Bordspelreview: RESIST!

Spanje, 1936. Door de gebieden van Spanje rukken de troepen van Franco op wat een directe aanleiding gaf tot een lange periode van regressie en een burgeroorlog. Een groep loyalisten aan de Republiek vormde een verzetsgroep en zette een gewapende strijd op. Die verzetsgroep werd de 'Maquis' genoemd. Deze mannen en vrouwen riskeerden hun leven om de idealen van democratie en vrijheid te verdedigen. De Spaanse uitgever, Salt and Pepper Games, haalt dit thema aan met hun nieuwe telg. Het solitair spel RESIST!. RESIST! gaat over het leiden van een groep verzetsstrijders die missies onderneemt om de dictatuur te ondermijnen.

RESIST! is een hand-management en deck-deconstructie spel. Vooral dat deconstructie-mechanisme maakt een groot deel uit van het spel en speelt als een omgekeerde deck builder. Je kaarten zullen geleidelijk aan in aantal afnemen. Om ver in het spel te geraken is het belangrijk je beste kaarten achter de hand te houden. Maar in moeilijkere missies zal je die sterke kaarten noodgedwongen toch moeten uitspelen. Je verzwakt daarbij telkens je ‘hand’ en je zal op een bepaald moment effectief de keuze moeten maken om het verzet te staken … of sleep je toch nog, met enig geluk, een overwinning uit de brand? RESIST! heeft dat push-your-luck-element: ga je door tot het uiterste en probeer je nog een extra missie binnen te halen of ben je tevreden met wat het verzet tot nu toe heeft gedaan en gooi je de handdoek met veel voldoening in de ring?

IMG_8917-2.jpg


Counter-guerrilla-smeerlapjes

In RESIST! gebruik je per spel slechts de helft van je missiekaarten: vier van de acht kaarten uit era I, drie kaarten uit era II en nog eens drie kaarten uit era III. Deze vormen de missietrekstapel, met de kaarten uit era I gesloten bovenop de stapel en die van era III helemaal onderaan. Je start door de vier missies van era I open voor je neer te leggen. Op alle missiekaarten staat aangegeven hoeveel vijanden je gesloten aan die missie dient toe te voegen. Dat varieert van twee tot vijf vijanden. Heb je een missie verslagen, dan komt er op die plaats een nieuwe missie, die je van de trekstapel neemt. Ook je Maquiskaarten worden in de helft verdeeld. Je begint met twaalf willekeurige Maquiskaarten en voegt daar nog drie spionkaarten aan toe. Geschud vormt dit je 'Hidden deck'. Het enige wat een spionkaart doet is je hand vullen, waardoor je minder Maquis kan inzetten. Eens je vijf van deze spionkaarten in je hand hebt, verlies je het spel. Niet goed dus. De andere twaalf Maquiskaarten vormen het 'Recruit deck'. In het beste geval mag je daar al eens een kaart van aan je hand toevoegen. Je legt ook het 'Civilian deck' klaar. Elke oorlog heeft helaas zijn burgerslachtoffers. Hier zijn het vooral vijanden, de counter-guerrilla-smeerlapjes, die daarvoor zorgen. Vijf gemaakte burgerslachtoffers volstaan om het verzet volledig te stoppen.

De oude knar Marcelino heeft een plan bedacht

Je begint RESIST! met het trekken van vijf Maquiskaarten. Elke Maquiskaart toont twee kanten: links een 'Hidden' kant en rechts een 'Revealed' kant. Elk personage heeft als het ware op die manier twee gezichten. Zo heeft de oude knar Marcelino bijvoorbeeld aan zijn 'Hidden' kant een plan bedacht. Hij wil namelijk de hulp inroepen van een Maquis die momenteel niet meedoet (Draw one card from the Hidden deck). Maar Marcelino heeft ook een aanvallende kant in zich. Hij toont zich strijdlustig voor het verzet en zorgt ervoor dat iedere andere Maquis door zijn aanwezigheid sterker wordt (+1 attack for each other Maquis in play). Als Marcelino verborgen blijft, kan hij in volgende missies verder vechten in het verzet, maar als hij zich ‘toont’ (Revealed) heeft hij hard gevochten voor zijn vaderland en verlaat hij het verzet. Hij keert dan ook niet meer terug, tenzij daar specifiek om gevraagd wordt. Zo heb je bij elk personage een keuze te maken, niet alleen of je hem/haar verborgen houdt, maar ook wanneer je hem/haar speelt, in de Plan-fase of de Attack-fase.

Kiezen is verliezen.


Na die Attack-fase wordt er gekeken of je missie is geslaagd. Bij een succes verwijder je de missiekaart en kijk je of er nog vijanden aanwezig zijn en welke schade ze nog aanrichten. Is je hele onderneming mislukt, dan wordt de missiekaart gesloten gelegd en komt er ook geen nieuwe missie op die plaats. Dit bemoeilijkt het verdere spelverloop aangezien er dan nog slechts drie missies zijn om uit te kiezen. Indien je immers zou falen in één van de volgende missies verlies je het spel. Nadien volgt de Recover-fase. Dit is de fase waarbij je de overgebleven 'Hidden Maquis' in je 'Hidden Discard Pile' legt en de 'Revealed Maquis' op de 'Revealed pile' legt. Je trekt dan vijf nieuwe handkaarten en kijkt of je geen vijf spionnen hebt getrokken. Vijf spionnen betekent een onmiddellijk verlies. Als alles meezit kan je je volgende missie plannen.

IMG_8921-2.jpg


Twee gezichten ... met snijwonden

RESIST! brengt een hard thema als burgeroorlog en dictatuur onder de aandacht op een heel subtiele manier. Telkens opnieuw sta je stil bij de twee gezichten van een personage. Dat geeft het personage een karakter, een persoonlijkheid. Hiermee snijdt RESIST! een moeilijk thema aan, dat ons niet alleen historisch maar ook recentelijk dicht bij de realiteit van onschuldige burgerslachtoffers brengt. Met een verzet dat noodgedwongen vecht voor vrijheid schuilen er heel wat ‘waarheden’ in RESIST!. Nooit op een confronterende manier, eerder door een ‘stilstaan bij’.

Over de kwaliteit van de kaarten valt wel wat te zeggen. Bij sommige kaarten zie je snijwonden, zoals ik ze noem ... alsof men met een bot breekmes de kaarten gemolesteerd heeft. Je kent het wel, maar je ziet het liever niet in een afgewerkt product. Bovendien zijn de kaarten flinterdun. Je gebruik het best sleeves als je wilt dat je spel binnen enkele jaren nog speelbaar is. Salt and Pepper Games is een kleine uitgever die volgens mij wat overvallen is door de immense populariteit van hun Gamefound-campagne. Deze bewering is op geen enkel bewijs gebaseerd, maar volgens mij werden ze wat op kosten gejaagd door de exponentiële groei aan transportkosten. Dit mag echter geen excuus zijn om je stretch goals niet na te leven (ik merk niet veel van die linen finish box cover en/of black core linen op de kaarten). Naar mijn persoonlijke smaak zijn de Maquiskaarten, met hun formaat van acht bij twaalf centimeter ook te groot om makkelijk te hanteren, laat staan te schudden; daarbij nemen ze ook nog eens heel wat plaats in op de speeltafel. Liever had ik daar standaardkaarten of nét een maatje groter gezien.

Toch voel je aan alles dat het bakkers, boeren of ondernemers zijn die het verzet aansturen.


De illustraties daarentegen zijn zeer pakkend. Zeker bij de Maquiskaarten komt dit echt tot uiting. De personages tonen twee 'persoonlijkheden', vaak eentje met verborgen talenten maar evenzeer eentje die zeer agressief uit de hoek kan komen. Aan alles ‘voel’ je dat het de bakkers, boeren of ondernemers zijn die het verzet aansturen en dat maakt elke Maquis op zich al krachtig.

IMG_8918-2.jpg


Kies je voor een nederlaag … of een nederlaag

Je zet RESIST! op in een mum van tijd en gemiddeld duurt een spel zo’n dertig minuten. Door slechts de helft van de Maquis- en missiekaarten te gebruiken en door de hoeveelheid aan vijanden en hun variabiliteit is de herspeelbaarheid wel groot. Het spelverloop verandert hierdoor niet, maar door die variabiliteit speel je toch nooit tweemaal hetzelfde spel. Met variabiliteit komt tevens een portie geluk om de hoek loeren; alles hangt af van met welke kaarten je het spel aanvangt en welke vijanden er bij bepaalde missies komen te liggen. Echter, strategie neemt het over in RESIST!. De te maken keuzes bepalen hier echt het verloop van het spel. Welke kaart speel ik ‘Revealed’ en ben ik voorgoed kwijt? Welke vijanden bevecht ik bewust niet (en neem er de blutsen en builen bij)? Het zijn allemaal keuzes die er toe doen. Ergens heeft RESIST! wat weg van die andere solo-klassieker Friday of van Peer Sylvester’s The Lost Expedition. Ook bij die spellen hoeft je niet elke ‘slag’ te winnen. Je kiest bewust wanneer je een nederlaag lijdt om bij de volgende sterker naar voor te komen.

Het spel vraagt je te kiezen tussen de ene nederlaag of de andere. Ook dat is de realiteit waarmee de historische Maquis ooit geconfronteerd werd. Naar analogie met een echte oorlog is RESIST! een spel waar geen winnaars uit voortkomen. Je beslist zelf wanneer je stopt met het verzet, telt je punten van de ‘gewonnen’ missies en vergelijkt die score op een scoretabel. Wil je toch meer uitdaging, dan kan dat. Er zijn acht scenario’s toegevoegd in een apart scenarioboekje, met vooropgestelde missies en een duidelijke opdracht per scenario. In scenario één moet je vijf van de zes missies winnen. Punten op missiekaarten doen er simpelweg niet toe, slagen in je opdracht is het enige wat telt. Ik kan je meegeven, dit zijn geen eenvoudige scenario’s, je zal je kaarten goed moet kennen alvorens hier succesvol uit te komen.

IMG_8919-2a.jpg

Conclusie

RESIST! is zo’n spel dat net als Friday in elke solo-spellenkast thuishoort. Akkoord, het heeft een paar gebreken die je snel kan oplossen met een paar sleeves. Het is geen diep strategisch spel waar je uren zoet mee bent, eerder een snel opgezet spel waar kiezen voelt als verliezen. In dertig minuten, als alles goed gaat, probeer je de ene missie na de andere heelhuids door te komen. Je kijkt in en door de ogen van de Maquis en offert hen onherroepelijk op voor het grotere doel. Je mag je aanvallen nog zo goed plannen, als je je missie kiest, kijk je met ware doodsverachting naar je vijand en vecht je voor je idealen. De scenario’s zijn een welkome toevoeging die voor extra content en uitdaging zorgen. Deze RESIST! zal niet snel uit mijn solitaire spellenkast verdwijnen. Ik verwacht in de toekomst immers nog extra uitbreidingen in de vorm van nieuwe Maquis, nieuwe vijanden, andere missies en uitdagende nieuwe scenario’s. En dat is nu eens iets waar ik mij absoluut niet tegen verzet!

Pro

  • speelt vlot
  • korte speelduur
  • vrij uniek spelmechanisme
  • keuzes hebben impact
  • scenario's

Con

  • kwaliteit van de kaarten
  • formaat van de Maquiskaarten
8

Over

Uitgever

  1. Salt & Pepper Games

Designer

Trevor Benjamin, Roger Tankersley, David Thompson

Aantal spelers

1

Tijdsduur

20-40 minuten
 
Terug
Bovenaan