Aircohaat

Misschien wat meer duiding bij de Indiër zijn aircouitspraak. Vanzelfsprekend is dat iemand uit de hogere klasse daar, anders geraak je niet met het vliegtuig buiten India. Woont hier al 4 jaar en heeft hier een deftige, goedbetaalde job. Aangename man die echt wel niet wereldvreemd is. Ik ben er ook niet verder op in gegaan, maar ik vermoed dat in zijn omgeving daar het een vanzelfsprekendheid is dat je een airco in huis hebt. Een groot deel van de bevolking in India heeft geen nagel om aan hun gat te krabben daar, die zijn al blij dat ze uberhaupt iets hebben dat op een huis lijkt. De mentaliteit in bepaalde werelddelen/landen ivm airco is precies gewoon anders. Daar is het precies doodnormaal dat je een airco hebt als je die kunt betalen. In onze straat woont iemand die 3 auto's heeft waaronder een Porsche en Lamborghini, maar die zijn rolluiken zijn al wel heel de week dicht overdag omdat hij geen airco heeft.

De mentaliteit in bepaalde werelddelen/landen ivm airco is precies gewoon anders. Daar is het precies doodnormaal dat je een airco hebt als je die kunt betalen. In onze straat woont iemand die 3 auto's heeft waaronder een Porsche en Lamborghini, maar die zijn rolluiken zijn al wel heel de week dicht overdag omdat hij geen airco heeft.
Ja precies, het is somes echt bizar. En die 3 auto's is dan ook geen probleem voor het klimaat, maar de airco gaat het verschil maken.

Trouwens ook interessant als je zoekt naar airco gebruik in India. De overheid wil daar de temperatuur limiteren dat aircos maar tot maximum 20 graden koud mogen gaan, blijkbaar zetten velen het op 16 ofzo, wat het verbruik enorm doet toenemen. Voorbeeld: https://www.pbs.org/newshour/world/...tings-on-air-conditioners-to-save-electricity

Groot verschil met andere strategien die hier al vermeld worden. " buitentemperatuur - 10 graden " etc. Op zich ergens ook wel vreemd. In de winter zet je de verwarming toch ook niet minder als het buiten nog kouder is? In tegendeel, je zet het misschien een graadje hoger om te compenseren voor het verlies aan stralingswarmte. Bij airco lijkt het me logisch om iets gelijkaardigs te doen. As je grote ramen hebt, dan zet je de airco bij super hete temperaturen net best ietsje kouder om dat de stralingswarmte op je huid net alles alweer warmer doet aanvoelen.

Ja precies, het is somes echt bizar. En die 3 auto's is dan ook geen probleem voor het klimaat, maar de airco gaat het verschil maken.
Allé kom, dat is toch ook een scheef en compleet nonargument hé. Alsof een groene jongen die tegen airco's is vanuit ecologisch standpunt en overtuiging ook niet tegen dergelijke auto's zou zijn.

Allé kom, dat is toch ook een scheef en compleet nonargument hé. Alsof een groene jongen die tegen airco's is vanuit ecologisch standpunt en overtuiging ook niet tegen dergelijke auto's zou zijn.

Misschien terug even over de airco an sich; je zei op de vorige pagina dat luchtwater systemen performanter koelen als geothermie, en ik snap niet goed hoe?

Misschien terug even over de airco an sich; je zei op de vorige pagina dat luchtwater systemen performanter koelen als geothermie, en ik snap niet goed hoe?
Omdat je dan de warmte gemakkelijker wegkrijgt. de buitenunit moet de warmte kwijt kunnen, maar als het buiten +30 graden is, is dat ook +30 graden in de buitenunit. toch minstens 5 graden warmer dan uw omgevingtemperatuur. Waardoor uw compressor van de airco veel harder moet werken. hoe warmer, hoe harder die moet werken, om een hogere temperatuur te bereiken, want je moet de warmte kwijt kunnen, geen warmte injecteren.
bij lucht-water, daar is de watertemperatuur maximaal 25graden, eerder zelfs richting de 20. waardoor uw compressor veel minder hard moet werken, en dus de efficientie omhoog gaat.

Hier een mooie vergelijking en ook uitgebreidere uitleg.

Naast de uitleg die hier al werd gegeven, in theorie kan je uw aanvoertemperatuur veel lager leggen met L/W dan met de passieve koeling van G/W (ja, je kan blijkbaar met G/W in principe ook actief koelen maar dat is niet echt standaard). Je geeft je warmte af aan de buitenlucht, terwijl je bij passieve koeling beperkt bent tot het bodemcircuit en de opnamecapaciteit daar.

Maar naar mijn weten, omdat je L/W pomp "actief" werkt, ze doet eigenlijk hetzelfde als bij je verwarming maar dan omgekeerd, heb je wel sneller invloed op de temperatuur en schommelingen dan met passieve koeling, waarbij eigenlijk de warmtepomp "uit" staat.

Nu, het is wel effectief theorie, zeker bij dergelijke warme temperaturen, want het dauwpunt ligt nu vaak rond de 23-24°, dus eigenlijk heeft kouder door je buizen sturen geen zin. Normaal is zowel bij passief als actief de standaard aanvoertemperatuur rond de 18°, maar die zorgt nu doorgaans voor condensatie.

Maar de uitleg die RealFlub hierboven geeft gaat over een water/water systeem, en niet over lucht/water.

De vergelijking die gemaakt wordt gaat over passief versus actief koelen, terwijl het begonnen is met de stelling dat de ene warmtebron performanter is als de andere warmtebron, en daar kon ik niet goed volgen.

Al genoeg met Indiers samengewerkt om ondertussen te weten dat 90% van wie naar Europa of Amerika vliegt pedante, arrogante en wereldvreemde figuren zijn die uit de bovenste kasten komen.

Die zal wsch oprecht niet weten dat er armoede is en achtergestelde regio's zijn in India waar ze nog in een hut wonen zonder airco...

Nog lang met een Indier samengewerkt die maar semi weird was. Telkens hij naar India terugging en remote werkte zat hij in 1 of andere compound met zwembaden en zo te werken. 'het familie buitenverblijf'...
Idem. Een indier die ik ken(de) en die naar Europa was gekomen vond het raar om alleen te eten want thuis waren er altijd servants bij hem.

Maar de uitleg die RealFlub hierboven geeft gaat over een water/water systeem, en niet over lucht/water.

De vergelijking die gemaakt wordt gaat over passief versus actief koelen, terwijl het begonnen is met de stelling dat de ene warmtebron performanter is als de andere warmtebron, en daar kon ik niet goed volgen.
dat is een lucht-water systeem vs lucht-lucht systeem hoor. water in de grond, en lucht in uw kamer.

. In onze straat woont iemand die 3 auto's heeft waaronder een Porsche en Lamborghini, maar die zijn rolluiken zijn al wel heel de week dicht overdag omdat hij geen airco heeft.
Heeft daar misschien zijn redenen voor? Kans is dan ook zeer groot dat die niet wakker ligt van milieu impact van een airco.

Als die airco zou hebben vind ik het ook nog logisch dat die zijn rolluiken gebruikt. Zeker voor ruimtes waar je niet verblijft.

Zelf ervaar ik geen aanzienlijk aircohaat. Ikzelf heb geen airco thuis, wilt daarom ook niet zeggen dat ik een airco haat.

dat is een lucht-water systeem vs lucht-lucht systeem hoor. water in de grond, en lucht in uw kamer.

Ik moet er mij precies wat meer in verdiepen dan. Ik dacht dat lucht/water betekende dat je warmte onttrekt of dumpt in de buitenlucht en het resultaat daarvan warmtewisseld met je vloerverwarming. Bij water/water versta ik dat de warmtebron een geothermische boring is. En bij lucht/lucht versta ik typische split unit airco's (die ook kunnen verwarmen hetzij inefficiënt)

De passieve of actieve koeling versta ik als een functie van het toestel, niet de bron.

De 4 basistypes (op basis van bron en afgifte)

• Lucht-water warmtepomp
    Haalt warmte uit de buitenlucht en geeft dit af aan het water van uw centrale verwarming (zoals vloerverwarming of radiatoren) en sanitair water. Dit is het meest gekozen systeem bij renovaties en nieuwbouw.
  • Lucht-lucht warmtepomp
    Onttrekt warmte aan de buitenlucht en blaast via een binnenunit warme lucht de woning in. Dit systeem is beter bekend als een airco die ook kan verwarmen.
  • Bodem-water warmtepomp (Geothermisch)
    Haalt warmte diep uit de grond via een horizontaal netwerk of verticale putboringen. Het water in de vloerverwarming of radiatoren wordt hiermee opgewarmd. Dit type heeft het hoogste rendement, maar is ook het duurst door de grondwerken.
  • Water-water warmtepomp
    Pompt lokaal grondwater of oppervlaktewater op om daar de warmte aan te onttrekken. Dit water warmt vervolgens het water van de centrale verwarming op. Dit vereist specifieke vergunningen en wordt vooral bij grotere projecten toegepast.

Actief of passief wil gewoon zeggen of je het toestel gebruik om te koelen. Of je uw circulatiepomp gebruikt om dit te doen.

• Bodem-water warmtepomp (De échte passieve koeling)
    Dit is de gouden standaard voor passieve koeling (vaak geokoeling of free cooling genoemd). In de zomer is de bodem diep onder de grond (circa 10 °C) veel koeler dan de binnentemperatuur. De warmtepomp blijft volledig uitgeschakeld. Alleen een kleine circulatiepomp draait om het koele water uit de grond door uw vloerverwarming of plafondkoeling te sturen.
    Verbruik: Extreem laag (enkel de circulatiepomp verbruikt stroom).
    Resultaat: Kan de woning probleemloos 3 tot 5 graden afkoelen.
  • Water-water warmtepomp (Grondwater)
    Net als bij een bodem-warmtepomp kun je met een water-water warmtepomp passief koelen. Dit systeem maakt gebruik van de constante, lage temperatuur van diep grondwater. Via een warmtewisselaar wordt de koelte van het opgepompte grondwater overgedragen naar de vloerverwarming.
  • Lucht-water warmtepomp (Let op: Actieve koeling)
    Een lucht-water warmtepomp kan een woning niet passief koelen. De buitenlucht is in de zomer immers veel te warm om als koelbron te gebruiken. Om te koelen moet de compressor van de warmtepomp hard werken om het water koud te maken (de werking in omgekeerde richting). Dit noemen we actieve koeling en verbruikt aanzienlijk meer stroom.
  • Alternatieven zonder warmtepomp
    Als je geen geothermische warmtepomp hebt, kun je in theorie nog passief koelen via een apart BEO-veld / bodemlus (puur via een warmtewisselaar op de ventilatie) of via nachtkoeling (de ventilatie 's nachts op de hoogste stand zetten met een bypass om gratis koele buitenlucht binnen te trekken).

Natuurlijk lucht/lucht is via het principe van de normale airco. Is altijd actief.
EDIT : grondwater, dus de water/water versie mag normaliter in Vlaanderen niet. Aangezien je dan grondwater oppompt.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan