Archief - van tso naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

[BAT] Hydra

Legacy Member
Quecera zei:
Hahaha wait, whaat! haha dit nooit meegemaakt, dan nog met zo'n stelling afkomen ook. :doh::doh::doh:




Thahaha, waarom antwoord iemand uit het BSO trouwens in deze topic? :/ slaagt zo op niets

W T F.......... En ik die dacht dat op 9lives nog min of meer verstandige users zaten..... :(

OT: Het is mogelijk, maar je zult uit je pijp moeten komen.

zipke

Legacy Member
[BAT] Hydra;15940688 zei:
W T F.......... En ik die dacht dat op 9lives nog min of meer verstandige users zaten..... :(

OT: Het is mogelijk, maar je zult uit je pijp moeten komen.

I present to you all: uitzondering nummer 1! :applause::applause::applause:




Ni gij e Hydra :unsure:

Ellen1989

Legacy Member
Ikzelf doe hawe, en in onze master zitten misschien max 5 mensen (van de 70) die uit het Tso komen.. Maak je dus maar niet te veel illusies.. Volg eerst een bachelor en erna kan je ng altijd schakelen...

stoomboot

Legacy Member
Quecera en bepaalde anderen zijn wel de nieuwe gebruikers die we welkom moeten heten op dit forum.
Zij, samen met hun 100.000 belachelijke vragen die ze achterlaten op de algemene, waarvan de helft reeds te vinden is via de zoekfunctie.

Dus i.p.v. hen belachelijk te maken, moet ge hen verwelkomen voor hun unieke bijdrage!
Zo zei ooit een mod.



Mja, de mods zeiden ook dat het rep-systeem niet misbruikt zou worden voor grappige/kwetsende posts etc...

Tomikaza

Legacy Member
zipke zei:
Lol, wat? Waarom zou dit de "makkelijkste keuze" zijn? Een voorkennis economie is volstrekt nutteloos..

Wij kunnen toch niet zeggen wat hij moet gaan studeren? Dat hij eens eerst iets zoekt wat hem interesseert? De TS moet toch geen economie kiezen omdat dit de keuze was tijdens het middelbaar?

Hij geeft eerlijk toe nu al wat moeite te hebben met wiskunde in handel en jij raadt hem handelsingenieur aan?? En de vriendin die TEW hogeschoolniveau vindt.. Wat een uitspraken :ironic: En nergens wordt HW vermeld...

Hola, niet zo heftig vriend. Uiteraard is het belangrijk dat hij zijn interesses volgt. Wat die voorkennis economie betreft, veel wist ik daar ook niet van, heb ik zelf gezegd..
Ik volg zelf fysica en daar is het juist heel erg belangrijk een voorkennis wiskunde en fysica te hebben.
En wat handelsingenieur betreft: Daar heb ik duidelijk gezegd dat het een stuk straffer is, maar ik heb 'm niet aangeraden dit te volgen. Ik wou het gewoon even vermelden zodat de TS weet welke richtingen ivm. economie er nog bestaan.

Maar natuurlijk is het niet zo dat hij uiterlijk economie moet gaan volgen.
Je kan dat gerust wat beleefder zeggen..:eek:

sparks

Legacy Member
arumey zei:
@Sparks, wiskunde bij een bachelor toegepaste informatica is al een stuk technischer dan in TEW universitair. Daar heb ik ook voor gekeken, omdat ik dit niet weer wou tegenkomen. Ik had aan TEW begonnen met de veronderstelling dat ze met wiskunde van 0 begonnen zoals mij gezegd werd. Echter was dit niet het geval en gaven ze me leerstof die al kennis vereiste, wat al grote stukken tijd koste om dit op te zoeken, te bestuderen, toe te passen en oefeningen op te maken.
Doordat ik nu waarschijnlijk zal overstappen naar toegepaste informatica in een hogeschool, ben ik al zekerder dat er meer aandacht zal gespendeert worden aan de oefeningen en minder aan de theorie. Ik heb zeker geen problemen met wiskunde, maar zonder de nodige informatie is het voor iedereen moeilijk dit te verstaan.

Ik dacht dat je de master informatica bedoelde, de bachelor is qua wiskunde idd niet zo moeilijk.

baekie

Legacy Member
Vanuit TSO kunt ge zeker naar de universiteit gaan hoor, Ge zijt daarmee ni meer of minder voorbereid op het verder studeren dan een ASO'er. Hangt allemaal af van uw eigen mentaliteit op het moment dat ge studeert, en niet van de vooropleiding. Een ASO'er is echt ni "slimmer" dan een TSO'er. In veel TSO-richtingen ligt het niveau zelfs hoger dan in ASO (denk maar aan industrieel wetenschappen). Het idee dat ASO meer is, is gewoon een spel dat in gang gestoken is door de "stoef" van onze teerbeminde mama's en papa's :p (want voor mama en papa is het nu eenmaal leuker als ze kunnen zeggen dat hun dochter- of zoonlief in het ASO zit) Dus, als het univ is dat ge wilt doen, zou ik zeker ni twijfelen omwille van u vooropleiding, want die speelt echt waar geen enkele rol. :)

Chilliewillie88

Legacy Member
baekie zei:
Vanuit TSO kunt ge zeker naar de universiteit gaan hoor, Ge zijt daarmee ni meer of minder voorbereid op het verder studeren dan een ASO'er. Hangt allemaal af van uw eigen mentaliteit op het moment dat ge studeert, en niet van de vooropleiding. Een ASO'er is echt ni "slimmer" dan een TSO'er. In veel TSO-richtingen ligt het niveau zelfs hoger dan in ASO (denk maar aan industrieel wetenschappen). Het idee dat ASO meer is, is gewoon een spel dat in gang gestoken is door de "stoef" van onze teerbeminde mama's en papa's :p (want voor mama en papa is het nu eenmaal leuker als ze kunnen zeggen dat hun dochter- of zoonlief in het ASO zit) Dus, als het univ is dat ge wilt doen, zou ik zeker ni twijfelen omwille van u vooropleiding, want die speelt echt waar geen enkele rol. :)

Daarmee dat alle cijfers aantonen dat als je uit het ASO komt véél meer slaagkans hebt dan wanneer je uit TSO/BSO komt.
IW is dan ook de moeilijkste richting uit het TSO, maar wel zowat de enige op ASO "niveau".
ASO is nog altijd peanuts in vergelijking met universitair onderwijs, maar wel de best mogelijke voorbereiding. Als je anders durft te beweren denk ik dat jij zelf nooit universitair onderwijs gevolgd hebt hoor kameraad.

sparks

Legacy Member
baekie zei:
Vanuit TSO kunt ge zeker naar de universiteit gaan hoor, Ge zijt daarmee ni meer of minder voorbereid op het verder studeren dan een ASO'er.

Natuurlijk is de voorbereiding wel verschillend.

baekie zei:
In veel TSO-richtingen ligt het niveau zelfs hoger dan in ASO (denk maar aan industrieel wetenschappen).

Heb je nog voorbeelden buiten IW, want je zei "veel".

baekie zei:
Dus, als het univ is dat ge wilt doen, zou ik zeker ni twijfelen omwille van u vooropleiding, want die speelt echt waar geen enkele rol. :)

Dat de vooropleiding geen garantie op falen/slagen geeft is een feit, dat het geen enkele rol speelt klopt niet.

baekie

Legacy Member
Chilliewillie88 zei:
Daarmee dat alle cijfers aantonen dat als je uit het ASO komt véél meer slaagkans hebt dan wanneer je uit TSO/BSO komt.
IW is dan ook de moeilijkste richting uit het TSO, maar wel zowat de enige op ASO "niveau".
ASO is nog altijd peanuts in vergelijking met universitair onderwijs, maar wel de best mogelijke voorbereiding. Als je anders durft te beweren denk ik dat jij zelf nooit universitair onderwijs gevolgd hebt hoor kameraad.

Het is een onwaarheid dat ASO als vooropleiding meer slaagkansen biedt in hogere studies dan TSO, cijfers die dat beweren slaan op niks. En IW is zeker niet de enige richting waarbij veel vakken het niveau hoger ligt dan in ASO. Toen ik nog aan de hogeschool zat waren er evengoed ASO’ers als TSO’ers die eerste zit slaagden dan wel gebuisd waren. En nu ik aan de univ zit, heb ik helemaal niet het gevoel dat een TSO’er dit niveau minder zou aankunnen dan een ASO’er (en ik ben belange niet de enige TSO’er die tot deze ondervinding gekomen is hoor) Allemaal afhankelijk van uw eigen mentaliteit.

baekie

Legacy Member
sparks zei:
Natuurlijk is de voorbereiding wel verschillend.



Heb je nog voorbeelden buiten IW, want je zei "veel".



Dat de vooropleiding geen garantie op falen/slagen geeft is een feit, dat het geen enkele rol speelt klopt niet.

Als eens cursussen elektriciteit en mechanica vast gehad van iemand die in elektriciteit, elektromechanica, .. aan TSO studeert. Zo goed als ingenieurswetenschappen. Vakken die 100% in verscheidene universitaire opleidingen.
Of je vooropleiding ASO dan wel TSO is, als je mentaliteit van studeren goed zit, maakt dit geen enkel verschil in de slaagkansen.

baekie

Legacy Member
sparks zei:
Heb je nog voorbeelden buiten IW, want je zei "veel".

En Grafische Communicatie, Technische Wetenschappen om er nog enkele te noemen. Er zijn er echt wel meerdere die minstens van evenhoog niveau zijn dan ASO-richtingen. Nogmaals: studiementaliteit is wat van belang is, niet of de vooropleiding ASO of TSO is.

stinky

Legacy Member
baekie zei:
Als eens cursussen elektriciteit en mechanica vast gehad van iemand die in elektriciteit, elektromechanica, .. aan TSO studeert. Zo goed als ingenieurswetenschappen. Vakken die 100% in verscheidene universitaire opleidingen.
Of je vooropleiding ASO dan wel TSO is, als je mentaliteit van studeren goed zit, maakt dit geen enkel verschil in de slaagkansen.

Het klopt dat IW e.d. richtingen moeilijker zijn dan vele ASO-richtingen, maar hun cursussen gelijkstellen aan die van ir's is nu wel een stap te ver, een heel grote stap zelfs.

baekie

Legacy Member
stinky zei:
Het klopt dat IW e.d. richtingen moeilijker zijn dan vele ASO-richtingen, maar hun cursussen gelijkstellen aan die van ir's is nu wel een stap te ver, een heel grote stap zelfs.

Het is ook niet bedoeld om ze gelijk te stellen (had het mss wat fout uitgedrukt). Ik denk dat ge geen enkele cursus uit secundair kunt gelijkstellen aan univ (zou de omgekeerde wereld zijn). Mr wat wil zeggen is dat het idee dat ASO als vooropleiding meer slaagkansen biedt dan TSO uit de wereld moet. Studiementaliteit bepaalt alles, niet de vooropleiding.

glashelder

Legacy Member
Maar die studiementaliteit wordt ook deels bepaald door de vooropleiding. Iemand die gewend is om grote pakken te moeten studeren (allez, naar middelbaarnormen), zal zich sneller aanpassen aan de grotere pakken in het unief. Die weet dan bijvoorbeeld al hoe er efficiënt geleerd moet worden, of is al gewend om een bepaald schema aan te houden (ook niet altijd natuurlijk). Iemand die dat niet gewend is kan zich natuurlijk nog optrekken aan andere studiementaliteitswaarden (leuk scrabblewoord :unsure:) zoals discipline en doorzettingsvermogen, dat is ook belangrijk, ja.

janman

Legacy Member
Mijn (onderwijs)parkoer: TSO - bachelor onderwijs - Master Educatieve Studies.

Alles is mogelijk. Veel (maar niet alles)hangt af van je inzet.

sparks

Legacy Member
baekie zei:
En Grafische Communicatie, Technische Wetenschappen om er nog enkele te noemen. Er zijn er echt wel meerdere die minstens van evenhoog niveau zijn dan ASO-richtingen. Nogmaals: studiementaliteit is wat van belang is, niet of de vooropleiding ASO of TSO is.

Je studiementaliteit hangt ook af van je vooropleiding. En het is niet zo dat die gegarandeerd goed is bij ASO en slecht bij TSO.
Bij de zwaardere TSO opleidiningen die je gaf zal die al een stuk beter zijn dan bij iemand die humane wetenschappen op ASO gedaan heeft.
Dus de vooropleiding is wel belangrijk, maar niet of je nu uit ASO of TSO komt.

Flawless

Legacy Member
baekie zei:
Mr wat wil zeggen is dat het idee dat ASO als vooropleiding meer slaagkansen biedt dan TSO uit de wereld moet. Studiementaliteit bepaalt alles, niet de vooropleiding.

Statistieken zeggen wel iets totaal anders en die betekenen een heleboel meer dan die onzin dat jij uitkraamt :)

baekie

Legacy Member
Flawless zei:
Statistieken zeggen wel iets totaal anders en die betekenen een heleboel meer dan die onzin dat jij uitkraamt :)

Als je zelf geld als een spreekwoordelijke uitzondering op de regel bent (iemand uit een “simpele” TSO-richting, die slaagt in hogere studies, in tegenstelling tot sommige van mijn vrienden uit het ASO) is het toch normaal dat je die zogenaamde statistieken in vraag gaat stellen. Zo precies dat ze het direct voor iedereen willen doen opgaan. :)

YaMo

Legacy Member
baekie zei:
Als je zelf geld als een spreekwoordelijke uitzondering op de regel bent (iemand uit een “simpele” TSO-richting, die slaagt in hogere studies, in tegenstelling tot sommige van mijn vrienden uit het ASO) is het toch normaal dat je die zogenaamde statistieken in vraag gaat stellen. Zo precies dat ze het direct voor iedereen willen doen opgaan. :)

Je zegt toch net zelf dat je een uitzondering bent...
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan