Aankoopadvies: welke racefiets/MTB?

s

Heb altijd op swissstop blokjes gereden en vond dat echt by far de beste.
Iemand die ik ken had zijn exalith remrand verneukt door zo van die minderwaardige blokken erop te te gebruiken. Dan geef ik liever wat meer uit :p

Enkel wel fucked up dat die remblokjes wel aan duurdere prijs worden verkocht dan die van swissstop.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met Cube? Moet binnenkort kiezen voor mijn nieuwe leasefiets en eerlijk gezegd, in de (lange) lijst van opties die ik had, stond Cube er niet tussen. Ging net even langs de LBS met de vraag voor nieuwe kleuren bij BMC en hij vroeg mij of ik al aan Cube had gedacht. Blijkbaar bij hun heel veel verkocht en als ik kijk wat ik krijg voor mijn centen was ik wel flabbergasted: https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/road-race/litening/cube-litening-c68x-slt-prizmsilverngrey/ .

Iets wat jullie zouden overwegen?
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met Cube? Moet binnenkort kiezen voor mijn nieuwe leasefiets en eerlijk gezegd, in de (lange) lijst van opties die ik had, stond Cube er niet tussen. Ging net even langs de LBS met de vraag voor nieuwe kleuren bij BMC en hij vroeg mij of ik al aan Cube had gedacht. Blijkbaar bij hun heel veel verkocht en als ik kijk wat ik krijg voor mijn centen was ik wel flabbergasted: https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/road-race/litening/cube-litening-c68x-slt-prizmsilverngrey/ .

Iets wat jullie zouden overwegen?
Zelf geen ervaring mee, mijn collega is wel zeer tevreden van zijn litening.

Hier komt er ook een fietsplan, deze zou mij wel kunnen overtuigen, de agressievere zit van een litening moet niet voor mij. https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/road-race/agree/cube-agree-c62-slt-liquidredncarbon/
 


Is dit iets voor mijn zoontje?
Prijs besproken. Is rond de 1000 zei hem
Ok, 't is carbon en van een goei merk. Maar wel met cantilevers, en een oude Ultegra (is dat 10-speed?) Dan lijkt 1000 me wel aan de forsere kant.

Hou er ook rekening mee dat dat geen gravelbike is (dat is de Checkpoint), maar een cyclocross-fiets. Dus 33mm bandjes maximum, en een erg zenuwachtige / nerveus sturende geometrie.
 
Zou vanaf 165 kunnen. Dus zou nog wel lukken.
Had zelfs niet op die remmen gelet.
Was de bedoeling om wat km te maken langs het kanaal.
2x10 volgens mij

Maar dan kijk ik verder
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met Cube? Moet binnenkort kiezen voor mijn nieuwe leasefiets en eerlijk gezegd, in de (lange) lijst van opties die ik had, stond Cube er niet tussen. Ging net even langs de LBS met de vraag voor nieuwe kleuren bij BMC en hij vroeg mij of ik al aan Cube had gedacht. Blijkbaar bij hun heel veel verkocht en als ik kijk wat ik krijg voor mijn centen was ik wel flabbergasted: https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/road-race/litening/cube-litening-c68x-slt-prizmsilverngrey/ .

Iets wat jullie zouden overwegen?
Rui Costa gaat volgend seizoen op Cube rijden en zit zei hij hij erover.

Rui Costa: “Materiaal belangrijke factor”
“Deze nieuwe omgeving zal mij nieuwe kansen bieden. Ik wil vechtlust tonen om collectieve doelen te bereiken en ik droom van de mogelijkheid om nieuwe overwinningen te behalen. Renners van de ploeg vertelden me ook over hun ‘supersnelle’ Cube Bikes. Materiaal is een van de belangrijkste factoren om te kunnen presteren en als ik aan mijn toekomstige fiets denk, voel ik me net een kind dat nieuw speelgoed krijgt.”

Het punt bij cube is dat ze ook veel budgetfietsen maken en dat de Vlaming vooral deze koopt. Daarom dat het merk vooral de connotatie met budget heeft.
In feite wat canyon ook had en ook gewoon is. Maar op een of andere manier hebben ze dat toch van zich afgeschud. Maar ik heb het gevoel dat dit bij cube nog niet zo is.
Maar dat je bij cube meer bang for buck krijgt dan BMC lijkt me logisch. BMC is bij uitstek een serieuze meerprijs betalen puur voor de naam. En dat vaak voor een fiets die qua prestaties die prijs niet rechtvaardigt, wat je bij pinarello en specialized wel nog kan zeggen.
 
Ik ben ook nog aan het uitkijken voor een nieuwe fiets en ik had m'n zinnen al op de Domane SL5 gezet maar de Agree van Cube biedt voor een kleine meerprijs prijs wel Ultegra Di2 aan. :eek:

Misschien deze piste ook eens bekijken, de Cube heeft natuurlijk geen isospeed systeem.
 
In feite wat canyon ook had en ook gewoon is. Maar op een of andere manier hebben ze dat toch van zich afgeschud. Maar ik heb het gevoel dat dit bij cube nog niet zo is.
Canyon verkoopt veel minder echte budgetfietsen dan pakweg Trek, Giant of Scott hoor.
Hun goedkoopste MTB is de Grand Canyon 5 aan €850. Dan krijg je wel meteen een 1x12 Deore
Bij Trek heb je een Marlin voor €520, en das gewoon een pure budget (brol) fiets met een 3x7 Altus/Tourney. Dergelijke shit verkopen ze echt niet bij Canyon.

Cube doet dat echter wel en is ook op elke hoek van de straat te vinden incl. Van Eyck en AS Adventure.

Het staat buiten kijf dat ze ook goeie dingen maken, maar door alle brol die ze verkopen is dat merk voor mij, net zoals Trek, serieus wat minder ‘waard’
 
Rui Costa gaat volgend seizoen op Cube rijden en zit zei hij hij erover.



Het punt bij cube is dat ze ook veel budgetfietsen maken en dat de Vlaming vooral deze koopt. Daarom dat het merk vooral de connotatie met budget heeft.
In feite wat canyon ook had en ook gewoon is. Maar op een of andere manier hebben ze dat toch van zich afgeschud. Maar ik heb het gevoel dat dit bij cube nog niet zo is.
Maar dat je bij cube meer bang for buck krijgt dan BMC lijkt me logisch. BMC is bij uitstek een serieuze meerprijs betalen puur voor de naam. En dat vaak voor een fiets die qua prestaties die prijs niet rechtvaardigt, wat je bij pinarello en specialized wel nog kan zeggen.
Bwa, ook al rijdt men Pinarello goed, het is ook veel voor de naam dat je mag betalen.

Die cube, met dura ace di2,... voor 8k is een koopje.
 
Rij al 5j met Cube attain, geen klagen van.... Keek naar prijs kwaliteit en wou er ook geen €€€ betalen voor de max 5k ik maar doe op een jaar.

Wel ant twijfelen voor een grail door al de Grave die ik al gedaan heb de laatste maand, met 28 banden lukt het wel maar plezant is anders.
 
Het staat buiten kijf dat ze ook goeie dingen maken, maar door alle brol die ze verkopen is dat merk voor mij, net zoals Trek, serieus wat minder ‘waard’
Vreemde conclusie. Een merk is dus 'minder waard' omdat ze een grotere keuze aanbieden. Vreemd.
Ik vind Cube een degelijk merk voor een eerlijke prijs. En dat gevoel heb ik met andere merken die ik in deze discussie al gelezen heb (kuchSpecializedkuch) veel minder. Daar betaal je oftewel veel meer voor je fiets, oftewel is die minder goed afgemonteerd. Er zit daar nu eenmaal een enorme marketingmachine achter en die moet ook betaald worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Canyon verkoopt veel minder echte budgetfietsen dan pakweg Trek, Giant of Scott hoor.
Hun goedkoopste MTB is de Grand Canyon 5 aan €850. Dan krijg je wel meteen een 1x12 Deore
Bij Trek heb je een Marlin voor €520, en das gewoon een pure budget (brol) fiets met een 3x7 Altus/Tourney. Dergelijke shit verkopen ze echt niet bij Canyon.

Cube doet dat echter wel en is ook op elke hoek van de straat te vinden incl. Van Eyck en AS Adventure.

Het staat buiten kijf dat ze ook goeie dingen maken, maar door alle brol die ze verkopen is dat merk voor mij, net zoals Trek, serieus wat minder ‘waard’
Canyon zit gewoon prijs/ kwaliteit heel goed. Maar het klopt dat ze wel een bepaalde minimum standaard handhaven, en gelukkig ook maar.

Maar als ik nog maar kijk hoeveel grizls en grails er al hier op het forum zitten, dat zijn uiteindelijk ook budget fietsen. 2000€ voor een Carbon of 1500€ voor een alu fiets is echt geen geld.
Ik vermoed dat hun afzetmarkt van fietsen van minder dan 3000€ vele malen groter is dan de duurdere, maar ik kan mij hierin uiteraard ook gewoon vergissen. Maar totaal geen disrespect voor canyon, gewoon een zeer solide merk.

Trek maakt gewoon elk type van fiets en bedient elk segment van de markt. Maar daarom zou ik persoonlijk het niet minderwaardig vinden. Waarom ik het wel vind is omdat ze een emonda op de markt brengen als lichte klimfiets die bijna 2kg weegt voor het frame. Hoe je dat durft als zo een groot merk is mij een raadsel.

Maar goed we weten allemaal dat de naam en het aanzien van het merk sterk samenhangt met de overwinningen die profs erop halen. Toen Armstrong de tour won wou iedereen een trek, de Wolfpack ree alles bij elkaar op een specialized en iedereen holde naar de dealer voor een venge of tarmac. Toen jumbo op bianchi reed wou iedereen een bianchi, nu koopt bijna niemand dat nog. Nu met van Aert wilt loopt iedereen naar de 3 winkels die cervelo verkopen in België. Als morgen jumbo overstapt naar cube zal iedereen zo een cube willen.
Zo werkt marketing nu eenmaal, en dat is ook de reden waarom een merk graag fietsen levert aan een ploeg die het goed doet en waarom bijvoorbeeld specialized graag mee verhuist met Peter Sagan.

Vreemde conclusie. Een merk is dus 'minder waard' omdat ze een grotere keuze aanbieden. Vreemd.
Ik vind Cube een degelijk merk voor een eerlijke prijs. En dat gevoel heb ik met andere merken die ik in deze discussie al gelezen heb (kuchSpecializedkuch) veel minder. Daar betaal je oftewel veel meer voor je fiets, oftewel is die minder goed afgemonteerd. Er zit daar nu eenmaal een enorme marketingmachine achter en die moet ook betaald worden.

Ja specialized is veel geld voor wat je maar krijgt. En ja daar zit een hele hoop marketing achter.
Maar ze leveren ook gewoon heel goeie fietsen, en dat is ook de reden waarom profs er zo graag mee rijden en waarom veel mensen met veel plezier op hun specialized rijden.

Een ultegra of een dura-ace dat blijft hetzelfde. Het is dus met de rest van de fiets waar men het verschil mee moet maken. En als je al eens een specialized gezien hebt of op gereden hebt dan weet je dat het gewoon heel goeie frames en componenten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ja specialized is veel geld voor wat je maar krijgt. En ja daar zit een hele hoop marketing achter.
Maar ze leveren ook gewoon heel goeie fietsen, en dat is ook de reden waarom profs er zo graag mee rijden en waarom veel mensen met veel plezier op hun specialized rijden.

Een ultegra of een dura-ace dat blijft hetzelfde. Het is dus met de rest van de fiets waar men het verschil mee moet maken. En als je al eens een specialized gezien hebt of op gereden hebt dan weet je dat het gewoon heel goeie frames en componenten zijn.
Oh, maar ik ben er van overtuigd dat Specializd heel goede fietsen zijn hoor. Waarschijnlijk beter dan Cube. Maar ik zie ook de meerprijs. En wanneer iemand, die misschien wat krapper bij kas zit, mij vraagt wat ik van Cube vind kan ik niet meer zeggen dan dat ik het een degelijke fiets vind voor een heel mooie prijs. Neen, het is geen Specialized, maar dat merk je imo vooral aan de prijs. Ikzelf zal altijd voor de Cube gaan moest je mij voor de keuze stellen. Maar ik ben dan ook een averechts persoon :D
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg net mail van canyon dat de ultimate cf SL 7 terug op voorraad is in large.
Ik ben nu aan het twijfelen om deze direct te bestellen of niet aangezien er een nieuw model zal uitkomen voor de ultimate. Iemand die meer weer over wanneer en wat de upgrade zou zijn? Mogelijks enkel maar bij de duurdere modellen?
 
Ik kreeg net mail van canyon dat de ultimate cf SL 7 terug op voorraad is in large.
Ik ben nu aan het twijfelen om deze direct te bestellen of niet aangezien er een nieuw model zal uitkomen voor de ultimate. Iemand die meer weer over wanneer en wat de upgrade zou zijn? Mogelijks enkel maar bij de duurdere modellen?

Gaat wel wat aan veranderen dus.
Ik zou persoonlijk nog even wachten. Je mag verwachten dat deze voor het einde van het jaar leverbaar zou zijn. En als je ziet wat er gaat veranderen lijkt me dat het wachten waard.
 
Ik kreeg net mail van canyon dat de ultimate cf SL 7 terug op voorraad is in large.
Ik ben nu aan het twijfelen om deze direct te bestellen of niet aangezien er een nieuw model zal uitkomen voor de ultimate. Iemand die meer weer over wanneer en wat de upgrade zou zijn? Mogelijks enkel maar bij de duurdere modellen?
Welk kleur zou je nemen? Er wordt veel geklaagd op sommige fora dat er bij de rode lak een groot verschil zit in kleur tussen het frame en de vork.
 
Zijn er mensen die ervaring hebben met Cube? Moet binnenkort kiezen voor mijn nieuwe leasefiets en eerlijk gezegd, in de (lange) lijst van opties die ik had, stond Cube er niet tussen. Ging net even langs de LBS met de vraag voor nieuwe kleuren bij BMC en hij vroeg mij of ik al aan Cube had gedacht. Blijkbaar bij hun heel veel verkocht en als ik kijk wat ik krijg voor mijn centen was ik wel flabbergasted: https://www.cube.eu/nl/2022/bikes/road/road-race/litening/cube-litening-c68x-slt-prizmsilverngrey/ .

Iets wat jullie zouden overwegen?

Hier ook een zeer tevreden Cube rijder, rij zelf al 3 jaar (+11500km) met een Cube Attain GTC Pro carbon en nog geen problemen mee gehad.

Mijn broer rijdt met een Cube elektrische fiets
 
Welk kleur zou je nemen? Er wordt veel geklaagd op sommige fora dat er bij de rode lak een groot verschil zit in kleur tussen het frame en de vork.
Voor de cf sl7 is het ofwel rood ofwel grijs, dan zou ik grijs kiezen bij gebrek aan mooiere kleuren. Ik wil een nieuwe fiets voor volgend seizoen dus als ik zeker weet dat het nieuw model leverbaar zou zijn tegen pakweg februari dan zou ik wachten maar nu weet je niets natuurlijk
 
Terug
Bovenaan