Alcohol in het verkeer

Ik ben trouwens ook voorstander om de pakkans te verhogen op meerdere tijdstippen van de dag:

- Vrijdag/zaterdag nacht voor uitgaande jongeren.
- Namiddagen voor de werkgeneratie die 's middags bedrijfslunchkes doen.
- Zondagvoormiddag om de oude generatie eens van de baan te plukken die denken dat ze in't duivenlokaal kunnen zuipen wat ze willen.
 
Alcohol doet je natuurlijk ook domme zaken doen die je nuchter nooit zou doen. Als puber heb ik meermaals tegen de kerk of gevels gepist tijdens het uitgaan. Geen haar op mijn hoofd die dat nuchter zou doen (ook toen als puber)

Maar de spijt komt natuurlijk altijd pas achteraf. Ik denk dat alcohol iets doet in jouw hersenen waardoor de remmingen en zaken zoals 'ik ga mij deftig gedragen en mijn manieren houden' verdwijnen. Ik kan het wetenschappelijk niet uitleggen maar het is wel zoiets :D

Drank is den Duvel zeggen ze hier, en terecht.
Als iemand zo'n drug zou uitvinden vandaag zou dat nooit legaal worden.
Ik ben er absoluut van overtuigd dat we een andere houding t.o.v. alcohol moeten aannemen in onze maatschappij. En ik twijfel ook niet aan de medische wetenschap inzake de gezondheidsproblemen die alcoholgebruik kan veroorzaken.

Maar toch zou ik het jammer vinden als het volledig verbannen wordt. Goede bieren, wijnen, likeuren, zijn zulke fantastische smaakervaringen. Ik zou ze niet willen missen. Maar het zou iets moeten zijn waar we bewust en met mate van genieten, in veilige omstandigheden. En dat ligt moeilijk voor veel drinkers denk ik.
 
Ik ben er absoluut van overtuigd dat we een andere houding t.o.v. alcohol moeten aannemen in onze maatschappij. En ik twijfel ook niet aan de medische wetenschap inzake de gezondheidsproblemen die alcoholgebruik kan veroorzaken.

Maar toch zou ik het jammer vinden als het volledig verbannen wordt. Goede bieren, wijnen, likeuren, zijn zulke fantastische smaakervaringen. Ik zou ze niet willen missen. Maar het zou iets moeten zijn waar we bewust en met mate van genieten, in veilige omstandigheden. En dat ligt moeilijk voor veel drinkers denk ik.
Goh, anderzijds ben ik ervan overtuigd dat heel veel van de verboden drugs ook een fantastische ervaring kunnen zijn...
Nochtans mis ik die niet.
 
Goh, anderzijds ben ik ervan overtuigd dat heel veel van de verboden drugs ook een fantastische ervaring kunnen zijn...
Nochtans mis ik die niet.
Ja dat is het natuurlijk. Ik zou het missen omdat ik het ken en ermee ben opgegroeid. Iemand die nooit een Wilderen Cuvee Clarisse Whisky Infused heeft gedronken weet uiteraard niet wat hij mist :)
 
Ja dat is het natuurlijk. Ik zou het missen omdat ik het ken en ermee ben opgegroeid. Iemand die nooit een Wilderen Cuvee Clarisse Whisky Infused heeft gedronken weet uiteraard niet wat hij mist :)
Als je er teveel gedronken heeft weet je ook niet meer wat je hebt gemist 😂

Offtopic, ik dacht dat ze die nu ook met rum hadden.
 
Nultolerantie, jazeker.
Je kan dan wel een glas wijn drinken op restaurant, MAAR niet rijden. Dan dient iemand van het gezelschap zich 'op te offeren'.

- Nieuw? Helemaal niet (BOB-campagnes).
- Moeilijk? Neen.
- Duidelijk? Heel duidelijk. Geen discussies zoals"Jamaar, ik kan wel nog helder denken met 4 pinten op, hij heeft het al moeilijk bij 2...." Gewoon nul, zero, punt.
- Is dat DE oplossing? Neen, je gaat altijd overtreders hebben, maar alle beetjes om minder slachtoffers te hebben zijn welkom.

Rijden onder invloed van drugs of lachgas staat ook niet ter discussie en is compleet not done. Dat kan bij alcohol ook.
Om de zoveel jaren passen ze het toegelaten alcoholpercentage aan, dat staat garant voor onduidelijkheid. Velen drinken dan een hoeveelheid waarvan ze vermoeden dat het niet teveel is (1 pintje, 1 pintje en een wijn, een wijn en een likeurpraline,...?) .
Durf voor duidelijkheid gaan en minder slachtoffers, al het andere staat gelijk aan aanmodderen en geen durf (electoraal verlies).
Ik quote je hier even omdat het in dit topic beter past.

En waarom zou nultolerantie effectief minder slachtoffers betekenen?


Ik heb nog wat verder proberen te zoeken maar ik vind niet direct iets dat de stellingen, oa in bovenstaand artikel, bevestigen.
Het zou interessant zijn om de correlatie en verbanden eens te vinden tussen
  • Aantal slachtoffers in verkeersongevallen
  • Aantal dodelijke slachtoffers in verkeersongevallen
  • Alcoholpromillage bij de betrokkenen
  • Casueel verband tussen de oorzaak en het te hoge alcoholpromillage.

En ik zal mezelf al indekken: ik drink niet als ik rijd met de auto en ik heb geen bezwaar tegen het invoeren van de nultolerantie. Ik vind alleen de stelling gratuit dat dit onmiddellijk voor minder slachtoffers zal zorgen.
Een aanname gebaseerd op mijn omgeving zijn het toch voornamelijk mensen die de regels grondig overtreden en niet naar de grens zoeken van die één/twee pintjes. Het feit dat ze dan helemaal geen alcohol meer mogen drinken gaat volgens mij geen verschil maken daar ze nu toch ook duidelijk in overtreding zijn. Daarboven komt dat het verhogen van de pakkans het enige échte punt zal moeten zijn.

Of om het in een andere situatie te zeggen: symbolisch kan je wel een vuurwerkverbod uitspreken op nieuwjaar, maar iedereen heeft in zijn omgeving toch ook wel voldoende pijlen gezien begin dit jaar.
 
Als je er teveel gedronken heeft weet je ook niet meer wat je hebt gemist 😂

Offtopic, ik dacht dat ze die nu ook met rum hadden.
Dat soort zware bieren hou ik om 's avonds thuis van te genieten. En dan blijft het ook maar bij één.
De rum nog niet geproefd, nog niet zo makkelijk verkrijgbaar als de Whisky.
 
En waarom zou nultolerantie effectief minder slachtoffers betekenen?



En ik zal mezelf al indekken: ik drink niet als ik rijd met de auto en ik heb geen bezwaar tegen het invoeren van de nultolerantie. Ik vind alleen de stelling gratuit dat dit onmiddellijk voor minder slachtoffers zal zorgen.
Een aanname gebaseerd op mijn omgeving zijn het toch voornamelijk mensen die de regels grondig overtreden en niet naar de grens zoeken van die één/twee pintjes. Het feit dat ze dan helemaal geen alcohol meer mogen drinken gaat volgens mij geen verschil maken daar ze nu toch ook duidelijk in overtreding zijn. Daarboven komt dat het verhogen van de pakkans het enige échte punt zal moeten zijn.

Of om het in een andere situatie te zeggen: symbolisch kan je wel een vuurwerkverbod uitspreken op nieuwjaar, maar iedereen heeft in zijn omgeving toch ook wel voldoende pijlen gezien begin dit jaar.
Het psychologisch aspect alleen al kan personen doen besluiten om niet te drinken EN te rijden.
Nu leeft het gedacht "Goh, 2-3 pintjes zal wel lukken zeker. Bij de Luc is dat ook geen probleem geweest. Toen Marc gepakt werd met net iets teveel op viel de boete wel mee. De kans is klein dat er flikken staan."
Die mindset moet eruit en zoals je zei de pakkans groter.
Het maakt geen discussies meer mogelijk over teveel of te weinig of net genoeg.
Het KAN minder slachtoffers betekenen, hopelijk.
Tegen bewuste overtreders/veelplegers zoals voorbije weekend bestaat geen enkele maatregel, buiten ze uit de maatschappij te halen.
 
Goh, anderzijds ben ik ervan overtuigd dat heel veel van de verboden drugs ook een fantastische ervaring kunnen zijn...
Nochtans mis ik die niet.
Tja dat is met alles zo natuurlijk.

Ik moet mezelf soms echt even tegenhouden om niet te cynisch en nihilistisch te worden. Want het is makkelijk voor mij om te zeggen weg met zaken die maatschappelijk slecht zijn. Weg met roken ( nooit gerookt), weg met alcohol ( drink zeer zelden), weg met auto's die meer doen dan praktisch nodig ( geen nood aan plezier rijden en dure auto's), weg met geluidsoverlast van feestjes en concerten (nul interesse in muziek), weg met al die honden die mensen bijten en rondkakken, etc

Maar dan moeten we af en toe even stilstaan en denken dat er genoeg mensen zijn die al die zaken wel waardevol vinden.
 
De enige oplossing zijn autonoom rijdende wagens. Al de rest is dweilen met de kraan open. Mijn vriendin die drinkt nooit als ze rijdt, laat staan drugs gebruiken. Wel moet ze na een 12u nachtdienst waarbij ze pas geswitcht is van een dagdienst 110km terug naar huis rijden. Ik verzeker je dat da erger is dan 3 pinten drinken en boven de 0,5 promille blazen. En als ze haar tegen houden mag ze gewoon verder rijden.
 
Na het werk is hier in de buurt ook altijd een traditie. Hop het café binnen voor 4-5 pinten en dan naar huis. Of zelfs buiten aan een industrieterrein enkele blikjes Jupiler. Da-ge-lij-kse kost bij vele arbeiders.

Nota: vele moeten nadien echt niet meer ver en er is nooit controle rond 17u-18u want er is al file genoeg
 
Die mindset moet eruit en zoals je zei de pakkans groter.
Het maakt geen discussies meer mogelijk over teveel of te weinig of net genoeg.
Het KAN minder slachtoffers betekenen, hopelijk.
Tegen bewuste overtreders/veelplegers zoals voorbije weekend bestaat geen enkele maatregel, buiten ze uit de maatschappij te halen.
Ik vind dat dat niet duidelijk genoeg is. Is de doelgroep die we met prioriteit uit het verkeer moeten halen die mensen die één/twee pintjes drinken? Ik denk gewoon dat het verhogen van de pakkans in combinatie met stevige boetes een groter ontradend effect heeft dan het is eender welke emotionele informatiecampagne of het verlagen van de limiet.

Nultolerantie is puur voor de bühne, en voor mijn part ook struisvogelpolitiek.

Edit: je verschuift gewoon het probleem van ‘ik kan met twee pintjes rijden’ naar ‘ik kan met 2 pintjes na 2 uur terug rijden’.
 
Ik ben zo te zien de absolute recordhouder van het aantal keer blazen (gemiddeld om de 2-3 jaar). :tongue:
Maar ja ik heb nooit te veel op dus ik probeer ook nooit controles te omzeilen ..

Maar als +-10 blazen op 31 jaar tijd al 'bijna' een Belgische record is dan is de pakkans inderdaad veel te laag.

Maar de spijt komt natuurlijk altijd pas achteraf. Ik denk dat alcohol iets doet in jouw hersenen waardoor de remmingen en zaken zoals 'ik ga mij deftig gedragen en mijn manieren houden' verdwijnen. Ik kan het wetenschappelijk niet uitleggen maar het is wel zoiets :D
Mijn probleem geluk is dat ik mentaal niet snel uitdoof. Maar lichamelijk doof ik wel snel uit.
Je zal dus snel aan mij merken als ik dronken ben. Maar ik zal wel nog vrij lang relatief alert blijven.

3 maten en ikzelf: Alle vier +-10 wijntjes op (enkele jaren geleden)

Maat 1: Ik herinner niks meer. Hoe ben ik thuisgeraakt? (Makila heeft hem tot thuis geholpen)
Maat 2: Ik herinner flarden. Wat heb ik allemaal uitgespookt?
Maat 3: Ik weet vanaf een bepaald uur 'niks' meer!
Makila: Ik herinner nog zeker 95% (wat achteraf als ik dit navraag effectief allemaal blijkt te kloppen) en dat was echt (vreselijk) beschamend.
 
Laatst bewerkt:
Rij toch ook vlot tien jaar met de wagen 1 keer als passagier gezeten bij een controle zelf nog nooit moeten blazen en ik heb veel in uitgangsbuurten rondgereden
 
Vandaag in de 7de dag bijdrage over een aantal Gentse wielerclubs. Bloemetjes leggen aan de plaats van het ongeval van vorige week, zeemzoet muziekje erop en dan sterke uitspraken zoals "nultolerantie voor alcohol in het verkeer" enz. Ik zou ze niet willen te eten geven, de wielertoeristen die tijdens het zondagse toertje een paar trappisten achterover kappen en dan lustig verder fietsen. Nog maar te zwijgen hoe ze regelmatig flagrant de verkeersregels aan hun laars lappen.

Gewoon eens even 1 van die clubs gegoogled. Dan kom je op facebook pagina waar de foto's alom zijn van tooghangende wielrenners in plunje, poseren voor het café schering en inslag zijn enz.

Er is dus weer eens iets gebeurd in ons landje, iedereen komt weer zware uitspraken doen en waant zichzelf tegelijkertijd weer heiliger dan de paus.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in de 7de dag bijdrage over een aantal Gentse wielerclubs. Bloemetjes leggen aan de plaats van het ongeval van vorige week, zeemzoet muziekje erop en dan sterke uitspraken zoals "nultolerantie voor alcohol in het verkeer" enz. Ik zou ze niet willen te geven, de wielertoeristen die tijdens het zondagse toertje een paar trappisten achterover kappen en dan lustig verder fietsen. Nog maar te zwijgen hoe ze regelmatig flagrant de verkeersregels aan hun laars lappen.

Gewoon eens even 1 van die clubs gegoogled. Dan kom je op facebook pagina waar de foto's alom zijn van tooghangende wielrenners in plunje, poseren voor het café schering en inslag zijn enz.

Er is dus weer eens iets gebeurd in ons landje, iedereen komt weer zware uitspraken doen en waant zichzelf tegelijkertijd weer heiliger dan de paus.
Dat vind ik ook een oneerlijke reactie.
Je weet evengoed dat ze nultolerantie voor autobestuurders bedoelen. Ik weet dat in praktijk dezelfde wetgeving voor fietsers gebruikt, maar die wordt nooit effectief toegepast. Ik ken ook letterlijk niemand die zegt "als ik gedronken heb, fiets ik niet meer", terwijl ik véél mensen ken die dit wel zeggen voor de auto.
 
Dat vind ik ook een oneerlijke reactie.
Je weet evengoed dat ze nultolerantie voor autobestuurders bedoelen.
Inderdaad weet ik dat ze dit bedoelen. Zolang mensen maar de fout bij een ander kunnen leggen en zelf verder hun ding kunnen doen. En een dronken zigzaggende wielertoerist waarvoor je als auto moet uitwijken (zelf al meegemaakt) met alle gevolgen van dien is dan volgens jouw perfect OK?
 
Inderdaad weet ik dat ze dit bedoelen. Zolang mensen maar de fout bij een ander kunnen leggen en zelf verder hun ding kunnen doen. En een dronken zigzaggende wielertoerist waarvoor je als auto moet uitwijken (zelf al meegemaakt) met alle gevolgen van dien is dan volgens jouw perfect OK?
Nee,
Maar bij 50% van de dodelijke ongevallen is er alcohol betrokken. Hoeveel keer denk jij dat het de fietser is die in dat geval gedronken heeft?
 
Inderdaad weet ik dat ze dit bedoelen. Zolang mensen maar de fout bij een ander kunnen leggen en zelf verder hun ding kunnen doen. En een dronken zigzaggende wielertoerist waarvoor je als auto moet uitwijken (zelf al meegemaakt) met alle gevolgen van dien is dan volgens jouw perfect OK?
Een dronken zigzaggende fietser gaat niemand anders doodrijden buiten zichzelf. En wat heeft dat nu trouwens te maken met 2 nuchtere toeristen die door een zatlap doodgereden werden? Slaat totaal op niks.
 
Terug
Bovenaan