Airco (multi unit)

nu al 2 jaar mijn BEKO op mijn kamer waar ik heel content van ben,

en heb gevraagd aan mijn leverancier om nog voor een identiek toestel te kijken, ditmaal voor in mijn living te plaatsen.


Bedoeling zou zijn, om het toestel ook in de winter in te schakelen om bij te verwarmen. Zou dan mijn gas (vloerverwarming) op slechts 18 graden laten draaien, en als ik thuiskom de airco op heating mode zetten om bij te stoken tot een aangename 20-21 graden.

Op die manier is mijn gas verbruik toch een heel pak lager, door die crisis nu.
Mijn electriciteit zal wat duurder uitkomen (misschien) maar heb toch zonnepanelen, en zou dus de airco laten draaien als het nog klaar is
 
Uw zonnepanelen genereren geen elektriciteit in de winter om dat verbruik te dekken.
Is met WIFI module die airco.

Dus ik kan hem laten opstarten met verwarmen rond 15.00 tot pakweg 17.00 tot het donker wordt in de winter.
als ik die op volle bak laat heaten, dan zou ik toch tegen dat ik thuiskom om 17.00 in een aangename temperatuur moeten zitten, de komende 4 uur nog (tot ik ga slapen rond 21.00 a 22.00 uur), in combinatie met de vloerverwarming die constant aan staat ?

mijn living is nu ook nie zo groot, 4 op 8 meter.
 
Is met WIFI module die airco.

Dus ik kan hem laten opstarten met verwarmen rond 15.00 tot pakweg 17.00 tot het donker wordt in de winter.
als ik die op volle bak laat heaten, dan zou ik toch tegen dat ik thuiskom om 17.00 in een aangename temperatuur moeten zitten, de komende 4 uur nog (tot ik ga slapen rond 21.00 a 22.00 uur), in combinatie met de vloerverwarming die constant aan staat ?

mijn living is nu ook nie zo groot, 4 op 8 meter.
Eerst moet je kijken wat uw warmteverliezen zijn. Daarnaast moet nakijken of het vermogen van die beko voldoende sterk is om dat te coveren. uw gasmeter gaat afslaan als die 18°C heeft behaald, daarna gaat de extra verwarming en warmtebehoud komen van uw airco.

Daarna moet je zien hoeveel kwh die warmtepomp dan elke dag verbruikt. Als dat 6kwh is dan is dat 180kwh per maand. Maar van uw zonnepanelen moet je niet echt verwachten dat dat komt.

Anders gezegd begin uzelf niet rijk te rekenen.
Zet gewoon de kost van het verwarmen van uw slaapkamer eens uit tot de oppervlakte en vermenigvuldig die dan met het verschil voor die ruimte van 4×8. Als uw slaapkamer 4×4 is, wat al redelijk uitzonderlijk is, dan is het al eenvoudigweg ×2
 
Gisteren voor de eerste keer mijn nieuwe airco getest. Ik zie de zomer direct helemaal zitten! Gedaan met er als een vod bijlopen door verschillende nachten niet te slapen van de warmte. :clap:
 
Laten jullie jaarlijks onderhoud uitvoeren van de airco instalatie ?
Onze hangt nu bijna een jaar dus dan moet ik stilaan contact opnemen met de plaatser, alhoewel ik er vorige zomer nog nie veel aan heb gehad
 
Laten jullie jaarlijks onderhoud uitvoeren van de airco instalatie ?
Onze hangt nu bijna een jaar dus dan moet ik stilaan contact opnemen met de plaatser, alhoewel ik er vorige zomer nog nie veel aan heb gehad
Is niet nodig. Gewoon die roosters van tijd stof afdoen.
 
Als Daikin werknemer net 4 binnenunits en 1 buitenunit laten installeren.

Moet eerst nog verhuizen voor ze goed te testen, maar eerste indrukken zijn positief.

All in met personeelskorting eraf kost dit mij tussen 3500 en 4000. Nog geen eindfactuur gekregen want blijkbaar kunnen ze die nu op 6% btw zetten ipv 21?
 
Als Daikin werknemer net 4 binnenunits en 1 buitenunit laten installeren.

Moet eerst nog verhuizen voor ze goed te testen, maar eerste indrukken zijn positief.

All in met personeelskorting eraf kost dit mij tussen 3500 en 4000. Nog geen eindfactuur gekregen want blijkbaar kunnen ze die nu op 6% btw zetten ipv 21?
Welk model heb je juist (binnen-en buitenunit)? Enig idee van de prijs incl. installatie zonder personeelskorting?
 
Hier ook eens aan het rondzien voor een airco.
Nu heb ik het geluk dat er in de buurt van waar ik de buitenunit zou hangen al een ongebruikte 5G1.5 kabel ligt (Was ooit de bedoeling om hier iets anders mee te doen).

Zou dit voldoende zijn om de airco te voeden en conform de regels te zijn? Ik dacht dan aan een afzekering van 16a.

Bedoeling is een binnenunit van 2.5kw te plaatsen op de slaapkamer en eventueel eentje in de living/eetkamer/keuken van 3.5kw. Gaat over een recente woning met screens.
Op de websites van de fabriekanten zie ik nogal uiteenlopende gegevens over welke voedingskabel en afzekering er nodig is voor gelijkaardige opstellingen.
 
Lijkt mij niet toegestaan om een 1.5 kabel te gebruiken. Normaal gezien mag die tegenwoordig enkel gebruikt worden voor verlichting.
Zou eerder 2.5 moeten zijn.
 
Methode 1
Vorig jaar had ik nog geen rolluiken
Schuifraam op een kier en slang mobiele airco doorheen de kier

vs

Methode 2
Dit jaar had ik wel rolluiken
Schuifraam op een kier, rolluik naar beneden en slang mobiele airco doorheen de kier
vs

Methode 3
Ook een kattenhekje laten plaatsen (voor onze nieuwe kater)
Kattenhekje onderaan de deur, volledig 100% afgesloten met een plastiek omhulsel, rolluiken naar beneden en slang airco doorheen het kattenhekje (als de kat even dit kattenhekje niet hoeft te gebruiken)

Serieus - ik wist wel dat hoe minder warmte er van buiten naar binnen kan ontsnappen, hij sneller de temperatuur daalt, maar de snelheid van het zakken van de temperatuur in huis is bij methode 3 echt exponentieel sneller dan bij methode 1 en ook tov methode 2 is het verschil duidelijk merkbaar. Ik wist niet dat dit zo'n groot verschil zou geven.

Een vaste airco gaat nog efficiënter zijn omdat dat kattenhekje een vierkant is en de slang er wel net past, maar de slang een cirkel is en ja dan heb je nog altijd 4x1cm (ongeveer) waardoor warmte terug binnen kan komen. :tongue: Maar alle beetjes helpen. Het verschil is echt groot.
 
Laatst bewerkt:
Welk model heb je juist (binnen-en buitenunit)? Enig idee van de prijs incl. installatie zonder personeelskorting?
3 binnenunits perfera (ctxm15r)
1 binnenunit stylish (ftxa35bb)
1 buitenunit 4mxmb09n
Plaatsing - 2650 incl (21%, mogelijks nog met creditnota naar 6%)

Factuur voor toestellen moet nog komen maar als hij deze ook effectief aan 6% btw kan doen, zijn de toestellen ongeveer 5800.

Dus alles samen rond 8.5k, had even misrekend uit het hoofd :p
 
Methode 1
Vorig jaar had ik nog geen rolluiken
Schuifraam op een kier en slang mobiele airco doorheen de kier

vs

Methode 2
Dit jaar had ik wel rolluiken
Schuifraam op een kier, rolluik naar beneden en slang mobiele airco doorheen de kier
vs

Methode 3
Ook een kattenhekje laten plaatsen (voor onze nieuwe kater)
Kattenhekje onderaan de deur, volledig 100% afgesloten met een plastiek omhulsel, rolluiken naar beneden en slang airco doorheen het kattenhekje (als de kat even dit kattenhekje niet hoeft te gebruiken)

Serieus - ik wist wel dat hoe minder warmte er van buiten naar binnen kan ontsnappen, hij sneller de temperatuur daalt, maar de snelheid van het zakken van de temperatuur in huis is bij methode 3 echt exponentieel sneller dan bij methode 1 en ook tov methode 2 is het verschil duidelijk merkbaar. Ik wist niet dat dit zo'n groot verschil zou geven.

Een vaste airco gaat nog efficiënter zijn omdat dat kattenhekje een vierkant is en de slang er wel net past, maar de slang een cirkel is en ja dan heb je nog altijd 4x1cm (ongeveer) waardoor warmte terug binnen kan komen. :tongue: Maar alle beetjes helpen. Het verschil is echt groot.
Kan je geen plastieken vorm maken voor op het einde van die slang te zetten die perfect past op het kattenluik?
Bij vrienden van ons zat dat inbegrepen bij hun mobiele airco. En daarmee kunnen ze de raamopening perfect afsluiten.
 
@makila : wil je het nog efficiënter maken dan moet je ook een aanvoerslang van buitenaf laten komen zodat je geen onderdruk creëert en via kieren opnieuw warme lucht binnentrekt.
 
@makila : wil je het nog efficiënter maken dan moet je ook een aanvoerslang van buitenaf laten komen zodat je geen onderdruk creëert en via kieren opnieuw warme lucht binnentrekt.
Er kunnen nog wel wat verbeteringen aan gebeuren, maar het is en blijft een mobiele airco.
Ik krijg de temperatuur nu toch al 2 graden kouder op een uur tijd hier, als ik die airco volle bak laat draaien.
(al zal dit in de zomer als het echt heet is wel minder efficiënt zijn, I know that ..)
 
Kan toevallig iemand mij bevestigen dat de huidige Mitsubishi MSZ modellen te bedienen zijn via Google home? Out of the box of additionele zaken nodig?
 
Kan toevallig iemand mij bevestigen dat de huidige Mitsubishi MSZ modellen te bedienen zijn via Google home? Out of the box of additionele zaken nodig?
Alleen als ze van de wifi module zijn voorzien. Meestal is dit het geval maar vraag het na aan uw installateur.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Terug
Bovenaan