Archief - van tso naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Riverdale27

Legacy Member
Ik heb TSO gedaan, maar ik ben niet beledigd wanneer iemand zegt dat TSOers gemiddeld "dommer" zijn dan ASOers, want ik kan moeilijk ontkennen dat het zo zou zijn. Het probleem zit bij de definitie van "dom zijn".

Als ge kijk naar topbankiers die van Harvard komen en onze economie hebben opgeblazen, zijn die dan slimmer dan de metselaars die elke dag stevige huizen hebben gebouwd?

Het is maar hoe ge het bekijkt dus. Als ASOers en TSOers dezelfde wiskunde examens zouden maken, zouden de ASOers waarschijnlijk een hoger gemiddelde halen ja. Maar wat met boekhouden? Of met informatica? Of met meer technische vakken?

"Dommer" is gewoon fout gekozen.

Riverdale27

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Alle maar dan ook alle cijfers wijzen erop dat ASO de beste voorbereiding is voor hoger onderwijs en zéker universitair onderwijs. Natuurlijk kunnen TSO'ers ook een hoger diploma halen en zelfs voor BSO'ers is dit in se niet uitgesloten. Maar als je denkt dat je met een diploma handel evenveel slaagkansen hebt dan iemadn met een ASO diploma in een richting als burgerlijk ingenieur, geneeskunde, handelsingenieur of rechten dan ben je toch wel helemaal van de pot gerukt ofwel epic aant trollen

Het probleem met deze redenering is dat ge algemene cijfers gebruikt om uitspraken te doen over één persoon. Als ge NIKS weet over die persoon kunt ge zijn slaagkansen inderdaad gelijkstellen aan de slaagkansen van de gemiddelde TSOer. Maar naarmate ge meer en meer te weten komt over zo'n persoon (ingesteldheid, interesses, IQ, motivatie, ...) kunt ge die slaagkansen bijstellen.

Dat is het verschil tussen een onconditionele en een conditionele kans. Iedere universitair die hier advies komt geven heeft dus niet goed opgelet tijdens statistiek en kan beter zwijgen.

BTW: ik heb TSO gedaan. Nu heb ik een diploma TEW met grote onderscheiding, een advanced master of finance met grootste onderscheiding en momenteel doctoreer ik in de Finance. Maar 6 jaar geleden zei ook iedereen dat ik universiteit nooit zou aankunnen. Als ik had geluisterd, beste mensen, dan was mijn leven drastisch anders geweest!

Doe NOOIT uitspraken over het individu op basis van "algemene trends" wanneer er zoveel op het spel staat. Studeren is een levensbeslissing, en die beslissing verdient genoeg aandacht.

h0pje

Legacy Member
baekie zei:
heb ik niet gezegd, ik smeet gewoon een even grote onwaarheid terug naar zijn adres als degene die hij verkondigde :) (ondermeer dat wij TSO'ers gemiddeld "dommer" zijn, is niets van aan)

Sorry, maar da's gewoon bullshit. De gemiddelde TSO'er gaat inderdaad een lager niveau hebben als iemand uit het ASO, noem het dan "dommer" als je dat wil, hoewel ik het zo niet zou uitdrukken. Da's toch gewoon pure logica zelf? Of denk je dat alle TSO'ers gewoon voor TSO kiezen uit interesse? En diegene die dan zakken vanuit ASO naar TSO met een C-attest, is dat ook omdat ze liever met hun handen werken?

En je komt altijd maar terug op die 2-3 toprichtingen uit TSO die ongeveer gelijk kunnen gesteld worden aan ASO. Ik veronderstel dat je weet dat de meerderheid van TSO niet bestaat uit die toprichtingen?

Akkoord dat ASO'ers niet superieur moeten doen tov andere richtingen, maar ge moet ook nie als een koppige ezel selectief blind zijn voor de waarheid. TSO en BSO zijn, op 2-3 uitzonderingen na, op een lager niveau dan ASO. De meeste leerlingen uit TSO of BSO zouden het niveau van ASO niet aankunnen, omgekeerd wel. Punt. Let op 'de meeste leerlingen', individuele gevallen kan je niet zo beoordelen.

DesorteD

Legacy Member
De gemiddelde TSO/BSO'er is dommer dan de gemiddelde ASO'er.

De gemiddelde TSO/BSO'er heeft minder slaagkansen dan de gemiddelde ASO'er.

De gemiddelde TSO/BSO'er heeft minder voorkennis dan de gemiddelde ASO'er.

Dat betekent niet dat enkele TSO/BSO'ers universiteit niet aankunnen. Maar die enkelingen zijn uitzonderingen. Uitzonderingen die de regel bevestigen. Meestal zijn dat mensen die ASO ook aankunnen, maar om een of andere reden in TSO geraakt zijn. Ik kom zelf uit TSO maar dat is nooit een goede voorbereiding op universiteit geweest. Mijn 5 eerder jaren in ASO wel ...

Riverdale27

Legacy Member
DesorteD zei:
Uitzonderingen die de regel bevestigen

Dit is het domste gezegde dat ooit verzonnen werd. Als een appel naar boven valt, is dat dan ook de uitzondering die de theorie van de zwaartekracht bevestigt? Maar tuurlijk, we hebben het hier over sociale fenomenen, niet over fysische fenomen. Toch blijft het gewoon een stom gezegde. Uitzonderen bevestigen een regel niet, uitzonderingen spreken een regel tegen.

DesorteD zei:
1) De gemiddelde TSO/BSO'er is dommer dan de gemiddelde ASO'er.
2) De gemiddelde TSO/BSO'er heeft minder slaagkansen dan de gemiddelde ASO'er.
3) De gemiddelde TSO/BSO'er heeft minder voorkennis dan de gemiddelde ASO'er.

Met punt 2 en 3 ben ik akkoord, want punt 3 is per definitie juist voor de unief en 2 volgt uit 3. Maar 1 is totale onzin. De definitie van dom is "van weinig verstand getuigend". Dat is totaal niet toepasbaar. Het is niet omdat een TSOer minder goed is in het oplossen van integralen dat hij opeens dommer is. Hij zal wel in no time een elektrisch circuit opzetten, de loonsafrekening van het personeel kunnen boeken of u kunnen vertellen hoe het zit met wetgeving op belastingen en RSZ.

Ook ooit als een nagedacht over de mechanismen die bepalen in welke richting (ASO, TSO, BSO, KSO) ge terecht komt? Is dat enkel IQ denkt ge?

Dus opeens zijn EQ, motivatie, sociale achtergrond, thuissfeer, woonplaats, school, leraren, vrienden, etc allemaal niet meer belangrijk. Het heeft gewoon allemaal met DOM of NIET DOM te maken.

Gij, mijn beste, getuigt met dergelijke uitspraken inderdaad van weinig verstand. No offence though.

kney

Legacy Member
DesorteD zei:
De gemiddelde TSO/BSO'er is dommer dan de gemiddelde ASO'er.
De gemiddelde TSO/BSO'er heeft minder slaagkansen dan de gemiddelde ASO'er.
De gemiddelde TSO/BSO'er heeft minder voorkennis dan de gemiddelde ASO'er.

In een Informatica opleiding klopt dit dus niet.
Ik ben in het 1ste en 2de middelbaar in ASO begonnen.
Op het einde van het 2de middelbaar raadden ze mij aan om TSO (Handel, 3e en 4e jaar) te gaan volgen als voorbereiding voor Informatica (5e en 6e jaar), omdat de kennis van bedrijfsbeheer (weet de correcte naam van het vak niet meer) beter is voor aan Informatica te beginnen.

Met deze voorkennis sta je mijlenver voor op iemand die van ASO komt en een informatica opleiding gaat volgen in het hoger of universiteit. De slaagkansen weet ik niet hoe die liggen, maar ik heb door mijn opleiding niet al te veel moeten doen.

Ook de uitspraak "de gemiddelde TSO/BSO'er is dommer dan de gemiddelde ASO'er" vind ik wat raar.
Ik heb bijvoorbeeld ervoor gekozen om TSO te gaan doen en zo zullen er ook wel meer TSO/BSO'ers zijn. Omdat ze het leuker vinden dan al die theorie.

DesorteD

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Met punt 2 en 3 ben ik akkoord, want punt 3 is per definitie juist voor de unief en 2 volgt uit 3. Maar 1 is totale onzin. De definitie van dom is "van weinig verstand getuigend". Dat is totaal niet toepasbaar. Het is niet omdat een TSOer minder goed is in het oplossen van integralen dat hij opeens dommer is. Hij zal wel in no time een elektrisch circuit opzetten of een investering kunnen waarderen.

Ook ooit als een nagedacht over de mechanismen die bepalen in welke richting (ASO, TSO, BSO, KSO) ge terecht komt? Is dat enkel IQ denkt ge?

Dus opeens zijn EQ, motivatie, sociale achtergrond, thuissfeer, woonplaats, school, leraren, vrienden, etc allemaal niet meer belangrijk. Het heeft gewoon allemaal met DOM of NIET DOM te maken.

Gij, mijn beste, getuigt met dergelijke uitspraken inderdaad van weinig verstand. No offence though.

Aangezien ik zelf uit TSO kom, kan ik maar al te goed vergelijken. En op basis van eigen ervaring durf ik gerust zeggen dat de meeste mensen uit TSO op verstandelijk vlak minder mogelijkheden hebben dan de mensen uit ASO, Veel minder ver over bepaalde zaken redeneren en veel minder kritisch zijn ten opzichte van zaken die hen wordt aangeleerd. "Dom" was waarschijnlijk de foute woordkeuze.

Over het elektrische circuit. Het klopt dat een TSO/BSO'er dat waarschijnlijk beter zou doen dan een ASO'er, maar dat is omdat dat verschillende malen is voorgedaan aan een TSO/BSO'er en hij het daarna minstens evenveel heeft kunnen inoefenen. Ik twijfel er niet aan dat een ASO'er mits voorbeelden en oefeningen hetzelfde werk zou kunnen doen ...

Motivatie, sociale achtergrond, etc... spelen natuurlijk allemaal mee. Dat heb ik ook nooit ontkent. Maar meestal dalen de meeste mensen af omdat ze een richting niet aankunnen, niet omdat een lagere richting hen meer interesseert.

DesorteD

Legacy Member
kney zei:
In een Informatica opleiding klopt dit dus niet.

Met deze voorkennis sta je mijlenver voor op iemand die van ASO komt en een informatica opleiding gaat volgen in het hoger of universiteit. De slaagkansen weet ik niet hoe die liggen, maar ik heb door mijn opleiding niet al te veel moeten doen.

Geen idee of ik door mijn informaticabeheer achtergrond meer slaagkansen had dan iemand die uit een sterke wiskundige ASO richting kwam. Ik heb na IB gekozen voor een master informatica. En ik had inderdaad voorsprong op de informatica vakken terwijl de andere een voorsprong hadden op de wiskunde vakken.

Ik heb geen idee welke voorbereiding uiteindelijk het beste is, maar ik weet wel dat naast mij niemand waarmee ik in IB ben afgestudeerd die richting had aangekund.

baekie

Legacy Member
Het probleem als je vertrekt vanuit de ASO- TSO- BSO, …-ideologie, is dat je van bij het begin in een bepaald kamp gesmeten wordt (hetzij een slim, hetzij een dom), zonder dat je daar zelf eigenlijk veel aan te zeggen hebt. Als men die indeling afschaft, en vervangt door een indeling op basis van interessegebieden, dan kan dit een einde maken aan het watervalsysteem en de slim-dom-ideologie die menig ASO’er klaarblijkelijk zo nauw aan het hart ligt.

Mooncat

Legacy Member
baekie zei:
Het probleem als je vertrekt vanuit de ASO- TSO- BSO, …-ideologie, is dat je van bij het begin in een bepaald kamp gesmeten wordt (hetzij een slim, hetzij een dom), zonder dat je daar zelf eigenlijk veel aan te zeggen hebt. Als men die indeling afschaft, en vervangt door een indeling op basis van interessegebieden, dan kan dit een einde maken aan het watervalsysteem en de slim-dom-ideologie die menig ASO’er klaarblijkelijk zo nauw aan het hart ligt.

Zoals in Nederland zeker? Daar is het onderwijssysteem compleet, maar dan ook compleet verkloot. Het niveau is daar de laatste twintig, dertig jaar ongelofelijk hard gedaald. Het niveau van het Vlaams onderwijs is relatief hoog (ook al zakt het de afgelopen jaren), laat men dit maar zo houden.

baekie

Legacy Member
Mooncat zei:
Zoals in Nederland zeker? Daar is het onderwijssysteem compleet, maar dan ook compleet verkloot. Het niveau is daar de laatste twintig, dertig jaar ongelofelijk hard gedaald. Het niveau van het Vlaams onderwijs is relatief hoog (ook al zakt het de afgelopen jaren), laat men dit maar zo houden.

Ongelofelijk hard gedaald ja, maar hun niveau is wel hoog genoeg om hun land min of meer draaiende te houden. Vergelijk met België: we draaien zo vierkant als maar kan. :p

coldplayke

Legacy Member
baekie zei:
Ongelofelijk hard gedaald ja, maar hun niveau is wel hoog genoeg om hun land min of meer draaiende te houden. Vergelijk met België: we draaien zo vierkant als maar kan. :p

Ik weet niet wat het onderwijs van vandaag daar mee te maken heeft.

zarathustra

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Met punt 2 en 3 ben ik akkoord, want punt 3 is per definitie juist voor de unief en 2 volgt uit 3. Maar 1 is totale onzin. De definitie van dom is "van weinig verstand getuigend". Dat is totaal niet toepasbaar. Het is niet omdat een TSOer minder goed is in het oplossen van integralen dat hij opeens dommer is. Hij zal wel in no time een elektrisch circuit opzetten, de loonsafrekening van het personeel kunnen boeken of u kunnen vertellen hoe het zit met wetgeving op belastingen en RSZ.

Ook ooit als een nagedacht over de mechanismen die bepalen in welke richting (ASO, TSO, BSO, KSO) ge terecht komt? Is dat enkel IQ denkt ge?

Dus opeens zijn EQ, motivatie, sociale achtergrond, thuissfeer, woonplaats, school, leraren, vrienden, etc allemaal niet meer belangrijk. Het heeft gewoon allemaal met DOM of NIET DOM te maken.

Gij, mijn beste, getuigt met dergelijke uitspraken inderdaad van weinig verstand. No offence though.

Ik vraag me toch altijd af waarom mensen die minder slim zijn zo'n aanstoot nemen als dat ook zo wordt gezegd. Als iemand tegen mij zegt 'hey, gij zijt minder sportief dan die kerel'. Dan ga ik ook niet beginnen zeggen ' jamaar ik heb wel snellere hersencellen, of ik kan wel beter de piano spelen, of whatever'. Leer toch eens het onderscheid te maken tussen al die dingen, slim en dom is geen waardeoordeel slechts de specificatie van 1 karakteristiek.

Dus ja mensen in bepaalde richtingen/opleidingen zijn over het algemeen dommer dan andere. En weet ge wat ? Mensen die in een voetbalteam zitten eh die zijn over het algemeen betere voetballers dan volleybalspelers. *exact* hetzelfde.

coldplayke

Legacy Member
Ze zeggen niet 'minder slim' he, ze zeggen vaak genoeg gewoon 'dom' :)

kney

Legacy Member
h0pje zei:
Sorry, maar da's gewoon bullshit. De gemiddelde TSO'er gaat inderdaad een lager niveau hebben als iemand uit het ASO, noem het dan "dommer" als je dat wil, hoewel ik het zo niet zou uitdrukken. Da's toch gewoon pure logica zelf? Of denk je dat alle TSO'ers gewoon voor TSO kiezen uit interesse? En diegene die dan zakken vanuit ASO naar TSO met een C-attest, is dat ook omdat ze liever met hun handen werken?

Ik ben met een A-attest in ASO naar TSO (Handel) gegaan om nadien TSO (Informatica) te volgen vanwege interesse.

coldplayke

Legacy Member
Ik heb zelf KSO gedaan en ik heb vaak genoeg beledigingen naar mijn hoofd gekregen die, naar mijn mening, niet terecht waren. Het is gewoon echt niet ok om iemand af te rekenen o.b.v. wat die in het middelbaar heeft gestudeerd.
En nee, ik ben niet uit ASO "afgezakt".

sparks

Legacy Member
coldplayke zei:
Ik heb zelf KSO gedaan en ik heb vaak genoeg beledigingen naar mijn hoofd gekregen die, naar mijn mening, niet terecht waren. Het is gewoon echt niet ok om iemand af te rekenen o.b.v. wat die in het middelbaar heeft gestudeerd.
En nee, ik ben niet uit ASO "afgezakt".

Zijt gij zo ne drugskikker vanop het piko?

coldplayke

Legacy Member
Ik zat niet op piko :p
Ik heb trouwens niets met tekenen en zo gedaan, ik heb klassieke muziek gestudeerd.
Ik weet niet of je in zo'n richting 'dom' bent.

sparks

Legacy Member
coldplayke zei:
Ik zat niet op piko :p
Ik heb trouwens niets met tekenen en zo gedaan, ik heb klassieke muziek gestudeerd.
Ik weet niet of je in zo'n richting 'dom' bent.

Wat voor beledigingen dan wel met klassieke muziek?
Want dan kunnnen ze je toch bezwaarlijk dom noemen.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan