Filmreview: Ruby Kieuwmans: Tiener met Tentakels

Het productiebedrijf DreamWorks Animation heeft een indrukwekkend aantal films op zijn naam staan, waaronder de geliefde films Shrek, Kung Fu Panda, How to Train Your Dragon en Madagascar. Deze films hebben bijgedragen aan het succes en de reputatie van DreamWorks als animatiestudio. Ik keek met enthousiasme uit naar hun nieuwste productie “Ruby Gillman, Teenage Kraken”, waarvan ik de Vlaamse versie zag.

Deze animatiefilm werd geregisseerd door Kirk DeMicco, bekend van eerdere films zoals The Croods en Space Chimps, en Faryn Pearl, die ervaring heeft als storyboard artist voor onder meer The Croods en Trolls World Tour. Het productiedesign lag in handen van Pierre-Olivier Vincent, die zijn talenten eerder heeft laten zien in de How to Train Your Dragon-films. Hij had de uitdagende taak om zowel een unieke onder- als bovenwaterwereld tot leven te brengen.

rubykiewmans.jpg

Tieners en zelfvertrouwen​

Ruby, een tienermeisje met een opvallende blauwe huid en eigenaardige oren, verlangt ernaar om geaccepteerd te worden op Oceanside High School. Ze doet haar uiterste best om erbij te horen, maar haar overbezorgde ouders verbieden haar om deel te nemen aan het schoolbal, dat plaatsvindt op een boot. Ze hebben haar streng verboden ooit de oceaan in te gaan. Ruby is echter smoorverliefd op skater Connor en besluit daarom stiekem naar het bal te gaan en haar grote liefde hiervoor uit te nodigen.

Ruby ontdekt haar afkomst wanneer ze in aanraking komt met de oceaan.


Wanneer Ruby per ongeluk in aanraking komt met de oceaan, ontdekt ze tot haar verbazing dat ze afstamt van een krakenfamilie. De kraken zijn imposante zeemonsters die de wereldzeeën beschermen en hun grootste vijanden zijn de narcistische, gemene zeemeerminnen. Net op dat moment verschijnt er een nieuw meisje op school: Chelsea. Ze is niet alleen buitengewoon knap, maar blijkt ook meteen populair te zijn. Ruby ontdekt al snel dat Chelsea eigenlijk een zeemeermin is. Ruby moet accepteren wie ze is om haar geliefde school te beschermen.

rubykiewmans-02.jpg

Wonderlijke onderwaterwezens​

Regisseurs Kirk DeMicco en Faryn Pearl hebben een buitengewoon kleurrijke wereld gecreëerd, bevolkt door fluorescerende wezens in een levendige onderwaterwereld en een bovenwereld met een grote diversiteit aan mensen. Deze duizelingwekkende verscheidenheid aan personages en omgevingen is prachtig geanimeerd, maar creëert ook een drukte (die bij mij een lichte hoofdpijn veroorzaakte). Deze film is gericht op een tienerpubliek, maar pubers zouden zich mogelijk ook te oud kunnen voelen voor de grapjes, kakelbonte kleuren en het dunne standaardverhaal.

Ruby Kieuwmans: Tiener met Tentakels, zoals de film in het Nederlands heet, mist vooral bezieling en identiteit, ondanks de uitstekende Vlaamse nasynchronisatie. Het ontbreekt aan een spitsvondiger plot en met enkel visuele flair komt de film niet volledig tot zijn recht. De boodschap van de film is wel duidelijk: wees altijd trouw aan jezelf. Ruby Kieuwmans: Tiener met Tentakels benadrukt het belang van zelfacceptatie en het omarmen van je unieke eigenschappen, zelfs als ze anders zijn dan wat als 'normaal' wordt beschouwd.

Conclusie

Ruby Gillman, Teenage Kraken is een film die jonge kijkers aanmoedigt om hun eigen weg te volgen en zich niet te laten beïnvloeden door de verwachtingen van anderen. Het bevat een inspirerende boodschap, maar helaas ontbreekt het de film aan spanning en kabbelt deze gestaag voort. De animatie is van hoog niveau en de Vlaamse nasynchronisatie voegt een geweldig element toe. Als volwassen kijker voelde ik mij toch iets te oud voor deze film en ik vermoed dat de beoogde doelgroep – tieners – dezelfde ervaring zal hebben.

Pro

  • Vlaamse stemmencast
  • Mooie boodschap
  • Hoogwaardige animatie

Con

  • Te flauw voor de beoogde doelgroep
  • Dun verhaal
6

Over deze film

Beschikbaar vanaf

28 juni 2023

Genre

  1. Animatie
  2. Avontuur

Speelduur

90 minuten

Regie

Kirk DeMicco, Faryn Pearl

Cast

Jane Fonda, Lana Condor, Toni Collette, Colman Domingo ...

Uitgever

Universal Pictures
 
Terug
Bovenaan