Airco (multi unit)

Alle kabels bij ons zitten binnen. Je ziet enkel de unit hangen. Heel proper want zo'n plastieken gootjes of buizen vind ik niet zo schoon.
Daarom dat ik eerst wou zien hoeveel water daar precies uitkomt. Om het clean te houden op de gevel.

Maar dat water stoort toch wel. Naar de dakgoot is ook niet meteen een optie want die zit hoger of tenminste gelijk van hoogte.

Dan toch met een buis naar beneden laten komen, maar daar is terras.
Bloempot onder zetten :wink:
 
Hebben julllie goede referenties regio Leuven-Tervuren?

't is nu weer pal in de hitte (ja, ik kan er echt niet tegen) dat het gesprek hier terug op tafel komt, dus wachttijden zijn te verwachten.

Thanks!
 
Heb iets aan de hand met mijn Maxicool unit. Net geen 2 jaar oud nu en paar weken terug nog is opgezet bij de eerste echte warmte toen. Ik merkte meteen dat de binnenunit niet koelde zoals ervoren. Toch maar laten draaien want ik dacht, ligt mss aan mij. Toen ik een paar uur later terug kwam merkte ik op dat het niks was afgekoeld binnen terwijl vorige jaren het goed fris was. Klep open gedaan en meteen zag ik dat alles ijs was achter de filters. Nadat ik online wat had gekeken kwam het antwoord van een lek het meeste terug. Ik heb alles laten ontdooien en filters proper gemaakt ook al was hier niks aan te zien eigenlijk. De dag nadien heb ik naar de installateur gebeld en die vond mij verhaal erg raar. Helaas kon hij niet komen want hij heeft een ongeval gehad. Alle begrip hiervoor natuurlijk. Hij dacht mss dat er ergens een blokkade zat maar een lek was volgens hem onmogelijk.

Dus ik terug die airco op, maakt die ineens een enorm lawaai en er vallen een hoop blauwe latjes uit. Ik alles stil gelegd en meteen contact met de installateur. Bleek dat de ventilator kapot was. Een collega van hem ging vanuit NL komen om mij te helpen dit te maken en alles nakijken. Een week of 2 later is die man toen eindelijk gekomen en die begreep ook niet dat die rollator kapot was gegaan en dat alles ijs was. Ik dacht dat het mss door het ijs was dat die rollator beschadigd was maar dit achte hij heel onwaarschijnlijk. Rollator vervangen en toen bij controle gemerkt dat het gas zo goed als op was.

Toen is die man gas gaan bijhalen bij de installateur van mij om bij te vullen. Ik hoopte dat hiermee alles opgelost was. Niet dus. Gisteren maakte de unit weer erg veel lawaai en het lijkt alsof de binnenunit moeite heeft met blazen. Ook was er weer deels ijsvorming achter de filters al was het veel minder als de eerste keer. Ik voelde de bui al hangen en maar gebeld weer naar installateur. Deze was not amused met mijn telefoontje. Zijn NL collega ook gecontacteerd en die dacht mss toch een lek zoals ik eerst ook al zei. Wel weer 2 weken wachten want hij zit gans vol. Kvind dit totaal onaanvaardbaar eigenlijk. Volgens de installateur is het zever dat er een lek is en ik kreeg sterk de indruk dat hij mij liever kwijt is. Hij werd zelfs lastig op een gegeven moment terwijl ik niks verkeerd zei buiten dat ik wens dat het opgelost geraakt ipv dat ik oeverloos moet rond bellen om een correcte herstelling te verwachten. Ik ga maandag is contact opnemen met de fabrikant van de airco want in mijn ogen is er toch iets serieus mis ook al blijft de installateur dit staalhard ontkennen.

Zijn laatste voorstel was zelfs om de airco op 25 te zetten. "want het is buiten te warm om die op 18 te zetten als het buiten 35 graden is"

Needless to say dat ik nog maar weinig vertrouwen heb in die persoon en in de Nederlander eigenlijk ook niet want in mijn ogen had die de eerste keer alles moeten controleren op lekken zoals ik aanhaalde.
 
Vroeg me eigenlijk af wat het beste is?
Airco aan van ’s ochtends ongeacht de temperatuur of airco pas aanzetten als het te warm binnen is?
Er zijn zonnepanelen die ruim voldoende stroom voorzien…
 
Vroeg me eigenlijk af wat het beste is?
Airco aan van ’s ochtends ongeacht de temperatuur of airco pas aanzetten als het te warm binnen is?
Er zijn zonnepanelen die ruim voldoende stroom voorzien…
Goede vraag eigenlijk... Ik doe meestal het 2de. 2u op voorhand aan zetten voor de slaapkamer.
 
Vroeg me eigenlijk af wat het beste is?
Airco aan van ’s ochtends ongeacht de temperatuur of airco pas aanzetten als het te warm binnen is?
Er zijn zonnepanelen die ruim voldoende stroom voorzien…
In kamers enkele uren op voorhand.

Die beneden in de leefruimte staat gwn 24/24 op met dit weer. Dan verbruik je het minste.
 
In de leefruimte gaat de airco op bij zonsopgang. De inkomende warmte van de opkomende zon wordt zo meteen afgevoerd. Op dat moment is de buitentemperatuur ook op zijn laagst waardoor de airco een hoog rendement haalt.

Daarna staat die doorgaans de hele dag af, of het moest een hittegolf zijn, dan draait die snachts en soms overdag ook nog. Maar normaal is er niet al te veel opwarming meer eens de zon van onze ramen op het oosten weg is.

In de slaapkamers gewoon op wanneer we gaan slapen en af bij het opstaan.

Belangrijk is wel om niet te wachten tot het binnen te heet is en dus de massa van het huis al opgewarmd is.
 
Heb iets aan de hand met mijn Maxicool unit. Net geen 2 jaar oud nu en paar weken terug nog is opgezet bij de eerste echte warmte toen. Ik merkte meteen dat de binnenunit niet koelde zoals ervoren. Toch maar laten draaien want ik dacht, ligt mss aan mij. Toen ik een paar uur later terug kwam merkte ik op dat het niks was afgekoeld binnen terwijl vorige jaren het goed fris was. Klep open gedaan en meteen zag ik dat alles ijs was achter de filters. Nadat ik online wat had gekeken kwam het antwoord van een lek het meeste terug. Ik heb alles laten ontdooien en filters proper gemaakt ook al was hier niks aan te zien eigenlijk. De dag nadien heb ik naar de installateur gebeld en die vond mij verhaal erg raar. Helaas kon hij niet komen want hij heeft een ongeval gehad. Alle begrip hiervoor natuurlijk. Hij dacht mss dat er ergens een blokkade zat maar een lek was volgens hem onmogelijk.

Dus ik terug die airco op, maakt die ineens een enorm lawaai en er vallen een hoop blauwe latjes uit. Ik alles stil gelegd en meteen contact met de installateur. Bleek dat de ventilator kapot was. Een collega van hem ging vanuit NL komen om mij te helpen dit te maken en alles nakijken. Een week of 2 later is die man toen eindelijk gekomen en die begreep ook niet dat die rollator kapot was gegaan en dat alles ijs was. Ik dacht dat het mss door het ijs was dat die rollator beschadigd was maar dit achte hij heel onwaarschijnlijk. Rollator vervangen en toen bij controle gemerkt dat het gas zo goed als op was.

Toen is die man gas gaan bijhalen bij de installateur van mij om bij te vullen. Ik hoopte dat hiermee alles opgelost was. Niet dus. Gisteren maakte de unit weer erg veel lawaai en het lijkt alsof de binnenunit moeite heeft met blazen. Ook was er weer deels ijsvorming achter de filters al was het veel minder als de eerste keer. Ik voelde de bui al hangen en maar gebeld weer naar installateur. Deze was not amused met mijn telefoontje. Zijn NL collega ook gecontacteerd en die dacht mss toch een lek zoals ik eerst ook al zei. Wel weer 2 weken wachten want hij zit gans vol. Kvind dit totaal onaanvaardbaar eigenlijk. Volgens de installateur is het zever dat er een lek is en ik kreeg sterk de indruk dat hij mij liever kwijt is. Hij werd zelfs lastig op een gegeven moment terwijl ik niks verkeerd zei buiten dat ik wens dat het opgelost geraakt ipv dat ik oeverloos moet rond bellen om een correcte herstelling te verwachten. Ik ga maandag is contact opnemen met de fabrikant van de airco want in mijn ogen is er toch iets serieus mis ook al blijft de installateur dit staalhard ontkennen.

Zijn laatste voorstel was zelfs om de airco op 25 te zetten. "want het is buiten te warm om die op 18 te zetten als het buiten 35 graden is"

Needless to say dat ik nog maar weinig vertrouwen heb in die persoon en in de Nederlander eigenlijk ook niet want in mijn ogen had die de eerste keer alles moeten controleren op lekken zoals ik aanhaalde.

Heeft die collega die gas bijgestoken heeft, een lek en druktest gedaan?

Het is eigenlijk door de wet verboden om zomaar gas op een installatie bij te steken zonder.

Als et gas weg is = lek
Dus als ze bijgevuld hebben, moeten ze eerst dak lek dichten.

Normaal gezien zou dit in het logboekje moeten geschreven worden.

Een lek zoeken kan echt een lastige job zijn.
Dus het kan goed zijn dat ze u daarom afwimpelen.
 
Heeft die collega die gas bijgestoken heeft, een lek en druktest gedaan?
Probleem met lek en druktest is dat als het zo warm is ge met een kleine manometer nooit de lek gaat kunnen detecteren.

Dan sprayen ze van die lekvloeistof op de verbindingen waar ze aan kunnen. Maar als ge het dan nog niet vindt, is het makkelijker om gewoon alle verbindingen te herbeginnen of gewoon nieuwe buizen te leggen...
 
Probleem met lek en druktest is dat als het zo warm is ge met een kleine manometer nooit de lek gaat kunnen detecteren.

Dan sprayen ze van die lekvloeistof op de verbindingen waar ze aan kunnen. Maar als ge het dan nog niet vindt, is het makkelijker om gewoon alle verbindingen te herbeginnen of gewoon nieuwe buizen te leggen...

Druktest = 20 bar stikstof, een lek zie je vrij snel. (Natuurlijk moet de installatie freon vrij zijn, en nadien grondig vaccumeren, dus dot doen ze niet snel)

Maar een zeer klein lek kan je beter een drukmeter 24h laten zitten dan ben je 99% zeker
Dit doen ze uiteraard niet snel.

Lektesters voor freon, kunnen een lek van 3gr/jaar detecteren.

Dus ze kunnen ook beetje freon steken met beetje stikstof en dan zo het hele circuit afgaan.
, dit doen ze ook niet graag want dan moet je bijna heel de binnenunit en buitenunit demonteren.

Leidingen lekken zelden, behalve aan de aansluitingen, dus die controlleren ze meestal als eerste.

Dus nutloos om leidingen te vervangen als je niet eerst je binnen en buitenunit grondig controlleerd hebt.

Een klein lek zoeken bij airco’s doen niet veel koeltechniekers graag.
 
Heeft die collega die gas bijgestoken heeft, een lek en druktest gedaan?

Het is eigenlijk door de wet verboden om zomaar gas op een installatie bij te steken zonder.

Als et gas weg is = lek
Dus als ze bijgevuld hebben, moeten ze eerst dak lek dichten.

Normaal gezien zou dit in het logboekje moeten geschreven worden.

Een lek zoeken kan echt een lastige job zijn.
Dus het kan goed zijn dat ze u daarom afwimpelen.
Hij had een apparaat bij dat verbonden was met de gasfles en mijn buitenunit. Volgens mij was dit gewoon om de gas over te zetten en niet om een test mee te doen. Volgens de NL hersteller was de gas zo goed als op, de installateur zei me dit weekend aan de telefoon dat het bullshit was en dat er amper gas was overzet. Ik geloof niks nog van die persoon.

Ik heb ook een collega op werk is aangesproken, die heeft vroeger in bij beroep airco's gaan mee plaatsen en die zei ook meteen dat er een lek is omwille van het ijs en het apart gedrag vd airco. Die zei ook iets van een test maarja dat wist ik als leek ook totaal niet toen die man hier was.

Ik heb ondertussen de firma gecontacteerd en alles op mail gezet. Ik hoop hier spoedig een antwoord te krijgen en dat ze iemand kunnen sturen want ben het beu. De eene moment werkt die airco perfect goed, zoals zaterdagnamiddag toen het pokkeheet was. En een ander moment blaast die met horten en stoten precies en maakt de buitenunit ook meer lawaai dan gewoon. Normaal is het allemaal niet.

En logboekje? Dat heb ik nooit gehad...
 
Zonder airco en rolluiken vorig jaar - 34 graden in het weekend was het continue 28-29 graden binnen.
Nu was dit 22,5 met de rolluiken naar beneden en als ik de mobiele (afgesloten) airco een paar uur liet draaien.
Dat scheelt toch wel wat.

T'is heel even boven de 25 graden geweest toen we even weg waren en de airco ook afstond. Warmer is het hier binnen nog niet geweest.

Vermits ik toch nog goedkope electriciteit heb in vergelijking met de huidige prijzen profiteer ik er wel van. :tongue:

Slechte installateur zou ik denken. Ik zou er ook nog weinig vertrouwen in hebben.
 
Hij had een apparaat bij dat verbonden was met de gasfles en mijn buitenunit. Volgens mij was dit gewoon om de gas over te zetten en niet om een test mee te doen. Volgens de NL hersteller was de gas zo goed als op, de installateur zei me dit weekend aan de telefoon dat het bullshit was en dat er amper gas was overzet. Ik geloof niks nog van die persoon.

Ik heb ook een collega op werk is aangesproken, die heeft vroeger in bij beroep airco's gaan mee plaatsen en die zei ook meteen dat er een lek is omwille van het ijs en het apart gedrag vd airco. Die zei ook iets van een test maarja dat wist ik als leek ook totaal niet toen die man hier was.

Ik heb ondertussen de firma gecontacteerd en alles op mail gezet. Ik hoop hier spoedig een antwoord te krijgen en dat ze iemand kunnen sturen want ben het beu. De eene moment werkt die airco perfect goed, zoals zaterdagnamiddag toen het pokkeheet was. En een ander moment blaast die met horten en stoten precies en maakt de buitenunit ook meer lawaai dan gewoon. Normaal is het allemaal niet.

En logboekje? Dat heb ik nooit gehad...

Bij installaties met minder dan 3kg freon is logboek enzo niet verplicht. (Maar wel nog steeds handig) dus dat kan goed zijn dat sommige dat niet doen.

Vroeger moest ik van mijn werkgever lek & druktest altijd dubbeltje aan de klant geven.
(Maar is vooral verplicht bij indienstname & bijvullen freon)

Maar met de informatie die je nu geeft, begin ik wel te twijfelen of de freon op is.

Want dan ga je niet meer goed koelen op warmere dagen.
Er kunnen nog veel dingen mis zijn met het toestel buiten de freon, expansie ventiel dat niet meer correct werkt, de electronica, frequentie regelaar.

Is de NL hersteller een werknemer bij de installateur?
Want elke gram freon die verbruikt word moet normaal verantwoord worden.
Dus wel vreemd sat je tegenstrijdige informatie krijgt.

Veel succes in elk geval
 
Heb ondertss contact met MaxiCool gehad en ze hebben me doorverwezen naar een installateur van hun hier uit de buurt. Die kende mijn installateur helaas en beschreef hem als een onbetrouwbaar persoon (letterlijk: das nen dikke prutser)

Hij wil gerust komen kijken maar als er een lek is dan heb ik bij hem geen garantie natuurlijk omdat hij de unit niet heeft geplaatst. Heb het gevoel dat ik me serieus heb laten vangen. Hij werd me nochtans door meerdere mensen aanbevolen.
 
Heb ondertss contact met MaxiCool gehad en ze hebben me doorverwezen naar een installateur van hun hier uit de buurt. Die kende mijn installateur helaas en beschreef hem als een onbetrouwbaar persoon (letterlijk: das nen dikke prutser)

Hij wil gerust komen kijken maar als er een lek is dan heb ik bij hem geen garantie natuurlijk omdat hij de unit niet heeft geplaatst. Heb het gevoel dat ik me serieus heb laten vangen. Hij werd me nochtans door meerdere mensen aanbevolen.
Soms is een vakman eerst wel goed, maar eens die mens dan een voldoende groot klantenbestand heeft, is de klant niet langer koning. Ik heb dit helaas ook al meegemaakt.

Ook zijn er vakmannen die wel goed zijn in alles te installeren en te monteren maar als je dan een probleem hebt, dan beginnen de echte problemen. Vermits je meestal niet snel problemen krijgt (jij hebt gewoon pech, meestal werkt zo'n installatie gewoon goed de eerste 10 jaar), ga je dan veel goeie feedback verkrijgen van andere mensen.
 
Vroeg me eigenlijk af wat het beste is?
Airco aan van ’s ochtends ongeacht de temperatuur of airco pas aanzetten als het te warm binnen is?
Er zijn zonnepanelen die ruim voldoende stroom voorzien…
Hier gewoon bij warme dagen en weken 24/7 aan staan! Ik heb zonnepanelen en batterij dus dat kost me geen stroom 😀

Als ik kijk naar verbruik, verbruikt de kleine airco in de slaapkamer een stuk meer dan die onder in de woonkamer. Denk dat het boven veel warmer wordt dan onder
 
Hier gewoon bij warme dagen en weken 24/7 aan staan! Ik heb zonnepanelen en batterij dus dat kost me geen stroom 😀

Opletten. Uw elektrisch verbruik voor uw unit is de combinatie van binnen en buitenunit. Indien dat vb 2kwh is, dan betaal je na 5h dus wel. En je moet daarnaast us basissluimerverbruik of avondverbruik ook in rekening nemen. 10kwh als buffer gaat er snel door.

Maar je neutraliseert met die batterij dan wel serieus wat.
 
Opletten. Uw elektrisch verbruik voor uw unit is de combinatie van binnen en buitenunit. Indien dat vb 2kwh is, dan betaal je na 5h dus wel. En je moet daarnaast us basissluimerverbruik of avondverbruik ook in rekening nemen. 10kwh als buffer gaat er snel door.

Maar je neutraliseert met die batterij dan wel serieus wat.
men solar edge app geeft dat goed weer, men batterij kan dat coveren. als je die aan zet als het nog koel is, verbruikt die niet zoveel 700W/h ofzo :). ik denk dat de airco app iets zegt van 5-7kW per dag voor beide units samen. Het meeste verbruik van de airco's zit em toch overdag en dat wordt gecoverd door de panelen zelf.

Zaterdag (ok, ik was op graspop, dus geen verbruik) had ik een verbruik van 13kW met Airco's aan, waarvan 5kW uit batterij, en 0,21kW ingekocht :). Men batterij is morgens nog altijd 70% :D
 
DRINGENE VRAAG !!


Ik zit met een beko split unit op kamer, héél tevreden van.

Nu was ik lang aant overwegen in mijn living ook éne te hangen , dezelfde (split) binnen en buiten unit.
Ik ken iemand die ze plaatst voor peanuts (vriend van me).

Zeker nu ik die onheilspellende berichten lees van gas tekorten komende winter wellicht.
(ik verwarm mijn huis met vloerverwarming).

Het enige wat me tegen houd is dat er dan opnieuw een 2e buitenunit aan mijn zij gevel zal hangen....
Maar toch liever een 2e unit buiten aan m'n gevel, dan deze winter in de kou te zitten...

Wat zouden jullie doen?
 
Terug
Bovenaan