Airco (multi unit)

Welke app gebruik je dan? De Onecta app? Hier kan ik gewoon verticale uitblaasrichting instellen.
Ja dezelfde app, misschien had ik wat precieser moeten zijn. Ik bedoel verticale uitblaasrichting, en dan kan je kiezen tussen 'Draaien' en 'Comfort Luchstroom'. Die laatste optie kan ik bij de Stylish niet kiezen, staat er gewoon niet tussen. Terwijl het andere model dat ik hier heb hangen dit wel heeft. De installateur had toen al laten weten dat de app nog niet helemaal compatibel was met de Stylish maar dat er bij Daikin aan gewerkt wordt. Nuja dit is ondertussen 2 jaar geleden, lijkt niet dat ze daar bij Daikin veel haast hebben.
 
Hoeveel verbruiken jullie nu gemiddeld om bv de slaapkamer koel te houden? Ik heb een slecht geisoleerd, oud appartement en zat gisteren op 5,3 kw / 24h om de slaapkamer op 19 - 21 graden te houden
 
Hoeveel verbruiken jullie nu gemiddeld om bv de slaapkamer koel te houden? Ik heb een slecht geisoleerd, oud appartement en zat gisteren op 5,3 kw / 24h om de slaapkamer op 19 - 21 graden te houden
ik heb tegenwoordig mijn airco 24/7 aanstaan op 23 graden. net langs men airco is het dan 22, en er verder vanaf 23,5 / 24.
Deze week ma-zo 4,9kWh voor de woonkamer onder. Vorige week 12,3 kWh.
Deze week ma-zo 6,3kWh voor de slaapkamer boven. Vorige week 11,5 kWh.
 
Ik heb dat. Dat werkt goed als je het correct gebruikt. Ik steek er wel nog iets tussen de buis en de rits zodat het nog iets beter afsluit (bv tshirt ofzo) Tis vooral beter dan niks, ik merk het verschil.
 
Ik heb dat. Dat werkt goed als je het correct gebruikt. Ik steek er wel nog iets tussen de buis en de rits zodat het nog iets beter afsluit (bv tshirt ofzo) Tis vooral beter dan niks, ik merk het verschil.
Wij hebben iets soortgelijk. We hebben hier een deur met een muggenraam in, met een rolluik daarachter, en onderaan een kattenluikje (dat is een plastieken en volledig afgesloten plaat met in het midden een gat erin).

Dus wij zetten de deur open (deze gaat langs binnen open), rolluik naar beneden tot aan het kattenhekje (het hekje staat open en de rolluik valt daarop waardoor die volledig afsluit), slang mobiele airco erdoor (Door ook het bovenste gedeelte open te zetten past die slang er net door [hier hebben we wel geluk mee, eerst dachten we dat het niet paste en dan moest de plaat vervangen worden] en sluit die 100% af, uitgezonderd de zijkanten van het gat vermits dat gat een vierkant is en geen cirkel). We sluiten de zijkanten van dit gat verder af (met wat materiaal dat niet smelt).

We krijgen het zelfs met de warmte reeds in de muren, binnen een uur altijd 2 graden koeler in huis. Nadien gaat het trager maar krijgen we het nog enkele graden koeler. Is dit perfekt? Neen. Werkt het even goed als een vaste airco? Neen. Helpt het? Zoals je zegt: Als je het correct gebruikt en je sluit het volledig af, ja dan helpt het weldegelijk. Het belangrijkste is dat er geen tot weinig warmte terug naar binnen kan ontsnappen.

PS. Momenteel is het hier nu 23 graden in huis en ik heb vandaag de airco nog niet opstaan.
 
Laatst bewerkt:
Beste offerte (van de drie) die ik tot nu toe ontvangen heb voor Mitsubishi Electric:

- Single split - MSZ-LN35VG2 (Diamond)
+
- Multi split - MXZ-3F54VF3 met 2x MSZ-AP20VGK en 1x MSZ-AP25VGK (compacte wandunit)

= €7958,74 excl. btw

Installatie niks speciaals en geen uitzonderlijk lange leidingen.

Wat denken jullie? Marktconforme prijs of nog steeds te duur.

Ter info, dit is de configuratie die ik zelf wil en zo gevraagd heb aan de installateurs
 
Wij zijn ook aan het rondkijken voor een multi-split te plaatsen. Buitenunit zou op het plat dak van de keuken komen, 1 grote binnen unit voor de leefruimte/keuken (100m²) en 1 voor de slaapkamer (20m²). Voeding voor buitenunit ligt klaar alsook de condens afvoer voor de binnen units. Ik had al enkele vragen in mijn hoofd voor als er installateurs langskomen. Iemand enig idee?

- zijn er merken die er kwalitatief bovenuit steken? Daikin? Mitsubishi. Prijs/kwaliteit en efficiëntie?
- standaard met wifi connectie om via app buitenshuis temperatuur in te stellen/op te volgen?
- stuk goedkoper als de units enkel moeten koelen? Bijverwarmen niet echt noodzakelijk...
- er is reeds een boring door het plat dak, vlak eronder moet de binnen unit komen. Gaat dat technisch zelfs of sowieso wanddoorvoer nodig?
- ik gok rond 5k euro inclusief btw te zitten...

Iemand goede ervaringen met installateurs in Vlaams Brabant?
 
- zijn er merken die er kwalitatief bovenuit steken? Daikin? Mitsubishi. Prijs/kwaliteit en efficiëntie?
Beide de topmerken waar ge niet mis mee kunt gaan. Elk zijn ze miniem beter dan de ander op sommige vlakken (ik denk Daikin theoretisch stiller en Mitsu theoretisch efficiënter), maar die verschillen zijn zo klein dat ze verwaarloosbaar zijn.


- standaard met wifi connectie om via app buitenshuis temperatuur in te stellen/op te volgen?
Daikin alle huidige modellen, Mitsu alle huidige behalve de laagste reeks (maar kan toegevoegd worden).

- stuk goedkoper als de units enkel moeten koelen? Bijverwarmen niet echt noodzakelijk...
Nee, fatsoenlijke airco's tegenwoordig zijn warmtepompen die ook kunnen verwarmen. Enkel crap merken doen nog enkel koelen.

- er is reeds een boring door het plat dak, vlak eronder moet de binnen unit komen. Gaat dat technisch zelfs of sowieso wanddoorvoer nodig?
Niet zeker, maar: Het kan via dak, maar dan hebt ge een condenspomp nodig, wat iets extra is dat kapot kan gaan EN lawaai maakt. Praktisch zal een wanddoorvoer aangeraden worden.

- ik gok rond 5k euro inclusief btw te zitten...
Moet makkelijk lukken denk ik, wij hebben 2 buitenunits met elk 1 grote en 1 kleine binnenunit voor 8k incl.

Iemand goede ervaringen met installateurs in Vlaams Brabant?
Tielairco, heel tevreden van, heel proper gewerkt.
 
Beste offerte (van de drie) die ik tot nu toe ontvangen heb voor Mitsubishi Electric:

- Single split - MSZ-LN35VG2 (Diamond)
+
- Multi split - MXZ-3F54VF3 met 2x MSZ-AP20VGK en 1x MSZ-AP25VGK (compacte wandunit)

= €7958,74 excl. btw

Installatie niks speciaals en geen uitzonderlijk lange leidingen.

Wat denken jullie? Marktconforme prijs of nog steeds te duur.

Ter info, dit is de configuratie die ik zelf wil en zo gevraagd heb aan de installateurs
Mijn installatie was 3 kleinere units + 1 grotere (design) in de living en 1 buitenunit +- 7200excl
Vergeet niet dat er ook bij Mitsubishi een cashback actie loopt:
 
Ik ben van plan om mijn eigen installatie aan te schaffen en zoveel mogelijk zelf klaar te leggen voor de installateur. Ik zit echter met wat vragen omtrent de leidingen. Situatie: Daikin 3MXM40A multisplit met 3x Perfera FTXM20R binnenunits.

Daikin zegt in de montagehandleiding van de buitenunit de volgende leidingen te gebruiken voor het gas:
1× Ø9,5 mm (3/8")
2× Ø12,7 mm (1/2")

In het montagehandleiding van de binnenunits staat het volgende:
"Gebruik dezelfde diameters als die van de aansluitingen op de buitenunits:"
Klasse: 15~42 (ik vermoed dat dit over het vermogen van de binnenunit gaat?) -> gasleiding Ø9,5 (3/8")

Vraag 1) Heeft de FTMX20R binnenunit dan altijd een 3/8" aansluiting? Zo ja, dan dien ik wellicht twee verloopstukken te kopen voor de 1/2" leidingen om van 1/2" naar de 3/8" aansluiting van de binnenunit te gaan?
Vraag 2) Kan ik dan niet beter 3x 3/8" leidingen te kopen en twee verloopstukken naar 1/2" aan de buitenunit te steken? Die smallere leidingen zijn toch wel snel 30% goedkoper :)
 
Hier een offerte gehad voor Midea - ik ken het merk echter niet:

1 buitenunit en 3 binnenunits:

1x buitenunit Midea M40-36FNB-Q 10.5Kw
1x Binnenunits Midea Extreem Save pro 27 2.6kw (Slaapkamer)
1x Binnenunits Midea Extreem Save pro 27 2.6kw (Zolderkamer)
1x Binnenunits Midea Extreem Save pro 27 5.2kw (Leefruimte)

- Prijs rond de 6309 euro zonder 6 % BTW - inclusief opstart en alles (hier moeten er gleuven worden gemaakt in de isolatie buiten en er moet naar binnen worden geboord zodat we geen leidingen binnen hebben. Ze vullen de isolatie ook op met PUR zodat we er later gewoon crepi of steenstrips kunnen zetten).

Correcte prijs of?
 
Ik heb gisteren deze hier zelf geplaatst met een vriend:



450 euro thuis geleverd. 3 uurtjes samen werk aan gehad om die te installeren.
(goedkoop maar toch kwalitatitief vind ik, gisteren getest, en snel op temperatuur. Het enige verschil dat ik zie bij een Daikin of Mitsubishi, is het geluid. De mijne hoor je wat "blazen", ik dag 53 decibel stond er op de doos. Maar is dus toch voor in living, meestal staat TV of radio op, dus hoor je echt niet. Zelfs al staat niets van geluid op,dan nog hoor je het gewoon wat licht blazen)

erg tevreden van, ik had al een BEKO in mijn slaapkamer,
nu deze AUX beneden in mijn open living & keuken. 12.000 BTU dus zwaar genoeg om die ruimte te verwarmen/koelen indien nodig.
Bovendien een A+++ voor te koelen, en een A ++ voor te verwarmen, dus best zuinig.

Heb nog 2 jaar terugdraaiende teller, dus nu gaat mijn vloerverwarming van 20 naar 18 graden, door de hoge gas prijs
en warm ik wat bij als ik thuis ben met de airco (gratis opbrengst via zonnepanelen).

Dus na 2 jaar heb ik dat beestje wel terug verdiend denk ik, (tegen dan digitale meter), en ga ik die enkel nog gebruiken om te koelen in de zomer.
Tegen dan zal de gas prijs wel terug wat gestabiliseerd zijn.
 
Hier een offerte gehad voor Midea - ik ken het merk echter niet:

1 buitenunit en 3 binnenunits:

1x buitenunit Midea M40-36FNB-Q 10.5Kw
1x Binnenunits Midea Extreem Save pro 27 2.6kw (Slaapkamer)
1x Binnenunits Midea Extreem Save pro 27 2.6kw (Zolderkamer)
1x Binnenunits Midea Extreem Save pro 27 5.2kw (Leefruimte)

- Prijs rond de 6309 euro zonder 6 % BTW - inclusief opstart en alles (hier moeten er gleuven worden gemaakt in de isolatie buiten en er moet naar binnen worden geboord zodat we geen leidingen binnen hebben. Ze vullen de isolatie ook op met PUR zodat we er later gewoon crepi of steenstrips kunnen zetten).

Correcte prijs of?
Een sleuf maken in isolatie die niet afgewerkt is, is toch echt heel simpel?

Dat PURren daarna is ook het geld niet. Een gat naar binnen boren lijkt mij ook maar default bij airco installs.
 
Klo
Een sleuf maken in isolatie die niet afgewerkt is, is toch echt heel simpel?

Dat PURren daarna is ook het geld niet. Een gat naar binnen boren lijkt mij ook maar default bij airco installs.
Klopt, dus eigenlijk een vrij simpele installatie op zich, maar ik heb het eventjes opgenoemd om het in contrast te zetten met de prijs.

Binnen twee weken komt er nog een bedrijf een offerte maken voor daikin. Ik neig toch meer naar daikin, dan midea, wat een merk uit een lagere klasse zou zijn.
 
Desondanks de vriestemperaturen van afgelopen weekend, zijn wij ondertussen offertes aan het aanvragen voor lucht-lucht warmtepompen.
Hoofddoel: koelen in de zomer maar ook occasioneel warmen in de winter.

De loodgieter hier in de buurt stelt Kaysun voor. Ik vind hiervan niet zo veel terug op internet qua ervaringen.
Heeft toevallig hier iemand iets hangen van dit merk?
 
Terug
Bovenaan