Archief - van tso naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

ThatsPrettyDope

Legacy Member
scriptkiddie zei:
Een aantal waarheden die jullie tegen de borst zullen stuiten:

TSO'ers zijn gemiddeld dommer dan ASO'ers

Mensen uit TSO - industriële wetenschappen zijn gemiddeld dommer dan mensen uit ASO - wetenschappen-wiskunde.

Mensen uit ASO - Grieks-wiskunde hebben statistisch gezien een grotere slaagkans dan alle andere middelbare richtingen voor:
- Politieke en sociale wetenschappen
- Rechten en criminologische wetenschappen
- Taal- en letterkunde
- Psychologie en pedagogie
- Economie en toegepaste economie
- Diergeneeskunde
- Wetenschappen
- Bewegings- en revalidatiewetenschappen
- Burgerlijk ingenieur
- Bio-ingenieur
Vind ik wat kort door de bocht...

In mijn ogen weet eentje die Grieks-wiskunde volgt gewoon wat leren is en zal in het hoger dus niet zo snel voor verrassingen komen te staan.

baekie

Legacy Member
scriptkiddie zei:
Een aantal waarheden die jullie tegen de borst zullen stuiten:

TSO'ers zijn gemiddeld dommer dan ASO'ers

Mensen uit TSO - industriële wetenschappen zijn gemiddeld dommer dan mensen uit ASO - wetenschappen-wiskunde.

Mensen uit ASO - Grieks-wiskunde hebben statistisch gezien een grotere slaagkans dan alle andere middelbare richtingen voor:
- Politieke en sociale wetenschappen
- Rechten en criminologische wetenschappen
- Taal- en letterkunde
- Psychologie en pedagogie
- Economie en toegepaste economie
- Diergeneeskunde
- Wetenschappen
- Bewegings- en revalidatiewetenschappen
- Burgerlijk ingenieur
- Bio-ingenieur

Voor geneeskunde heeft TSO dan weer het hoogste slaagpercentage, 100% namelijk, t.o.v. slechts 91.5% voor mensen uit Grieks-wiskunde.

Het grappige is dat de cijfers weinig zouden veranderen wanneer je de mensen uit 5 Grieks-wiskunde in 6 humane wetenschappen zou steken. Dan zou humane wetenschappen op miraculeuze wijze "de beste vooropleiding" worden.

Weer iemand die denkt dat ie tot de elite van onze maatschappij behoort omdat ie ASO gedaan heeft... (dan kunt ge als TSO'er evengoed een bal terugkaatsen en zeggen dat nen ASO'er niet kan werken/werkschuw is), maar ik zal beleefd blijven en dat niet doen :)

Flawless

Legacy Member
@baekie

Wie beweert dat? Ben je zo snel op u tenen getrapt omdat je ASO wellicht niet aankon en afzakte zoals de overige 95% dat in TSO zat bij mijn school? Hij toont gewoon zwart op wit aan dat ASO'rs meer slaagkansen hebben dan TSO'rs, punt. Is niet mogelijk om daarrond te discussiëren. Bovendien is iemand die Gr.Wisk/Lat.Wisk/Wet.Wisk doet intelligenter, gedisciplineerder en leergieriger dan iemand die 'lager' zit, heb ik uit eigen ervaring en op basis van empirische gegevens ondervonden. Bovendien kan ik veel beter met mijn handen werken dan iemand die Kantoor of Handel of zelfs Metaal heeft gedaan, daar ik mensen ken die in deze richting zaten :). Ook een voordeel als je in zo'n 'hogere' richting zat, je pikt dingen sneller op & je werkt efficiënter na een bepaalde tijd. Shoot me cuz i'm right.

baekie

Legacy Member
NotoriousP zei:
Want mensen met een ASO diploma werken niet?

heb ik niet gezegd, ik smeet gewoon een even grote onwaarheid terug naar zijn adres als degene die hij verkondigde :) (ondermeer dat wij TSO'ers gemiddeld "dommer" zijn, is niets van aan)

Flawless

Legacy Member
baekie zei:
heb ik niet gezegd, ik smeet gewoon een even grote onwaarheid terug naar zijn adres als degene die hij verkondigde :) (ondermeer dat wij TSO'ers gemiddeld "dommer" zijn, is niets van aan)

Gemiddelde TSO'er is minder intelligent dan gemiddelde ASO'er, is vrij logisch me dunkt... :wtf: Doe een random IQ-test op 2 verschillende scholen en ASO zal op 9/10 winnen.

baekie

Legacy Member
Flawless zei:
Gemiddelde TSO'er is minder intelligent dan gemiddelde ASO'er, is vrij logisch me dunkt... :wtf: Doe een random IQ-test op 2 verschillende scholen en ASO zal op 9/10 winnen.

TSO'er is niet dommer dan ASO'er. En neen ik ben niet op mijn tenen getrapt omdat ik ASO niet aankon. Maar als de hoogste richtingen TSO evenwaardig zoniet meer waard zijn dan ASO, waarom zijn dat dan TSO-richtingen. Heel dat onderscheid ASO-TSO slaat op niets. En de ideologie al zou een ASO'er slimmer zijn dan een TSO'er.... Ja, als je je goed voelt bij dat idee...

Flawless

Legacy Member
De hoogste richtingen van TSO zijn meer waar dan ASO? Waarom is het dan dat de gros van die hoogste richtingen amper slaagt in de richtingen waar voornamelijk ASO'rs zitten? Ik denk bv dat bij burgerlijk ingenieur, informatica, fysica, handelsingenieur weinig tot geen TSO'ers zitten, al hebben ze IW gedaan. Het is ook enorm fout om te geloven dat 6u wiskunde in TSO gelijk staat aan 6u wiskunde in ASO. Sorry, maar de 6uurs in TSO zien basis met wat ik heb gezien. Het is compleet fout om te denken dat TSO meer kansen bied in hogere studies, zelfs als zit je in een hogere TSO richting(wat jij claimt) ivg met een ASO richting. Statistieken praten voor zich, dus u nutteloos argument heeft totaal geen... nut. En u biased kijk erop verandert er niet veel aan.

godness

Legacy Member
Tomikaza zei:
De "makkelijkste" weg kiezen is volgens mij TEW volgen. Dat is een universitaire richting, maar qua moeilijkheidsgraad (volgens een vriendin die het zelf volgt) van het niveau van een hogeschoolrichting. Als je het wat pittiger wil, kan je Economie gaan volgen of Handelsingenieur.
Nu, om eerlijk te zijn is mijn kennis economie gelijk aan dat van een kleuter. Zelf zit ik in m'n 2de jaar Fysica. Ikzelf heb Wetenschappen-Wiskunde (6 uur wiskunde) gevolgd in het middelbaar, maar mijn punten voor wiskunde waren toen best laag: 60% is niet echt een goeie score voor in het middelbaar. Maar ik raak nu in het unief wel op alles door.
Je moet je niet te hard laten afschrikken. Als je dagelijks je lessen bijhoudt en tussendoor wat ontspant (niet teveel feesten best of andere zware vermoeiende dingen), dan lukt het je wel. ;)

Tew en handelsingenieur is zeker af te raden, ben er zelf voor gaan informeren en ik doe nu economie moderne talen en ze zeiden mij toen 'je moet niet eens proberen, er is maar een redelijke kans bij tew als je min 5u wiskunde had en daarin nen uitblinker was of zeker de 8u zware wiskunde' watwel een oplossing is is handelswetenschappen indien je iets verder wil doen met economie

baekie

Legacy Member
Flawless zei:
De hoogste richtingen van TSO zijn meer waar dan ASO? Waarom is het dan dat de gros van die hoogste richtingen amper slaagt in de richtingen waar voornamelijk ASO'rs zitten? Ik denk bv dat bij burgerlijk ingenieur, informatica, fysica, handelsingenieur weinig tot geen TSO'ers zitten, al hebben ze IW gedaan. Het is ook enorm fout om te geloven dat 6u wiskunde in TSO gelijk staat aan 6u wiskunde in ASO. Sorry, maar de 6uurs in TSO zien basis met wat ik heb gezien. Het is compleet fout om te denken dat TSO meer kansen bied in hogere studies, zelfs als zit je in een hogere TSO richting(wat jij claimt) ivg met een ASO richting. Statistieken praten voor zich, dus u nutteloos argument heeft totaal geen... nut. En u biased kijk erop verandert er niet veel aan.

Ik zeg niet dat TSO meer kansen biedt dan ASO, maar op zijn minst evenveel. 6u wiskunde IW is evenzwaar zoniet zwaarder dan 5 of 6u wiskunde in sommige ASOrichtingen, durf ik mijn hand voor in het vuur steken. Of gaat ge nu beweren dat bijvoorbeeld de humane wetenschappen beter voorbereid zijn op nen industrieel ingenieur dan die van IW, kom zeg... Nogmaals: ASO-TSO is een onnodig onderscheid dat zichzelf meer tegenspreekt dan wat anders.

Flawless

Legacy Member
De 6uurs in IW zijn NIET gelijk aan de 6uur in ASO, ik heb beide cursussen vergeleken en geloof mij, zij krijgen de basic basics terwijl wij verregaande kennis moesten op doen. Humane wetenschappen spreek ik me niet over, maar die gaan ook geen ind ingenieur doen capt obvious ;) Die dat industrieel doen zijn meestal inderdaad die dat wiskunde in ASO of TSO gedaan hebben en daar zal de ASO'ers zoiezo meer kans op maken dan een TSO'er (zie empirische gegevens ipv uit je nek te kletsen). Zoek cijfers op over deze zaken en stop met trollen, begint wat irritant te worden.

NotoriousP

Legacy Member
baekie zei:
heb ik niet gezegd, ik smeet gewoon een even grote onwaarheid terug naar zijn adres als degene die hij verkondigde :) (ondermeer dat wij TSO'ers gemiddeld "dommer" zijn, is niets van aan)

Ik denk dat het belachelijk is om met u die discussie aan te gaan als je zulke algemeen gekende zaken al gaat ontkennen. Gemiddeld is dit wel zeker zo.

Overigens kan ik u uit eigen ervaring al zeggen dat zij uit WW het véél beter doen in de studies industrieel ingenieur dan degene uit IW of TW.

Bluewings

Legacy Member
De slaagkanscijfers waarover jullie spreken is TSO in het algemeen genomen.

baekie

Legacy Member
NotoriousP zei:
Ik denk dat het belachelijk is om met u die discussie aan te gaan als je zulke algemeen gekende zaken al gaat ontkennen. Gemiddeld is dit wel zeker zo.

Overigens kan ik u uit eigen ervaring al zeggen dat zij uit WW het véél beter doen in de studies industrieel ingenieur dan degene uit IW of TW.

We zijn niet slimmer of dommer dan elkaar. We zijn allemaal slimmer (met dat verschil dat de kennis hier en daar sterker onderbouwd is in een ander vakgebied) :) . En met dat andere verschil dat in de huidige context ASO (bijna) genoodzaakt is om verder te studeren (en dat zal meteen de reden van de zogezegde hogere slaagkansen zijn, TSO mag verder studeren, ASO moet).

postzegel

Legacy Member
Ik kom van BSO. Zit nu in mijn tweede bachelor Japanologie (modeltraject). Dit is nu wel een richting waar voorkennis niet echt vereist is, maar ik bedoel maar... De houding die je hebt tegenover je studie is, zeker en vast, even belangrijk dan wat je in het middelbaar gedaan hebt. En ok, er zijn richtingen waar je het veel makkelijker gaat hebben met wat voorkennis, maar waar een wil is, is een weg!

Fliblit

Legacy Member
postzegel zei:
Ik kom van BSO. Zit nu in mijn tweede bachelor Japanologie (modeltraject). Dit is nu wel een richting waar voorkennis niet echt vereist is, maar ik bedoel maar... De houding die je hebt tegenover je studie is, zeker en vast, even belangrijk dan wat je in het middelbaar gedaan hebt. En ok, er zijn richtingen waar je het veel makkelijker gaat hebben met wat voorkennis, maar waar een wil is, is een weg!

Dat moet dan toch ook een serieuze aanpassing geweest zijn :p

Chilliewillie88

Legacy Member
Wat ge hier toch soms moet lezen, dat mensen zo ignorant kunnen zijn.. onvoorstelbaar.
Alle maar dan ook alle cijfers wijzen erop dat ASO de beste voorbereiding is voor hoger onderwijs en zéker universitair onderwijs. Natuurlijk kunnen TSO'ers ook een hoger diploma halen en zelfs voor BSO'ers is dit in se niet uitgesloten. Maar als je denkt dat je met een diploma handel evenveel slaagkansen hebt dan iemadn met een ASO diploma in een richting als burgerlijk ingenieur, geneeskunde, handelsingenieur of rechten dan ben je toch wel helemaal van de pot gerukt ofwel epic aant trollen.

Het feit dat er hier ene maar blijft volhouden dat TSO een even goede voorbereiding geeft dan ASO is alleen maar een bevestiging van het feit dat ASO'ers gemiddeld slimmer zijn dan TSO'ers, laat staan BSO'ers. Ik zou trouwens niet in wat daar de schande van is.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan