Airco (multi unit)

We hebben hier op de bovenverdieping drie toestellen die kunnen koelen en verwarmen.

Weet iemand of ik daarvoor een premie kan krijgen? https://www.vlaanderen.be/premie-voor-een-warmtepomp
Verplicht toe te voegen:
Een technische fiche waarop aangegeven staat hoe de actieve koelfunctie definitief werd uitgeschakeld.
Aangezien ze nog kunnen koelen kan je geen premie aanvragen voor een lucht/lucht unit.
 
Verplicht toe te voegen:
Een technische fiche waarop aangegeven staat hoe de actieve koelfunctie definitief werd uitgeschakeld.
Aangezien ze nog kunnen koelen kan je geen premie aanvragen voor een lucht/lucht unit.
Spijtig...

Andere vraag, is het verstandig om de units een half uurtje per dag te laten draaien op de verluchtingstand in plaats van de ramen open te zwieren?
 
Hier binnenkort ook eens wat offertes gaan opvragen. Idee is hier om binnenunits in woonkamer, 2 slaapkamers aan zuidkant en zolder (die later wordt afgewerkt als extra slaapkamer of hobbykamer) te voorzien. Ik heb een budget van 5000 euro in gedachten. Zou dat voldoende zijn?

En hoe lang mogen leidingen zijn, mijn idee zou zijn op een stuk plat dak de buitenunit te zetten, en dan via de zolder naar een centrale koker te gaan naar alle kamers. Dan zit je wel aan een 10 meter leiding voor de woonkamer.
 
Hier binnenkort ook eens wat offertes gaan opvragen. Idee is hier om binnenunits in woonkamer, 2 slaapkamers aan zuidkant en zolder (die later wordt afgewerkt als extra slaapkamer of hobbykamer) te voorzien. Ik heb een budget van 5000 euro in gedachten. Zou dat voldoende zijn?

En hoe lang mogen leidingen zijn, mijn idee zou zijn op een stuk plat dak de buitenunit te zetten, en dan via de zolder naar een centrale koker te gaan naar alle kamers. Dan zit je wel aan een 10 meter leiding voor de woonkamer.
5k voor x buitenunits en 4 binnenunits lijkt mij moeilijk.

lengte : 10m is geen probleem. 15m is ook geen probleem. Hetgeen jij wenst is niet problematisch.
 
Mocht je het als doe het zelver willen doen, dan verkoopt een kennis van mij online airco's. Persoonlijke hulp bij het kiezen en werkt uitsluitend met LG. Het is een gedreven jonge gast die tevreden klanten hoger inschat dan veel winst maken.

Kan je een hoop op besparen en hij is gecertificeerd om de opstart te doen, dus enkel zelf de buizen leggen en aansluiten (valt heel goed mee qua moeilijkheid).

Www.aircozelfplaatsen.be

Mocht je meer informatie willen, laat gerust weten!

Alles aangekocht via hem, prima communicatie!
Moet ze nog installeren, maar kan daar nog niet meteen aan beginnen. Tot zover aanrader!

4.2k eur voor 1 buitenunit & 3 binnenunits. Dus misschien haalbaar met 5k budget voor hetgeen hier gevraagd wordt
 
Alles aangekocht via hem, prima communicatie!
Moet ze nog installeren, maar kan daar nog niet meteen aan beginnen. Tot zover aanrader!

4.2k eur voor 1 buitenunit & 3 binnenunits. Dus misschien haalbaar met 5k budget voor hetgeen hier gevraagd wordt
Heel leuk om te lezen! Lijkt mij een prima prijs.

Hopelijk gaat het installeren vlot, maar alles wordt uitgelegd op de website en indien er vragen zijn zal Arne je altijd helpen.
Veel plezier ermee!


Is dit vooral aangekocht voor de koelfunctie in de warmere dagen of ook als (hoofd)verwarming in de koudere dagen?
 
1 unit is vooral afkoeling (gelijkvloers/leefruimte) & eventueel bijverwarmen op de zonnepanelen.
Andere 2 units zijn voor slaapkamers, waar geen verwarming is. Dus basistemperatuur warm houden want slaapkamer mag voor mij iet frisser zijn & vooral afkoelen zomer
 
Hier binnenkort ook eens wat offertes gaan opvragen. Idee is hier om binnenunits in woonkamer, 2 slaapkamers aan zuidkant en zolder (die later wordt afgewerkt als extra slaapkamer of hobbykamer) te voorzien. Ik heb een budget van 5000 euro in gedachten. Zou dat voldoende zijn?

En hoe lang mogen leidingen zijn, mijn idee zou zijn op een stuk plat dak de buitenunit te zetten, en dan via de zolder naar een centrale koker te gaan naar alle kamers. Dan zit je wel aan een 10 meter leiding voor de woonkamer.

5.000 lijkt mij zonder overdrijven wel zeer optimistisch. Tenzij je alles in de 'solden' koopt, zelf plaatst en nu al over het nodige gerief beschikt om te plaatsen. Maar gelet je spreekt over offertes aanvragen zal dit niet het geval zijn.
Afgaande op je uitleg lijkt het te gaan over units op gv-1V-2V te zijn, hetgeen mogelijks 2 buiten-units als uitkomst geeft, mits plat dak en koker mss één dan. Maar hangt wat af van leidingtracé dat mogelijk en vooral logisch is.
Ik zeg niet dat het het dubbele zal zijn, maar 4 binnen units, 1 buiten unit en alle leidingwerk met twee man is al snel twee dagen werk oftewel €1.000, neemt 1 buitenunit €2.500/€3.000 en 4 binnenunits €1.000 incl leidingwerk en ik denk niet dat ik te zot heb gerekend in afgeronde bedragen voor en midrange merk.
Je spreekt hier wel ook al over wat extra vermogen dat gevraagd zal worden binnen een bestaande installatie; tip: vraag zeker aan de mogelijke aannemers die langskomen hoe zij dit zien om cowboywerk te vermijden. 2e tip, wacht niet te lang met vragen van offertes, seizoensgewijs is nu de moment ;) spreek uit (meerdere) ervaringen.
 
Onze airco in de living voert het condenswater af via een flexibel buisje door de muur. Als het waait horen wij vaak de wind in dit buisje blazen, wat toch wel storend is. Hebben jullie tips om dit lawaai te verminderen?
 
Onze airco in de living voert het condenswater af via een flexibel buisje door de muur. Als het waait horen wij vaak de wind in dit buisje blazen, wat toch wel storend is. Hebben jullie tips om dit lawaai te verminderen?
Buisje afbinden in de winter? Of langer maken met uiteinde ergens uit de wind?
Of een sponsje eraan binden (water kan eruit, wind niet erin)?
 
Ik heb een nieuwe LG airco (type ken ik even niet)
Via de app stel ik die in op "Cool" en 22C. Maar die blijft de hele dag door (koude) lucht blazen, ook als we temperatuur ('s nachts) onder de 22C zit.

Ik had verwacht dat de "Cool" functie zou betekenen dat de airco koelt tot 22C en dan stopt (en nooit opwarmt). En dat ik die dus de hele tijd kon laten opstaan en soms er koude lucht zou zijn, en soms geen lucht.
Waarom werkt dit niet?
 
Ik heb een nieuwe LG airco (type ken ik even niet)
Via de app stel ik die in op "Cool" en 22C. Maar die blijft de hele dag door (koude) lucht blazen, ook als we temperatuur ('s nachts) onder de 22C zit.

Ik had verwacht dat de "Cool" functie zou betekenen dat de airco koelt tot 22C en dan stopt (en nooit opwarmt). En dat ik die dus de hele tijd kon laten opstaan en soms er koude lucht zou zijn, en soms geen lucht.
Waarom werkt dit niet?
Heb je een app? Het kan zijn dat de `interne` temperatuur sensor zegt dat het warmer is dat 22C, vandaar dat die blijft blazen.
Ik merk dat mijne airco's (Daikin) soms tot vaak andere temperaturen meet dan de thermostaat in men living.
 
Vorig jaar zonder rolluiken met de mobiele airco door de schuifdeur --> 0,5 graad kouder in huis na 6 uur deze te laten draaien.
Dat werkte toen echt voor geen meter.

Dit jaar met rolluiken (deze laten plaatsen vorig jaar), met de mobiele airco door de schuifdeur --> 1,5 graad kouder in huis na 2 uur deze te laten draaien. Toch wel een immens verschil. :tongue:

T'is hier nu 21,5 graden binnen. Ik kan de temperatuur vlotjes rond de 22 graden houden bij 27 graden buiten.

Ik heb (nog) geen stuk hout steken met een gat erin, maar ik, laat de rolluik naar beneden gaan tot net aan de uitgang van de airco en ik doe de schuifraam dicht. Dus je hebt alleen vanonder een gat van +-20 cm langs rechts waar nog warme lucht terug naar binnen kan. Links is de muur en boven + alles rechts hoger dan 20cm wordt tegengehouden door de rolluik.
 
Vorig jaar zonder rolluiken met de mobiele airco door de schuifdeur --> 0,5 graad kouder in huis na 6 uur deze te laten draaien.
Dat werkte toen echt voor geen meter.

Dit jaar met rolluiken (deze laten plaatsen vorig jaar), met de mobiele airco door de schuifdeur --> 1,5 graad kouder in huis na 2 uur deze te laten draaien. Toch wel een immens verschil. :tongue:

T'is hier nu 21,5 graden binnen. Ik kan de temperatuur vlotjes rond de 22 graden houden bij 27 graden buiten.

Ik heb (nog) geen stuk hout steken met een gat erin, maar ik, laat de rolluik naar beneden gaan tot net aan de uitgang van de airco en ik doe de schuifraam dicht. Dus je hebt alleen vanonder een gat van +-20 cm langs rechts waar nog warme lucht terug naar binnen kan. Links is de muur en boven + alles rechts hoger dan 20cm wordt tegengehouden door de rolluik.
vergeet niet dat de temperaturen in uw huis nu nog makkelijker naar beneden gaan gezien de temperatuur thermische massa van uw huis ook nog veel lager is.
 
vergeet niet dat de temperaturen in uw huis nu nog makkelijker naar beneden gaan gezien de temperatuur thermische massa van uw huis ook nog veel lager is.
Dat is zo.

En ook het volgende is waar:
Het beste is ook altijd de warmte uit uw huis houden dan de warmte uit uw huis krijgen.
Eens de warmte binnen zit, is het inderdaad lastiger om deze terug buiten te krijgen. :tongue:
 
  • Leuk
Waarderingen: Fuse
Terug
Bovenaan