinder veroorzaakt dat hij / zij echt een gevaar vormt voor andere weggebruikers halen ze weldelijke uit het verkeer, laten ze blazen en die mens mag zich dan aan een boete verwachten.

Maar als iemand 10 biertjes drinkt en hij / zij kan zonder hinderlijk te zijn in een rechte lijn naar huis fietsen? 0,1 % kans dat ze die mens gaan laten blazen en beboeten. Die mens fiets voorbij een controle en geen enkele agent zal hem / haar tegenhouden.
Net zoals ze ook geen chauffeur uit het verkeer halen die een halve bak bier binnen heeft en nog normaal rondrijd? Imo zijn er al bitter weinig alcoholcontroles dus dan liever dat ze daar de personen die het gevaarlijkste voertuig besturen tegen houden dan iemand op een fiets die eigenlijk vooral zichzelf in gevaar brengt. In een perfecte wereld met ongelimiteerde middelen zou men inderdaad ook al de fietsers moeten laten blazen die voorbij de alcoholcontrole komen maar jammer genoeg hebben we daar de middelen niet voor.
 
Net zoals ze ook geen chauffeur uit het verkeer halen die een halve bak bier binnen heeft en nog normaal rondrijd?
Deze vraagstelling is van de pot gerukt. Ik spreek over fietsers en jij bent bezig over autobestuurders.
Uw volgende paragraaf zegt dat ook gewoon. Daar beantwoord je uw vraagstelling ook al meteen.

De pakkans is natuurlijk gewoon veel te laag. Dat is een feit.

Ik heb trouwens de indruk dat we door elkaar aan het praten zijn maar wel hetzelfde bedoelen ..
 
Een dronken zigzaggende fietser gaat niemand anders doodrijden buiten zichzelf. En wat heeft dat nu trouwens te maken met 2 nuchtere toeristen die door een zatlap doodgereden werden? Slaat totaal op niks.
Natuurlijk wel een probleem als die zich dood rijdt op jou auto. Je kan er nx aan doen, hij had gedronken, maar wel je hele leven lang met een schuldgevoel rondlopen.

Is er trouwens iemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat nu in dit geval die wielertoeristen nuchter waren? Doet men een bloedanalyse? (Grote schuldige en onvergeeflijk blijft natuurlijk de autobestuurder hè)
 
Deze vraagstelling is van de pot gerukt. Ik spreek over fietsers en jij bent bezig over autobestuurders.

De pakkans is natuurlijk gewoon veel te laag. Dat is een feit.
Welja, dat is het juist, als je een geoefend drinker bent en je hebt eigenlijk teveel binnen maar kan toch nog "deftig" met een wagen rijden (als in dat je vanop een afstand niets merkwaardig kan zien aan je rijgedrag) heb je ook bitter weinig kans om staande gehouden te worden door een agent als er geen alcoholcontrole aan de gang is. Net zoals die fietser dus. Zoals je zegt, de pakkans is gewoon nihil.

anyway: ik denk dat het volgende probleem zich al aankondigt:
ik vind het ongelofelijk straf dat men meer mensen kan betrappen op drugsgebruik dan op drinken (terwijl ik oprecht geloof dat het probleem van drinken en rijden zeker niet een sporadisch iets geworden is)
 
Natuurlijk wel een probleem als die zich dood rijdt op jou auto. Je kan er nx aan doen, hij had gedronken, maar wel je hele leven lang met een schuldgevoel rondlopen.

Is er trouwens iemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat nu in dit geval die wielertoeristen nuchter waren? Doet men een bloedanalyse? (Grote schuldige en onvergeeflijk blijft natuurlijk de autobestuurder hè)
Ja, het ziekenhuis neemt normaal gezien bloed af.

Met de fiets mag je trouwens ook niet drinken. Als er een nultolerantie is dan zal dat ook tellen voor de fietsers. De kans dat je moet blazen is klein, maar 1 die aan het zwalpen is zal ook wel prijs hebben.

De reden van nultolerantie is ook al ben je niet zat dan zijn je reflexen minder. 1 seconde later remmen is een immens verschil in remafstand. Dat is iets dat je met een fiets ook al niet zal hebben.
 
Welja, dat is het juist, als je een geoefend drinker bent en je hebt eigenlijk teveel binnen maar kan toch nog "deftig" met een wagen rijden (als in dat je vanop een afstand niets merkwaardig kan zien aan je rijgedrag) heb je ook bitter weinig kans om staande gehouden te worden door een agent als er geen alcoholcontrole aan de gang is. Net zoals die fietser dus. Zoals je zegt, de pakkans is gewoon nihil.

anyway: ik denk dat het volgende probleem zich al aankondigt:
ik vind het ongelofelijk straf dat men meer mensen kan betrappen op drugsgebruik dan op drinken (terwijl ik oprecht geloof dat het probleem van drinken en rijden zeker niet een sporadisch iets geworden is)
Poperinge en Frans grensgebied zal er veel mee te zien hebben.
 
Ja, het ziekenhuis neemt normaal gezien bloed af.

Met de fiets mag je trouwens ook niet drinken. Als er een nultolerantie is dan zal dat ook tellen voor de fietsers. De kans dat je moet blazen is klein, maar 1 die aan het zwalpen is zal ook wel prijs hebben.

De reden van nultolerantie is ook al ben je niet zat dan zijn je reflexen minder. 1 seconde later remmen is een immens verschil in remafstand. Dat is iets dat je met een fiets ook al niet zal hebben.
Als men nultolerantie zou invoeren moet men toch ook wel iets doen aan de mogelijkheid om dat te controleren. Imo is die lage pakkans een van de zaken waardoor er nog altijd zoveel gedronken en gereden wordt.
 
Poperinge en Frans grensgebied zal er veel mee te zien hebben.
Is waar ik werk (rond Diksmuide) ook zo hoor. Veel meer drugs in het verkeer dan alcohol. Volgens mij wordt er veel minder gedronken en meer drugs genomen in het algemeen.

Natuurlijk teken je ook veel langer van drugs dan van alcohol. Kan er ook mee te maken hebben.
 
Is waar ik werk (rond Diksmuide) ook zo hoor. Veel meer drugs in het verkeer dan alcohol. Volgens mij wordt er veel minder gedronken en meer drugs genomen in het algemeen.

Natuurlijk teken je ook veel langer van drugs dan van alcohol. Kan er ook mee te maken hebben.
En wvl een verschil tegen ovl en Antwerpen? Of maakt dat niet uit
 
Is waar ik werk (rond Diksmuide) ook zo hoor. Veel meer drugs in het verkeer dan alcohol. Volgens mij wordt er veel minder gedronken en meer drugs genomen in het algemeen.

Natuurlijk teken je ook veel langer van drugs dan van alcohol. Kan er ook mee te maken hebben.
Cannabis is blijkbaar als je pech hebt nog een week nadat je het sporadisch hebt gebruik zichtbaar in je bloed als ik het even op zoek.
Maar ik heb wel geen idee of die hoeveelheid dan nog voldoende is om gepakt te worden tijdens een drugscontrole?
Ik denk dat jij dit beter kan weten / zeggen ??

Hoe lang is drugs aantoonbaar in bloed?
 
En wvl een verschil tegen ovl en Antwerpen? Of maakt dat niet uit
Geen idee van, maar volgens mij een algemene trend. Vooral tijdens de week is er meer en meer drugs. Bij ons halen ze er wekelijks wel een paar uit in het midden van de week. Dat hebben we bijna nooit met alcohol.
 
Canabis is blijkbaar als je pech hebt nog een week nadat je het hebt gebruik zichtbaar in je bloed als ik het even op zoek.
Maar ik heb wel geen idee of die hoeveelheid dan nog voldoende is om gepakt te worden tijdens een drugscontrole?
Is vooral in het speeksel. De dag erna heb je zeker nog een positieve speekseltest.

Ook al vind ik dat je de dag na 1 joint gerookt te hebben eigenlijk beter in staat bent van met een auto te rijden dan met een kater waarbij je mss niet meer positief gaat blazen.
 
Net zoals ze ook geen chauffeur uit het verkeer halen die een halve bak bier binnen heeft en nog normaal rondrijd? Imo zijn er al bitter weinig alcoholcontroles dus dan liever dat ze daar de personen die het gevaarlijkste voertuig besturen tegen houden dan iemand op een fiets die eigenlijk vooral zichzelf in gevaar brengt. In een perfecte wereld met ongelimiteerde middelen zou men inderdaad ook al de fietsers moeten laten blazen die voorbij de alcoholcontrole komen maar jammer genoeg hebben we daar de middelen niet voor.
Bij een alcohol controle testen ze iedereen die passeert. Diegene die de eerste test niet halen moeten aan de kant. Zo was het toch enkele maanden geleden
 
Een vraagje. Zijn er hier anno 2024 nog jongeren waarvan de ouders reageren met: 'Ga je drinken zoon / dochter? Neem dan de fiets! En voorzichtig zijn!' Dat is namelijk hetgeen ik altijd mee kreeg van mijn ouders vroeger (De jaren '90).

Ze bedoelden dat toen goed hé. Want een jonge idioot van 18 jaar (** no offense niet iedereen is op die leeftijd op dat vlak een idioot maar jammer genoeg op die leeftijd is dat nog redelijk véél het geval **) zou anders toch wegrijden met de wagen met de belofte niet te drinken en de kans is dan 50/50 dat die jonge snaak dan alsnog een glaasje te veel op zal hebben. En als je dan met de fiets wegrijdt ben je toch iets gerustiger als ouder.

Maar ja. Eigenlijk is zoiets een 'foute' reactie. Want als je ouders dat op die manier zeggen dan ga je als jonge snaak niet liggen opzoeken of dronken rijden wel mag (of in mijn geval mocht) op de fiets. Je staat daar (ik ben nu eerlijk) dan gewoon niet meer verder bij stil.
 
Natuurlijk wel een probleem als die zich dood rijdt op jou auto. Je kan er nx aan doen, hij had gedronken, maar wel je hele leven lang met een schuldgevoel rondlopen.

Is er trouwens iemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat nu in dit geval die wielertoeristen nuchter waren? Doet men een bloedanalyse? (Grote schuldige en onvergeeflijk blijft natuurlijk de autobestuurder hè)

Ik wist wie de 2 overleden fietsers zijn maar kende ze niet persoonlijk.
De ene was triatleet. De andere kon 1000km fietsen in 24u, ik volgde hem al enkele jaren op Strava.
Die mannen waren zeker niet de typische wielertoeristen die pinten gaan pakken na de rit.
 
Terug
Bovenaan