2020 in review

Koonut

Well-known member
Crowdfunder FE
Hoe zag jou 2020 eruit? Top 5/10? Grootste teleurstelling en verrassing? Welke game eindelijk achtergelaten? Welke game uit misere maar weer terug opgepikt omdat er toch geen beter alternatief is?

Favoriete game van 2020 is hier uiteindelijk "Hunt Showdown" geworden. Geweldig mooie horror fps. Jaren geleden dat ik me nog eens waag aan een multiplayergame gezien ik er noch de tijd noch het talent voor heb. Qua speelritme voelt deze game eigenlijk een beetje als een goede roguelike. De kans dat je slaagt is klein maar elke game opnieuw ben ik wel volledig betrokken in het spel, al is het maar voonamelijk met mijn oren :') Gelukkig zijn de meeste matches ook maar 30 a 40minuten. Zie ik me nog jaren spelen.

Leukste verassing was een freebie van de Epic store, "A Short Hike". Een kleine kleurvolle pixelige platformgame die mijn nostalgisch hart voor jaren 90 platformers in geen tijd veroverde. Moet het meer van zijn karakter hebben dan iets anders maar dat maakt de ervaring er niet minder op. Piek corona lockdown was dit een hele leuke ontdekking.

Verder eindelijk de stap gezet en mij een VR kit gekocht. Meteen de Valve Index gezien Alyx toch wel de grote push was om het geheel aan te kopen en er dit jaar toch geen geld opzij werd gezet om op reis te gaan. Ironisch genoeg er nog niet aan begonnen gezien ik graag eerst nog eens Black Mesa en Half Life 2 had gespeeld via Vorpx(oudere games softwarematig in VR forceren.)

Wat me ook meteen naar mijn grootste telleurstelling brengt, Vorpx! Ik ben er waarschijnlijk ook wel best gevoelig aan maar zelfs met de meest optimale settings word ik bij de betere compatibele games toch wel erg snel misselijk :(
Ik heb wel nog geen 100u in VR dus misschien heb ik gewoon de "vr legs" nog niet.

Coolste VR games die ik heb gespeeld zijn Superhot, Stride en het geweldige Beat Saber. Superhot is gewoon een Matrix loading program. Bijna een stuk uit de muur geslagen met deze. Stride is Mirror's Edge VR. Beat Saber kent iedereen wel. Als je een vriend of vriendin wilt overtuigen voor VR, de titel om te presenteren. Ook wel geamuseerd met VRchat(freebie op steam) en al de vreemde taferelen die je daar kan tegenkomen. Deed me denken aan het vroege internet eind jaren 90. Als vreemd u ding is, zeker eens bezoeken. Copyright is daar onbekend.

Verder nog hier en daar wat Civ5 games begonnen, maar denk geen enkel uitgespeeld. Die eerste 250/300 beurten zijn genoeg. Can't go in deep.
 
Aangezien ik niet heel veel 2020 games gespeeld heb zal dit niet moeilijk zijn om op te sommen 😋
  1. The Last Of Us 2
  2. Ori And The Will Of The Wisp
  3. Astro's Playroom
  4. Marvel's Spider-Man: Miles Morales
  5. Final Fantasy VII Remake
En niet echt een 2020 game maar ik ben het wel dit jaar maar beginnen spelen : Forza Horizon 4.
 
Uitgespeeld
1. The Last of Us 2
2. Divinity: Original Sin (zonder de frustraties rond de Source Temple op het einde, mogelijks mijn nr. 1 dit jaar)
3. Spider-Man
4. Jedi: Fallen Order
5. Bugsnax
6. Astro’s Playroom

Nog uit te spelen, maar vermoedelijk wel in mijn top x lijstje voor 2020.
1. Ghost of Tsushima
2. Demon’s Souls
3. Detroit: Become Human

Geprobeerd (meer dan 1x), maar toch niet mijn ding:
1. Death Stranding (nochtans heel mysterieus, maar geen drive om verder te doen)
2. Final Fantasy XV

Heb ook in voorbereiding van TLOU2 ook nog eens de eerste gespeeld, en die blijft voor mij boven al de rest staan (ik denk ook boven de tweede, al kan ik moeilijk beslissen :p).

EDIT: ben begot nog Hades vergeten. Staat denk ik dan op nr. 3 voor Spider-Man.
 
Laatst bewerkt:
In 2020 overgestapt van PS4 naar PC na toch wel lang twijfelen. Speel liever de games die op PC zijn, of de games die ik graag speel komen niet op console uit helaas. Er komt wel nog terug een PS5 voor games zoals RDR2 (welke ik nog altijd niet heb kunnen spelen).

Mijn top games dit jaar bevat geen enkel spel van 2020 zelf, maar zijn veel (her)ontdekkingen:
1. Cities Skylines ja, het is oud, maar de herontdekking op PC samen met de workshop in Steam heeft voor mij een hele nieuwe wereld geopend. Sinds 05/2020 tot nu toch gemakkelijk 200u in gestoken
2. Escape From Tarkov Voor mij de beste shooter die ik tot nu toe al gespeeld heb. Zit nog in een Beta fase waar regelmatig nog updates en uitbreidingen voor komen. Diepgang van dit spel is voor mij ongelofelijk. Dé ontdekking van dit jaar.
3. Divinty Original Sin II Ik had nooit gedacht dat ik een spel zoals dit fijn zou vinden, maar ben compleet verrast en ga zeker nog soortgelijke games spelen. 't is allemaal wel wat ingewikkeld, maar loving it.
4. Destiny 2 Is op dit moment het spel waar ik het meest naar terug grijp. Aangekocht op PS4 en eigenlijk nooit echt veel gespeeld. Nu op PC een actieve clan gevonden en speel deze zoals vele andere waarschijnlijk COD zullen spelen. Ik ben in D2 vooral aangesproken door de team PVE speelstijl (raids, strikes, ..).

Meer games heb ik dit jaar niet op PC gespeeld. PS4 heb ik dit jaar niks gespeeld wat het vernoemen waard is voor mij.
 
2. Escape From Tarkov Voor mij de beste shooter die ik tot nu toe al gespeeld heb. Zit nog in een Beta fase waar regelmatig nog updates en uitbreidingen voor komen. Diepgang van dit spel is voor mij ongelofelijk. Dé ontdekking van dit jaar.
Kijk ik zo heel af en toe eens op Twitch wat gameplay van, ziet er belachelijk intens uit. Iets zegt me van fuck it, koop het gewoon, het "survival" aspect is al genoeg om u met te amuseren. Maar in de realiteit zal dit eerder schuimbekkende stress brengen en heb ik met Hunt momenteel nog wel genoeg. Gezien het een volledig aparte launcher is doen die geen free weekends ofzo zeker?

Skylines staat hier ook al 3 jaar geinstalleerd, ik durf er eigenlijk niet aan te beginnen.
 
Als ik moet kiezen, dan wordt het Astro's Playroom. Héél tof, supermooi en erg cool spel. En het is dan nog gratis ook. Schitterend gewoon.
 
Persoonlijk kijk ik meer spellen dan ik er koop (via TheRadBrad), maar toch ook enkele gekocht dit jaar.

Anno 1800
Division 2 + DLC New York
En een abo op Origin Play (basic) waardoor ik bijv. TitanFall2 en NFS Heat heb kunnen spelen.

en verschillende gratis via Epic:
Fallout 4
Just Cause 4
Railway Empire
Watch Dogs 2
Far Cry5
Hitman (nog aan te beginnen)
Ghostbusters (nog aan te beginnen)

En de enige game die ik nog bijna dagelijks speel is Division 2. Titanfall2, Far Cry5 en Watch Dogs2 heb ik de mainstory uitgespeeld, maar daarna het spel verwijderd. Maar Division2 blijf ik wel graag doen. Elke week worden raids en invaded missies gereset, ondertussen zit ik ook in een clan en ook komen er nog gratis seizoenen uit (nu s4) die het verhaal verder uitbouwen. Soms ben ik het wat beu gespeeld, maar dan na enkele dagen pik ik het weer op en kan ik enkele uren gamen in multiplayer.

edit: met alle nieuwe games die ik gekocht heb en een minder aangenaam voorval in Discord met Multiplayer, is er een eind gekomen aan The Division2 voor mij. Met 861h uur moet dat wel de game zijn geweest waar ik het meeste tijd ooit aan heb besteed, maar nu ga ik terug volledig singleplayer.
 
Laatst bewerkt:
Als ik moet kiezen, dan wordt het Astro's Playroom. Héél tof, supermooi en erg cool spel. En het is dan nog gratis ook. Schitterend gewoon.

Wel in combinatie met de controller!

Ghost of Tsushima ga ik maandag geleverd krijgen dus de kans is groot dat die op de valreep nog bij mijn 2020 toppers gaat komen.
 
Kijk ik zo heel af en toe eens op Twitch wat gameplay van, ziet er belachelijk intens uit. Iets zegt me van fuck it, koop het gewoon, het "survival" aspect is al genoeg om u met te amuseren. Maar in de realiteit zal dit eerder schuimbekkende stress brengen en heb ik met Hunt momenteel nog wel genoeg. Gezien het een volledig aparte launcher is doen die geen free weekends ofzo zeker?

Skylines staat hier ook al 3 jaar geinstalleerd, ik durf er eigenlijk niet aan te beginnen.
Ik heb nog een weet gehad van free weekends. Nu, de goedkoopste versie van de game is 25€, daar kunt ge al weinig mis mee doen tegenwoordig. Als ge het dan nog super vindt kunt ge later nog upgraden. 't is inderdaad heel intens, maar op een goede manier.

Skylines is voor mij een zalige game als ik wil bezig zijn met een game, zonder echt intensief te moeten zijn. Begin vanilla (zonder mods) en ge kunt al zo veel uren vullen. Als ge fan zijt van het genre is het wel een aanrader tbh.
 
1) Ori & The Will Of Whisps (legit blijtmomentje meegemaakt)
2) Ghost of Tsushima
3) TLOU2
4) FFVII Remake (al zal nostalgie hier voor een groot stuk in meespelen)
5) THPS 1+2 Remake
 
Laatst bewerkt:
2020 favourites:
  1. Hades: Superverslavend, goed geschreven, solid soundtrack, technisch niets op aan te merken,... Supergiant heeft één van m'n favoriete rogue-likes ooit gemaakt.
  2. Animal Crossing: New Horizons: Heeft er eigenhandig voor gezorgd dat ik en vele anderen de voorbije 8 maanden niet volledig dolgedraaid zijn.
  3. A Short Hike: Technisch in 2019 uitgekomen, maar de Switch port kwam dit jaar uit. Hartverwarmend!
  4. Spiritfarer: Lang naar uitgekeken en blij dat het een steengoeie game geworden is!
  5. The Pathless: Fantastische game van de Abzû devs, beetje een mix tussen BOTW, Journey en SOTC.
Demon's Souls (nog geen PS5) en Ghost of Tsushima (wacht eveneens op PS5) nog niet gespeeld, maar 99% zeker dat ze in de lijst zouden staan.

Bonuslijst omdat we het toch het decennium afsluiten, favorieten van de laatste 10 jaar:
  1. Bloodborne
  2. Journey
  3. Dark Souls
  4. Hollow Knight
  5. Shadow of the Colossus remake
  6. Sekiro
  7. Mass Effect 2
  8. The Last Guardian
  9. The Legend of Zelda: Breath of the Wild
  10. Yakuza 0
 
Oei, ik speel vooral games als ze wat langer uit zijn zodat ik ze goedkoper kan oppikken.

Dus mijn beste game van 2020:
1. Astro's playroom

Dat gezegd zijnde, dit jaar wel meer games gespeeld dan anders. (I wonder why?)
1. God of War
2. AC Odyssey
3. The last of us remastered
4. AC Origins
5. PES 2020
6. Jedi Fallen Order
7. Fallout 4
--
Momenteel nog bezig met Jedi Fallen Order en daarna staan RDR2, Witcher 3 GOTY & The Outer Worlds op de planning. Daarna hoop ik dat ik sackboy is op de kop kan tikken :p
 
Ik ging eerst zeggen dat ik weinig games binnen gehaald had, maar dan besefte ik dat ik Valve Index aangeschaft had in maart, dus:

1) Half-Life Alyx
2) The Last Of Us 2
3) Beat Saber
4) AC: Valhalla
5) Anno 1800: Land Of Lions DLC

Cyberpunk 2077 heb ik nog te weinig uren geinvesteerd, maar vrij zeker dat die op de 5de plaats kan komen. Maar Anno 1800 is een pak verslavender...
 
bij mij staat ghost of tushima met stip op 1
ook al omdat deze game beetje vanuit het niets kwam voor mij
 
Net zoals macimumofbase 2020 overgeslaan op console, maar nu terug met de ps5 in het bezit. Ik heb dus geen ghost of tsushima/last of us 2, ffvVII in mijn lijst staan. Gisteren alvast met die eerste begonnen. Hier mijn top 10

  1. Hades
  2. Ac Valhalla
  3. Doom eternal
  4. Horizon zero dawn PC versie
  5. Gears Tactics
  6. Yakuza: Like a dragon
  7. Deep rock galactic 1.0
  8. Miles Morales
  9. Disco Elysium (wel van 2019 maar dit jaar pas gespeeld)
  10. Baldurs gate 3 EA
 
1) FF7 Remake (PS4)
2) Spiderman Miles Morales (PS5)
3) Ghost of Tsushima (PS4)
4) The last of us 2 (PS4)
5) Death Stranding (PS4)
6) Animal Crossing (Switch)
7) Ori Will of the wisps (Xbox)
8) Kentucky Route Zero (PC)
9) Doom Eternal (PC)
10) Gears 5 (Xbox)

Vooral de playstation doet het weer top dit jaar.
Remake van FF7 was gewoon top, Spiderman geweldig!, ghost of tsushima was zeeeeer mooi en het verhaal van the last of us was weer fantastisch.

Death stranding blijft me toch bij omdat iedereen in het begin zei, wat is dat nu voor een verhaal, awel nu zit iedereen ook thuis met de koerierdiensten op de baan en ps5's die gestolen worden uit de busjes :) . De soundtrack was ook geweldig.

Animal Crossing toch altijd leuk om even te doen, de switch in het algemeen zeer veel op gespeeld dit jaar samen met het kindje.

2020 is voor mij ook het jaar dat ik de xbox terug herontdekt heb, zijn naar mijn mening zeer sterk bezig met hun gamepass en hun eigen studio's.
 
Terug
Bovenaan