Ja nee, zo werkt het niet natuurlijk. Het is niet omdat de Democraten niet voldoende kiezers konden overtuigen dat ze mede verantwoordelijk zijn voor de gevolgen van het beleid van Trump en zijn extremistische aanhangers. Er wordt nog altijd gezegd dat het Verdrag van Versailles de voedingsbodem heeft gelegd voor de opkomst van Hitler, met jouw logica is alles wat daarna kwam ten gevolge van het beleid van de Nazi's dan evengoed de schuld van de Britten en Fransen en co ... ik neem even het extreme voorbeeld gewoon om duidelijk te maken dat de wereld zo niet werkt.
De politiek van extreemrechts draait rond extreme polarisering, met het demoniseren en ontmenselijken van iedereen die niet past in hun denkkader of het met dat kader niet eens is tot gevolg. Gestoeld op een gefabriceerde wereld vol fake news en propaganda, en niet zelden met een verheerlijking van geweld. De democratie en de rechtstaat worden in elk land waar ze aan de macht komen uitgehold, wetenschap ingeruild voor religie en/of ideologische dogma's, en minderheden en politieke tegenstanders hun rechten en vrijheden worden steeds verder ingeperkt. De aanslagen van de afgelopen jaren (Pelosi, Trump, Hortman, nu deze) zijn het logische gevolg van de samenleving die extreemrechts gecreëerd heeft in de VS. Dat kan je echt niet op anderen steken.
Zoals al eerder gezegd: ik wil niet naar een samenleving waarin we mensen vermoorden omwille van hun mening, ook al is die ronduit verwerpelijk. Maar, al is dit allicht niet de beste plek voor deze discussie, ik vind de vraag die hier door enkelen werd gesteld wel relevant: is geweld altijd uit den boze? Wat als bij de volgende verkiezingen Trump effectief een coup pleegt? Is het dan wel gerechtvaardigd? In een democratie heeft dit soort geweld geen enkele plaats, maar mag dat geweld wél gebruikt worden om de democratie te beschermen of moet je lijdzaam toekijken hoe een dictatuur wordt geïnstalleerd want geweld is nooit het antwoord?
Bon, het gaat de komende maanden en jaren er alleen maar slechter op worden in de VS, da's de enige zekerheid. Voor de zomer de politieke moord op een democratische politica in Minnesota (waar in vergelijking amper aandacht is naartoe gegaan), na de zomer een alt-right goeroe. Ik vrees dat ze niet de laatsten zullen zijn.