Airco (multi unit)

Even op zoek naar andere meningen, want ik geraak er niet uit.

We gaan aircos leggen in onze slaapkamers & bureau. Ondertussen beslist welk merk (Daikin), modellen (Perfera's), sterktes en locaties van de buitenunits.
Voor een ~1000€ (binnenunit + meerkost buitenunit) extra kunnen we ook een unit zetten in de living, die de hele onder mee kan koelen / verwarmen. Het punt is echter ... eigenlijk hebben we dat niet nodig. Ons huis is best goed geïsoleerd, heeft weinig ramen op het zuiden, en we kunnen het potdicht doen met luiken. Als gevolg warmt de onder niet gigantisch op, en die paar hittegolf momenten overleven we waarschijnlijk wel. We hebben ook gas en een deftige ketel om te verwarmen (+ een speksteenkachel als dat ooit nodig zou zijn).

Ergens denk ik "why not, en dan kan ik kiezen hoe ik verwarm, you never know, de koeling is dan bonus", en ergens denk ik "waarom betaal ik 1000€ voor ne lelijke bak in de living die ik mogelijks niet gebruik".

Dus ... puur jullie mening: Zouden jullie 1000€ betalen voor (miniem) extra koel-comfort in de zomer, en extra "verwarmings-flexibiliteit" in de winter?
 
Even op zoek naar andere meningen, want ik geraak er niet uit.

We gaan aircos leggen in onze slaapkamers & bureau. Ondertussen beslist welk merk (Daikin), modellen (Perfera's), sterktes en locaties van de buitenunits.
Voor een ~1000€ (binnenunit + meerkost buitenunit) extra kunnen we ook een unit zetten in de living, die de hele onder mee kan koelen / verwarmen. Het punt is echter ... eigenlijk hebben we dat niet nodig. Ons huis is best goed geïsoleerd, heeft weinig ramen op het zuiden, en we kunnen het potdicht doen met luiken. Als gevolg warmt de onder niet gigantisch op, en die paar hittegolf momenten overleven we waarschijnlijk wel. We hebben ook gas en een deftige ketel om te verwarmen (+ een speksteenkachel als dat ooit nodig zou zijn).

Ergens denk ik "why not, en dan kan ik kiezen hoe ik verwarm, you never know, de koeling is dan bonus", en ergens denk ik "waarom betaal ik 1000€ voor ne lelijke bak in de living die ik mogelijks niet gebruik".

Dus ... puur jullie mening: Zouden jullie 1000€ betalen voor (miniem) extra koel-comfort in de zomer, en extra "verwarmings-flexibiliteit" in de winter?
Als er een kans is dat je het ooit toch wilt bijzetten zou ik hem gewoon zetten. Ik heb er beneden ook 1 staan en gebruik hem enkel om te koelen. Nog nooit gebruikt om bij te warmen.

Het klimaat zal er niet op beteren en hete zomers worden de norm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Even op zoek naar andere meningen, want ik geraak er niet uit.

We gaan aircos leggen in onze slaapkamers & bureau. Ondertussen beslist welk merk (Daikin), modellen (Perfera's), sterktes en locaties van de buitenunits.
Voor een ~1000€ (binnenunit + meerkost buitenunit) extra kunnen we ook een unit zetten in de living, die de hele onder mee kan koelen / verwarmen. Het punt is echter ... eigenlijk hebben we dat niet nodig. Ons huis is best goed geïsoleerd, heeft weinig ramen op het zuiden, en we kunnen het potdicht doen met luiken. Als gevolg warmt de onder niet gigantisch op, en die paar hittegolf momenten overleven we waarschijnlijk wel. We hebben ook gas en een deftige ketel om te verwarmen (+ een speksteenkachel als dat ooit nodig zou zijn).

Ergens denk ik "why not, en dan kan ik kiezen hoe ik verwarm, you never know, de koeling is dan bonus", en ergens denk ik "waarom betaal ik 1000€ voor ne lelijke bak in de living die ik mogelijks niet gebruik".

Dus ... puur jullie mening: Zouden jullie 1000€ betalen voor (miniem) extra koel-comfort in de zomer, en extra "verwarmings-flexibiliteit" in de winter?
Voor maar 1.000 euro extra? Ja. Het geeft ene boost aan je verkoopwaarde en je hebt het in case of. De hele ruimte op eenzelfde temperatuur houden is echt zalig en kan je niet meer missen eens je het hebt. + het feit dat je niet alles meer potdicht (of open) moet doen om de temperatuur leefbaar te houden = zalig.

Ik zou niet twijfelen.
 
Pakt een stylish (zwart of hout), die zien er nog goed uit want een witte perfera zou ik ook niet in de living hangen 😝
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Even op zoek naar andere meningen, want ik geraak er niet uit.

We gaan aircos leggen in onze slaapkamers & bureau. Ondertussen beslist welk merk (Daikin), modellen (Perfera's), sterktes en locaties van de buitenunits.
Voor een ~1000€ (binnenunit + meerkost buitenunit) extra kunnen we ook een unit zetten in de living, die de hele onder mee kan koelen / verwarmen. Het punt is echter ... eigenlijk hebben we dat niet nodig. Ons huis is best goed geïsoleerd, heeft weinig ramen op het zuiden, en we kunnen het potdicht doen met luiken. Als gevolg warmt de onder niet gigantisch op, en die paar hittegolf momenten overleven we waarschijnlijk wel. We hebben ook gas en een deftige ketel om te verwarmen (+ een speksteenkachel als dat ooit nodig zou zijn).

Ergens denk ik "why not, en dan kan ik kiezen hoe ik verwarm, you never know, de koeling is dan bonus", en ergens denk ik "waarom betaal ik 1000€ voor ne lelijke bak in de living die ik mogelijks niet gebruik".

Dus ... puur jullie mening: Zouden jullie 1000€ betalen voor (miniem) extra koel-comfort in de zomer, en extra "verwarmings-flexibiliteit" in de winter?
ja, ik zou daar zelfs niet over twijfelen (mijn mening he). Gewoon nog maar omdat je voor die prijs dan ook in 1 keer af bent voor alle (toekomstige) ongemak moest je het ooit wel willen
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Allright, de mening is dus overduidelijk "ja". Merci allemaal! :woohoo:


Pakt een stylish (zwart of hout), die zien er nog goed uit want een witte perfera zou ik ook niet in de living hangen 😝
Het hoeft ook geen lelijke bak te zijn als je een beetje meer investeert in een Stylish model.
Ne "iets minder lelijke bak" blijft nog steeds me lelijke bak in uwe living he :tongue:. Zwart/zilver/wood past echt niet in ons interieur, en ne witte stylish is imo niet veel beter dan ne witte Perfera.

Maar vooral: De Perfera heeft ne sensor om automatisch beweging te detecteren, en geen lucht daarop te blazen. Ik vind dat wel een nuttige feature.
De Stylish lijkt dat niet te hebben?
 
Maar vooral: De Perfera heeft ne sensor om automatisch beweging te detecteren, en geen lucht daarop te blazen. Ik vind dat wel een nuttige feature.
De Stylish lijkt dat niet te hebben?
Dat is ook maar een gimmick, waarom zou je ooit de lucht laten blazen rechtstreeks op een tafel of zetel met personen. Hier staan de meeste vinnen naar het plafond gericht of naar een zijmuur, veel verander je dat in praktijk niet. Als je dan toevallig 2 seconden moet passeren in het pad er van is dat niet dramatisch.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Allright, de mening is dus overduidelijk "ja". Merci allemaal! :woohoo:




Ne "iets minder lelijke bak" blijft nog steeds me lelijke bak in uwe living he :tongue:. Zwart/zilver/wood past echt niet in ons interieur, en ne witte stylish is imo niet veel beter dan ne witte Perfera.

Maar vooral: De Perfera heeft ne sensor om automatisch beweging te detecteren, en geen lucht daarop te blazen. Ik vind dat wel een nuttige feature.
De Stylish lijkt dat niet te hebben?
Dat is ook maar een gimmick, waarom zou je ooit de lucht laten blazen rechtstreeks op een tafel of zetel met personen. Hier staan de meeste vinnen naar het plafond gericht of naar een zijmuur, veel verander je dat in praktijk niet. Als je dan toevallig 2 seconden moet passeren in het pad er van is dat niet dramatisch.
Ik heb thuis een perfecta hangen in de woonkamer, die loodrecht op en langs de zetel staat. Ik gebruik die feature ook niet (kan je ook niet aan/uit zetten in de app btw). Ik geef Moonstorm gelijk dat het maar een gimmick is.

Mijn blaast idd naar het platfond, over de zetel. En trouwens, als je je airco goed aanzet, dan hoeft die niet eens hard storend te blazen zelfs.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Geen idee of die stylish die functie heeft, moet de boeken nog bekijken en pas sinds gisteren internet.

Boven hangen ze boven de deur van de slaapkamers, beneden naast de zetel.
Zou nu wel verwachten dat een stylish ook die functie heeft als duurder en fancier toestel vgl met perfera.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
En die lelijke bakken valt wel mee, ik heb die diamond lijn van Mitsubishi en dat zijn wel mooie units die je toch aardig in een interieur kunt integreren. Op den duur zie je die zelfs niet meer hangen en wordt het gewoon deel van het huis :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
We zijn dan maar de unanieme mening van hier gevolgd, en laten 1 in de living zetten, een witte Stylish. Merci iedereen voor de input !
Als het iemand interesseert: De Stylish heeft inderdaad dezelfde functie als de Perfera moet zo een aanwezigheidssensor. Het heet en werkt anders, maar doet uiteindelijk hetzelfde.

Als iemand tips heeft hoe lelijke witte goten aan uw gevel (jaja die storen mij ook :tongue:) weg te werken, let me know !
 
We zijn dan maar de unanieme mening van hier gevolgd, en laten 1 in de living zetten, een witte Stylish. Merci iedereen voor de input !
Als het iemand interesseert: De Stylish heeft inderdaad dezelfde functie als de Perfera moet zo een aanwezigheidssensor. Het heet en werkt anders, maar doet uiteindelijk hetzelfde.

Als iemand tips heeft hoe lelijke witte goten aan uw gevel (jaja die storen mij ook :tongue:) weg te werken, let me know !
Binnen inslijpen, bijplakken en verven. Maar kost meer of is meer werk. Maar betere oplossing ook voor de miserie van de condensatiepompjes niet nodig te hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
We zijn dan maar de unanieme mening van hier gevolgd, en laten 1 in de living zetten, een witte Stylish. Merci iedereen voor de input !
Als het iemand interesseert: De Stylish heeft inderdaad dezelfde functie als de Perfera moet zo een aanwezigheidssensor. Het heet en werkt anders, maar doet uiteindelijk hetzelfde.

Als iemand tips heeft hoe lelijke witte goten aan uw gevel (jaja die storen mij ook :tongue:) weg te werken, let me know !
Wegwerken .. dat is helaas na de feiten zonder serieuze breek/slijpwerken. Wat je kan doen als het puur de kleur is, aluminium kabelgoten laten plaatsen in de ral van je ramen/deuren zodat het meer bij het geheel hoort. De installateur waar ik mee samen heb gewerkt deed dat en had me een aantal mooie voorbeelden laten zien. Dat lukt natuurlijk alleen als je geen heel spinnenweb op je muur hebt van kabelgoten, anders blijft het er zo uitzien onafgezien van welk type goot je hebt.
 
Hier van die matgrijze goten, past nog bij de brick en is minder mottig dan de witte :D
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Wij hebben witte pvc in dezelfde RAL kleur als de ramen. Het is het beste dat we het kunnen krijgen. Hoort er nu eenmaal bij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ons systeem nu al uitvoerig kunnen testen en dat werkt heel goed. Beste aankoop van 2022.

Aan de zijgevel naast de unit komt de afvoer uit. Dat spuwt gewoon om de zoveel tijd wat water. Maar dat lijkt nu toch wel heel wat water te zijn. Wat zijn de mogelijkheden om dat water iets netter af te voeren, zonder die naar binnen te doen gaan?
 
Ons systeem nu al uitvoerig kunnen testen en dat werkt heel goed. Beste aankoop van 2022.

Aan de zijgevel naast de unit komt de afvoer uit. Dat spuwt gewoon om de zoveel tijd wat water. Maar dat lijkt nu toch wel heel wat water te zijn. Wat zijn de mogelijkheden om dat water iets netter af te voeren, zonder die naar binnen te doen gaan?
Bij ons is er zo een pvc buis (zelfde als waarmee ze alle kabels wegsteken op de gevel) die naar de grond gaat voor de afvoer.
 
Bij ons is er zo een pvc buis (zelfde als waarmee ze alle kabels wegsteken op de gevel) die naar de grond gaat voor de afvoer.
Alle kabels bij ons zitten binnen. Je ziet enkel de unit hangen. Heel proper want zo'n plastieken gootjes of buizen vind ik niet zo schoon.
Daarom dat ik eerst wou zien hoeveel water daar precies uitkomt. Om het clean te houden op de gevel.

Maar dat water stoort toch wel. Naar de dakgoot is ook niet meteen een optie want die zit hoger of tenminste gelijk van hoogte.

Dan toch met een buis naar beneden laten komen, maar daar is terras.
 
Terug
Bovenaan