Airco (multi unit)

No offence, maar grappig als mensen zeggen sparen, terwijl ze het geld waarschijnlijk staan hebben. Het is natuurlijk maar 10 van de 365 dagen te warm, dus ik begrijp het dilemma.
We hebben nog niet zo lang geleden nog rolluiken laten plaatsen + 2 grote kasten aan de muur voor meer ruimte te creëren.
Ook nog de videofoon installatie laten vervangen van de appartementsblok. Dan nog urinesteen issues met de WC's ..
En ik vergeet nog wel een aantal zaken. :)

En ik wil nu ook niet meteen alle spaarcenten opsoeperen. Binnen enkele jaren gaat de CV ketel waarschijnlijk kapot en .. :tongue:
+ Nog een reisje naar Disney World in 2025 (als het meevalt met de kosten)

Dus ik moet soms wel zien wat ik doe. :biglaugh:

Tenzij je een mobiele airco met 2 slangen hebt (een aan & afvoer), maar dit is eerder een zeldzaamheid.
Ik denk dat je dan beter zo'n vaste monoblock airco kan kopen? :unsure:

Dat ben ik ook wel aan het overwegen.

Alsook: zo een buitentoestel kunnen wij niet zomaar plaatsen waar wij dit het liefst wensen. Dat mag niet zonder toestemming van de andere eigenaars, uitgezonderd op ons terras. Maar die ligt helemaal aan de andere kant tov de slaapkamer.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga toch eens sparen voor een vaste airco. Dat is op lange termijn toch goedkoper.
En dan krijg je de temperatuur misschien nog een graadje lager? ;)
Groot gelijk.

Mobiele airco... pff dat zijn lap middeltjes, en enkel goed als het echt niet anders kan. (bv op je werk, wanneer uw baas geen airco wil aanschaffen, dat je uw mobiele mee neemt van thuis.
OF dat je in een huurhuis zit, en je mag geen vaste kopen van uw huisbaas)

Maar een vaste airco is gewoon veel doeltreffender.
Wij zouden de onze alvast niet meer kunnen missen.
 
Wij hebben sinds vorige week vaste airco in huis. Beste timing ooit! :cool:
We hebben ondertussen al meermaals gezegd hoe blij we zijn om ze te laten plaatsen.

Omdat er blijkbaar vaak vraag is naar prijzen/vergelijkingen:

2 binnenunits en 2 buitenunits, van mitsubishi.
MSZ-LN60VG2B - 6kW - Zwart
MUZ-LN60VG2 6kW buitenunit
MSZ-AP50VGK - 5kW -
MUZ-AP50VG 5kW buitenunit

Totaal incl. plaatsing: 6894,00EUR
 
Wij hebben sinds vorige week vaste airco in huis. Beste timing ooit! :cool:
We hebben ondertussen al meermaals gezegd hoe blij we zijn om ze te laten plaatsen.

Omdat er blijkbaar vaak vraag is naar prijzen/vergelijkingen:

2 binnenunits en 2 buitenunits, van mitsubishi.
MSZ-LN60VG2B - 6kW - Zwart
MUZ-LN60VG2 6kW buitenunit
MSZ-AP50VGK - 5kW -
MUZ-AP50VG 5kW buitenunit

Totaal incl. plaatsing: 6894,00EUR
Dit is wel een steal, korte leidingen misschien?
 
Volgende verbruiksgoederen volgens factuur:
Geisoleerde koperleiding 1/4"+3/8" 30mtr/rol - 10m
CBLXVB5G1,5R100 communicatiekabel - 10m
CBLXGB3G2,5R100 voedingskabel - 10m
Vloersokkel ILP FX 600mm + boutenset
Dus 10m leiding in totaal? Hangen ze tegen de buiten muur gemonteerd? Goeie deal alleszins!
 
Dus 10m leiding in totaal? Hangen ze tegen de buiten muur gemonteerd? Goeie deal alleszins!
Thanks!
Buitenunits staan beiden op een plat dak.

Binnenunit 1 hangt vlak onder dit dak tegen buitenmuur en dus vlak onder de buitenunit.
Binnenunit 2 hangt niet op een buitenmuur, maar hadden geluk via 'makkelijke' weg (lees: 1 boring door binnenmuur nodig) snel onder pannen van een stuk schuin dak te geraken, welke uitkomen op dit plat dak.
 
Gisteren voor de eerste keer weer de airco aangelegd. Het wordt de 2de zomer sinds de vaste airco. Super tevreden ervan. Ik kan de warmte goed verdragen als ik een goede nachtrust heb of weet dat ik tot rust kan komen 's avonds in een koele omgeving.

Ook heel tevreden van de keuze om geen 'bakken' te hangen. Enkel een kapje in 't plafond zoals je ziet van een afzuiging in douche of andere ventilatie. Binnen 20 minuten heel de boven koel. Niets van lawaai. Er is een nachtmodus maar zelfs al staat hij vollen bak hoor je zo goed als niets.

Als ik de deuren beneden openzet kan ik heel de benedenverdieping ook meekoelen.

Was rond de 3470 euro excl.
 
Bij ons een 7.5kw buitenunit van mitsubishi en 5kw in de living en 2.5kw in de slaapkamer er boven.
Werkt prima. Enkel jammer dat de kinderkamers aan de andere kant van het huis liggen. Dat krijgen we niet gekoeld met enkel de bovenairco en deuren open te zetten. Kinderkamers liggen aan de andere kant van het huis dus een goeie 15a20m van de binnenunit verwijderd.

Nuja ik had als kind ook geen airco, heb het ook overleefd :unsure:
 
Morgen komt er iemand een offerte maken voor de airco. (Vrijdag had mijn vrouw gebeld en dinsdag komt die al af.)

Zijn dingens waarop ik moet letten of dat ik er zekers bij moet nemen.
Zou voor het 2de verdieping zijn (4 slaapkamers en een badkamer en de 1ste verdieping (leefruimte en keuken).
We hebben een plat dak.

Geen idee of ik in alle slaapkamers er 1tje ga hangen. Mss is 1 genoeg voor heel de verdieping...
 
Allereerst - Ik zou gewoon meerdere techniekers laten langskomen en/of een offerte opmaken

Om u een idee te geven

Voorbeeld
Videofoon appartementsgebouw
Duurste offerte: 3700€
Goedkoopste offerte: 2400€

Het verschil? 0,0. Hetzelfde merk, hetzelfde type, en die met de goedkoopste offerte had ook nog eens betere reviews op google. :)
 
Hoeveel kw (v airco)heb je nodig voor een kamer van 20m2 ?
En voor een leefruimte/living van 60m2?
Vuistregel die ik gehoord heb is:

Aantal m3 van uw ruimte berekenen. Uw 20m2 vermenigvuldigen met de hoogte (2,6m?) = 52m3.

Dan dat getal vermenigvuldigen met 40 geeft 2080. Dus moet je airco 2kw hebben.


Bron
 
Door een plat dak boren om van binnen naar buitenunit te gaan, wordt dat gedaan, of is dat om miserie vragen?
Hebben hier in de slaapkamers afvoeren in de muren laten steken, en de architect zei destijds dat voeding en koelleidingen gewoon door plafond geboord konden worden, maar ik ben aan het twijfelen?
 
Vorige week vrijdag zijn ze ook onze airco's komen installeren. Wij hebben een vernieuwbouw in Brugge centrum en moesten vergunningen hebben voor de zonnepanelen / lucht lucht warmtepomp.

Het huis dateert van 1958 en was dus eigenlijk niet "airco friendly" om te installeren. We hebben één buitenunit op een plat dak staan, en dan met een hoop creativiteit van de installateurs hebben we 5 binnen units verspreid over het huis. Bij de "belangrijkste" in het huis (lees: woonkamer en slaapkamer 1) zie je zelfs niets van leidingen of opbouw.

Enige nadeel is dat ze op sommige plaatsen met een condensatie pompje hebben moeten werken. (en die dingen zijn blijkbaar gevoelig voor failure en maken af en toe lawaai)

Maar voor de moment zijn we vanzelfsprekend super content. Overal lekker fris in huis.
 
Hier een offerte ontvangen voor volgende:

Daikin FTXM35R binnenunit 1x
Daikin FTXM20R binnenunit 3x
Daikin 4MXM80N buitenunit 1x

EUR 6.617 incl 6% btw geplaatst

Lijkt me een goede offerte?
 
Hier een offerte ontvangen voor volgende:

Daikin FTXM35R binnenunit 1x
Daikin FTXM20R binnenunit 3x
Daikin 4MXM80N buitenunit 1x

EUR 6.617 incl 6% btw geplaatst

Lijkt me een goede offerte?

Lijkt me ook goedkoop. Ik ben offertes aan het opvragen voor ongeveer hetzelfde en de goedkoopste was 7k incl 6% (had een extra vraag gesteld en krijg nu een week later een onbeleefd antwoord van zijn vrouw? dat hij geen tijd heeft om te antwoorden op mijn vragen terwijl ik gewoon de type nummers wou weten van de units) De duurste was 11k (goede verkoper en veel info met gedetailleere offerte maar die prijs is totaal van de pot gerukt).

Als er iemand nog aanrader heeft regio Leuven, zeker welkom.
 
Hier een offerte ontvangen voor volgende:

Daikin FTXM35R binnenunit 1x
Daikin FTXM20R binnenunit 3x
Daikin 4MXM80N buitenunit 1x

EUR 6.617 incl 6% btw geplaatst

Lijkt me een goede offerte?
Je moet vooral kijken of je kan leven met het goedkoop ogende witte plastic ontwerp van de binnenunit. Die Perfera reeks is namelijk niet echt een opwaarding van het interieur, om het nog zacht uit te drukken.

Wij hebben dan ook overal Daikin Stylish geplaatst in de woning.
 
Je moet vooral kijken of je kan leven met het goedkoop ogende witte plastic ontwerp van de binnenunit. Die Perfera reeks is namelijk niet echt een opwaarding van het interieur, om het nog zacht uit te drukken.

Wij hebben dan ook overal Daikin Stylish geplaatst in de woning.
Wij hebben de perfera genomen omdat een airco die blaast er altijd lelijk uit ziet, hoe mooi het toestel zelf ook mag zijn.
 
Terug
Bovenaan