Agent geeft Van Grieken vuistslag om spandoek

Sorry, maar dat is toch onzin?
Maar daar gaat het ook niet om. De VB wilde provoceren, hoopte dat de agent zou slaan, en die heeft dat gewoon gedaan.
Natuurlijk had die agent gelijkt maar ja daar koopt ie NIKS mee.

Dat er hier een topic van gemaakt is, dat het over op social media staat, dat het in de krant staat enzovoorts .. bewijst dat jij het misschien wél onzin vindt (ieder zijn mening hé :)) maar dat het toch echt wel leeft se. Of het nu echt zinvol is of onzin .. doet dat er eigenlijk toe? Het is zo'n beetje dubbel vind ik.

Dat dit hun extra stemmen gaat opleveren? Neen ik denk het niet. Daarin heb je gelijk. :tongue:

(En ja ik ben het er ook mee akkoord dat dit belachelijk is van het VB. Maar dat is ook weer een andere discussie)
 
Laatst bewerkt:
Bij om het even wie anders zou daar geen acht aan gegeven worden.
Bij om het even wie anders zou de VB-aanhang hier geschreven hebben dat hij nog wat harder had mogen kloppen, en zouden ze schande spreken moest die man een klacht aan zijn broek hebben. Bij om het even wie anders, zouden we TVG weer zien tweeten 'handen af van de politie!'.
 
Nu draai je de bewijslast om. Het is aan de agenten om uit te leggen voor welke reden, of op wiens bevel ze specifiek de VB'ers in een hoekje drumden. Ik zag voorlopig nog geen beelden dat ze iets mis deden, jij wel? Als ze iets fout doen arresteer je ze, of dien je een klacht in en sleep je ze voor de rechter. Als ze niets mis deden, laat je ze gewoon meelopen. Je moet toch toegeven dat dit enorm ruikt naar politieke inmenging of briefing van de burgemeester in het algemeen wat betreft betogingen en wie mee mag doen en wie niet?

Dus dat mag gerust eens onderzocht worden. De PS eens laten weten dat Brussel nog steeds de Belgische hoofdstad is, toch nog een beetje Belgisch gemeengoed is, en dat Close daar niet zomaar doet wat hij wil. Eender waarvoor politici staan, als wat ze op dat moment verkondigen binnen de wet valt, mogen die niet fysiek weggezet worden. "Vlaams Belang" op een vlag staan hebben lijkt voor mij niet genoeg om "uitsluiten wegens vrees voor onrusten" ofzo goed te praten. Dan zijn we ook politiek gezien terug een ontwikkelingsland aan het worden. Of gaan we de politie van Ninove ook de politici van Groen in een hoekje laten duwen als ze willen pamfletten uitdelen in Ninove met een groen mutske op? Calvooke draagt wel nen bril he!
Wacht hé, jij zegt dus dit hier:
Hmm, er zit toch meer achter in dit geval. Als men de politie wil inzetten om andere partijen te verhinderen om campagne te voeren, (want dat is het toch ergens, politici die meelopen in betogingen), is dat toch een drieste evolutie mbt de belgische democratie. Dus ALS dat zo is, mag dat wel eens besproken worden. Ik snap dat een PS burgemeester in Brussel zich onaantastbaar voelt, maar er zijn grenzen.
"Er zit meer achter" en "Als men de politie wil inzetten om andere partijen te verhinderen campagne te voeren".

Dat zijn redelijk zware beschuldigingen die moeten bewezen worden, en als ik dan vraag naar bewijs, draai ik de bewijslast om? Dus de politie is schuldig aan ondemocratische maatregelen tot de onschuld bewezen is ofzo?

Ik vind het echt compleet gestoord dat TVG en vriendjes de politie komen uitdagen (en andere betogers, want ongewenst), een bewerkt filmpje online plaatsen, en jij hier meteen volop de kaart van "het beïnvloeden van de verkiezingen door Close" trekt met een hoop hersenspinsels erbij. Ik wist niet dat Close moest verkozen raken in Vlaanderen of het VB klein moest gehouden worden in Brussel trouwens.
 
Dat is hier nog nergens aangetoond.

Dat moet toch ook niet? Als er inderdaad wat duwwerk was, dan volgt er normaalgezien toch een bestuurlijke aanhouding. En dus niet het uitdelen van een saflet.

Politiemensen zijn ook maar mensen, ik kan er best wel eens inbeelden dat ge uw geduld kunt verliezen. Maar de hoeven dat toch niet te accepteren of goedpraten. Principieel moet je toch gewoon tegen die actie zijn.

Dit geval zien als een uitvoering van het monopolie op geweld vind ik bovendien ook maar een zeer zeer ruime interpretatie van wat bedoeld wordt met dat monopolie.
 
De reactie van die politieagent was overdreven al lijkt een sanctie hiervoor ook niet nodig, maar ik blijf erbij: als je duw- en trekwerk gaat doen met de politie omdat je ongewenst en ongevraagd als partij gaat meedoen aan een betoging ga je het onderspit delven. Ongetwijfeld zullen anti-VB'ers gniffelen bij de beelden. Als het Rousseau was die een slag kreeg van de politie zouden sommige stemmen (links en rechts) hier anders klinken.

En ik blijf ook hierbij: dit is gratis reclame voor het VB, vooral door de aandacht dat het incident krijgt.
 
Dat moet toch ook niet?

Het moet niet, maar hij beweerde dat het aangetoond was dat ze het recht niet hadden om tvg te stoppen. Wat ze wel heb en

Als er inderdaad wat duwwerk was, dan volgt er normaalgezien toch een bestuurlijke aanhouding. En dus niet het uitdelen van een saflet.
Zoals reeds herhaaldelijk gezegd: het hoort niet, maar een sanctie is nog een stap verder dan zeggen dat het niet ok was.

En je hoeft niet voor elke inbreuk iemand bestuurlijk aan te houden, gelukkig gebeurt dat ook niet.
Politiemensen zijn ook maar mensen, ik kan er best wel eens inbeelden dat ge uw geduld kunt verliezen. Maar de hoeven dat toch niet te accepteren of goedpraten. Principieel moet je toch gewoon tegen die actie zijn.
Klopt
 
De reactie van die politieagent was overdreven al lijkt een sanctie hiervoor ook niet nodig, maar ik blijf erbij: als je duw- en trekwerk gaat doen met de politie omdat je ongewenst en ongevraagd als partij gaat meedoen aan een betoging ga je het onderspit delven. Ongetwijfeld zullen anti-VB'ers gniffelen bij de beelden. Als het Rousseau was die een slag kreeg van de politie zouden sommige stemmen (links en rechts) hier anders klinken.

En ik blijf ook hierbij: dit is gratis reclame voor het VB, vooral door de aandacht dat het incident krijgt.
Nu meer en meer viraal gaat om welke spandoek en flyers het gaat waar het eigenlijk allemaal om te doen was, met de nodige curiositeit erachter.

Reacties overal van verbijstering tot schaterlachen, eindigend met "dat was niet nodig."

Ene: "een Rus vond zeker wel provocerende elementen in dat spandoek."

Hoe meer afbeeldingen rondgaan van dat spandoek en de flyers, hoe meer gratis reclame.


Ik ben alvast teleurgesteld dat er helemaal niets provocerend op dat spandoek stond.🤣
 
Laatst bewerkt:
Bij het vervullen van zijn opdrachten van bestuurlijke of gerechtelijke politie kan [1 elk lid van het operationeel kader]1, rekening houdend met de risico's die zulks meebrengt, geweld gebruiken om een wettig doel na te streven dat niet op een andere wijze kan worden bereikt.

Als er bevel werd gegeven om die spandoeken in beslag te nemen en men probeert dat te verhinderen kan daar geweld voor gebruikt worden hoor.

Het gebruikte geweld kan perfect uitgelegd worde
 
Maar daar gaat het ook niet om. De VB wilde provoceren, hoopte dat de agent zou slaan, en die heeft dat gewoon gedaan.
Natuurlijk had die agent gelijkt maar ja daar koopt ie NIKS mee.

Dat er hier een topic van gemaakt is, dat het over op social media staat, dat het in de krant staat enzovoorts .. bewijst dat jij het misschien wél onzin vindt (ieder zijn mening hé :)) maar dat het toch echt wel leeft se. Of het nu echt zinvol is of onzin .. doet dat er eigenlijk toe? Het is zo'n beetje dubbel vind ik.

Dat dit hun extra stemmen gaat opleveren? Neen ik denk het niet. Daarin heb je gelijk. :tongue:
Dat kan wel, maar wat je zei was:

"Ik vrees van niet. Eerlijkheidshalve als agent zou je toch uw politiekers moeten kennen. (part of the job)
Maar inderdaad bij de Walen leeft dat waarschijnlijk iets minder en dan krijg je dit dus. :S "

-> "je politiekers kennen" en "dan krijg je dit dus :S" Dat houdt toch in dat ze anders moeten reageren als ze weten wie ze voor zich hebben en welke politieke ideeën die hebben volgens jou, omdat het anders een ongewenste uitkomst heeft?

Als er bevel werd gegeven om die spandoeken in beslag te nemen en men probeert dat te verhinderen kan daar geweld voor gebruikt worden hoor.

Het gebruikte geweld kan perfect uitgelegd worde
Als dat doel op een andere manier niet te bekomen was. Ik vind het niet eenduidig één kant op wijzen, zeker na dat volledige filmpje te hebben gezien moet ik mijn mening over de slag toch een beetje bijstellen. Maar een topbeslissing is dat sowieso niet van die agent. Gelukkig worden op basis daarvan geen grote sancties uitgedeeld, maar ik vind dat het ook wel een beetje laat zien hoe snel zo'n gewone, normale, rustige betoging kan ontaarden in iets. Stel je dan voor dat het om een neteliger onderwerp ging waarbij de gemoederen sowieso al hoog opgelaaid zijn... dan is het niet zo raar dat zoiets ontploft.
 
Ik zie toch weinig andere partijvoorzitters iets gelijkaardigs doen, maar het VB is altijd wat een zweeppartij geweest. Dit past wel in dat straatje.
 
-> "je politiekers kennen" en "dan krijg je dit dus :S" Dat houdt toch in dat ze anders moeten reageren als ze weten wie ze voor zich hebben en welke politieke ideeën die hebben volgens jou, omdat het anders een ongewenste uitkomst heeft?
In theorie? Ja. Die agent zou in theorie 'neutraal' moet blijven en of het nu TVG is of iemand anders, dat hij in beide gevallen hetzelfde moet reageren.

Maar in praktijk is dat helaas niet slim.

Dus mijn antwoord is (helaas, want eigenlijk ben ik het daar dus in theorie mee oneens) een dikke vette "JA". Dat is inderdaad van de pot gerukt maar het is wat het is. Niet iedereen is blijkbaar gelijk voor de wet. (of ja .. ik bedoel .. nevermind ;))

Dus ja je hebt dus gelijk dat het onzin is (in theorie), maar toch is het naar mijn mening dus niet slim om hem die mep te geven. Ik denk dat we elkaar nu wel begrijpen? :)
 
Wat ik wil zeggen is dat die agent in theorie 'neutraal' moet blijven en of het nu TVG is of iemand anders, dat hij in beide gevallen hetzelfde moet reageren.

Maar in praktijk is dat gewoon niet slim.

Dus mijn antwoord is (helaas, want eigenlijk ben ik het daar dus in theorie mee oneens) een dikke vette "JA". Dat is inderdaad van de pot gerukt maar het is wat het is. Niet iedereen is blijkbaar gelijk voor de wet.
Blijkbaar wel, want hij werd wel gelijk aangepakt als andere tegenbetogers.
Edit: en we begrijpen elkaar, hoor, ik ben het alleen helemaal niet met je eens :D Maar dat kan al eens gebeuren ;)
 
En ik blijf ook hierbij: dit is gratis reclame voor het VB, vooral door de aandacht dat het incident krijgt.

Dat zie ik toch totaal anders. Degene die in dit voorval aan TVG zijn kant staan zijn al VB aanhangers, dus daar heeft hij al niet veel stemmen meer mee gewonnen. Hij gaat er wel een deel verliezen aan politiemensen die nu te kakken worden gezet door hem.

En "neutrale" mensen gaat hij met die actie ook niet aan zijn kant krijgen, want iedereen herinnert zich wel nog zijn uitspraken "van de politie blijf je af" en "politie moet het recht hebben om hardhandig op te treden".

Hiermee bewijst hij gewoon zijn leugens en hypocrisie. Dus veel vertrouwen zal hij hier ook niet mee getankt hebben.
 
En "neutrale" mensen gaat hij met die actie ook niet aan zijn kant krijgen, want iedereen herinnert zich wel nog zijn uitspraken "van de politie blijf je af" en "politie moet het recht hebben om hardhandig op te treden".
TVG heeft het idd zelf altijd enthousiast over Law and Order (kennelijk is bij het VB de verengelsing ook al doorgedrongen) , de andere ironie is dat hij een klap krijgt van een witte man.

Die witte man zal voor deze forse uitglijder de hand boven het hoofd worden gehouden door andere witte mannen. Zo werkt het bij de politie.
 
Wacht hé, jij zegt dus dit hier:

"Er zit meer achter" en "Als men de politie wil inzetten om andere partijen te verhinderen campagne te voeren".

Dat zijn redelijk zware beschuldigingen die moeten bewezen worden, en als ik dan vraag naar bewijs, draai ik de bewijslast om? Dus de politie is schuldig aan ondemocratische maatregelen tot de onschuld bewezen is ofzo?

Ik vind het echt compleet gestoord dat TVG en vriendjes de politie komen uitdagen (en andere betogers, want ongewenst), een bewerkt filmpje online plaatsen, en jij hier meteen volop de kaart van "het beïnvloeden van de verkiezingen door Close" trekt met een hoop hersenspinsels erbij. Ik wist niet dat Close moest verkozen raken in Vlaanderen of het VB klein moest gehouden worden in Brussel trouwens.
Alles wat Vlaams is of niet extreem links ziet de PS niet graag komen in Brussel. Sossen helpen mekaar over de kiesgrenzen heen hoor.

En ik heb een hele horde politie een groepje wandelaars zien in een hoekje drummen, enkel omdat er een logo onder op hun vlag stond dat iemand van de organisatie of ordediensten stoorde. De rest van de vlag was in lijn met de rest van de betoging, dus tegenbetogen kan je dat ook moeilijk noemen. Zoals hier al werd aangehaald: soms laat de politie gemaskerde relschoppers hun gang gaan en dingen vernielen. Dus het ging hier echt wel om het logo op de vlag. En ik snap dat totaal he, dat men VB liever niet in zijn stoet heeft, maar de politie daar fysiek op af sturen is nog iets anders vind ik.

Met de bewijslast omdraaien bedoel ik dus: kom met een meer geloofwaardige reden af die de initiele actie van die politiemensen verantwoordt.
En ik gebruikte zeer duidelijk ALS de politie via via gebriefed wordt door Close op dit vlak, het stond speciaal in hoofdletters. Als jij dat onmogelijk vindt is dat jouw zaak en ik respecteer dat, maar "hersenspinsels" kan je dat niet noemen, zo onwaarschijnlijk is dat allemaal niet. Het is zelfs de meest logische verklaring in mijn ogen tot je met betere argumenten komt om me van het tegendeel te overtuigen.
 
Laatst bewerkt:
Agent kent zn job niet.
Van grieken deed niets verkeerd.

Gewoon extra reclame voor VB en zal weer extra stemmen opleveren voor hen.
 
Je hebt duidelijk de vorige pagina's niet gelezen.
Allicht niet, Trump- en Vlaams belang-fans zijn doorgaans niet geïnteresseerd in inhoudelijke discussies.

De modus operandi bestaat meestal uit gewoon wat stellingen in de pot te smijten en dan gewoon terug te verdwijnen als blijkt dat er argumentatie verwacht wordt.

De moeite die iedereen steekt in het rationeel weerleggen is altijd exponentieel groter dan die van de potroerder.
 
Als je de hele film ziet , zie je ze poseren met de slogans , brigade agenten komt af , er ontstaat discussie , flik duwt , vangrieken duwt terug, flik slaat. In se zie ik VB weinig verkeerd doen ,(er waren meer agenten dan VB-ers ook) , het is toch ook niet omdat je niet welkom bent van andere groepen , dat je niet mag meebetogen ? Ik ben een leek in betogingen , dus weet niet in hoeverre daar op voorhand toelating voor nodig is.
 
Als je de hele film ziet , zie je ze poseren met de slogans , brigade agenten komt af , er ontstaat discussie , flik duwt , vangrieken duwt terug, flik slaat. In se zie ik VB weinig verkeerd doen ,(er waren meer agenten dan VB-ers ook) ,
tussen "er ontstaat discussie" en "flik duwt" vergeet je even dat er al geduwd en getrokken wordt door het VB. De agent doet idd ook iets, dat is het spandoek (proberen) af(te)nemen, wat zijn recht is.
BK zei:
het is toch ook niet omdat je niet welkom bent van andere groepen , dat je niet mag meebetogen ? Ik ben een leek in betogingen , dus weet niet in hoeverre daar op voorhand toelating voor nodig is.
Als de organisatie aangeeft dat een groep geen deel uitmaakt van de betoging en ongewenst is en het voor de politie duidelijk is dat de aanwezigheid spanningen kan opleveren, dan kan de politie effectief beslissen dat je DAAR niet mag betogen.

En voor een betoging in Brussel moet je, omwille van de openbare veiligheid, als je de openbare ruimte wil gebruiken, op voorhand toestemming aanvragen: https://www.brussel.be/betogingen#:~:text=Hoe aanvragen?,onderwerp van het evenement . De organisatie doet dit automatisch voor alle deelnemers die ze vertegenwoordigen.

Het VB heeft dit meer dan waarschijnlijk niet gedaan en alle deelnemers aan de betoging kunnen dus een GAS-boete krijgen, volgens het politiereglement.
 
Terug
Bovenaan