Airco (multi unit)

Iemand ervaringen met inbouw cassettes op zolder ?
Gisteren kwam een installateur langs die voorstelde een daikin inbouwcassette op zolder te plaatsen zodat je enkel ventilatie roosters zou hebben in de kamers
vb: https://helloairco.be/airco/daikin-plafondinbouwmodel-fba/

Vergeet niet dat om dit te laten werken deze inbouwcassettes moeten verbonden worden met grote buizen (soms zijn dit flexibels) naar de uitblaasmonden. Het enigste nadeel is dat je hier deftig moet dimensioneren. Maar je kunt deze dan weer wel gemakkelijker verspreiden over de ruimte om die koeling gelijkmatiger te verkrijgen. Al ga je wel wat moeten opletten met eventuele condensatie, al valt dat wel mee.
Het is ook wat moeilijker om snel iets gekoeld te krijgen. Al kan dat natuurlijk wel, maar dan moet je die overdimensionering ook voorzien hebben op elk van die monden.

Voor de rest is daar niet echt zo zeer veel verschil aan.

Te zien wat prijstechnisch en visueel uw voorkeur heeft. Mij boeit het geen sikkepit dat er een bak tegen mijn muur staat.
 
Ik zou graag een smart plug op de stekker zetten waar mijn buitenunit insteekt, voor twee dingen nl het verbruik te kunnen meten en de stroom vanop afstand uit te zetten mocht dat ooit nodig zijn, maar moet ik bij de aankoop van een smart plug letten op een Panasonic CU-3Z68TBE 6,8KW? Dat moet wrs een zwaardere capaciteit plug zijn?
 
Ik zou graag een smart plug op de stekker zetten waar mijn buitenunit insteekt, voor twee dingen nl het verbruik te kunnen meten en de stroom vanop afstand uit te zetten mocht dat ooit nodig zijn, maar moet ik bij de aankoop van een smart plug letten op een Panasonic CU-3Z68TBE 6,8KW? Dat moet wrs een zwaardere capaciteit plug zijn?
als ik in de Specs kijkt, dan neemt die maximaal 10A (9,7A bij warmen, 8,4A bij koelen) wat met 240V op een vermogen van ~2400VA komt. dus neem een plug die zeker 2500Watt aankan. Wat zo goed als de meeste zijn.
 
Iemand ervaringen met inbouw cassettes op zolder ?
Gisteren kwam een installateur langs die voorstelde een daikin inbouwcassette op zolder te plaatsen zodat je enkel ventilatie roosters zou hebben in de kamers
vb: https://helloairco.be/airco/daikin-plafondinbouwmodel-fba/
Ik heb vorig jaar zo'n systeem geinstalleerd.
Is normaal vanaf 3 kamers dezelfde prijs als een unit per kamer (indien een zolder in zadeldak met houten vloer). Dat werkt perfect, het enigste nadeel is dat je de temperatuur niet kan regelen per kamer (dit kan wel maar met een serieuze meerprijs) maar voor ons is dit geen probleem. De slaapkamers zijn hiermee snel gekoeld alleszins.
 
Heeft iemand ervaring met de app van Daikin ? Tegenwoordig kan je alles instellen via de app, vind ik persoonlijk veen gemakkelijker want die remote is eigenlijk veel te groot en onhandig. Alleen met hun nieuwste model de 'Stylish' kan nog niet alles ingesteld worden via de app.
Wat ook handig is dat je via de app ook het verbruik kan volgen, alleen weet ik niet hoe nauwkeurig dit is ?
 
Heeft iemand ervaring met de app van Daikin ? Tegenwoordig kan je alles instellen via de app, vind ik persoonlijk veen gemakkelijker want die remote is eigenlijk veel te groot en onhandig. Alleen met hun nieuwste model de 'Stylish' kan nog niet alles ingesteld worden via de app.
Wat ook handig is dat je via de app ook het verbruik kan volgen, alleen weet ik niet hoe nauwkeurig dit is ?

Ik gebruik de app ondertussen toch al even met de stylish modellen. Wat exact kan je niet instellen? Over verbruik kan ik geen uitspraken doen, maar ik veronderstel dat dat toch vrij nauwkeurig moet zijn.
 
Na grondig dit uit te testen, mijn mobiele airco kan zelfs bij warmere temperaturen en als de warmte dus al binnen zit, vrij vlotjes enkele graden koelen. (op voorwaarde dat er geen warmte van binnen naar buiten kan doordat de slang netjes door het gat past)
Binnen een uur is het toch al snel 2 graden kouder in het appartement, ongeacht de weersomstandigheden.

Ik weet dat een vaste airco nog veel beter kan koelen, maar dat een mobiele airco letterlijk 0 graden koelt en gewoon niet werkt, zoals ik soms wel eens lees van zogezegde experts in de boekskes --> Dat is toch echt een mythe. Efficiënt is het zeker niet, de elektriciteitsrekening vaart er wel bij, maar overdrijven is soms ook wel een kunst. :tongue:

---

Helaas door de wijze waarop ons appartement gebouwd is, kunnen we geen vaste airco instellen zonder dat er lelijke buizen doorheen het huis zich bevinden. Als je geld genoeg hebt kan je dat allemaal onder de vloer leggen, ja, maar dat kost dan weer extra geld.

Opmerking: Ze verwachten tussen 37 en worst case 40 graden volgende week. Ik zal de mobiele airco dan eens volle bak opzetten. Ik ben benieuwd hoeveel graden het dan nog is binnen ..
 
Helaas door de wijze waarop ons appartement gebouwd is, kunnen we geen vaste airco instellen zonder dat er lelijke buizen doorheen het huis zich bevinden. Als je geld genoeg hebt kan je dat allemaal onder de vloer leggen, ja, maar dat kost dan weer extra geld.

Opmerking: Ze verwachten tussen 37 en worst case 40 graden volgende week. Ik zal de mobiele airco dan eens volle bak opzetten. Ik ben benieuwd hoeveel graden het dan nog is binnen ..
Moet niet via de vloer, je kan gewoon een vals plafond (gyproc) voorzien met een paar toegangsluiken in de gang. Of zo van die lamelletjes van de jaren stilletjes
 
Moet niet via de vloer, je kan gewoon een vals plafond (gyproc) voorzien met een paar toegangsluiken in de gang. Of zo van die lamelletjes van de jaren stilletjes
Er zijn een paar keukenkasten die vast aan de muur hangen langs rechts, en een paar kasten die vast hangen aan de muur langs links.
De gang bevindt zich aan de verkeerde kant en langs die kant kan je ook geen airco plaatsen.

Nu goed als je zelf het niet met je ogen kan zien, is het moeilijk uit te leggen, maar eigenlijk is alles hier 'fout', om een airco te voorzien. :tongue:

Er zijn er verschillende langsgeweest en het gemakkelijkste is via de vloer (openbreken, buizen erin en klaar). Dat zou vrij vlotjes kunnen gaan maar dan spreek je wel over redelijk wat extra kosten, want de vloer is parket en die moet er dan eerst volledig uit.
 
Wij hebben 3 units in de slaapkamers op een multisplit. We zouden graag nog een extra unit in de living willen.

Volgens de installateur zou dat er dan een aparte buitenunit moeten komen, maar waarom? Ze draaien toch quasi nooit op hetzelfde moment.
 
Er zijn een paar keukenkasten die vast aan de muur hangen langs rechts, en een paar kasten die vast hangen aan de muur langs links.
De gang bevindt zich aan de verkeerde kant en langs die kant kan je geen airco plaatsen.

Er zijn er verschillende langsgeweest en het gemakkelijkste is via de vloer (openbreken, buizen erin en klaar).
Vals plafond, paar gaatjes boren aan achterzijde van de kasten om dan de airco langs die kast te hangen, desnoods met een klein stukje wandgoot, en dan eventueel van daaruit ook uw afwatering met een flexibel aan te koppelen op die afvoerleiding van de keuken .
Een airco heeft geen nood aan zeer grote buizen hé.
 
Vals plafond, paar gaatjes boren aan achterzijde van de kasten om dan de airco langs die kast te hangen, desnoods met een klein stukje wandgoot, en dan eventueel van daaruit ook uw afwatering met een flexibel aan te koppelen op die afvoerleiding van de keuken .
Een airco heeft geen nood aan zeer grote buizen hé.
Dit, bij mijn schoonouders hun (verhuur) appartement lopen de aircoleidingen door de keukenkastjes en schoonpa heeft daar dan een valse rug voorgezet, opt einde vd rit zijn de kasten nu 5cm minder diep, ook niet de grootste ramp.
En achteraf gezien hadden ze beter de plint uitgebroken om er onder door te gaan maar hij dacht toen nog dat de kasten op een blokplint ipv pootjes stonden .
 
Vals plafond, paar gaatjes boren aan achterzijde van de kasten om dan de airco langs die kast te hangen, desnoods met een klein stukje wandgoot, en dan eventueel van daaruit ook uw afwatering met een flexibel aan te koppelen op die afvoerleiding van de keuken .
Een airco heeft geen nood aan zeer grote buizen hé.
Ik bekijk het nog eens in de toekomst en ik ga dan nog paar man laten langskomen.
Dit jaar is er geen ruimte voor extra investeringen, maar een airco is wel handig voor de toekomst.

Meeste familie van mij, zeggen mij dat een airco de waarde van een woning zal doen dalen, want dat zoiets lelijk dat daar binnen en buiten hangt en dan met zo'n lelijke vals plafond, dat volgens hun, op niks trekt .. dat dit mensen niet echt aanspreekt. :wtf:

Ik weet niet van welke planeet ze komen, want volgens mij is het toch het omgekeerde? Zelfs worst case, al zou het esthetisch extreem slecht zijn afgewerkt, ik heb de indruk dat jongere mensen die een woning kopen een airco meer en meer zien als een must? :tongue:

Mijn familie (de meesten zijn ouder als ik) komen nog uit den ouwe tijd. :biglaugh:
 
Zijn er al toestellen die je van op afstand kan bedienen met de gsm?
Die dus verbonden zijn met wifi.
Iemand hier ervaring mee?

Vind ik wel een beetje een vereiste om het ifv de opgewekte energie van de panelen de werking te gaan afstemmen.
En dan heb ik het over een multisplit met drie binnen toestellen.
Zal wel iets voor volgende zomer worden, want nu zal het eraan zijn voor de moeite :unsure:
 
Zijn er al toestellen die je van op afstand kan bedienen met de gsm?
Die dus verbonden zijn met wifi.
Iemand hier ervaring mee?

Vind ik wel een beetje een vereiste om het ifv de opgewekte energie van de panelen de werking te gaan afstemmen.
En dan heb ik het over een multisplit met drie binnen toestellen.
Zal wel iets voor volgende zomer worden, want nu zal het eraan zijn voor de moeite :unsure:
Wij hebben Mitsubishi met WiFi-controllers. Gemakkelijk om de status te zien en te bedienen vanop afstand. Heel content van.

 
Zijn er al toestellen die je van op afstand kan bedienen met de gsm?
Die dus verbonden zijn met wifi.
Iemand hier ervaring mee?

Vind ik wel een beetje een vereiste om het ifv de opgewekte energie van de panelen de werking te gaan afstemmen.
En dan heb ik het over een multisplit met drie binnen toestellen.
Zal wel iets voor volgende zomer worden, want nu zal het eraan zijn voor de moeite :unsure:
De meeste goede merken (Daikin of Mitsubishi) hebben dat built-in of op zijn minst via additionele opties. Ik denk dat tegenwoordig elk Daikin model dat built-in heeft, Mitsubishi alles behalve de basis unit.

Daikin hier, ik ben ze nog maar aan het installeren, dus kan nog niet veel van het gebruik zeggen.
 
Jup, hier een enkele basismodellen van Daikin en die hebben dat inderdaad built-in. Handig om een kamer op voorhand al wat te verkoelen.
 
Ik gebruik de app ondertussen toch al even met de stylish modellen. Wat exact kan je niet instellen? Over verbruik kan ik geen uitspraken doen, maar ik veronderstel dat dat toch vrij nauwkeurig moet zijn.
Je hebt een aantal minder opties dat je kan instellen. Zoals bv 'Verticale uitblaasrichting', deze is handig om geen tocht te voelen wanneer je langs de airco loopt. Ik heb dit half opgelost door de blaasrichting naar het plafond te richten, half omdat je nog steeds de tocht voelt dus zal hier nog iets anders moeten op vinden.
 
Je hebt een aantal minder opties dat je kan instellen. Zoals bv 'Verticale uitblaasrichting', deze is handig om geen tocht te voelen wanneer je langs de airco loopt. Ik heb dit half opgelost door de blaasrichting naar het plafond te richten, half omdat je nog steeds de tocht voelt dus zal hier nog iets anders moeten op vinden.
Welke app gebruik je dan? De Onecta app? Hier kan ik gewoon verticale uitblaasrichting instellen.
 
Terug
Bovenaan