Aircohaat

Dat zou willen zeggen dat je binnen tot 29 graden moet gaan als het buiten 35 graden is. Dat vind ik toch echt veel te hoog, dan kan je nergens meer ontsnappen aan de hitte.

Hier staat die gewoon op 24 graden ongeacht de buitentemperatuur, dat is nog aangenaam met tshirt en korte broek.
Zo lang je geen 37x binnen en buiten moet zijn al goed hé,
anders is het steeds een (kleine) warmteshock die je krijgt. Die cijfers zijn misschien ook uit tijden dat 30 -32C al heel veel was in onze regio.
En ja, bij 35C is het hier siesta hoor (zonder airco nog steeds 6 - 8C koeler binnen), zelfs de bouwvakkers etc zullen stoppen met werken.

Och er zijn er altijd hoor.

Je wordt er ziek van, de elektriciteitsprijzen stijgen door jullie airco, heb je toch helemaal niet nodig, denk aan het klimaat, etc.

Niet dat ik care :)
Je moet natuurlijk ook het zonlicht niet ontkennen.

Al geldt dat natuurlijk niet/minder als je je airco "slim" gebruikt, heeft het toch nog een groot effect door anderen die hun airco niet "slim" gebruiken.

Vandaag overdag blijkbaar ook 12GW ipv 11GW vermogen benodigd dat men toewijst aan koelingsvraag. Geen idee of dat gecoverd was door goedkope energiebronnen of gas weer moest bijspringen.

Je moet natuurlijk ook het zonlicht niet ontkennen.

Al geldt dat natuurlijk niet/minder als je je airco "slim" gebruikt, heeft het toch nog een groot effect door anderen die hun airco niet "slim" gebruiken.

Vandaag overdag blijkbaar ook 12GW ipv 11GW vermogen benodigd dat men toewijst aan koelingsvraag. Geen idee of dat gecoverd was door goedkope energiebronnen of gas weer moest bijspringen.

Ik heb nergens gezegd dat het niet waar is hoor, ik zeg enkel dat het gezaag is. :tongue:

De amerikanen en canadezen waarmee ik werk, waren in complete shock toen ik zei dat airco niet zo standaard is in belgische woningen. Ze denken nu echt dat we een derdewereldland zijn.

De amerikanen en canadezen waarmee ik werk, waren in complete shock toen ik zei dat airco niet zo standaard is in belgische woningen. Ze denken nu echt dat we een derdewereldland zijn.
Deftige huizen en isolatie is hier dan weer een norm die ginder niet toegepast wordt en waardoor je die stelling dan kunt omdraaien :P
Als ik zie hoe veel huizen ginder gebouwd worden, snap ik perfect waarom men daar dan denkt dat airco nodig is... Zeker als je dan ook rekening houdt dat de hele contiguous United States en het meest dichtbevolkte deel van Canada eigenlijk zuidelijker liggen dan België.

Dan heb ik daar een paar geweldige replieken voor:

- Life expectancy at birth in the United States is 79.0 years, which is significantly lower then the European Union average of about 81.6 years and peer Western European countries like France (83.0 years) and Belgium (82.3 years).

- The United States has a significantly higher overall murder rate than Europe, averaging about 4.5 to 5.7 homicides per 100,000 residents compared to Europe's average of roughly 1 to 3 per 100,000. Consequently, even US states with the lowest violent crime rates have homicide levels comparable only to average European countries. Belgium's homicide rate lies between 1.1 to 2.0 per 100,000.

- The US has had 57 times as many school shootings as the other major industrialized nations combined.

- Maternal mortality in United States reaches 18.6 deaths per 100k births while Belgium boasts 8.5-8.8 deaths per 100k births.

- Infant mortality in USA reaches 5.4-5.8 deaths per 100k births compared to Belgium's 2.8-3.6 deaths per 100k births.

Maar goed, wij zijn wel echt een derdewereldland volgens hen dan?

Deftige huizen en isolatie is hier dan weer een norm die ginder niet toegepast wordt en waardoor je die stelling dan kunt omdraaien :P
Als ik zie hoe veel huizen ginder gebouwd worden, snap ik perfect waarom men daar dan denkt dat airco nodig is... Zeker als je dan ook rekening houdt dat de hele contiguous United States en het meest dichtbevolkte deel van Canada eigenlijk zuidelijker liggen dan België.
Hmm toch enkele dingen rechtzetten. Ook al liggen sommige delen van Canada zuidelijker, het is hier in de zomer een zeer gelijkaardig klimaat als in Belgie en de buurlanden. Zelfs een deel van de Noordelijke VS heeft een gelijkaardig klimaat. Uiteraard met lokale verschillen (de oppervlakte van Canada is immens), wat vooral veel koudere winters verklaart. In de zomer is het nergens echt significant warmer dan Belgie.

De huizen gaan door hun houten frame misschien niet zo lang mee als stenen huizen in Belgie, maar worden wel goed geisoleerd. Vergeet niet dat 90% van het land (qua oppervlakte) temperaturen tot -30 te verduren krijgt in de winter.

Ik ben in de Belgische zomers ook al een paar keer in fantastisch geisoleerde nieuwbouwhuizen geweest. Dat kan helpen om een dagpiek op te vangen, maar uiteindelijk is dat maar tijdelijk. Isolatie vervangt geen airco. Het zal je airco zuiniger maken, maat *ergens* heb je een bron van koele lucht nodig.

Wij bouwen gelukkig geen huizen meer in hout :oi22:
Het klinkt zeker ouderwets om houten huizen te bouwen, maar het heeft ook ongelofelijke voordelen. Je kan eigenlijk bijna elke reparatie of doe het zelf taak uitvoeren zonder grote werken. Reparaties uitvoeren, lekkende leidingej, extra leidingen of kabels. Het is niet zo'n groot en vuil werk als in een stenen huis.

Anderzijds zijn houten planken zelden recht en kunnen rechte hoeken vrij artistiek blijken te zijn.

Merk op dat zelfs in Belgie vrijwel elk dak een houten frame heeft. Iets wat eigenlijk het belangrijkste onderdeel van een huis is...

Terug
Bovenaan