Airco (multi unit)

ik heb geprobeerd om wat bij te verwarmen met airco's thuis hier in het voorjaar. Zijt best wat kW's erdoor aan het jagen voor u vloerverwarming te vervangen.
 
DRINGENE VRAAG !!


Ik zit met een beko split unit op kamer, héél tevreden van.

Nu was ik lang aant overwegen in mijn living ook éne te hangen , dezelfde (split) binnen en buiten unit.
Ik ken iemand die ze plaatst voor peanuts (vriend van me).

Zeker nu ik die onheilspellende berichten lees van gas tekorten komende winter wellicht.
(ik verwarm mijn huis met vloerverwarming).

Het enige wat me tegen houd is dat er dan opnieuw een 2e buitenunit aan mijn zij gevel zal hangen....
Maar toch liever een 2e unit buiten aan m'n gevel, dan deze winter in de kou te zitten...

Wat zouden jullie doen?
Om het deftig te doen en niet 2 buitenunits voor 2 binnenunits te hebben moet je uw buitenunit vervangen door een multiplit en de oude en nieuwe binnenunit daarop aansluiten.
Uw verbruik gaat serieus de hoogte ingaan met 2 buitenunits.

Zoals hierboven aangegeven zou ik eens tegoei kijken waar je misschien nog airco nodig hebt en een deftige multisplit laten plaatsen.
 
Beko is een heel deftig merk, super content van. gebruik die nu al een paar jaar, en was ook bang dat ik veel verbruik ging hebben.

Maar nee hoor, na een jaar variabel contract, betalen wij amper 20 euro per maand aan electriciteit.
(icm zonnepanelen natuurlijk).

Dus hoog verbruik, no way. met een 2e identieke unit ga ik misschien aan 30 euro per maand liggen.


We gaan dan nog es wekelijks in de sauna ook hier... das ook een stroom slorper. En toch betalen we maar zo weinig. Dus die beko is zeker zuinig genoeg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beko is een heel deftig merk, super content van. gebruik die nu al een paar jaar, en was ook bang dat ik veel verbruik ging hebben.

Maar nee hoor, na een jaar variabel contract, betalen wij amper 20 euro per maand aan electriciteit.
(icm zonnepanelen natuurlijk).

Dus hoog verbruik, no way. met een 2e identieke unit ga ik misschien aan 30 euro per maand liggen.


We gaan dan nog es wekelijks in de sauna ook hier... das ook een stroom slorper. En toch betalen we maar zo weinig. Dus die beko is zeker zuinig genoeg.

De goedkoopste mitsubishi is ongeveer 20% beter (SEEN : 7.2 vs 6).

De premium units zijn ongeveer 63% beter op eenzelfde vermogen (SEEN : 9.8 vs 6).

In vergelijking met deze beko:
Maar deze prijs is wel voor een versie met 3-5m koelleiding, dat is niet zo zeer lang... (zie ook niet of je die gemakkelijk naar 20 - 30m kunt aansluiten)
Nu als je even kijkt naar het dB gehalte, dat is wel een enorm verschil.

Of het de meerkost waard is, laat ik in het midden. Heb daar niet echt ervaring in.
 
Heb ondertss contact met MaxiCool gehad en ze hebben me doorverwezen naar een installateur van hun hier uit de buurt. Die kende mijn installateur helaas en beschreef hem als een onbetrouwbaar persoon (letterlijk: das nen dikke prutser)

Hij wil gerust komen kijken maar als er een lek is dan heb ik bij hem geen garantie natuurlijk omdat hij de unit niet heeft geplaatst. Heb het gevoel dat ik me serieus heb laten vangen. Hij werd me nochtans door meerdere mensen aanbevolen.
Update: Gisteren namiddag is de man van Maxicool langs geweest. Alles nagekeken en er zat indd een lek aan een koppeling. Er zat loctite tss wat daar niet thuis hoort zei de man.

De Maxicool man bevestigde me ook dat de rollator stuk is gegaan door de vries. Hij moest wel is goed lachen met de opmerking die ik had gehad om onderhoud te doen om de 2 jaar. Echt oplichterspraktijken noemde hij dit. Blij dat ik contact met Maxicool zelf heb opgenomen want eerlijk, ik heb zelden zoveel nest met iets gehad als dit.

Ik ben wel nog is benieuwd of ik ooit nog iets van de installateur of de NL hersteller ga horen...
 
Zelfde probleem hier, nog zo'n tweede back aan de zijgevel, mijn madam gruwt er van, zal ze nog wa tijd geven om er aan te wennen , zij is den baas maar ik doe toch mijn goesting :biglaugh::biglaugh::biglaugh::biglaugh:
 
Zelfde probleem hier, nog zo'n tweede back aan de zijgevel, mijn madam gruwt er van, zal ze nog wa tijd geven om er aan te wennen , zij is den baas maar ik doe toch mijn goesting :biglaugh::biglaugh::biglaugh::biglaugh:
Jep,

het gaat mij nie zozeer om die nutteloze discussie van welk merk is goed en slecht blabla,

nee het gaat er mij gewoon om: Moet ik mij zorgen maken over de stijgende gasprijzen en het nijpend tekort er aan, en dus voor die goedkope airco gaan die ik dankzij mijn maat geregeld kan hebben, om zo mijn vloerverwarming terug te brengen van 22 naar 19 gaden, gewoon als ik thuis ben wat bij te verwarmen met de airco)

OF

is het vooral HLN sensatie, en zal het allemaal zo'n vaart wel niet lopen, en moet ik mijn mooie zij gevel niet nodeloos belasten.
(net zoals hun zever van gas is verdubbeld, dan opeens maal 5 ... :D en ocharme ik ben van 40 euro gas per maand naar 60 euro per maand gegaan afgelopen winter, met een variabel contract..)








Voor het geld moet ik het zeker niet doen, zal me hooguit 750 euro kosten , plaatsing inbegrepen,
maar mijn slaapkamer airco hangt helemaal boven in de nok, zie je haast nie hangen...
Nu zal het dus ene zijn die op 2 meter hoogte hangt, aangezien die in de living komt. (weet wel, ik kan hem nog op de vloer zetten ook buiten, maar dan zit ik weer met zo'n lelijke plastieken buis naar boven...)

pfff het is echt lastig. (en nee ik ga nie de hele boel vervangen multiplit toestellen, daar kan mijn maat nie aangeraken)
 
Europa wil onze "vriend" Poetin een peer stoven en nagenoeg geen Russisch gas of petroleum meer invoeren, imho terecht als je ziet hoe Oekraïne naar het stenen tijdperk wordt gebombardeerd maar da's een ander forum, de rekening van dat embargo gaan wij (Jan met de pet) betalen.
De stijgende gasprijzen, die nog imho lang hoog gaan blijven , is geen hype er zal wel wat kunstmatige gecreëerde krapte zijn waar een paar landen goed aan verdienen.
 
Update: Gisteren namiddag is de man van Maxicool langs geweest. Alles nagekeken en er zat indd een lek aan een koppeling. Er zat loctite tss wat daar niet thuis hoort zei de man.

De Maxicool man bevestigde me ook dat de rollator stuk is gegaan door de vries. Hij moest wel is goed lachen met de opmerking die ik had gehad om onderhoud te doen om de 2 jaar. Echt oplichterspraktijken noemde hij dit. Blij dat ik contact met Maxicool zelf heb opgenomen want eerlijk, ik heb zelden zoveel nest met iets gehad als dit.

Ik ben wel nog is benieuwd of ik ooit nog iets van de installateur of de NL hersteller ga horen...

Loctite is niet abnormaal hoor. Mij hebben ze dit ook zo geleerd (blauwe loctite)

Maar onderhoud is idd dikke oplichterij, ik vond da altijd verschrikkelijk om te gaan doen.
 
Bwah, ik ben nu niet zo bekend met klein spul eerder met de grote machines.
Maar een onderhoud kan preventief toch grotere kosten besparen.
Zien of er geen lekken zijn, zien of condensor niet vuil is, onderkoeling/oververhitting meten, drukken nakijken, etc.
 
Dat is ook wel zo met het onderhoudscontract voor de lift in de appartementsblok hier.
Voor die aantal keer dat die lift gebruikt wordt, ... we hebben hier amper 2 verdiepingen ..

Je betaalt jaarlijks 650€+ daarvoor en je krijgt een papierke dat die mannen eens zijn komen zien.
Toevallig werd de lift ook gekeurd nadat ze een week eerder kwamen zien. Was er toch iets kapot zeker? :unsure:
(Eerste keer dat er iets stuk was in 13 jaar)

Ze zijn dit dan gratis komen maken, dat zit dan wel bij in de prijs. (Het zou anders maar erg zijn).
 
Update: Gisteren namiddag is de man van Maxicool langs geweest. Alles nagekeken en er zat indd een lek aan een koppeling. Er zat loctite tss wat daar niet thuis hoort zei de man.

De Maxicool man bevestigde me ook dat de rollator stuk is gegaan door de vries. Hij moest wel is goed lachen met de opmerking die ik had gehad om onderhoud te doen om de 2 jaar. Echt oplichterspraktijken noemde hij dit. Blij dat ik contact met Maxicool zelf heb opgenomen want eerlijk, ik heb zelden zoveel nest met iets gehad als dit.

Ik ben wel nog is benieuwd of ik ooit nog iets van de installateur of de NL hersteller ga horen...
Ik heb mij laten vangen aan jaarlijks onderhoud van de vaste airco toestellen en buitenunits. Niet 2 jaarlijks maar weldegelijk jaarlijks. De installateur raadde dit zeker aan en kwam heel overtuigend over. Als ik het goed begrijp is jaarlijks onderhoud dus absoluut niet nodig?
 
Ik heb mij laten vangen aan jaarlijks onderhoud van de vaste airco toestellen en buitenunits. Niet 2 jaarlijks maar weldegelijk jaarlijks. De installateur raadde dit zeker aan en kwam heel overtuigend over. Als ik het goed begrijp is jaarlijks onderhoud dus absoluut niet nodig?
Enkel de filters reinigen jaarlijks reinigen maar dat kan je zelf natuurlijk ook makkelijk. Ik had er ook nog nooit van gehoord tot die Hollander dat hier 2 weken geleden verkondigde. Vond het raar toen want bij installatie was er gezegd enkel de filter proper te houden. De MaxiCool hersteller bevestigde me dit dat het allemaal bedrog is
 
Hebben julllie goede referenties regio Leuven-Tervuren?

't is nu weer pal in de hitte (ja, ik kan er echt niet tegen) dat het gesprek hier terug op tafel komt, dus wachttijden zijn te verwachten.

Thanks!
Ben er zelf geen klant van maar een familielid van mij wel en heel goede referenties van gehoord. Denk dat zijn zonnepanelen ook van de groep komen (Solairco).

Ik heb vorig jaar ook knal in de zomerperiode gebeld voor een afspraak/offerte bij mijn installateur en de plaatsing was voorzien eind september. Dus al bij al cava nog maar ge moet er inderdaad niet op rekenen dat ge het deze zomer nog kunt gebruiken. :tongue:
 
Bwah, ik ben nu niet zo bekend met klein spul eerder met de grote machines.
Maar een onderhoud kan preventief toch grotere kosten besparen.
Zien of er geen lekken zijn, zien of condensor niet vuil is, onderkoeling/oververhitting meten, drukken nakijken, etc.

Grote machines akkoord, daar heb je olie wissels nodig, en lektesten zijn verplicht bij installaties die meer als 3kg freon hebben.

Maar bij een thuis installatie...
De buitenunit kan je al snel zelf een afkuisen met een borsteltje of wat water.


Maar een lektest....
- ofwel zit je met een groot lek, en is alles onmiddelijk leeg
- met een klein lek, merk je het zelf omdat de installatie niet goed koelt.
Of ja de technieker merkt het lek op aan de oppervlakige delen zoals mss de koppelingen
Maar die demonteerd niet de volledige unit dus hij kan sws erover kijken.
- hij komt een lektest doen, en alles is goed en de dag nadien treed een lek op....

Soit is mijn mening, dus er kunnen gerust mensen zijn die dit nuttog vinden
 
Wij zijn ook aan het denken om een airco te installeren, recente woning van 2017. Is de bedoeling om 3 slaapkamers en woonruimte van een unit te voorzien. Ondertussen al wat offertes opgevraagd en volgende is denk ik wel correct van prijs:

Slaapkamers: 3 x Fujitsu ASYG 07 KMCC
Woonruimte: 1 x Fujitsu ASYG 14 KMCC
Buitenunit: 1 x Fujitsu AOYG 30 KBTA4
6.465 EUR excl. BTW

Ook nog offerte van Mitsubishi:
Slaapkamers: 3 x MSZ-AP15VGK
Woonruimte: 1 x MSZ-EF42VGK
Buitenunit: 1 x MXZ-4F72VF3
7.125 EUR excl. BTW

Wat denken jullie hiervan?
 
Wij zijn ook aan het denken om een airco te installeren, recente woning van 2017. Is de bedoeling om 3 slaapkamers en woonruimte van een unit te voorzien. Ondertussen al wat offertes opgevraagd en volgende is denk ik wel correct van prijs:

Slaapkamers: 3 x Fujitsu ASYG 07 KMCC
Woonruimte: 1 x Fujitsu ASYG 14 KMCC
Buitenunit: 1 x Fujitsu AOYG 30 KBTA4
6.465 EUR excl. BTW

Ook nog offerte van Mitsubishi:
Slaapkamers: 3 x MSZ-AP15VGK
Woonruimte: 1 x MSZ-EF42VGK
Buitenunit: 1 x MXZ-4F72VF3
7.125 EUR excl. BTW

Wat denken jullie hiervan?
Correcte prijzen. Heb vergelijkbare opzet van Mitsubishi maar iets zwaardere toestellen. Heel content van :)
 
Wij zijn ook aan het denken om een airco te installeren, recente woning van 2017. Is de bedoeling om 3 slaapkamers en woonruimte van een unit te voorzien. Ondertussen al wat offertes opgevraagd en volgende is denk ik wel correct van prijs:

Slaapkamers: 3 x Fujitsu ASYG 07 KMCC
Woonruimte: 1 x Fujitsu ASYG 14 KMCC
Buitenunit: 1 x Fujitsu AOYG 30 KBTA4
6.465 EUR excl. BTW

Ook nog offerte van Mitsubishi:
Slaapkamers: 3 x MSZ-AP15VGK
Woonruimte: 1 x MSZ-EF42VGK
Buitenunit: 1 x MXZ-4F72VF3
7.125 EUR excl. BTW

Wat denken jullie hiervan?
Ik heb een gelijkaardige opstelling nodig en kwam met de eerste offerte op +-7000 excl
 
Terug
Bovenaan