1B Challenger Pro League 2025-2026

Wie wordt kampioen?

• Totaal aantal stemmers
    71
BMA heeft een verklaring gepubliceerd. Eigenlijk zeggen ze nu exact hetzelfde als in juli 2025. Alleen was er toen geen sprake van urgentie want er was nog geen degradatie aangezien het seizoen nog gespeeld moest worden. Maar inhoudellijk zeiden ze toen net hetzelfde: dit is een verstoring van een eerlijke markt.
Maar al de beperkingen die werden opgelegd aan een u23 ploeg is geen "verstoring van een eerlijke markt"? Verstaan wie verstaan kan.

Ik vind dat quotum ook belachelijk. Ze hadden beter gewerkt met x aantal bonuspunten voor elke u23 ploeg of zo.
Lijkt me veel fairer

Dan moeten ze drama maken en klacht indienen voor het seizoen begint en niet nadien.

De clubs hebben klacht ingediend op 1 juli 2025, zo'n drie weken voor de start van het seizoen. Een maand verwerpte BMA het verzoek voor voorlopige maatregelen. Volledige uitspraak is er nu. Dat BMA serieuze vraagtekens plaatste bij de hervorming inzake mededingingsregels bleek al wel uit die tussentijdse uitspraak.

Lijkt me dan toch vooral dat de Pro League haar huiswerk niet goed gemaakt heeft.

De argumentatie die ik nu op verschillende plaatsen begin te lezen “als we wisten dat we konden degraderen hadden we wel wat bijgehaald en beter gespeeld” is exact hetgeen de kleine clubs nodig hebben om zich helemaal af te keren van beloftenclubs in 1b.
Dat is wel echt lachwekkend. "We kunnen niet degraderen, dus we zullen onze jeugdploegen maar niet optimaliseren".
:unsure:

De timing slaat idd nergens op, maar die regel van jeugdploegen sloeg helemaal nergens op. Als je wilt dat ze niet kunnen degraderen, tenzij voor een andere jeugdploeg, moet je een gesloten systeem maken voor iedereen zoals in Nederland. Of indien eentje degradeert moet sowieso ook ene opgaan. Het is geen vraag van 1B ploegen om jeugdploegen erbij te krijgen.

8000? Belange na toch niet? Zoveel lege plekken...

Verder, 2 wedstrijden van momenten en bij ons een goeie keeper en bij jullie niet..

Nog 2 finales, let's go!

Stadion van bijna 13000 man he. Logisch dat je wat lege plekken ziet.
Dat zijn de abo's + verkochte tickets, of iedereen effectief gekomen is... je ne sais pas. Heb ze niet geteld.

8000? Belange na toch niet? Zoveel lege plekken...

Verder, 2 wedstrijden van momenten en bij ons een goeie keeper en bij jullie niet..

Nog 2 finales, let's go!
Op de juiste momenten zeker het geluk aan onze kant. Geen enkele ploeg in 1B heeft zoveel kansen gecreëerd tegen ons denk ik. Maar daarnaast wel meer klasse bij Lommel. Met Pieklak (19 jaar hé) op kop! Wij hebben in de competitie ook zeker matchen gespeeld zoals Beerschot gisteren. Maar in de eindronde lijkt alles op zijn plaats te vallen. De kwaliteit komt eindelijk boven drijven. 11 goals in 4 wedstrijden en nog steeds zonder goal van onze topschutter.

Dender kan ik niet inschatten. Maar onze zwakke bank heeft ons 2 jaar geleden tegen Kortrijk de promotie gekost. Dit jaar zit daar echt wel veel meer kwaliteit met Rommens, Vancsa, Salah en Van Duiven. Wordt het EINDELIJK ons jaar?

Nog 1 horde te nemen namelijk Dender. Deze ploeg kan ik heel moeilijk inschatten maar verwacht wel dat dit Lommel een goede kans maakt en dat er weinig verschil is tussen beide ploegen. Lommel zit nu wel in de winning flow dus kan een voordeel zijn. Zou het dan toch eens lukken na 22-23 jaar terug 1ste klasse voetbal aan de Gestelsedijk?

Maar al de beperkingen die werden opgelegd aan een u23 ploeg is geen "verstoring van een eerlijke markt"? Verstaan wie verstaan kan.

Ik vind dat quotum ook belachelijk. Ze hadden beter gewerkt met x aantal bonuspunten voor elke u23 ploeg of zo.
Lijkt me veel fairer

Daar liep geen zaak tegen he. Dingen worden doorgaans enkel onderzocht na een klacht.

Volgens Bart Lagae in DS zou Club bereid zijn de playoffs opnieuw te accepteren in ruil voor hun beloften in 1B te houden. Genk ("playoffs afschaffen als onze beloften in 1B mogen blijven") & Anderlecht ("historische vergissing van Wouter Vandenhaute") hebben hun kar ook gekeerd, en met Union, Charleroi, Antwerp en Gent is er al heel wat steun. Bayat werkt aan een allesomvattend compromis waarover men volgende week zou samenkomen.
Na een eenmalig jaar met een vlakke competitie dan wel, want zal nog niet voor volgend seizoen zijn.

Zo zie je maar weer: 't hangt allemaal samen.

Daar liep geen zaak tegen he. Dingen worden doorgaans enkel onderzocht na een klacht.

Volgens Bart Lagae in DS zou Club bereid zijn de playoffs opnieuw te accepteren in ruil voor hun beloften in 1B te houden. Genk ("playoffs afschaffen als onze beloften in 1B mogen blijven") & Anderlecht ("historische vergissing van Wouter Vandenhaute") hebben hun kar ook gekeerd, en met Union, Charleroi, Antwerp en Gent is er al heel wat steun. Bayat werkt aan een allesomvattend compromis waarover men volgende week zou samenkomen.
Na een eenmalig jaar met een vlakke competitie dan wel, want zal nog niet voor volgend seizoen zijn.

Zo zie je maar weer: 't hangt allemaal samen.
Wat dan ook weer wel impact gaat hebben op de degradanten en promoties uit 1B. Van 16 naar 18 ploegen gaan in 1A is makkelijker dan van 18 naar 16 (waarbij je ook nog mogelijke promotie wil hebben vanuit 1B).

Idealiter is dat gewoon apart orgaan die los van de ploegen staat die kan een eerlijke analyse maken, wat zorgt voor competitieve/eerlijke/met doorgroei jeugd/... situatie voor alle ploegen. En ook eindelijk eens dat meervoudig stemrecht onder de loep te nemen.

Op de juiste momenten zeker het geluk aan onze kant. Geen enkele ploeg in 1B heeft zoveel kansen gecreëerd tegen ons denk ik. Maar daarnaast wel meer klasse bij Lommel. Met Pieklak (19 jaar hé) op kop! Wij hebben in de competitie ook zeker matchen gespeeld zoals Beerschot gisteren. Maar in de eindronde lijkt alles op zijn plaats te vallen. De kwaliteit komt eindelijk boven drijven. 11 goals in 4 wedstrijden en nog steeds zonder goal van onze topschutter.

Dender kan ik niet inschatten. Maar onze zwakke bank heeft ons 2 jaar geleden tegen Kortrijk de promotie gekost. Dit jaar zit daar echt wel veel meer kwaliteit met Rommens, Vancsa, Salah en Van Duiven. Wordt het EINDELIJK ons jaar?
Die doelmannenfabriek van Genk blijft toch iets speciaals.

Die doelmannenfabriek van Genk blijft toch iets speciaals.
Is wel een jeugdproduct van Bocholt, Lommel, Anderlecht en dan pas Genk. ;) Vorig seizoen had hij het moeilijk (zoals heel de ploeg). Maar dit seizoen grote stappen gezet en en nu wel een waardige vervanger van Jari De Busser.

Is wel een jeugdproduct van Bocholt, Lommel, Anderlecht en dan pas Genk. ;) Vorig seizoen had hij het moeilijk (zoals heel de ploeg). Maar dit seizoen grote stappen gezet en en nu wel een waardige vervanger van Jari De Busser.
Hij heeft er wel van zijn 13e tot zijn 17e gezeten, dat zijn toch de belangrijkste jaren uit uw opleiding. :)

EDIT: Het gaat mij ook niet alleen om het opleiden trouwens, ook het feit dat ze die altijd vinden en vroeg naar Genk kunnen halen is echt wel straf.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan