Airco (multi unit)

Beste BY'ers,

wij hebben onlangs een eerste offerte gekregen voor het plaatsen van airco in onze woning en wou eens even polsen of dit jullie een correcte prijs lijkt. Mijn buikgevoel zegt dat dit wat aan de dure kant is maar ben niet 100% mee met de prijzen van vandaag.
  • 3x Panasonic Etherea 2kW voor twee slaapkamers van de kinderen, en bureau ruimte
  • 1x Panasonic Etherea 2,5kW voor onze slaapkamer
  • Buitenunit multi R32
  • Inclusief alle leidingen, goten, kabels en verdere materiaal
  • Inclusief plaatsingskosten + opstart

Prijs is €8620,19 inclusief 6% btw

Thanks!
 
Beste BY'ers,

wij hebben onlangs een eerste offerte gekregen voor het plaatsen van airco in onze woning en wou eens even polsen of dit jullie een correcte prijs lijkt. Mijn buikgevoel zegt dat dit wat aan de dure kant is maar ben niet 100% mee met de prijzen van vandaag.
  • 3x Panasonic Etherea 2kW voor twee slaapkamers van de kinderen, en bureau ruimte
  • 1x Panasonic Etherea 2,5kW voor onze slaapkamer
  • Buitenunit multi R32
  • Inclusief alle leidingen, goten, kabels en verdere materiaal
  • Inclusief plaatsingskosten + opstart

Prijs is €8620,19 inclusief 6% btw

Thanks!
Bij ons hebben ze gisteren net volgende zaken geïnstalleerd:
  • 4x Sinclair SIH-09BITB: Terrel Black Multi 2.7 KW voor slaapkamers en bureau
  • 1x Sinclair MV-E28BI2: Buitenunit Multi 8.0 KW
  • 1x Sinclair SIH + SOH-18BITB: Terrel Black Single Split 5.2 KW (binnen- & buitenunit) voor living
  • Inclusief alle leidingen, goten, kabels en verdere materiaal
  • Inclusief plaatsingskosten + opstart
Totaal inclusief 6% btw: € 9.359,8

Jouw offerte lijkt me aan de hoge kant, maar er zit mogelijk wel een prijsverschil tussen de gebruikte merken (Panasonic vs Sinclair).
 
Bij ons hebben ze gisteren net volgende zaken geïnstalleerd:
  • 4x Sinclair SIH-09BITB: Terrel Black Multi 2.7 KW voor slaapkamers en bureau
  • 1x Sinclair MV-E28BI2: Buitenunit Multi 8.0 KW
  • 1x Sinclair SIH + SOH-18BITB: Terrel Black Single Split 5.2 KW (binnen- & buitenunit) voor living
  • Inclusief alle leidingen, goten, kabels en verdere materiaal
  • Inclusief plaatsingskosten + opstart
Totaal inclusief 6% btw: € 9.359,8

Jouw offerte lijkt me aan de hoge kant, maar er zit mogelijk wel een prijsverschil tussen de gebruikte merken (Panasonic vs Sinclair).
Merci om even te reageren! Ik heb ondertussen al vernomen van meerdere kennissen dat deze aannemer in kwestie, los van het wel heel goede werk dat ze leveren, wel stevig durft doorrekenen.
 
Wat denken jullie van (de prijs van) deze offerte?
Is Panasonic een goed merk? Of beter Daikin/Mitsubishi
Hij zei dat 2 buitenunits nodig waren om volgende reden:

Ik heb geopteerd om telkens 2 binnenunits te koppelen op 1 buitenunit. In totaal dus 2 buitenunits met per buitenunit 2 binnenunits. Dit vanwege de volledige leidinglengte die op 1 buitenunit wat lang wordt om een perfecte werking van de airco te garanderen.

--> houdt dit steek of niet? Hieronder een plannetje van ons huis.



 
Laatst bewerkt:
Zijn er hier mensen met Daikin die dat op een home management systeem aangesloten hebben? (Home Assistant en dergelijke)
Ik ben aan het kijken om een Daikin airco te laten zetten, maar ik zou dit graag futureproof willen voor als we eens een home management systeem zouden opzetten.
 
Geen Daikin maar om een idee te geven, hier waren de opties: KNX, MODBUS, hun cloudisch wifi, IR.

Voor de eerste 2 moet je een kabel voorzien, toch wat kennis hebben en hardware om het protocol te spreken.

Die wifi integratie is soms te integreren afhankelijk van welk home management systeem je gebruikt en/of iemand een koppeling heeft gemaakt. Maar je bent afhankelijk van de cloud van de leverancier. Je loopt ook risico dat het op een bepaald moment niet meer werkt om verschillende redenen.

IR hebben de meeste per default gok ik, want de afstandsbediening werkt daarmee. Kan met een wifi/ZigBee/... IR blaster dat je kan integreren. Zal wel werken, is goedkoop maar weer veel geknutsel en onzekerheid op lange termijn.

Hier hangen ze op MODBUS met afzonderlijke stuurkabel naar mijn loxone installatie. Home assistent kan de controls ook wel aanspreken.

De MODBUS convertor was wel additioneel aan te kopen per binnenunit. Prijs viel wel mee op een totale installatie maar heb ze wel zelf moeten aansluiten. Is niet echt het vakgebied van een airco installateur vermoed ik.

En er moest een extra stuurkabel tussen de binnenunit en de convertor. Die in ons geval dichtbij de buitenunit liggen. Is gewone xvb.



Voor Daikin zal je jouw modellen moeten opzoeken en kijken wat de mogelijkheden zijn.
Algemeen:

Of aan jouw installateur of partner vragen wat mogelijk is
 
Laatst bewerkt:
Wat denken jullie van (de prijs van) deze offerte?
Is Panasonic een goed merk? Of beter Daikin/Mitsubishi
Hij zei dat 2 buitenunits nodig waren om volgende reden:

Ik heb geopteerd om telkens 2 binnenunits te koppelen op 1 buitenunit. In totaal dus 2 buitenunits met per buitenunit 2 binnenunits. Dit vanwege de volledige leidinglengte die op 1 buitenunit wat lang wordt om een perfecte werking van de airco te garanderen.

--> houdt dit steek of niet? Hieronder een plannetje van ons huis.



Ik ben zelf koeltechnieker. Panasonic kan je plaatsen naast Daikin en Mitsubishi.
 
Ben je zelfstandig?
Neen. Ik ben als koeltechnieker gestart in de huidige firma en na 16 jaar ben ik nu hoofd van onderhoud en hou ik me vooral bezig met onderhoudscontracten en service bieden aan klanten. Ik stuur ondertussen ongeveer een 30 tal techniekers aan die in onze service tak zitten. Ik werk niet particulier, enkel voor de zware industrie eigenlijk ( chemie, petrochemie, voeding, enzoverder)
 
RXM 60 is zowat een standaard buitenunit.

Kanaalmodel kan je nemen maar dat is puur kijken naar esthetische redenen. Helemaal wegwerken en enkel een uitblaasrooster zichtbaar?
Ja, het is inderdaad om esthetische redenen. Is een heel ander systeem dan de "bak per kamer". 1 centrale binnenunit die op zolder wordt geplaatst , 1 buitenunit en dan per kamer zo'n stalen "rooster":
https://www.mez-technik.de/en/tellerventil-sva-160.html

Werkt wat anders ( moet je eerder continu laten koelen in plaats van aan en af zoals een bak) maar scheelt wel een pak qua prijs. Dit komt op 6.350 €

Voor een offerte met 4 Daikin bakken en 1 buitenunit zaten we op 10.200 €!
 
Neen. Ik ben als koeltechnieker gestart in de huidige firma en na 16 jaar ben ik nu hoofd van onderhoud en hou ik me vooral bezig met onderhoudscontracten en service bieden aan klanten. Ik stuur ondertussen ongeveer een 30 tal techniekers aan die in onze service tak zitten. Ik werk niet particulier, enkel voor de zware industrie eigenlijk ( chemie, petrochemie, voeding, enzoverder)
Ik heb me ook bijgeschoold als koeltechnieker. Ik merk hier vooral werk voor L/L en L/W wartepompen. Ik zou ook m'n zaak laten erkennen als koeltechnisch bedrijf om koudemiddel te kunnen aankopen. Voorlopig gewoon het materiaal gebruiken, nadien alles zelf aankopen.


Ondertussen aan het kijken om toestellen van Mitsubishi aan te kopen, heb je ervaring met de M-serie? Is er veel kwaliteitsverschil met Daikin?
 
Ondertussen aan het kijken om toestellen van Mitsubishi aan te kopen, heb je ervaring met de M-serie? Is er veel kwaliteitsverschil met Daikin?
Volgens een vriend van mij die ook airco's doet en al verschillende merken uitgeprobeerd heeft, is Mitsubishi eigenlijk zowat het beste merk, maar zit je met enorm weinig support in België. Vandaar dat hij voor Daikin gekozen heeft.
 
Ja, het is inderdaad om esthetische redenen. Is een heel ander systeem dan de "bak per kamer". 1 centrale binnenunit die op zolder wordt geplaatst , 1 buitenunit en dan per kamer zo'n stalen "rooster":
https://www.mez-technik.de/en/tellerventil-sva-160.html

Werkt wat anders ( moet je eerder continu laten koelen in plaats van aan en af zoals een bak) maar scheelt wel een pak qua prijs. Dit komt op 6.350 €

Voor een offerte met 4 Daikin bakken en 1 buitenunit zaten we op 10.200 €!
Wij dachten dit kanaalsysteem ook in onze nieuwbouw te doen omdat dit mooier weggewerkt kon worden.
Ons werd wel gezegd dat je dan enkel overal 1 en dezelfde temperatuur gebruikte wat ik niet wou, aangezien deze units ook gebruikt gaan worden om in de winter beetje te verwarmen.
 
Terug
Bovenaan