Alcohol in het verkeer

Ik wist wie de 2 overleden fietsers zijn maar kende ze niet persoonlijk.
De ene was triatleet. De andere kon 1000km fietsen in 24u, ik volgde hem al enkele jaren op Strava.
Die mannen waren zeker niet de typische wielertoeristen die pinten gaan pakken na de rit.
En dat maakt ook niet uit he. Zelfs al gingen ze na elke rit een duvel of 6 in hun kas duwen, dan nog blijven het de partners, ouders, geliefden, kinderen van iemand. Wat die personen ook doen, het kan nooit geen vrijgeleide zijn of een verzachtende omstandigheid om van de weg gemaaid te worden door iemand die de wetgeving met de voeten treedt.
 
En een dronken zigzaggende wielertoerist waarvoor je als auto moet uitwijken (zelf al meegemaakt) met alle gevolgen van dien is dan volgens jouw perfect OK?
Een dronken zigzaggende fietser gaat niemand anders doodrijden buiten zichzelf. En wat heeft dat nu trouwens te maken met 2 nuchtere toeristen die door een zatlap doodgereden werden? Slaat totaal op niks.
Ik geeft toch letterlijk het voorbeeld? Een dronken fietser die een onverwachte beweging maakt, waardoor ik met de auto een onverwacht uitwijkmanoevre moet doen. Zoals je hopelijk begrijpt levert dit een kettingreactie van events op. Hoezo slaat op niets?

En allez, ziet nu niemand de ironie in van hetgeen ik aanhaalde? Wielertoeristen komen afgeven op dronken automobilisten terwijl ze zich zelf dronken in het verkeer mengen :wallbash:
 
Ik geeft toch letterlijk het voorbeeld? Een dronken fietser die een onverwachte beweging maakt, waardoor ik met de auto een onverwacht uitwijkmanoevre moet doen. Zoals je hopelijk begrijpt levert dit een kettingreactie van events op. Hoezo slaat op niets?

En allez, ziet nu niemand de ironie in van hetgeen ik aanhaalde? Wielertoeristen komen afgeven op dronken automobilisten terwijl ze zich zelf dronken in het verkeer mengen :wallbash:
Oei, dan moeten we ook stoppen met kritiek geven op wielertoeristen die tegen 60 per uur in peloton over een jaagpad rijden. (want auto's rijden ook wel eens te snel)
Of wielertoeristen die op de weg rijden. (want ik zie dagelijks auto's op het fietspad geparkeerd staan)
Of ...

Je zal zelf ook wel in zien dat dronken met de auto rijden 1000x gevaarlijker is dan dronken met de fiets, en dan zou je ook hun commentaar kunnen snappen. En zoals al aangegeven, de groep die hier is aangereden waren zeer sportief, niet zomaar wat 70'ers die op café gingen.
 
Ik geeft toch letterlijk het voorbeeld? Een dronken fietser die een onverwachte beweging maakt, waardoor ik met de auto een onverwacht uitwijkmanoevre moet doen. Zoals je hopelijk begrijpt levert dit een kettingreactie van events op. Hoezo slaat op niets?

En allez, ziet nu niemand de ironie in van hetgeen ik aanhaalde? Wielertoeristen komen afgeven op dronken automobilisten terwijl ze zich zelf dronken in het verkeer mengen :wallbash:
Neen niemand ziet die ironie omdat jij niet weet of deze die een hedenkingsrit mee reden wel of niet zat op de fiets zitten.

Ik zat in een club met 100 leden en nu in een andere met 125 leden en ik heb nog nooit 1 iemand van al die gasten zat op een fiets weten kruipen.

Dan moet iedereen maar zijn bakkes houden voor die 10% die het wel doen? Ja daar zie ik wel ironie in.

Maar moest het een motorrijder zijn dan deed je die uitspraken waarschijnlijk niet? Want wielertoeristen mogen ze dood rijden en iedereen moet zijn mond houden want dat is toch maar het uitschot van het verkeer.
 
Natuurlijk wel een probleem als die zich dood rijdt op jou auto. Je kan er nx aan doen, hij had gedronken, maar wel je hele leven lang met een schuldgevoel rondlopen.

Is er trouwens iemand die met 100% zekerheid kan zeggen dat nu in dit geval die wielertoeristen nuchter waren? Doet men een bloedanalyse? (Grote schuldige en onvergeeflijk blijft natuurlijk de autobestuurder hè)

Ik kan trouwens uit persoonlijke ervaring zeggen dat men wel degelijk een ademcontrole uitvoert bij fietsers.
Ik ben om 6u in de ochtend omver gereden, twee wervels ingedeukt, achterste kruisband afgescheurd, kon niet meer rechtstaan en de ziekenwagen heeft bij aankomst mij onmiddellijk pijnstilling gegeven en opgeschept en gefixeerd. Ik was 100% in mijn recht, maar goed ik lag wel op de ijskoude beton met de schrik dat ik misschien nooit meer kon fietsen laat staan stappen.
Voordat de ziekenwagen vertrok diende ik nog verplicht een ademcontrole af te leggen om te verifiëren of ik niet gedronken had.

Ik kan u zeggen ik had niet gedronken en had ik niet veel ambitie om nog te blazen.
Maar het hoort bij het protocol, en indien je positief blaast dan komt dit gewoon in het PV te staan en wees maar gerust dat dit niet zomaar zal passeren.

Trouwens maar vrij ridicuul om u af te vragen of er een test uitgevoerd werd. Op overleden personen dan nog wel…
Alle indicaties wijzen erop dat de fietsers zich gewoon normaal in het verkeer begaven. Al waren ze nog dronken zijn zij niet in fout, de man die hen op het fietspad aanrijd en ladderzat is wel.
 
Ooit mijne collega wel es horen zeggen dat als je een stapje zet in het uitgaansleven en je bent van plan enkele alcoholische drankjes te nuttigen dat het toch best is dat je de auto neemt ipv de fiets.

Stel je bent “tipsy” maar je wordt toch aangereden door een echt dronken chauffeur dan toch liever materiële schade dat je je leven moet bekopen als je met de fiets was.

Ik vond dat em ergens wel een punt had (hoe fout het ook klinkt) :unsure:
 
Alle indicaties wijzen erop dat de fietsers zich gewoon normaal in het verkeer begaven. Al waren ze nog dronken zijn zij niet in fout, de man die hen op het fietspad aanrijd en ladderzat is wel.
Vervang het woord wielertoerist door gewone fietser en niemand gaat van die uitlatingen doen.

Een wielertoerist kan ook geen vader, echtgenoot, zoon,... zijn. Allemaal niet erg zolang ze in lycra op een koersfiets zitten.

Commentaren op sommige artikels over wielertoeristen zijn gewoon misdadig. Er moet maar 1 gek zijn die effectief doet wat hij daar neerpent in de hln commentaren doordat hij er 50 likes op krijgt en we zijn weer een paar doden verder.
 
Ooit mijne collega wel es horen zeggen dat als je een stapje zet in het uitgaansleven en je bent van plan enkele alcoholische drankjes te nuttigen dat het toch best is dat je de auto neemt ipv de fiets.

Stel je bent “tipsy” maar je wordt toch aangereden door een echt dronken chauffeur dan toch liever materiële schade dat je je leven moet bekopen als je met de fiets was.

Ik vond dat em ergens wel een punt had (hoe fout het ook klinkt) :unsure:
Letterlijk alles wat verkeerd is in discussies over dit onderwerp samengevat in 2 alinea’s.
Knap gedaan!

Hoe je zelfs zo kan denken is mij oprecht echt een zeer groot raadsel.
Weet je wat je doet als je schrikt hebt om aangereden te worden en te veel gedronken hebt? Het enige juiste is u laten rijden door een nuchter persoon.
Bel desnoods u vader of moeder op, ja die mensen gaan niet amused zijn. En ja als 40-jarige is dan al je trots weg.
Maar uw ouders zullen u dat gerust vergeven en het veel liever zo zien dan dat je jezelf of andere schade toebrengt omdat je de grote slimme meneer wou uithangen.
 
Letterlijk alles wat verkeerd is in discussies over dit onderwerp samengevat in 2 alinea’s.
Knap gedaan!

Hoe je zelfs zo kan denken is mij oprecht echt een zeer groot raadsel.
Weet je wat je doet als je schrikt hebt om aangereden te worden en te veel gedronken hebt? Het enige juiste is u laten rijden door een nuchter persoon.
Bel desnoods u vader of moeder op, ja die mensen gaan niet amused zijn. En ja als 40-jarige is dan al je trots weg.
Maar uw ouders zullen u dat gerust vergeven en het veel liever zo zien dan dat je jezelf of andere schade toebrengt omdat je de grote slimme meneer wou uithangen.
Volledig akkoord. Maar ik zie wel niet in waarom je uw trots zou moeten kwijt zijn omdat je je verantwoordelijk gedraagd. Ik heb al meermaal mijn ouders gevraagd om mij te brengen en komen halen op feestjes waarvan ik weet dat ik hoogst waarschijnlijk wel wat zal drinken. Net zoals ik hun ook breng en haal voor zo'n gelegenheden. Daar is imo niks mis mee.
 
Letterlijk alles wat verkeerd is in discussies over dit onderwerp samengevat in 2 alinea’s.
Knap gedaan!

Ik was me gewoon aant bedenken hoe vaak ik in mijn jeugd zat met de fiets van een fuif naar huis ben gereden waarbij ge elk struik wel gezien hebt. En je nooit echt hebt stilgestaan bij de gevolgen..

De gedachte was ook altijd: met de fiets kan er me toch niets gebeuren.

nuja is een andere discussie
 
Neen niemand ziet die ironie omdat jij niet weet of deze die een hedenkingsrit mee reden wel of niet zat op de fiets zitten.
Allez, zal dan mijn post nog eens quoten :sarcastic:
Gewoon eens even 1 van die clubs gegoogled. Dan kom je op facebook pagina waar de foto's alom zijn van tooghangende wielrenners in plunje, poseren voor het café schering en inslag zijn enz.

Want wielertoeristen mogen ze dood rijden en iedereen moet zijn mond houden want dat is toch maar het uitschot van het verkeer.
Waaruit leid je dat af? Geldt wat mij betreft voor elke verkeersdeelnemer.
 
Allez, zal dan mijn post nog eens quoten :sarcastic:



Waaruit leid je dat af? Geldt wat mij betreft voor elke verkeersdeelnemer.
Dus je ziet ze poseren voor het café dat hun sponsor en clublokaal is en ze op die manier extra reclame willen maken voor het café? En ze staan aan de toog. En dat wil dus zeggen dat ze zat op hun fiets kruipen?

Ik weet niet of je zelf sport. Maar als ik een beetje een rit gedaan heb op niveau dan heb ik 20x meer aan 2 colas dan aan een pint die direct in mijn kop zou zitten.
 
Volledig akkoord. Maar ik zie wel niet in waarom je uw trots zou moeten kwijt zijn omdat je je verantwoordelijk gedraagd. Ik heb al meermaal mijn ouders gevraagd om mij te brengen en komen halen op feestjes waarvan ik weet dat ik hoogst waarschijnlijk wel wat zal drinken. Net zoals ik hun ook breng en haal voor zo'n gelegenheden. Daar is imo niks mis mee.
Ik heb 100x meer respect voor iemand van 40 jaar die elke week zijn ouders belt om hem of haar te komen halen met de wagen (wegens strontzat) Dan iemand die zijn of haar zogezegde trots inslikt en elke week strontzat met de wagen rondrijdt.

Ik was me gewoon aant bedenken hoe vaak ik in mijn jeugd zat met de fiets van een fuif naar huis ben gereden waarbij ge elk struik wel gezien hebt. En je nooit echt hebt stilgestaan bij de gevolgen..
Zo ben ik een keertje tijdens de braderij in Heist al na enkele meters gevallen met de fiets nadat ik terug naar huis reed. Recht een gracht in.
Maar ik had pech: Daar lag het vol met netels en doornstruiken. Ouch!

Mijn hersenen waren asap terug nuchter. Ik heb nog nooit zo kaarsrecht en mentaal nuchter gefietst terwijl ik stromdronken was :tongue:
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat in praktijk dezelfde wetgeving voor fietsers gebruikt, maar die wordt nooit effectief toegepast.
en toch kan het anders aflopen dan je denkt

Wij kennen iemand die 10j geleden een fietser heeft doodgereden, 1.2 promille

De fietser kwam echter van hetzelfde feest en had 1.8 promille

Je raadt het al, de advocaten van beide partijen hebben zich een aantal jaar goed geamuseerd. Als ik mij niet vergis deed de dronken fietser een plotse beweging waardoor hij niet meer op het fietspad reed maar op de rijbaan, en is de dader er nog ‘licht’ vanaf gekomen
 
en toch kan het anders aflopen dan je denkt

Wij kennen iemand die 10j geleden een fietser heeft doodgereden, 1.2 promille

De fietser kwam echter van hetzelfde feest en had 1.8 promille

Je raadt het al, de advocaten van beide partijen hebben zich een aantal jaar goed geamuseerd. Als ik mij niet vergis deed de dronken fietser een plotse beweging waardoor hij niet meer op het fietspad reed maar op de rijbaan, en is de dader er nog ‘licht’ vanaf gekomen

Niet drinken en rijden is uiteraard in de eerste plaats nodig om zelf geen onverantwoorde dingen te doen en/of ongevallen te veroorzaken.

Maar je kan ook idd gewoon pech hebben dat iemand anders (al dan niet dronken) een ongeval veroorzaakt. Wanneer jij dan gedronken hebt, ook al ben je in je recht, heb je het natuurlijk wel vlaggen, ook al kan er soms naar omstandigheden "licht" ge- en veroordeeld worden.

Ik geef toe, ik nam het daar vroeger niet zo nauw mee. Niet zat in de auto kruipen ofzo, maar een paar pinten na de voetbal of glazen wijn op restaurant en ik reed nog naar huis.

Heb het zo ooit meegemaakt op een steenweg, er kwam plots van tussen 2 geparkeerde auto's een dame vlak voor mijn auto de steenweg opgelopen. Die had aan de overkant iemand gezien die ze kende en liep al roepend naar die persoon, zonder kijken, de steenweg over. Gelukkig was ik bij de pinken en kon ik hard remmen, die dame was zelf gigantisch geschrokken en excuseerde zich meteen uitgebreid. Ik reed niet te snel, maar kwam wel van tafel en had daar wel een paar glazen wijn gedronken. Voor hetzelfde geld was ik daarvoor bij een mindere afloop nu nog aan het boeten.
 
Laatst bewerkt:
Niet drinken en rijden is uiteraard in de eerste plaats nodig om zelf geen onverantwoorde dingen te doen en/of ongevallen te veroorzaken.

Maar je kan ook idd gewoon pech hebben dat iemand anders (al dan niet dronken) een ongeval veroorzaakt. Wanneer jij dan gedronken hebt, ook al ben je in je recht, heb je het natuurlijk wel vlaggen, ook al kan er soms naar omstandigheden "licht" ge- en veroordeeld worden.

Ik geef toe, ik nam het daar vroeger niet zo nauw mee. Niet zat in de auto kruipen ofzo, maar een paar pinten na de voetbal of glazen wijn op restaurant en ik reed nog naar huis.

Heb het zo ooit meegemaakt op een steenweg, er kwam plots van tussen 2 geparkeerde auto's een dame vlak voor mijn auto de steenweg opgelopen. Die had aan de overkant iemand gezien die ze kende en liep al roepend naar die persoon, zonder kijken, de steenweg over. Gelukkig was ik bij de pinken en kon ik hard remmen, die dame was zelf gigantisch geschrokken en excuseerde zich meteen uitgebreid. Ik reed niet te snel, maar kwam wel van tafel en had daar wel een paar glazen wijn gedronken. Voor hetzelfde geld was ik daarvoor bij een mindere afloop nu nog aan het boeten.
Op zich is het ook logisch dat bij een ongeval dit wordt gecontroleerd, zelfs als de fout bij een ander ligt kon je met een nuchtere reactietijd misschien een ongeval vermijden terwijl je met enkele glazen op net te laat kan zijn.

"Niet zat maar een paar pinten of glazen wijn op" is ook hoe veel mensen positief blazen waarschijnlijk. Ik vermoed dat als het zo verwoord wordt de kans nogal groot is dat het niet bij een ok aantal is gebleven.
 
Op zich is het ook logisch dat bij een ongeval dit wordt gecontroleerd, zelfs als de fout bij een ander ligt kon je met een nuchtere reactietijd misschien een ongeval vermijden terwijl je met enkele glazen op net te laat kan zijn.

"Niet zat maar een paar pinten of glazen wijn op" is ook hoe veel mensen positief blazen waarschijnlijk. Ik vermoed dat als het zo verwoord wordt de kans nogal groot is dat het niet bij een ok aantal is gebleven.

2 of 3 glazen op en rijden is voor de meeste mensen al doorgaans niet ok natuurlijk, in de zin dat ze positief gaan blazen. Maar de meeste mensen zijn daar ook niet echt "zat" van, al is dat uiteraard voor iedereen anders.

Maar uiteraard kunnen de reflexen daardoor wat minder zijn en kan dat zeker een rol spelen bij een mogelijks ongeval waarbij je niet meteen zelf schuld treft. Dus vind ik het ook maar logisch dat ze dan ook een alcoholcontrole doen.

Maar zoals gezegd, los van het feit dat je met alcohol op zelf onverantwoord bezig bent naar anderen toe, kan je ook gewoon levenslang de gevolgen er van dragen ook al heb je zelf het ongeval niet veroorzaakt. Zelfs met slechts een paar glazen op.
 
Terug
Bovenaan