Aircohaat

Mijn thuis is omringd door bomen, het ligt tegen een bos, en dat helpt nog nauwelijks tegen de hitte, s'nachts is het evengoed 26° binnen in huis. De hitte zit nu overal, dat houd je met screens/passieve koeling niet buiten. Enkel een goede split AC kan dat nog gekoeld krijgen, daar moeten we volop op inzetten.

Als je bij nieuwbouw rekening houdt met het risico op oververhitting door een slim ontwerp en/of zonnewering, al dan niet natuurlijk én je hebt vloerkoeling via de warmtepomp, kan dit absoluut wel voldoende zijn om een aangename binnentemperatuur te houden bij deze omstandigheden.

En dat zou toch echt wel bij iedereen die nieuw bouwt de insteek moeten zijn. Je quasi niks aantrekken van oververhitting om dan je huis vol met airco's te pompen is echt niet the way to go. Airco is bij nieuwbouw het laatste redmiddel wanneer je na andere maatregelen je huis toch niet op temperatuur houdt in de zomer.

Ik heb een goede oriëntatie en een slim ontworpen woning met passieve koeling, het is nu bij ons binnen 24°. En dat is gewoon de perfecte temperatuur bij deze buitentemperaturen. Koeler dan dat is gewoon niet gezond.

Dus nee, enkel volop inzetten op airco is niet the way to go en ja, je kan zonder airco het toch koel houden binnen.
 
Ergo, en sorry LSDsmurf, je bedoelt het mogelijk zelf niet zo en ik maak hier dus een sprongetje, maar dat is wel degelijk het sentiment (van toch zeker anderen): "ge kunt beter uw geld niet verkwanselen aan al die randvoorwaarden en van eerste keer een airco zetten".
Is nochtans zo. Eender wie dat ik hoor die een nieuwbouw heeft of verbouwing met EPB normen die klaagt over hoge temperaturen. Zie ik in mijn eigen huis ook. We hebben allemaal gebouwd voor lagere stookkosten in de winter maar in de zomer blijft het afzien. Zelfs zonder hittegolf. Dakramen met zonnewering die vanaf mei al dicht moet. Gordijnen in huis die vanaf de lente dicht blijven.

Standaardadvies enkele jaren geleden was dan om screens te installeren. Kostprijs torenhoog... Resultaat tegen opwarming... miniem. Nachtkoeling kan helpen, maar niet evident om beneden ramen te laten openstaan door inbraak risico. En nachtkoeling van balansventilatie haalt weinig uit, debiet veel te laag voor. Oriëntatie woning en bouwontwerp hangen in grote mate af van bouwgrond en voorschriften.

Tegenwoordig zijn zonnepanelen, thuisbatterij en airco ideale combinatie. Kost mij niets aan elektriciteit op airco van 's morgens tot 's avonds te laten draaien.
 
Als je bij nieuwbouw rekening houdt met het risico op oververhitting door een slim ontwerp en/of zonnewering, al dan niet natuurlijk én je hebt vloerkoeling via de warmtepomp, kan dit absoluut wel voldoende zijn om een aangename binnentemperatuur te houden bij deze omstandigheden.

En dat zou toch echt wel bij iedereen die nieuw bouwt de insteek moeten zijn.
Dat kan misschien kloppen en zeker goed zijn voor de toekomst.
En wat met de +90% mensen die niet in een nieuw te bouwen woning zullen wonen de komende 10 jaar?
 
Als je bij nieuwbouw rekening houdt met het risico op oververhitting door een slim ontwerp en/of zonnewering, al dan niet natuurlijk én je hebt vloerkoeling via de warmtepomp, kan dit absoluut wel voldoende zijn om een aangename binnentemperatuur te houden bij deze omstandigheden.
Het is een huis van de jaren 80', grotendeels gerenoveerd (maar bijv. nog verwarming op warme lucht via de gasketel). Ik ga (na de zomer wss) airco's laten zetten in de slaapkamers, dan krijg ik de toch al snel zo warm/koel als ik zelf wil.

En dat zou toch echt wel bij iedereen die nieuw bouwt de insteek moeten zijn. Je quasi niks aantrekken van oververhitting om dan je huis vol met airco's te pompen is echt niet the way to go. Airco is bij nieuwbouw het laatste redmiddel wanneer je na andere maatregelen je huis toch niet op temperatuur houdt in de zomer.
Vrienden van mij met nieuwbouwhuizen hebben allemaal airco's, allemaal EPC A, maar ook veel glas en warmte van binnen.

Ik heb een goede oriëntatie en een slim ontworpen woning met passieve koeling, het is nu bij ons binnen 24°. En dat is gewoon de perfecte temperatuur bij deze buitentemperaturen. Koeler dan dat is gewoon niet gezond.
Dus nee, enkel volop inzetten op airco is niet the way to go en ja, je kan zonder airco het toch koel houden binnen.
Het gros van de mensen woont niet in nieuwbouw woningen, dit is al een (kleine)minderheid van alle woningen en het gros van de nieuwbouw die ik zie bij mij in de buurt hebben allemaal airco's. Het zijn net de oudere woningen die dit verhoudingsgewijs minder hebben.
 
DS doet niet onder voor de VRT qua klimaatgedram, de laatste jaren is DS helemaal van het objectieve (berichtgevende) pad af om te drammen over global warming.

Mijn thuis is omringd door bomen, het ligt tegen een bos, en dat helpt nog nauwelijks tegen de hitte, s'nachts is het evengoed 26° binnen in huis. De hitte zit nu overal, dat houd je met screens/passieve koeling niet buiten. Enkel een goede split AC kan dat nog gekoeld krijgen, daar moeten we volop op inzetten.

Sorry maar ik begrijp niet hoe je hier enerzijds kan beweren dat de bomen om je huis nog nauwelijks helpen tegen de hitte en meteen beweren dat het in je huis nu nog maar 26 graden binnen is.

26 graden is toch een perfect aanvaardbare temperatuur? Ik denk dat een heel grote groep mensen blind zou tekenen om hun huis bij dit weer op 26 graden te houden. Wat is feitelijk het probleem?
 
26 graden is toch een perfect aanvaardbare temperatuur? Ik denk dat een heel grote groep mensen blind zou tekenen om hun huis bij dit weer op 26 graden te houden. Wat is feitelijk het probleem?
S'nachts zit ik op 26°, overdag loopt het hoger op (tot 28°), ik vind dat geen perfect aanvaardbare temperaturen.
Ja het kan altijd erger, maar ik onderga die warme temperaturen liever niet in mijn slaapkamer, geef mij maar een airco om het daar rond de 22° te houden s'nachts.
 
Dat kan misschien kloppen en zeker goed zijn voor de toekomst.
En wat met de +90% mensen die niet in een nieuw te bouwen woning zullen wonen de komende 10 jaar?

Ik heb het toch expliciet over nieuwbouw?

Alléja, dat is als zeggen tegen iemand die pleit voor pakweg brede fietspaden bij alle nieuwe wegen "ja maar, en al de oude wegen dan?". Ja ok, daar moeten we ook naar kijken, maar dat is niet mijn punt en gewoon een andere discussie.

Het is een huis van de jaren 80', grotendeels gerenoveerd (maar bijv. nog verwarming op warme lucht via de gasketel). Ik ga (na de zomer wss) airco's laten zetten in de slaapkamers, dan krijg ik de toch al snel zo warm/koel als ik zelf wil.


Vrienden van mij met nieuwbouwhuizen hebben allemaal airco's, allemaal EPC A, maar ook veel glas en warmte van binnen.


Het gros van de mensen woont niet in nieuwbouw woningen, dit is al een (kleine)minderheid van alle woningen en het gros van de nieuwbouw die ik zie bij mij in de buurt hebben allemaal airco's. Het zijn net de oudere woningen die dit verhoudingsgewijs minder hebben.

Zoals hierboven, ik heb het uiteraard specifiek over nieuwbouw.

Maar daar zijn voor mij standaard airco's aanraden of installeren toch echt niet the way to go. Eerst oververhitting aanpakken en passieve koeling voorzien.
 
We zijn momenteel ook een huis aan het renoveren en ook al stevig nagedacht over al dan niet screens of airco. Als we alle voor en nadelen naast elkaar leggen steekt airco er toch gewoon met kop en schouders bovenuit. Overal screens is in ons geval gewoon een stuk duurder en geeft geen 100% zekerheid en gemoedsrust dat we de temperatuur laag genoeg kunnen houden. Aangezien we renoveren, gaan we de screens ook niet kunnen inbouwen en dus overal een bak boven ons raam hebben die dan ook nog een tiental centimer zicht wegneemt. Het enigste nadeel van airco is die lelijke bak die centraal in uw living hangt, maar voor de rest alleen maar voordelen.
En het is een nobele gedachte dat je eerst passief zo veel mogelijk warmte moet vermijden en dan kun je later nog wel zien of airco al dan niet, maar mijn bankrekening vindt die gedachte wel een stuk minder leuk.
 
En het is een nobele gedachte dat je eerst passief zo veel mogelijk warmte moet vermijden en dan kun je later nog wel zien of airco al dan niet, maar mijn bankrekening vindt die gedachte wel een stuk minder leuk.
Plus het is ook volledig zinloos als we dat alleen in België of een paar kleine Europese landen doen. In Aziatische appartementen zie je overal airco's hangen, geen kat die zich daar zorgen maakt om de milieu impact. Ik was een paar jaar geleden met de rugzak aan het rondtrekken in Tajikstan en zelf daar (een regio die niet veel rijker is dan Afghanistan) hadden ze overal airco's.
 
En het afschaffen van de terugdraaiende tellen om iedereen te stimuleren om zijn opgewekte elektriciteit direct te gebruiken is toch gewoon een extreme extra stimulans om met zijn allen airco te installeren.
 
Tegen al die vooringenomenheden is het vechten tegen de bierkaai. Het kan echt wel anders. Verdiep je in wat bouwfysica. Lees wat experten ter zake schrijven. Een nieuwe wereld gaat open.

Enfin, ik had het moeten weten. Ik liep zonet, het is hier nu 32°, door de stad en zag talloze ramen open staan. Ook al roept iedereen elk jaar dat dat een slecht idee is. Op mijn werk zijn er idioten die de airco aanzetten, en het raam open "voor de luchstroom". Zelfs de basics gaan er niet in.

Dus ik zal het hierbij laten, om maar één voorbeeld te geven: op deze pagina wordt alweer vergelijken met Azië terwijl je Vlaanderen in de verste verte niet eens kan vergelijken met buurland Frankrijk. Niet qua klimaat, niet qua stedenbouw, niet qua bouwmaterialen, niet qua bouwoppervlaktes, niet qua vegetatie, enz. Zoals met cijfers aangetoond op de vorige pagina hebben België en Frankrijk al een volledig ander hittestressprofiel.
 
En het afschaffen van de terugdraaiende tellen om iedereen te stimuleren om zijn opgewekte elektriciteit direct te gebruiken is toch gewoon een extreme extra stimulans om met zijn allen airco te installeren.
Volgens statbel zijn er 2.991.687 private huishoudens in Vlaanderen.
Volgens VEKA zijn er 1.095.209 PV installaties in Vlaanderen, dit is particulier + professioneel.

Typisch BG om dit te veralgemenen. "Met zen allen" terwijl minder dan 1/3e van de huishoudens over zonnepanelen beschikt...
 
Ik ben alvast blij dat ik niet in mijn eigen appartement in Brussel zit op dit moment. Ik kan me niet voorstellen hoe belachelijk warm het daar nu moet zijn voor mijn huurder. Misschien toch eens kijken voor ook daar zuignapscreens te kopen voor de volgende zomer.
ik zit hier dus, ik kan me behelpen met een mobiele airco. Maar voor iedereen zonder airco is het eigenlijk onleefbaar. De hitte ivm mijn ouders in vlaams brabant is hier echt nog een gradatie erger. Hitte-eiland effect to the max.
Ik denk dat hier heel veel mensen echt zwaar afzien deze dagen.

Die zuignappen zouden eigenlijk gesubsidieerd moeten zijn. of uitgerold door de gemeente met massa installaties.
 
Als je bij nieuwbouw rekening houdt met het risico op oververhitting door een slim ontwerp en/of zonnewering, al dan niet natuurlijk én je hebt vloerkoeling via de warmtepomp, kan dit absoluut wel voldoende zijn om een aangename binnentemperatuur te houden bij deze omstandigheden.

En dat zou toch echt wel bij iedereen die nieuw bouwt de insteek moeten zijn. Je quasi niks aantrekken van oververhitting om dan je huis vol met airco's te pompen is echt niet the way to go. Airco is bij nieuwbouw het laatste redmiddel wanneer je na andere maatregelen je huis toch niet op temperatuur houdt in de zomer.

Ik heb een goede oriëntatie en een slim ontworpen woning met passieve koeling, het is nu bij ons binnen 24°. En dat is gewoon de perfecte temperatuur bij deze buitentemperaturen. Koeler dan dat is gewoon niet gezond.

Dus nee, enkel volop inzetten op airco is niet the way to go en ja, je kan zonder airco het toch koel houden binnen.


Meh. Ik geloof eigenlijk niet dat het bij u aangenaam is binnen. Misschien is het doenbaar in de context van een huis als het jouwe zonder airco. Maar de perfecte temperatuur? Press X for doubt. Zelfde scenario als jij hier. Zelfs speciaal een lichtkaatsende gevelsteen genomen. Na twee jaar airco geplaatst: never looking back.
 
Je leest hier toch wat...

Hier 5j geleden huis gekocht met oriëntatie tuin zuid. Niet mijn idee maar OK.

Stap 1 zonnepanelen
Stap 2 opzetrolluiken 1ste verdiep ( splkm)
Stap 3 screens op vensters zuidkant, want was niets voorzien.

Dit binnen 2 jaar gedaan en voor gewerkt.

Dan na 3j toch split airco voor de 2 splk.
Hadden mss beter direct ook een beneden gehangen.

Opt moment nu 26 binnen.
Huis van jaren 65 met gemiddelde renovatie als ik het zo allemaal te weten kom.
 
Ze herhalen gewoon weer hetzelfde. Die ladder is allemaal goed en wel maar bij 5 dagen 30+ waarbij het ‘s avonds niet afkoelt valt er niet te veel te verlichten. En wij hebben al het onderstaande al:
  • Groen rondom ons huis (bomen en struiken), lichte gevel kleur en witte ramen en deuren.
  • Buiten zonnewering op alle zuidgerichte ramen en rolluiken op de andere ramen. Ook minstens 10 cm pur als isolatie en hr+++ glas.
  • Ventilatie is nutteloos als het pas om 5 u 23 graden wordt terwijl het binnen 24 is.
  • Dus ja dan blijft er airco over.

Bekijk bijlage 51206

Er stond wel 1 goeie tip in:
“ventilator aan het plafond hangen? Dat zijn vandaag stille, zuinige dingen die heus je haar niet doen wapperen.”

Telkens als ik een artikel lees om de hitte buiten te houden, dan denk ik ja kom dat is toch de logica zelve.
Maar toch kom ik tot de vaststelling dat dit niet het geval is bij verschillende mensen.
Dus blijf het dan wel normaal vinden dat zo'n artikels blijven verschijnen.

Bij warmer weer begin ik dan wel eens automatisch op te letten, zeker wanneer er mensen commentaar geven.
Gisteren toevallig met 2 buren gepraat.
Buur1; Amai het is warm binnen 28°C. We hebben zonwering hoor, maar het lukt niet om de hitte buiten te houden.
Buur2; ja bij ons ook, wij hebben rolluiken, maar het is toch moeilijk hoor.

Ik kijk naar de beide woningen en wat zie ik. Ramen staan open en de zonwering/rolluiken waar de zon op staat staan ook open. Op dat moment was het 33°C buiten. Ramen staan open want ze willen toch een "fris" briesje hebben.

Echt waar. Staat hier een verborgen camera.

Paar dagen terug op bezoek bij iemand. Toen was het daar 26°C binnen en alles stond ook wagenwijd open, terwijl het buiten 30°C was. En maar klagen dat het opwarmde binnen.
 
Meh. Ik geloof eigenlijk niet dat het bij u aangenaam is binnen. Misschien is het doenbaar in de context van een huis als het jouwe zonder airco. Maar de perfecte temperatuur? Press X for doubt. Zelfde scenario als jij hier. Zelfs speciaal een lichtkaatsende gevelsteen genomen. Na twee jaar airco geplaatst: never looking back.
Waarom zou het niet aangenaam zijn met die 24 graden die hij stelt?
 
Meh. Ik geloof eigenlijk niet dat het bij u aangenaam is binnen. Misschien is het doenbaar in de context van een huis als het jouwe zonder airco. Maar de perfecte temperatuur? Press X for doubt. Zelfde scenario als jij hier. Zelfs speciaal een lichtkaatsende gevelsteen genomen. Na twee jaar airco geplaatst: never looking back.

Dus 24° graden bij een buitentemperatuur van +35° is voor u niet aangenaam? Wat moet het dan zijn, 21°? Dat is enerzijds allesbehalve gezond, anderzijds is de koeling via de vloer een veel aangenamere en gelijkmatigere koeling dan die via blazende airco's.

En ik kan ook vergelijken, want in mijn bureau op kantoor heb ik een airco. Ik laat die af en toe draaien zodat de temperatuur ook rond de 24° hangt. Ik kan die ook constant laten draaien om nog lagere temperatuur te hebben en ja, dan is het lekker fris,, maar dan stap ik gegarandeerd met hoofdpijn buiten.
 
Terug
Bovenaan