Men spreekt toch al geruime tijd over zowel de nature als nurture invloeden, het is dus al lang geen eenzijdig verhaal meer.
Een IQ is trouwens relatief: enerzijds is het geen vast gegeven en anderzijds is het ook afhankelijk van het meetinstrument dat gebruikt wordt en wat men precies gaat meten (verbaal / non-verbaal / ... ). Een populaire theorie is dat je geboren wordt met een bepaalde aanleg (talent) voor iets, en naargelang je milieu krijgt dat wel of geen vorm.
In de genetica vindt men trouwens meer & meer bewijzen dat talent wel degelijk aangeboren is. Zo heeft men bijvoorbeeld een gen gevonden dat verantwoordelijk is voor een langer uithoudingsvermogen. Binnen het autismespectrum zijn er trouwens ook voorbeelden van personen met een relatief laag IQ die echt uitblinken in één iets (muziek, tekenen, ...)
Beweren dat iedereen ongeveer dezelfde capaciteiten bezit is dus echt wel ontzettend naïef. Indien ik me vanaf mijn kinderjaren actief & intensief zou trainen in muzikale vaardigheden zou ik misschien later wel een verdienstig componist zijn, maar een Mozart (om maar één te noemen) word ik nooit.
Ik denk trouwens dat het voor kennis hetzelfde verhaal is. Een genie worden kan je volgens mij niet enkel door inzet en motivatie, maar door talent, inzet en motivatie.
Een ander belangrijke factor is trouwens onderpresteren. Er zijn studenten uit het ASO die echt moeten knokken om in het ASO te blijven, en er zijn TSO'ers die gewoonweg onderpresteren. Indien de TSO'er er in slaagt om zijn onderpresteren in het hoger onderwijs aan te pakken (motivatie kweken dus) binnen een richting die hem aanspreekt haalt hij hoogstwaarschijnlijk betere punten.
Men moet volgens mij dus dringend af van de stempel " ASO = Unief & TSO = niet-unief". 20 jaar geleden was dit waarschijnlijk zo, maar tegenwoordig zie ik toch veel mensen uit het TSO die een unief diploma behalen. De cijfers van de slaagkansen stijgen trouwens 'elk' jaar
