Alcohol in het verkeer

Uw plek in de maatschappij is veranderd waardoor het u meer opvalt, maar ik ben vrij zeker dat er vroeger veel vaker met de auto gereden werd nadat ze (wss) XTC/LSD op hadden.
Ongetwijfeld dat ze in de jaren 80/90 meer met drugs en alcohol na de discotheek naar huis reden. Zelfs grote kans dat de lokale politieagent het zelfde deed in het weekend.

De laatste jaren is er echter wel opnieuw een stijging van drugs in het verkeer.
1 op de 5 jonge bestuurders rijdt maandelijks na druggebruik
Genoeg artikels te vinden over stijging van drugs de laatste jaren.
 
Met het eerste ben ik het eens. Met het tweede? Ik ben eerder voorstander om hardleerse pipo's extra zwaar te straffen (lees een effectieve en lange celstraf) dan iemand voor één zware fout meteen levenslang te geven.

Dat laatste is eerder willekeur. De meeste mensen doen wel eens een jeugdzonde waarvan je achteraf denkt: Fuck ik bracht anderen hiermee in gevaar.
Maar slechts 0.01% van die jongeren heeft de pech politie net op dat moment tegen te komen. En je gaat die specifieke jongeren dan levenslang straffen?

Maar die andere 99.99% niet? (die kwamen er mee weg) En die hardleerse pipo's straf je daar ook niet mee hoor. Want rijbewijs of niet, die mensen blijven doodleuk rondrijden.
Wie toch nog rijdt ondanks rijverbod mogen ze gerust een jaar celstraf geven ofzo, en moet ook nooit meer autorijden. En levenslang rijverbod bij wie een tweede keer dronken de baan opgaat. Nuja, er is nog wel een groot verschil tussen 0,55 promille of 3 promille, wie straalbezopen de baan opgaat moet zwaarder gestraft worden dan wie 1 glaasje teveel op heeft.
Levenslang rijverbod voor tweemaal 0,6 promille vind ik erover, maar iemand die 3 promille heeft mogen ze direct zijn examen opnieuw laten doen en een jaar rijverbod geven vind ik. Wie 50km per uur te hard rijdt krijgt ook een hogere boete dan wie 5km/u te hard rijdt.
 
Met het eerste ben ik het eens. Met het tweede? Ik ben eerder voorstander om hardleerse pipo's extra zwaar te straffen (lees een effectieve en lange celstraf) dan iemand voor één zware fout meteen levenslang te geven.

Dat laatste is eerder willekeur. De meeste mensen doen wel eens een jeugdzonde waarvan je achteraf denkt: Fuck ik bracht anderen hiermee in gevaar.
Maar slechts 0.01% van die jongeren heeft de pech politie net op dat moment tegen te komen. En je gaat die specifieke jongeren dan levenslang straffen?

Maar die andere 99.99% niet? (die kwamen er mee weg) En die hardleerse pipo's straf je daar ook niet mee hoor. Want rijbewijs of niet, die mensen blijven doodleuk rondrijden.
't Is maar hoe je het bekijkt natuurlijk hé. Die ene zware fout kan iemands leven kosten. Er zijn ondertussen wel genoeg voorbeelden om aan te halen. Als jij bewust uw voertuig gaat gebruiken terwijl je te veel gezopen hebt, dan moet je maar leren leven met de gevolgen als je iemand potentieel kunt beroven van het leven. En dan mag daar zeker een levenslang rijverbod tegenover staan imo. Ik was nog aan het twijfelen om er "grote kans op" voor te schrijven, daar wil ik nog over discussiëren. Maar de straffen moeten alleszins zwaar de lucht in. Vandaar dit idee dat in eerste instantie puur als afschrikmiddel zou moeten werken.

Als ik naar kameraden ga dan moet ik ook letten op mijn alcoholconsumptie. Ik zou het perfect kunnen riskeren om meer te drinken, want de pakkans op die route is quasi nihil, maar ik doe het bewust niet. En mocht er een nultolerantie komen dan drink ik of wel niks meer, of wel blijf ik daar slapen.

Wie toch nog rijdt ondanks rijverbod mogen ze gerust een jaar celstraf geven ofzo, en moet ook nooit meer autorijden. En levenslang rijverbod bij wie een tweede keer dronken de baan opgaat. Nuja, er is nog wel een groot verschil tussen 0,55 promille of 3 promille, wie straalbezopen de baan opgaat moet zwaarder gestraft worden dan wie 1 glaasje teveel op heeft.
Levenslang rijverbod voor tweemaal 0,6 promille vind ik erover, maar iemand die 3 promille heeft mogen ze direct zijn examen opnieuw laten doen en een jaar rijverbod geven vind ik. Wie 50km per uur te hard rijdt krijgt ook een hogere boete dan wie 5km/u te hard rijdt.
Het probleem is dat alcohol uw rijvaardigheid aantast en ik wil daarin persoonlijk weinig tot zelfs geen onderscheid in maken of dat nu om 0,55 promille gaat of om 3 promille. Je zou inderdaad nog kunnen opteren om geen levenslang rijverbod te geven als het de eerste keer net boven de limiet is, maar dan mogen dat gerust nog meerdere jaren zijn.

Het probleem is ook dat de ene keer anders reageert op de andere. Er zijn mensen die met tien pinten nog bij wijze van spreken quasi perfect kunnen rijden, maar iemand die na twee a drie pinten nog amper op zijn benen kan staan.

Ik dacht dat @Sir.Killalot hier toch ook een vrij kordate visie op heeft.
 
Laatst bewerkt:
Laat iedereen die dronken rijdt ook een alcoholslot plaatsen. Al vanaf 1 promille een eerste keer en 0,5 promille de tweede keer.
Nu is dat pas vanaf 1,8 promille en 1,2 promille bij recidivisten, dat moet omlaag.
 
Als jij bewust uw voertuig gaat gebruiken terwijl je te veel gezopen hebt, dan moet je maar leren leven met de gevolgen als je iemand potentieel kunt beroven van het leven.
31 jaar later nadat ik mij bezondigd heb, denk ik daar nog altijd aan (met afschuw). Mits wat tegenslag had ik toen dus iemand kunnen doodrijden. :headshake:
Ik zat toen trouwens zeker niet zo ver boven de limiet (Het waren +-5 biertjes maar voor mij was dat veel en veel te veel)

Je denkt dat je nog vlotjes kan rijden tot je aan het rijden bent. En dan is het plots een ander verhaal. Sindsdien begrijp ik niet dat mensen zeggen dat dronken rijden nog wel mee valt. Ik heb het zelf dus 1 keertje gedaan en ik kan die redenering NIET bevestigen. In tegendeel.

Je zou inderdaad nog kunnen opteren om geen levenslang rijverbod te geven als het de eerste keer net boven de limiet is, maar dan mogen dat gerust nog meerdere jaren zijn.
Mee akkoord. 1x is echt 'not done'. 2x is scheepsrecht. Ik had toen eigenlijk zwaar gestraft moeten worden maar ik had geluk. Ik ben toen geen politie tegengekomen. Allé ja geluk. Ik had mijn lesje toen wel permanent geleerd, dat laatste is ook ergens wel belangrijk.
 
Ik ben zelf eens ontsnapt aan een alcoholcontrole als ik er enkele te veel op had (5-tal consumpties, niet stomdronken maar toch aangeschoten) Dus eigenlijk door het oog van de naald gekropen, ik kon er langs rijden zonder te moeten stoppen. De tikker ging serieus in overdrive. Ben er toch niet fier om.
Een van mijn collega’s moest ook eens blazen na een 5 tal pinten maar blies negatief, die had ook geluk gehad.

Probleem is, als je al teveel gedronken hebt ben je lakser en zeg je sneller foert, beter is om op voorhand vervoer te regelen ipv zelf te rijden als je weet dat je toch wellicht gaat drinken. Gewoon de auto van de eerste keer thuislaten.
 
Nee: wie rijdt, drinkt niet is de beste oplossing. Toch zeker als je nultolerantie wil hanteren. En als je toch wil drinken moet je een alternatief voorzien, zoals een Bob zoeken, met de fiets gaan of een taxi bestellen.
Met de fiets mag ook niet als je gedronken hebt
 
Met de fiets mag ook niet als je gedronken hebt
Ah wel dat wist ik als tiener dus niet (30 jaar geleden) én ik ben nu 100% oprecht. Elke keer ik iets wilde gaan drinken zeiden mijn ouders: Neem dan de fiets dat is 'ok'. Pas op latere leeftijd kwam ik te weten dat dit NOK was.

Dit klinkt stom maar als je bloedeigen ouders zeggen dat iets OK is dan sta je daar verder echt niet bij stil. (ik denk niemand, als broekventje).

Nee, maar ja, met de fiets heb je minder kans om een dodelijk ongeval te veroorzaken dan met de auto. Ik opteer dan toch liever voor de fiets als ik in de buurt iets ga drinken.
Ik ben meermaals stomdronken een controle voorbij gereden. Ik ben nooit tegen gehouden. Hooguit de melding van een agent: "Wees extra voorzichtig"
 
Laatst bewerkt:
Met de fiets mag ook niet als je gedronken hebt
Volgens de verkeerswet mag dat inderdaad niet, maar de kans dat de politie je tegenhoudt omdat je 5 Duvels hebt gedronken is quasi nihil. Een fiets is dan ook geen potentieel moordwapen van 1,5 à 2 ton in de handen van dronken persoon zoals een auto.

Dronken wandelen kan je trouwens ook een procesverbaal opleveren.
 
Gaan we hier nu echt iemand een levenslang rijverbod geven bij 2 pintjes? :/
Sommige mensen spreken vanuit de eigen ervaring of emotie (wat menselijk is). Wat als uw kind gisteren werd doodgereden? Wat is uw antwoord dan op bovenstaande vraagstelling? Juist ja ..

Het ging in dit topic in feite over hardleerse idioten. Deze mensen kunnen ze niet zwaar genoeg straffen.

Ja. Je drinkt en rijdt niet. Of het nu 1, 2 of 45 is. Het is echt ZO simpel hoor :)
Heeft, wat mij betreft, géén enkel nuancering nodig.
Het probleem dat je creëert is ook dat door de straf te zwaar te maken voor 1 (zware) fout, dat je daarmee een 'averechts' effect gaat creëren.
Men vergelijkt altijd met de ander (altijd zo van ik ben het slachtoffer en de andere kwam er mee weg!) en men gaat die straf dan aanvoelen als 'oneerlijk' tov de gelukzakken en de echte hardleerse gangsters.

Ik twijfel alvast of zo'n zware straf voor een eerste fout enige zin heeft (toch levenslang straffen) Dan kan je zelfs nog beter boetes geven en effectieve celstraffen dan rijbewijzen intrekken (dat is effectiever), want zonder rijbewijs kan men nog altijd besluiten te blijven rijden. En als de straf te oneerlijk aanvoelt dan gaan mensen dat gewoon doen (Jan Modaal kennende).

Allé ieder zijn mening he. Maar dit is de mijne. Ik wil er zelf om wedden dat ik minstens 'deels' gelijk ga krijgen als ze dit zouden doen.
 
Laatst bewerkt:
Je denkt dat je nog vlotjes kan rijden tot je aan het rijden bent. En dan is het plots een ander verhaal. Sindsdien begrijp ik niet dat mensen zeggen dat dronken rijden nog wel mee valt. Ik heb het zelf dus 1 keertje gedaan en ik kan die redenering NIET bevestigen. In tegendeel.
Ook daar tellen meerdere factoren. Boven 0,5‰ ben je zogezegd dronken... maar niet iedereen reageert hetzelfde.
15 jaar geleden aan zo'n gecontroleerde test meegedaan. Ik kon (te) goed ertegen, en bij 3 eenheden viel het nog mee. Bij 5 al veel minder (edit: en bij beide gevallen dacht ik inderdaad voordat ik instapte dat het wel ok was). Ik vrees dat veel mensen die zeggen dat het meevalt nog in het eerste geval zitten en die 0,5‰ nog niet zo hard werkt.
Maar het risico is dat je op een "slechte" dag wat minder gegeten hebt en er slechter tegen kan, of ze net iets sneller hebt gedronken. Of misschien ben je een persoon die er gewoon niet tegen kan (ik denk, moest ik nu terug drinken, dan heb ik het vlaggen).
Maar die willekeur wil je eigenlijk niet in het verkeer hebben, dus best gewoon: niet rijden als je drinkt, niet drinken als je rijdt.
 
Gelijk in den ouwe tijd, over de witte lijn stappen!
Je bedoelt om te zien of je dronken waart? Ah ja dat was altijd lachen. :D

Ik faalde toen altijd voor die test (ook als ik nuchter was). Ik ben daar gewoon slecht in. ;)
Dat was dan wel met de ogen dicht. Het mocht niet te gemakkelijk zijn
 
In mijn omgeving drinken er echt nog belachelijk veel.

Restaurant 6 gangen = 6 drankjes
Na de voetbal 5-6 pintjes = doodnormaal

Alles heeft te maken met de pakkans. Er is gewoon niet voldoende politie om zoveel mensen te controleren.

Maandag namiddag - woensdagnacht 2u30 - zondag 15u

Dat gaat simpelweg niet. En als ze op uw baan staan, wees maar zeker dat ze 15’ nadien ergens anders staan (ze verhuizen constant). De kleine baantjes zijn ook bekend bij de kenners. Daar staan ze nooit. Zelfs bij een controle (bv Gentse Feesten) heb je nog kans dat ze jou niet pakken, want als ze iedereen controleren sta je daar 4u te wachten om 23u…

Weinigen snappen hier hoeveel 3 promille is. Zat is als je veel moeite doet 2 promille. 3 promille heb je pas na enkele dagen aan een stuk zat zijn. We spreken hier dus over een rasechte alcoholist.

Ik ben persoonlijk op 20 jaar tijd nooit gecontroleerd, zelfs niet gezien (enkel van horen zeggen).

En euhm, iedereen die teveel drinkt is geen uitschot / marginaal hoor. We houden allemaal zo hard van Bockie de Repper maar die geeft meermaals toe dat hij ieder weekend zichzelf van de kaart zuipt. Met dat verschil dat hij altijd een taxi neemt natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt tegenwoordig ook erg snelle preselecties, met een apparaat waar je van op afstand in moet blazen (dus geen pijpje wisselen etc.). Enkel wie daar een positieve indicatie geeft, moet naar de rij van de echte test, de rest mag gewoon verder.
Zag ik na een Zillion feestje in Gent mee staan bij het afrijden van de parking en op een gewestweg in mijn buurt.
 
Het probleem in deze is vooral de lage pakkans. En het naast zich neerleggen van straffen. Een brave burger gaat bij een rijverbod niet meer in de auto kruipen. Helaas denkt niet iedereen zo. Die dader is echt wel een crimineel die ze moeten opsluiten. Een complete nultolerantie zal de echte criminelen niet tegenhouden helaas.
 
Weinigen snappen hier hoeveel 3 promille is. Zat is als je veel moeite doet 2 promille. 3 promille heb je pas na enkele dagen aan een stuk zat zijn. We spreken hier dus over een rasechte alcoholist.

2 promille halen is met wat moeite inderdaad nog wel te doen. 3 promille is echt lastig. In mijn studententijd ben ik aan 14 glazen geraakt (het is mij dus net niet gelukt om aan 3 promille te zitten op 1 avond tijd). En ziek dat ik daarvan geweest ben. Dat was echt niet leuk meer.
 
Terug
Bovenaan