Airco (multi unit)

Kan mij spijtig genoeg niet zo uitspreken over de prijszetting.

Maar er wordt zo te zien wel wat marge genomen op het toestel zelf (https://www.climasense.nl/kanaalmodel/773-daikin-fba60a-rxm60n-6kw-175-m3-kanaalmodel.html). Aangezien uw offerte aan 6% is, terwijl de geadverteerde prijs aan 21% (of19?) is.
En in deze prijszetting er een bedrade bediening bijzit (terwijl bij die van u 214€ extra kost, denk ik).

Prijszetting voor kabel en koperen leidingen kan je niet veel over zeggen. Het is uiteindelijk maar 10 meter. Wat je wel even moet navragen is of die meters forfaitair zijn. Dus als men uiteindelijk 20m gebruikt of je dan mag bijleggen.

Muursteun en trillingsdemper, meh. Best te voorzien, en dat kost dat al snel ja.

Die plenumbak zou ik de TF opvragen (zodanig dat ze die niet zelf maken... houd daar namelijk niet zo van). En veel ga je daar toch niet vanaf kunnen doen.
Dat kanaal materiaal zit de prijs wel goed lijkt het mij : http://www.maxicool.be/index.php?route=product/product&product_id=511
Grotere firma's zullen daar nog wel wat afkrijgen, kleinere firma's zullen daar wat meer moeten betalen. https://www.bengshop.nl/inatherm-flexibele-slang-sonoflex-165-lg10-13atco130300027-art/

En die 2 keer 700€ is mogelijks wel iets van marge gerekend, maar ik acht dat nu niet onverantwoordbaar. Op 1 dag krijgen ze dat normaal niet af. Toch niet als ze dat deftig en correct willen doen.

Wat ik wel even zou navragen is wat men voorzien heeft voor het condenswater af te voeren. Aangezien ik geen condenspompjes of zo zie.

Al zou ik eerder voor aparte installaties gegaan zijn. Maar dan eerder wegens:

1) apart regelbaar
2) veel snellere spotkoeling mogelijk
3) is er 1 ne stuk dan kan je nog altijd door met de andere, en heb je daar er tenminste nog geniet van.
4) Als je er ook effectief mee wilt verwarmen, dan ga je sneller onderhoud nodig hebben en stukken moeten vervangen. Dient dat enkel om te koelen... dan gaat zo 1 toestel vlot 15 - 20 jaar mee zonder echt ooit een onderhoud echt nodig te hebben. Al is het enigste dat wat voor moeilijkheden kan zorgen de condenspompjes.

Maar ja ik begrijp dat je 4k al wel wat geld vindt. Om enkel daaraan extra te geven. Ik heb om die reden destijds de aantallen ook beperkt tot enerzijds mijn living en de hoofdslaapkamer op het zuiden omdat dit meer als voldoende was. En ik met het open zetten van de andere slaapkamers en desnoods wat geforceerde ventilatie met een ventilator de andere slaapkamers ook aangenaam koel kon maken. Maar het heeft natuurlijk niet hetzelfde effect als een aparte unit in die slaapkamer.

Al is een aandachtspunt ook eventueel het geluid van een toestel dat je continu moet laten draaien om effect te hebben. Bij aparte units kun je gerust zeggen ik koel het. En als je gaat slapen zet je dat toestel af, waarna die een timer ingaat dat die 3 - 4 uur later terug begint te draaien op eco modus om het koel te houden. Terwijl je in remslaap zit. Een apart systeem trekt het dan zonder problemen, dat kanaalmodel kan wel eens moeite hebben als het snikheet is.
 
Is dat inclusief (6 of 21‽) of exclusief btw?
Is dat sowieso niet 6% tot eind dit jaar door maatregelen van de overheid? Als het een omkeerbare warmtepomp is, is dit 1 van de weinige posten bij nieuwbouw waar je geen 21% moet betalen.
 
Ja, het is inderdaad om esthetische redenen. Is een heel ander systeem dan de "bak per kamer". 1 centrale binnenunit die op zolder wordt geplaatst , 1 buitenunit en dan per kamer zo'n stalen "rooster":
https://www.mez-technik.de/en/tellerventil-sva-160.html

Werkt wat anders ( moet je eerder continu laten koelen in plaats van aan en af zoals een bak) maar scheelt wel een pak qua prijs. Dit komt op 6.350 €

Voor een offerte met 4 Daikin bakken en 1 buitenunit zaten we op 10.200 €!
Verschil gaat ook zijn dat het rendement een pak lager zit. Dit toestel gaat waarschijnlijk steeds 100% moeten werken. Er is zelf een mogelijkheid dat indien je hier 4 kamers gaat ophangen het toestel zelf onvoldoende gaat koelen waardoor je op termijn er nog een 2de bak moet bijhangen.

In deze offerte heb je iets minder dan 6 Kw koelvermogen voor 4 ruimtes. Als deze allemaal tegelijk koeling nodig hebben lijkt me dat te weinig. Als aparte splits zit je toch minimum aan 2,0 KW koelvermogen per ruimte ( en waarschijnlijk heb je ruimtes die 2,5 KW of 3,5 KW nodig hebben). Ik weet niet hoe groot de ruimtes zijn maar in mijn slaapkamers van 4 op 4 hangen bijvoorbeeld telkens 2,5 Kw airco's. En ik merk dat dit vermogen toch wel nodig is op zeer warme dagen.
 
Volgens een vriend van mij die ook airco's doet en al verschillende merken uitgeprobeerd heeft, is Mitsubishi eigenlijk zowat het beste merk, maar zit je met enorm weinig support in België. Vandaar dat hij voor Daikin gekozen heeft.
Gohja Mitsubishi zijn support valt wel mee. Ik vind het vooral een lastige omdat er 2 takken zijn die elk hun eigen service dienst heeft ( Mitsubishi Heavy en Mitsubishi Electric)

Toestellen vind ik evenwaardig aan Daikin
 
Goedemorgen.

Mijn ouders hebben een offerte ontvangen voor een airco unit

1 vloertoestel Daikin FVXM50A9 (5kw)
Buitentoestel:
De ruimte om af te koelen is +- 60 a 70 m2.

Prijs met installatie: 3.750 euro exclusief BTW

Wat vinden jullie van deze prijs en het voorstel?
 
Mijn eerste reactie zou zijn prijzig. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de opstelling is. Maar als ik die even opzoek, dan lijkt die prijs mij niet absurd.

Ruwe prijs is dus zo'n 2500€ voor het toestel (al is dit wel incl. 21% BTW ipv 6%). Dan 250- 500€ of zo voor accessoires en klein materiaal (inclusief condenspompje). De 1000€ tot 750€ is dan puur de kost voor de technieker. incl. de 6% BTW waarschijnlijk.
Kan mogelijks als je wat offertes haalt nog wel wat vanaf. Maar zeker is dat niet.

Echter zie ik niet in waarom je een vloermodel plaatst. Warme lucht stijgt. Dat is juist de reden waarom efficiënte koeling meestal gebeurd via een koelplafond (of plafondsystemen) ipv via de vloer. Maar werken gaat dat natuurlijk wel. Het zuipt mogelijk gewoon wat meer stroom dan een plafond systeem.
 
Bij ons deze afgelopen week gekregen, mocht je willen vergelijken:

Buitenunit Daikin 3MXM52: 2408
Binnenunit Daikin FTXM35: 718
Binnenunit Daikin CTXM15: 503
Binnenunit Daikin CVXM20: 815
+ 10% korting op alle toestellen

Materiaal: 699
Werk: 1185

5883 excl. BTW in totaal

Geen idee qua algemene prijszetting of dit goed is, maar was de goedkoopste en leek mij een capabele installateur.
 
Hier komen ze straks volgende plaatsen:

2x:
Buitenunit: LG MU2R17
Binnenunit: LG Pc09st 2,5kw
Binnenunit: LG pc12st 3,5kw

Dit voor 6906,96€ incl plaatsing.

Ik vermoed dat het om deze set gaat. Ze nemen dus 1000€ per set winstmarge en 1600€ installatiekost.
 
Leefruimte – FTXA50-BB Stylish zwart
Slaapkamer – FTXM 35 Perfera wit
Slaapkamer – FTXM 20 Perfera wit
Buiten unit – 4MXM80

€7586 incl.

Was technisch gezien geen gemakkelijke opdracht om in de kleinste slaapkamer te geraken met de leidingen en afvoeren maar super proper werk. 2 volle dagen zijn ze er aan bezig geweest met 2 man.
 
Hier thuis nog in twijfel tussen 3 opties.

Kamer / bureel op multi:
FTXM25R Binnenunit R32 Daikin Perfera x 2
2MXM50M Buitenunit R32 - Multisplit
€ 4685 excl btw met plaatsing

Leefruimte enkel :
FTXA50AW Binnenunit R32 Daikin Stylish type 50
RXA50 Buitenunit R32 - Daikin Stylish warmtepomp
€ 4650 excl btw met plaatsing

Leefruimte & Kamer :
FTXA50AW Binnenunit R32 Daikin Stylish 50
FTXM2R Binnenunit R32 - Daikin Perfera 25
3MXM68M Buitenunit R32 Multisplit
€ 6775 excl btw met plaatsing

Huis is na brand enkele jaren geleden, volledig gerenoveerd en extra geïsoleerd boven.
Temperatuur is dus aangenaam wat optie 1 en 3 misschien overbodig maakt.
Prijs lijkt mij in de lijn te liggen van andere offertes hier.
 
Hier komen ze binnenkort volgende installatie plaatsen:
Buitenunit Fujitsu AOYG30KBTA4
Leefruimte Fujitsu ASYG18KMTE
Slaapkamers (3x) Fujitsu ASYG07KMCF
8.609 incl.
 
Nadat ik rolluiken heb laten plaatsen afgelopen herfst / winter (Die ontbraken dus in de living én ook aan een raam in de slaapkamer toen wij ons appartement gekocht hadden verscheidene jaren geleden), was het dezer dagen de ideale temperatuur om de mobiele airco nog eens te testen.

Bij een lokale 31 graden, met de mobiele airco (op de vloer) op volle kracht en de rolluiken naar beneden, blijft het hier toch onder 24 graden in huis.
Het verbruik is dan wel +- dubbel zo hoog tov een vaste plafond airco maar het werkt wel. Dat is toch nog altijd 7 graden verschil tov buiten.

Kouder krijg ik het wel niet met die temperaturen. Maar goed 24 graden is wel ok voor de zomerperiode.

Natuurlijk steekt de airco wel door zo'n gat in een plaat (en het rolluik dat er nu geplaatst is, helemaal naar beneden tot aan het gat). Deze sluit niet 100% aan op de slang, maar toch voor 95+%.
Zonder zo'n plaat met een gat in + dat rolluik dat de zon afschermt, helpt een mobiele airco echt gene zak. (eigen ervaring uit het verleden lol).

---

Ik ga toch eens sparen voor een vaste airco. Dat is op lange termijn toch goedkoper.
En dan krijg je de temperatuur misschien nog een graadje lager? ;)
 
Laatst bewerkt:
Nadat ik rolluiken heb laten plaatsen afgelopen herfst / winter (Die ontbraken dus in de living én ook aan een raam in de slaapkamer toen wij ons appartement gekocht hadden verscheidene jaren geleden), was het dezer dagen de ideale temperatuur om de mobiele airco nog eens te testen.

Bij een lokale 31 graden, met de mobiele airco (op de vloer) op volle kracht en de rolluiken naar beneden, blijft het hier toch onder 24 graden in huis.
Het verbruik is dan wel +- dubbel zo hoog tov een vaste plafond airco maar het werkt wel. Dat is toch nog altijd 7 graden verschil tov buiten.

Kouder krijg ik het wel niet met die temperaturen. Maar goed 24 graden is wel ok voor de zomerperiode.

Natuurlijk steekt de airco wel door zo'n gat in een plaat (en het rolluik dat er nu geplaatst is, helemaal naar beneden tot aan het gat). Deze sluit niet 100% aan op de slang, maar toch voor 95+%.
Zonder zo'n plaat met een gat in + dat rolluik dat de zon afschermt, helpt een mobiele airco echt gene zak. (eigen ervaring uit het verleden lol).

---

Ik ga toch eens sparen voor een vaste airco. Dat is op lange termijn toch goedkoper.
En dan krijg je de temperatuur misschien nog een graadje lager? ;)
Tuurlijk ga je met een vaste airco (split-unit) veel beter rendement halen (en dus koeler). Want een mobiele airco heeft meestal enkel een afvoer. De aanvoer is 'warme lucht' van elders in uw huis of van buiten. Want je maakt een onderdruk, dus moet er lucht van ergens komen. dus ofwel andere kamer, ofwel van buiten (ofwel eerst van een andere kamer, maar die kamer vult zich op met warme lucht van buiten) Met een binnenunit ga je de lucht in dezelfde ruimte gaan afkoelen.

Tenzij je een mobiele airco met 2 slangen hebt (een aan & afvoer), maar dit is eerder een zeldzaamheid.
 
Ik ga toch eens sparen voor een vaste airco. Dat is op lange termijn toch goedkoper.
En dan krijg je de temperatuur misschien nog een graadje lager? ;)
No offence, maar grappig als mensen zeggen sparen, terwijl ze het geld waarschijnlijk staan hebben. Het is natuurlijk maar 10 van de 365 dagen te warm, dus ik begrijp het dilemma.
 
No offence, maar grappig als mensen zeggen sparen, terwijl ze het geld waarschijnlijk staan hebben. Het is natuurlijk maar 10 van de 365 dagen te warm, dus ik begrijp het dilemma.
Ik zie de haast en spoed dus niet.

Vergeet ook niet dat ik op een appartement woon van 99m2. Dat is nog heel wat anders dan een huis verkoelen dat minstens dubbel zo groot is. En we hebben ook geen dak zoals Cerv hieronder. Het dakappartement heeft trouwens wel airco (sinds de bouw).

2de hands ne mobiele airco gekocht van vrienden (die ne vaste hebben geplaatst ;)).
100€ éénmalige kost voor de volgende 10 jaar? Gatje in een plaat gemaakt en klaar.
OK dat verbruikt een beetje meer tijdens de zomer = +-100€ extra als ik het even uitreken (al hangt het van het aantal echt warme dagen af)

Ne vaste airco is al snel enkele duizenden eurokes he.
Maar ik twijfel nog altijd of ik die airco ga plaatsen. Voor je hiermee winst maakt ben je reeds overleden?
Ik ben 48 jaar .. ne vaste begint winst te maken tegen ..

Ja goed een vaste airco gaat nog lager in temperatuur en is gebruiksvriendelijk en .. maar toch ..

Misschien dat als met de opwarming van de aarde dat .. :support:
 
Laatst bewerkt:
Ik zie de haast en spoed dus niet.

Vergeet ook niet dat ik op een appartement woon van 99m2. Dat is nog heel wat anders dan een huis verkoelen dat minstens dubbel zo groot is. En we hebben ook geen dak zoals Cerv hieronder. Het dakappartement heeft trouwens wel airco (sinds de bouw).

2de hands ne mobiele airco gekocht van vrienden (die ne vaste hebben geplaatst ;)).
100€ éénmalige kost voor de volgende 10 jaar? Gatje in een plaat gemaakt en klaar.
OK dat verbruikt een beetje meer tijdens de zomer = +-100€ extra als ik het even uitreken (al hangt het van het aantal echt warme dagen af)

Ne vaste airco is al snel enkele duizenden eurokes he.
Maar ik twijfel nog altijd of ik die airco ga plaatsen. Voor je hiermee winst maakt ben je reeds overleden?
Ik ben 48 jaar .. ne vaste begint winst te maken tegen ..

Ja goed een vaste airco gaat nog lager in temperatuur en is gebruiksvriendelijk en .. maar toch ..

Misschien dat als met de opwarming van de aarde dat .. :support:
Hoe kan je winst maken? Je gaat toch altijd betalen/verlies maken? :p

Ik ben nu sterk aan het twijfelen om toch een unit te laten plaatsen in de living. Het is hier nu 24 graden en ik denk dat we toch vlotjes de 27-28 gaan aantikken tijdens een echte hittegolf.

Had in mijn vorige huis eentje van Fujitsu staan, heb gisteren maar een mailtje gestuurd naar de installateur voor een nieuwe offerte. Ben is benieuwd wat er gaat bijgekomen zijn tov 1,5jr geleden. :)
 
No offence, maar grappig als mensen zeggen sparen, terwijl ze het geld waarschijnlijk staan hebben. Het is natuurlijk maar 10 van de 365 dagen te warm, dus ik begrijp het dilemma.
Ik heb dat gewoon zo bekeken. Mensen spenderen duizenden euro's aan vakantie. En dat is ook maar iets van een 10 - 21 dagen en dan is het geld ook ribbedebie.

Als ik aan airco mijn geld spendeer. Dan is het na die 10 dagen ook ribbedebie. MAAR het jaar erop en daarop en daarop en de nog waarschijnlijk 20 jaar later of zelfs meer. Rendeert die airco nog altijd. Terwijl ik voor de vakantie van het jaar erop, weer op zoek mag om geld aan de kant te houden om daaraan te spenderen.

Daarnaast wil het niet zeggen dat mensen het geld hebben staan, dat ze dat daarvoor voor die uitbreiding hebben staan. Zonder in acht te nemen dat er nu eenmaal een grote laag binnen de bevolking effectief voor zo'n uitgave daar geld voor moet sparen. Omdat ze niet de reserves hebben die jij attribueert aan de gemiddelde belg.
 
komende van een appartement met veel ramen, dit is een hel in de zomer. Zeker tov de open bebouwing die ik hier nu heb, veel koeler. ik nog niet aan het koken ben, wat wel op appartement zou geweest zijn.


ja zou het ook willen weten, want die rolluiken redden mij jaar na jaar van de airco vroeg aan te zetten.
Hier hebben we op ons appartement 6 ramen.

Situatie 2021
2 in de slaapkamer --> 1 met rolluiken, het andere zonder
1 in de badkamer --> Zonder rolluik
3 in de living --> Alle drie zonder rolluik (waaronder zo'n heel groot raam aan de zijkant en een heel groot schuifraam)

Situatie 2023
Momenteel heeft alleen deze in de badkamer (nog) geen rolluik (Dit is een klein raampje). De andere 5 ramen hebben nu alle 5 een rolluik.
Dat was toch een serieuze investering. +-5000 balletjes. :tongue:

Nu nog een vaste airco. Maar de inrichting is niet zo goed om de leidingen te leggen voor multi-split.

Heeft er hier iemand toevallig een monoblock airco? (Zo'n vaste airco maar dan zonder buitenunit) :support:
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan