Archief - van tso naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

glashelder

Legacy Member
Eerst maar eens kijken wat TS zélf wil qua richting. Er zijn universitaire richtingen die best wel haalbaar zijn voor een student uit het TSO die wat discipline en doorzettingsvermogen bezit. Het probleem is alleen dat je voor discipline en doorzettingsvermogen óók gemotiveerd moet zijn, en als je gewoon unief wil doen omdat het unief is en niet omdat je geboeid bent door een bepaalde richting... Tja, dan kan het wel eens lastig worden, natuurlijk. In elke richting zit wel een moeilijker vak, of een vak dat je niet ligt, of een vak dat gewoon véél is. En op zo'n moment heb je dan die eigenschappen nodig, omdat je eigenlijk wel weet dat je héél graag die richting uit wil.

MrKend54l

Legacy Member
De "makkelijkste" weg kiezen is volgens mij TEW volgen. Dat is een universitaire richting, maar qua moeilijkheidsgraad (volgens een vriendin die het zelf volgt) van het niveau van een hogeschoolrichting. Als je het wat pittiger wil, kan je Economie gaan volgen of Handelsingenieur.<br />
Nu, om eerlijk te zijn is mijn kennis economie gelijk aan dat van een kleuter. Zelf zit ik in m'n 2de jaar Fysica. Ikzelf heb Wetenschappen-Wiskunde (6 uur wiskunde) gevolgd in het middelbaar, maar mijn punten voor wiskunde waren toen best laag: 60% is niet echt een goeie score voor in het middelbaar. Maar ik raak nu in het unief wel op alles door. <br />
Je moet je niet te hard laten afschrikken. Als je dagelijks je lessen bijhoudt en tussendoor wat ontspant (niet teveel feesten best of andere zware vermoeiende dingen), dan lukt het je wel. ;)
Nu heb ik alles gelezen!
TEW hogeschool niveau? Handelsingenieur als je niet wiskundig sterk bent?
Komaan man xD best be f**king trollin.
En je mag wiskunde uit 6u wiskunde en handel niet vergelijken. Dit ligt op een ander niveau.

DesorteD

Legacy Member
Ik ben vanuit TSO naar Unief gegaan en heb het uiteindelijk redelijk gemakkelijker gehaald aan het unief. In TSO heb ik informatica-beheer gedaan en ben dan uiteindelijk Informatica gaan studeren aan het unief.

De jump van TSO naar universiteit is geen keuze die ik aan iedereen zou aanraden. Ik ben door TSO gevlogen met de vingers in de neus. Ik moest letterlijk niets doen en was los de beste van klas. Mijn eerste jaar in Leuven ben ik gebuisd omdat ik dacht dat ik met evenveel moeite als in TSO er wel zou raken. Niet dus... In mijn bis-jaar ben ik mijn cursussen beginnen bijhouden en ben ik er altijd zonder enig probleem en met minstens onderscheiding door geraakt.

Ja, het is mogelijk om te slagen aan de universiteit als ge uit TSO komt, maar het is maar voor weinigen weggelegd. Is wss arrogant, maar ik ben een van de uitzonderingen die de regel bevestigd.

Met de motivatie ik wil universiteit doen, maar ik weet nog niet welke richting komt ge er niet. De richting moet u interesseren want anders vind je de motivatie niet om door te zetten in moeilijke momenten tijdens het jaar/blok.

nite

Legacy Member
Tzou ook tof zijn dat voor elke student afkomstig uit TSO en geslaagd op univ er zich 10 anderen zouden melden die ook TSO maar faalden. Dat zou een veel realistischer beeld geven. Want das natuurlijk de realiteit. De meeste TSO'ers zullen falen. Ge moet niet enkel motivatie hebben, ge moet meer motivatie hebben dan al de rest. Ge moet niet enkel hard werken, ge moet harder werken dan al de rest.

Ziet ge uzelf die inspanning doet dat ge bij de 20% hardste studeerders zit? Om die vraag te beantwoorden kunt ge kijken naar uw middelbare carrière. Zit ge daar bij de hardste werkers? Zijt ge een student die veel tijdens het jaar doet en alles goed bijhoudt? Zo ja, waarom zit ge dan niet in een ASO wetenschappen-wiskunde richting? Want ge gaat op univ harder moeten werken dan die strevers van We-Wi doen (strevers is trouwens een compliment:)).

Ge moet ook niet te snel denken dat alles gaat veranderen eens ge op univ zit. Ge zijt nog altijd uzelf. Als ge bij de 20% luie studenten hoort, moet ge niet denken dat ge volgend jaar plots bij de 20% hardst werkenden gaat zitten. Nu denkt ge misschien: "ja ik ga zeker hard werken" want ge zit nog vol met dromen over de mooie titel, mooi diploma, familie en vrienden die naar u opkijken, etc.. Maar die motivatie verdwijnt snel in de eerste week wanneer ge thuis zou moeten leren, maar er eigenlijk totaal geen druk is want pas examen over 13 weken en het is veel leuker om van het studentenleven te genieten.

Ge moet uw leerhouding veranderen. En dat gaat niet vanzelf.

Insanitarium

Legacy Member
nite zei:
Ge moet ook niet te snel denken dat alles gaat veranderen eens ge op univ zit. Ge zijt nog altijd uzelf. Als ge bij de 20% luie studenten hoort, moet ge niet denken dat ge volgend jaar plots bij de 20% hardst werkenden gaat zitten. Nu denkt ge misschien: "ja ik ga zeker hard werken" want ge zit nog vol met dromen over de mooie titel, mooi diploma, familie en vrienden die naar u opkijken, etc.. Maar die motivatie verdwijnt snel in de eerste week wanneer ge thuis zou moeten leren, maar er eigenlijk totaal geen druk is want pas examen over 13 weken en het is veel leuker om van het studentenleven te genieten.

Ge moet uw leerhouding veranderen. En dat gaat niet vanzelf.

Words of wisdom.

Ik zit momenteel in mijn derde jaar, en ik ben echt geen goede student. Mijn houding is wel significant veranderd tegenover het middelbaar. En dat is nu nog altijd aan het evolueren.
Het gaat echt niet van de ene dag op de andere.

geert23

Legacy Member
wa een vraag zeg, de enige die het antwoord kan geven ben jezelf :)

arumey

Legacy Member
Ik zit al een fase verder in dat verhaal. Ik kom uit TSO handel (boekhouden-informatica)
Hierachter heb ik de zomercursus wiskunde gevolgd in de KULAK, wat voor velen al heel moeilijk was. Daarna heb ik gekozen voor TEW.
Laats mij duidelijk zijn, het is haalbaar.
Maar maak nog niet te rap je keuze! TEW is echt wel heel moeilijk en zeker niet te onderschatten. Je start al met een serieuze achterstand op wiskunde die je rap moet bijhalen.

Mijn advies zou eerder zijn, als je universiteit wilt doen neem dan een richting waar iedereen gelijk start zoals bijvoorbeeld rechten.
Een tweede mogelijkheid zou zijn om bijvoorbeeld een bachelor te halen zoals informatica/handelswetenschappen/... en dan over te stappen naar master. Dan speel je of safe.

Ik heb nu juist mijn examens van TEW erop zitten en alles lijkt me goed gelukt behalve wiskunde dan. Maar geloof me, studeren in de examenperiode is voor IEDEREEN van smorgens tot savonds, dus vraag jezelf niet af of je het aankunt, vraag jezelf af of je het ook zal doen.
(Ikzelf denk er nu over om naar informatica te gaan, omdat ik dit vak in TEW heel interessant vond)

Desorted: groot gelijk met dat je er geïnteresseerd moet voor zijn. Dat is HEEL belangerijk op de universteit. Je moet zelfs de interesse hebben om af en toe eens je cursus te nemen en eens uit interesse verder te lezen. Als je slaagt aan de universiteit terwijl je er niet geïnteresseerd in bent, val je toch door de mand als je later werkt.

Veel succes,
Arumey

zipke

Legacy Member
arumey zei:
Mijn advies zou eerder zijn, als je universiteit wilt doen, ga voor rechten, want daar start iedereen compleet gelijk. Een tweede mogelijkheid zou zijn om bijvoorbeeld informatica te studeren als bachelor en dan over te stappen naar master. Dan speel je of safe.


Desorted: groot gelijk met dat je er geïnteresseerd moet voor zijn. Dat is HEEL belangerijk op de universteit. Je moet zelfs de interesse hebben om af en toe eens je cursus te nemen en eens uit interesse verder te lezen. Als je slaagt aan de universiteit terwijl je er niet geïnteresseerd in bent, val je toch door de mand als je later werkt.

Am I missing something here?? :eek:

arumey

Legacy Member
Niet echt, ik haal gewoon de twee aspecten aan in het maken van een goede keuze.
Deze 2 aspecten zijn:
-Je motivatie/interesse
-Hetgeen haalbaar is. Rechten is zeker een doenbare richting (ken een aantal mensen die dit studeren), en daar start je echt wel gelijk met iedereen. Bij TEW start je vanuit TSO al direct met een wiskunde achterstand en rest de vraag of je die rap genoeg kunt bijwerken. Daarbij opteerde ik ook voor een optie om eerst een bachelor te doen om dit probleem niet rap tegen te komen en dan indien je echt wilt, kan je nog steeds verder gaan naar master.
Vb. van bachelors: Als je economisch wilt kan je handelswetenschappen doen, indien meer informatica: toegepaste informatica, etc...

Heb men post al beetje ge-edit, zodat je het beter zou verstaan :)
tip: één citaat kan je uit een tekst halen, maar als je er twee uit dezelfde tekst haalt, krijg je subjectieve contour, in dit geval een paradox. Mag je geen conclusie's uit trekken. Zelfde fout die alle dagen in de kranten gebeurd.

Quecera

Legacy Member
zipke zei:
Zoveel weishijd.

Zalig die eenvoud om te slagen: "offer je vrije tijd op en je zal waarschijnlijk wel slagen!" Ik hoop echt dat het zo eenvoudig wort!

Hahaha wait, whaat! haha dit nooit meegemaakt, dan nog met zo'n stelling afkomen ook. :doh::doh::doh:




Thahaha, waarom antwoord iemand uit het BSO trouwens in deze topic? :/ slaagt zo op niets

thecoon

Legacy Member
arumey zei:
Niet echt, ik haal gewoon de twee aspecten aan in het maken van een goede keuze.
Deze 2 aspecten zijn:
-Je motivatie/interesse
-Hetgeen haalbaar is. Rechten is zeker een doenbare richting (ken een aantal mensen die dit studeren), en daar start je echt wel gelijk met iedereen. Bij TEW start je vanuit TSO al direct met een wiskunde achterstand en rest de vraag of je die rap genoeg kunt bijwerken. Daarbij opteerde ik ook voor een optie om eerst een bachelor te doen om dit probleem niet rap tegen te komen en dan indien je echt wilt, kan je nog steeds verder gaan naar master.
Vb. van bachelors: Als je economisch wilt kan je handelswetenschappen doen, indien meer informatica: toegepaste informatica, etc...

Heb men post al beetje ge-edit, zodat je het beter zou verstaan :)

hebt gij de TS zijn bericht al te goei gelezen hij wilt gewoon unief doen om op te scheppen bij zijn vriendjes

sparks

Legacy Member
arumey zei:
Ik zit al een fase verder in dat verhaal. Ik kom uit TSO handel (boekhouden-informatica)
Hierachter heb ik de zomercursus wiskunde gevolgd in de KULAK, wat voor velen al heel moeilijk was. Daarna heb ik gekozen voor TEW.
Laats mij duidelijk zijn, het is haalbaar.
Maar maak nog niet te rap je keuze! TEW is echt wel heel moeilijk en zeker niet te onderschatten. Je start al met een serieuze achterstand op wiskunde die je rap moet bijhalen.

Mijn advies zou eerder zijn, als je universiteit wilt doen neem dan een richting waar iedereen gelijk start zoals bijvoorbeeld rechten.
Een tweede mogelijkheid zou zijn om bijvoorbeeld een bachelor te halen zoals informatica/handelswetenschappen/... en dan over te stappen naar master. Dan speel je of safe.

Ik heb nu juist mijn examens van TEW erop zitten en alles lijkt me goed gelukt behalve wiskunde dan. Maar geloof me, studeren in de examenperiode is voor IEDEREEN van smorgens tot savonds, dus vraag jezelf niet af of je het aankunt, vraag jezelf af of je het ook zal doen.
(Ikzelf denk er nu over om naar informatica te gaan, omdat ik dit vak in TEW heel interessant vond)

Desorted: groot gelijk met dat je er geïnteresseerd moet voor zijn. Dat is HEEL belangerijk op de universteit. Je moet zelfs de interesse hebben om af en toe eens je cursus te nemen en eens uit interesse verder te lezen. Als je slaagt aan de universiteit terwijl je er niet geïnteresseerd in bent, val je toch door de mand als je later werkt.

Veel succes,
Arumey

Als je een probleem hebt met wiskunde kun je informatica beter links laten liggen.

Quecera zei:
Hahaha wait, whaat! haha dit nooit meegemaakt, dan nog met zo'n stelling afkomen ook. :doh::doh::doh:




Thahaha, waarom antwoord iemand uit het BSO trouwens in deze topic? :/ slaagt zo op niets

Jij bent ook nooit echt een hoogvlieger geweest hé.

Mr.

Legacy Member
Quecera zei:
Hahaha wait, whaat! haha dit nooit meegemaakt, dan nog met zo'n stelling afkomen ook. :doh::doh::doh:




Thahaha, waarom antwoord iemand uit het BSO trouwens in deze topic? :/ slaagt zo op niets

:niceone:

arumey

Legacy Member
@Sparks, wiskunde bij een bachelor toegepaste informatica is al een stuk technischer dan in TEW universitair. Daar heb ik ook voor gekeken, omdat ik dit niet weer wou tegenkomen. Ik had aan TEW begonnen met de veronderstelling dat ze met wiskunde van 0 begonnen zoals mij gezegd werd. Echter was dit niet het geval en gaven ze me leerstof die al kennis vereiste, wat al grote stukken tijd koste om dit op te zoeken, te bestuderen, toe te passen en oefeningen op te maken.
Doordat ik nu waarschijnlijk zal overstappen naar toegepaste informatica in een hogeschool, ben ik al zekerder dat er meer aandacht zal gespendeert worden aan de oefeningen en minder aan de theorie. Ik heb zeker geen problemen met wiskunde, maar zonder de nodige informatie is het voor iedereen moeilijk dit te verstaan.

(bijkomende informatie, met deze zaken had ik problemen in TEW wegens niet of weinig gezien in het middelbaar:
-Bgsin/Bgtan/... en de moeilijkere goniometrische uitwerkingen
-Parate kennis over functies zoals weten hoe een functie er gaat uitzien (geen simpele, maar moeilijkere zoals met tweede+graadsfuncties) maar dit heb ik nog aardig kunnen bijwerken.
-logaritmes: niet de bewerkingen maar de eigenschappen had ik nog niet echt gezien.
Om maar eens een voorbeeld te geven van hoe moeilijk: dit was de eerste oefening om mee te starten: log3(9 *vierdemachtswortel van 27). Iedereen uit ASO kon dit oplossen, dan zit je natuurlijk daar zelf van pff.
Ook dit heb ik nog aardig kunnen bijwerken, stond goed in de cursus.
-mijn grootste probleem was echter afgeleiden. Hierin kregen we al direct moeilijke oefeningen om te starten.
-Ik had slechts één voordeel op wiskundig vlak en dat waren annuiteiten maar dat is slechts een één les vreugde.
Dankzij veel research en hulp van anderen heb ik mijn wiskundige kennis echter al serieus kunnen bijschaven.)

En nog een tip naar deze thread: De meeste doen niet veel en zijn er schitterend door, dat betekent echt heel weinig zowel in ASO als TSO. Ik heb er veel van TSO en ASO gezien die op de universiteit hetzelfde idee hebben. In het begin lijkt dit haalbaar maar na een anderhalve maand beginnen de problemen plots enorm. Dan zie je dat ze niet naar de les komen, dingen niet weten, etc...

piemel

Legacy Member
Stopt es allemaal met die ASO heeeujh-TSO/BSO falers bullshit.

Ik zit in een klas (3de bachelor unief) met allemaal ASO'ers, en geloof het of niet: iemand van BSO! een jaartje achter, maar had wel een 17 op eerste vak van wiskunde (biologie). toegegeven: pas de derde keer, maar sommige ASO'ers zitten nu nog steeds te falen op dat vak. :D en kom niet zagen "de wiskunde van biologie is nix", want dat is bullshit. ;)
idem met de fysica vakken.

Hier bij mij het geval idem: totaal geen wetenschappelijke/wiskundige basis, wel een beetje chance dat ik er geen moeilijkheden mee had om bepaalde dingen voor de eerste keer te leren op enkele maanden tijd.

Boterkoek

Legacy Member
Achja het es al langer geweten dat de meeste TSO en BSO voor domme mensen vinden. Maarja da ligt zeker in de aard.

zipke

Legacy Member
Quecera zei:
Hahaha wait, whaat! haha dit nooit meegemaakt, dan nog met zo'n stelling afkomen ook. :doh::doh::doh:




Thahaha, waarom antwoord iemand uit het BSO trouwens in deze topic? :/ slaagt zo op niets

Niet zeker of ik nu moet beginnen lachen of huilen............ :s
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan