Alcohol in het verkeer

Ik vind het best vreemd - zelf al 10+ keer een controle alcohol controle gehad, nooit positief maar beduidend meer controle dan gemiddeld hier blijkbaar. Heb ik dan pech of zijn er meer controles dan we denken? Mss ben ik ook een verdacht figuur - aan de wagen zal het niet liggen - grijzere muizen zijn er niet.
 

2 promille halen is met wat moeite inderdaad nog wel te doen. 3 promille is echt lastig. In mijn studententijd ben ik aan 14 glazen geraakt (het is mij dus net niet gelukt om aan 3 promille te zitten op 1 avond tijd). En ziek dat ik daarvan geweest ben. Dat was echt niet leuk meer.
3 promille zit al tegen comazuipen aan, dan ben je al zodanig getoeterd dat je je nog weinig van de avond zal herinneren. Tenzij je al een getrainde drinker/alcoholist bent.
En 4 promille kan al dodelijk zijn.

Met gewoon pils lijkt het mij moeilijk om aan 3 promille te geraken, of je moet al een heel sterke maag hebben. Met sterke drank (of in combinatie met bier) of zware bieren kan het snel gaan. Meestal is het ook niet leuk meer als je begint in de buurt van die 3 promille te komen, om maar te zwijgen van de kater nadien.

Uw promillage hangt ook af van uw lichaamsgewicht, een volwassene van 90kg gaat minder snel aan 3 promille zitten dan een tiener van 50kg.
 
Laatst bewerkt:
Weinigen snappen hier hoeveel 3 promille is. Zat is als je veel moeite doet 2 promille. 3 promille heb je pas na enkele dagen aan een stuk zat zijn. We spreken hier dus over een rasechte alcoholist.
Enkele weken geleden waren we met 4 vrienden op restaurant en café geweest in Antwerpen, van 18u tot 2u. De vriend die met de auto reed heeft die avond eigenlijk gewoon meegedronken: 1 Tripel d'Anvers en 2 glazen wijn bij het eten, en daarna nog 3 pinten op café. Na middernacht heeft hij nog 2 cola's en een bruiswater gedronken, terwijl wij verder gingen met (zwaar) bier.

't Was een plezante avond, maar we stelden ons wel vragen bij onze vriend zijn alcoholgebruik aangezien hij naar ons gevoel heel de avond gewoon had meegedronken. Een BOB kon je hem niet echt noemen... maar hij was wel goed wakker, waggelde of lalde niet, deed niet onnozel, en beloofde dat hij voorzichtig zou rijden. We vertrouwden hem en stapten in zijn auto.

Aan de afrit van de snelweg stond effectief een politieploeg: alcoholcontrole. Mijn vriend was opvallend kalm en op zijn gemak, en vroeg beleefd een kwartier uitstel "om de alcohol in zijn mond te laten verdwijnen". Hij heeft tijdens dat kwartier een fles water opgedronken en ook wel stevig in- en uitgeademd om de lucht in zijn longen te verversen. Geen idee of dat iets uithaalde. Om 2u45 heeft hij uiteindelijk geblazen: Safe. (500 meter verder zijn we gestopt om te pissen langs de kant van de weg. Kwam die combi toch niet voorbijgereden zeker... gelukkig zijn ze niet gestopt. :LOL:)

Dit om maar aan te geven dat je tijdens zo'n lange avond best veel kan drinken zonder boven de 0,5 promille uit te komen, zeker als je stevig start en de laatste uren overstapt op niet-alcoholische dranken.
3 promille is echt wel exceptioneel veel, dan ben je compleet lazarus, waggel/val je van links naar rechts, en gaat het licht uit (zwart voor de ogen, beginnende bewusteloosheid). Je moet al een geoefende alcoholieker zijn om in die toestand nog een auto te kunnen besturen.
 
Laatst bewerkt:
Wie na de zoveelste keer gepakt wordt met meer dan 2 promille achter het stuur is volgens mij een alcoholieker. Die moeten ze desnoods gedwongen opnemen in een ontwenningskliniek.

Vroeger was er ene op het werk die elke dag een bak bier dronk. Vond van zichzelf dat hij geen alcoholieker was.

Toen ik rond de 20 was zat ik bij iemand in de auto die ook stevig dronk. Volgens hem niet. Op een avond reed hij met zijn auto tegen de muur van een frituur. Ik zat naast hem. Ben ik tegen de muur gereden vroeg hij toen aan mij. Dat was ergens rond 1980.
 
Enkele weken geleden waren we met 4 vrienden op restaurant en café geweest in Antwerpen, van 18u tot 2u. De vriend die met de auto reed heeft die avond eigenlijk gewoon meegedronken: 1 Tripel d'Anvers en 2 glazen wijn bij het eten, en daarna nog 3 pinten op café. Na middernacht heeft hij nog 2 cola's en een bruiswater gedronken, terwijl wij verder gingen met (zwaar) bier.

't Was een plezante avond, maar we stelden ons wel vragen bij onze vriend zijn alcoholgebruik aangezien hij naar ons gevoel heel de avond gewoon had meegedronken. Een BOB kon je hem niet echt noemen... maar hij was wel goed wakker, waggelde of lalde niet, deed niet onnozel, en beloofde dat hij voorzichtig zou rijden. We vertrouwden hem en stapten in zijn auto.

Aan de afrit van de snelweg stond effectief een politieploeg: alcoholcontrole. Mijn vriend was opvallend kalm en op zijn gemak, en vroeg beleefd een kwartier uitstel "om de alcohol in zijn mond te laten verdwijnen". Hij heeft tijdens dat kwartier een fles water opgedronken en ook wel stevig in- en uitgeademd om de lucht in zijn longen te verversen. Geen idee of dat iets uithaalde. Om 2u45 heeft hij uiteindelijk geblazen: Safe. (500 meter verder zijn we gestopt om te pissen langs de kant van de weg. Kwam die combi toch niet voorbijgereden zeker... gelukkig zijn ze niet gestopt. :LOL:)

Dit om maar aan te geven dat je tijdens zo'n lange avond best veel kan drinken zonder boven de 0,5 promille uit te komen, zeker als je stevig start en de laatste uren overstapt op niet-alcoholische dranken.
3 promille is echt wel exceptioneel veel, dan ben je compleet lazarus, waggel/val je van links naar rechts, en gaat het licht uit (zwart voor de ogen, beginnende bewusteloosheid). Je moet al een geoefende alcoholieker zijn om in die toestand nog een auto te kunnen besturen.
Zit 6u tussen de eerste en de laatste consumptie, dus dat kan wel. Zal toch op het randje geweest zijn. Die triple telt voor 2 pinten, dus komt op 7 consumpties.

 
Ik vind het best vreemd - zelf al 10+ keer een controle alcohol controle gehad, nooit positief maar beduidend meer controle dan gemiddeld hier blijkbaar. Heb ik dan pech of zijn er meer controles dan we denken? Mss ben ik ook een verdacht figuur - aan de wagen zal het niet liggen - grijzere muizen zijn er niet.
Ja is zeer streekgebonden, enige tijd geleden stond er eens een kaartje in de gazet en er zijn echt blinde vlekken, voornamelijk op den buiten. En dat zijn dan over het algemeen ook de gebieden waar dat meer 'sociaal aanvaard' is.
 
Ik denk dat de meeste alcoholcontroles door lokale politiediensten worden gedaan. Die keren dat ik heb moeten blazen was het in eigen gemeente. Kleinere gemeentes zullen misschien niet genoeg ambtenaren hebben om regelmatig controles te doen.
Federale politie is ook onderbemand.
 
Mij lijkt het al een goede eerste stap om te nemen. Of beter niets doen dan?

Dus na een keer of drie expliciet "pakkans omhoog, strafmaat omhoog, fysiek onmogelijk maken om dronken te rijden" speel je het nog klaar om "beter niets doen dan?" uit te spreken alsof dat mijn standpunt zou zijn of de enige optie naast nultolerantie?

Hoe speel je dit klaar?

Ik zei als je alcohol wil consumeren, kan je perfect een alternatief voorzien(taxi, OV, iemand dat voor jou kan rijden,...). Dan moet je zelf niet rijden.

En ik dacht dat ik zei "niet realistisch"?
 
Dus na een keer of drie expliciet "pakkans omhoog, strafmaat omhoog, fysiek onmogelijk maken om dronken te rijden" speel je het nog klaar om "beter niets doen dan?" uit te spreken alsof dat mijn standpunt zou zijn of de enige optie naast nultolerantie?

Hoe speel je dit klaar?



En ik dacht dat ik zei "niet realistisch"?
Hoe kan geen alcohol drinken niet realistisch zijn? Verplichten ze je dat dan?
 
De pakkans moet ook gewoon veel hoger. Ik rij jaarlijks 20000km, heb mijn rijbewijs sinds 2002 en heb welgeteld 1x moeten blazen.
 
Enkele weken geleden waren we met 4 vrienden op restaurant en café geweest in Antwerpen, van 18u tot 2u. De vriend die met de auto reed heeft die avond eigenlijk gewoon meegedronken: 1 Tripel d'Anvers en 2 glazen wijn bij het eten, en daarna nog 3 pinten op café. Na middernacht heeft hij nog 2 cola's en een bruiswater gedronken, terwijl wij verder gingen met (zwaar) bier.

't Was een plezante avond, maar we stelden ons wel vragen bij onze vriend zijn alcoholgebruik aangezien hij naar ons gevoel heel de avond gewoon had meegedronken. Een BOB kon je hem niet echt noemen... maar hij was wel goed wakker, waggelde of lalde niet, deed niet onnozel, en beloofde dat hij voorzichtig zou rijden. We vertrouwden hem en stapten in zijn auto.

Aan de afrit van de snelweg stond effectief een politieploeg: alcoholcontrole. Mijn vriend was opvallend kalm en op zijn gemak, en vroeg beleefd een kwartier uitstel "om de alcohol in zijn mond te laten verdwijnen". Hij heeft tijdens dat kwartier een fles water opgedronken en ook wel stevig in- en uitgeademd om de lucht in zijn longen te verversen. Geen idee of dat iets uithaalde. Om 2u45 heeft hij uiteindelijk geblazen: Safe. (500 meter verder zijn we gestopt om te pissen langs de kant van de weg. Kwam die combi toch niet voorbijgereden zeker... gelukkig zijn ze niet gestopt. :LOL:)

Dit om maar aan te geven dat je tijdens zo'n lange avond best veel kan drinken zonder boven de 0,5 promille uit te komen, zeker als je stevig start en de laatste uren overstapt op niet-alcoholische dranken.
3 promille is echt wel exceptioneel veel, dan ben je compleet lazarus, waggel/val je van links naar rechts, en gaat het licht uit (zwart voor de ogen, beginnende bewusteloosheid). Je moet al een geoefende alcoholieker zijn om in die toestand nog een auto te kunnen besturen.
Leuk verhaal om nog maar eens aan te tonen dat er toch wel echt verkeerd wordt gekeken naar alcoholgebruik in combinatie met het verkeer...
Het feit dat hij met zo'n trukjes begint zegt al genoeg, dat doe je niet omdat je denkt dat het ok is... en de omgeving aanvaardt het en vindt het nog leuk ook.
Er zijn er genoeg die zich goed voelen, maar gewoon overmoedig zijn. Het is niet omdat hij voor jullie (die ook gedronken hadden) in orde lijkt, dat er nog geen invloed kan zijn. Het zal wel vaak goed gaan, maar waarom zo'n risico pakken? Die plezante avond kan heel snel omslaan zo.
 
Leuk verhaal om nog maar eens aan te tonen dat er toch wel echt verkeerd wordt gekeken naar alcoholgebruik in combinatie met het verkeer...
Het feit dat hij met zo'n trukjes begint zegt al genoeg, dat doe je niet omdat je denkt dat het ok is... en de omgeving aanvaardt het en vindt het nog leuk ook.
Er zijn er genoeg die zich goed voelen, maar gewoon overmoedig zijn. Het is niet omdat hij voor jullie (die ook gedronken hadden) in orde lijkt, dat er nog geen invloed kan zijn. Het zal wel vaak goed gaan, maar waarom zo'n risico pakken? Die plezante avond kan heel snel omslaan zo.
Die 'trukjes' mogen ook gewoon. Je komt hier af alsof hij 3 promille in z'n bloed heeft.
 
De pakkans moet ook gewoon veel hoger. Ik rij jaarlijks 20000km, heb mijn rijbewijs sinds 2002 en heb welgeteld 1x moeten blazen.
Ik heb in die 14 jaar als chauffeur ook nog maar 1 keer moeten blazen en dan nog om een belachelijk tijdstip waarop je zeker nog niets gedronken hebt..

Apps als Waze maken het natuurlijk nog zo makkelijk om de controles te omzeilen. Zelf drink ik max 1 glas aperitief, het kan eens smaken maar ik heb echt geen behoefte aan meerdere consumpties. Vrienden van mijn partner durven wel doordrinken (en zelf meer dan enkel alcohol 😒), eerste wat die doen als ze de wagen instappen is vlug de route op Waze doorscrollen.
 
Vrienden van mijn partner durven wel doordrinken (en zelf meer dan enkel alcohol 😒), eerste wat die doen als ze de wagen instappen is vlug de route op Waze doorscrollen.
Dat zijn voor mij criminelen die thuishoren in de cel. Moedwillig anderen hun leven in gevaar brengen, als die iemand aanrijden is dat wat mij betreft hetzelfde als moord. Die idioot in Gent zouden ze ook dusdanig moeten berechten.
 
Ik heb in die 14 jaar als chauffeur ook nog maar 1 keer moeten blazen en dan nog om een belachelijk tijdstip waarop je zeker nog niets gedronken hebt..
Hier zal dat ook zoiets zijn, en die ene keer dat ik al moest blazen ben ik zelf naar de kant gegaan 🤦‍♂️. De pakkans in België is gewoon ontzettend laag. Zo kun je hier ook gewoon jaren rondrijden zonder rijbewijs. Het nijpend personeelstekort zal daar ook wel wat mee te zien hebben.
 
De pakkans moet ook gewoon veel hoger. Ik rij jaarlijks 20000km, heb mijn rijbewijs sinds 2002 en heb welgeteld 1x moeten blazen.
Daar is met alle respect geen personeel voor. Of we zouden opeens 100.000 vacatures moeten hebben hiervoor. En dan nog… Vlaanderen is groot hoor

Het is ook al lang niet meer typisch zaterdagnacht dat de mensen gepakt worden. Op de meest onmogelijke uren kom je mensen tegen met 2 promille achter het stuur.
 
Volgens mij zie je drugs niet meer en meer in de samenleving hoor ;)
Als mid twintiger, toch echt wel hoor. Hoe "casual" cocaïnegebruik is geworden is echt absurd. En ja, ik zie echt wel een stevige opmars de laatste 5-10 jaar. En dan heb ik het niet over de stereotype cocaïnegebruikers, maar ook de gemiddelde persoon.

Je kan met ook wel redelijk wat rapporten vinden over de stijging in het gebruik van harddrugs.
 
Als mid twintiger, toch echt wel hoor. Hoe "casual" cocaïnegebruik is geworden is echt absurd. En ja, ik zie echt wel een stevige opmars de laatste 5-10 jaar. En dan heb ik het niet over de stereotype cocaïnegebruikers, maar ook de gemiddelde persoon.

Je kan met ook wel redelijk wat rapporten vinden over de stijging in het gebruik van harddrugs.
Je vergelijkt hier waarschijnlijk met jaren '2010'. Vergelijk eens met jaren '90 en je zal een ander beeld krijgen (eerder XTC/LSD ipv Cocaine).
 
Je vergelijkt hier waarschijnlijk met jaren '2010'. Vergelijk eens met jaren '90 en je zal een ander beeld krijgen (eerder XTC/LSD ipv Cocaine).
Ik kom precies heel moeilijk aan cijfers van de 90's. Laat me zeker weten als jij er wel kan vinden.

En al is het tegenover 2010. Er zit een stijgende lijn in, en dat is niet positief.
 
Terug
Bovenaan