Archief - van tso naar unief

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

zarathustra

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Kijk he, laat ik effe duidelijk zijn. Voor mij gaat het eigenlijk niet echt over slimmer en dommer. Ik kijk zo niet naar de wereld en ik vind dat een voordeel voor mijzelf. Ik kijk naar wat mensen mij en de maatschappij kunnen bieden en beoordeel op die basis hun kwaliteiten. Of dat nu een kokosnoot is of de oplossing van een partiele differentiaal, dat maakt mij niet uit. Zolang ik en de maatschappij er maar nut uit halen. In dat opzicht is de gemiddelde ASOer voor mij veel minder "waard" dan de gemiddelde rijstveldwerker in Vietnam.

Dat is fijn, maar daar ging hetn iet over.

Maar om terug te komen op de quote: Laat mij duidelijk zijn: ik pleit TEGEN mensen adviseren om GEEN universiteit te gaan doen PUUR EN ALLEEN afgaande op het feit dat ze TSO doen en TSOers gemiddeld lagere slaagkansen hebben.

** knip statistiek theorie om het wat korter te houden, je hebt daar gelijk in **

Blabla, allemaal technisch dus. Het komt erop aan dat als een TSOer aan u vraagt of het een goed idee zou zijn om universiteit te gaan doen, dat het dan EEN SLECHT IDEE is om uw tabellen met algemene trends raad te plegen, te zien dat TSOers maar 18% slaagkansen hebben t.o.v. pakweg 51% voor de ASOer uit Economie-Wiskunde, en dan te zeggen dat hij of zij beter naar de hogeschool vertrekt. Daar ben ik dus radicaal tegen.

Waarom ben ik daartegen? Wel, de 18% van de TSOers die wel zou slagen worden ontmoedigd, net zoals de 82% van de TSOers die niet zouden slagen. En dat heeft een grote impact op hun leven en dus vind ik het onaanvaardbaar.

Dus slimmer of dommer, nuttig of niet, boekenkennis of niet, enz... Het maakt voor mij eigenlijk weinig uit. Ik zeg alleen: let op met mensen iets af te raden op basis van algemene trends. Dat kunt ge doen als het gaat over al dan niet een ijsje kopen op de dijk ja, maar niet als het gaat over een opleiding die het verloop van uw leven bepaalt.


Laat ik de bal even terug kaatsen. Wat jij zegt is dat je niemand iets mag afraden omdat je op basis van gemiddeldes nooit zeker kan zijn dat dit opgaat voor het individu. Pas op ik ga daar mee akkoord. Ik vind dat hele ' ga ik dat aankunnen' gedoe redelijk belachelijk. Inderdaad niemand kan dat voor u beslissen maar als jij als vraagstellend individu dan toch persé raad moet gaan vragen dan zal je altijd antwoorden krijgen op basis van gemiddelden.

Dus..

a) Ja je hebt gelijk men moet leerlingen niet afraden van iets te gaan doen. men leert best door met zijn hoofd eens tegen de muur te lopen.

b) Ik vind dat de fout gedeeltelijk bij de vraagsteller ligt. Dat is helemaal geen vraag die je moet stellen, als je die vraag moet stellen ben je imo gewoon niet klaar voor hoger onderwijs. Dus als je zinloze vragen stelt kan je enkel zinloze antwoorden verwachten.

bootstrap

Legacy Member
coldplayke zei:
Jij haalt hier nu gemeenschappelijke vakken aan. Nogal wiedes dat iemand van ASO die alleen die algemene vakken krijgt, meer leerstof daarover ziet dan iemand van TSO die nog een heleboel andere vakken heeft.
Uw uitspraak is dus ook naast de kwestie.
Wat maakt de hoeveelheid vakken uit die leerlingen krijgen? Geen bal. Beide kwesties hadden 3u/week Frans. Jij vindt het dus niet opmerkelijk dat een 13-jarige ASO'er véél meer Frans moet kunnen dan eentje vanuit 7 TSO?

En hoe bedoel je 'zelfs' gemeenschappelijke vakken? Dus jij vindt het vreemd dat die vakken een niveauverschil hebben, maar de vakken die niet gemeenschappelijk zijn en dus niet vergeleken kunnen worden niet? :crazy:
Ik vind dit niet vreemd, eerder spijtig. En bij vakken die niet vergeleken kunnen worden, heeft notoriousp al gezegd dat die ook een lagere intelligentie vereisen in TSO.

Die 'zelfs' betekent dat alles in ASO gemiddeld wordt gegeven aan een hoger niveau.

coldplayke

Legacy Member
bootstrap zei:
Wat maakt de hoeveelheid vakken uit die leerlingen krijgen? Geen bal. Beide kwesties hadden 3u/week Frans. Jij vindt het dus niet opmerkelijk dat een 13-jarige ASO'er véél meer Frans moet kunnen dan eentje vanuit 7 TSO?

Ik vind dat zelf ook opmerkelijk, maar daar gaat het voor mij niet over. De hoeveelheid vakken maakt wel degelijk uit. Ik had 38 uur les per week, een aso-leerling 32 uur. Als jij verwacht dat ik EN mijn muziekvakken degelijk onderhoud EN hetzelfde niveau van wiskunde, Frans... dan geraakt zo'n leerling gewoon niet rond. Omdat je relatief weinig uren van zo'n algemeen vak krijgt, wordt er wel verwacht dat je andere vakken flink op niveau zitten.
Dit helemaal terzijde van de slimmer/dommer kwestie natuurlijk.
Voor zover ik mij herinner hadden wij voor Engels, Nederlands en geschiedenis dezelfde inhoud gezien als de aso-leerlingen. Zo zwart-wit is het dus allemaal niet :)

Ik vind dit niet vreemd, eerder spijtig. En bij vakken die niet vergeleken kunnen worden, heeft notoriousp al gezegd dat die ook een lagere intelligentie vereisen (of meer studeren).

Die 'zelfs' betekent dat alles in ASO gemiddeld wordt gegeven aan een hoger niveau.

Ik denk dat je minder studeren bedoelt :p
Die vereisen niet meteen een lagere intelligentie denk ik. Volgens mij heb je daar toch redelijk wat inzicht voor nodig, wat voor mij ook een vorm van intelligentie is. Ik heb zelf geen TSO gedaan, dus ik kan daar geen correcte uitspraken over doen.

exarkeuh

Legacy Member
Hier gaan we weer... ASO vs rest..:doh:

Flawless zei:
De 6uurs in IW zijn NIET gelijk aan de 6uur in ASO, ik heb beide cursussen vergeleken en geloof mij, zij krijgen de basic basics terwijl wij verregaande kennis moesten op doen. Humane wetenschappen spreek ik me niet over, maar die gaan ook geen ind ingenieur doen capt obvious ;) Die dat industrieel doen zijn meestal inderdaad die dat wiskunde in ASO of TSO gedaan hebben en daar zal de ASO'ers zoiezo meer kans op maken dan een TSO'er (zie empirische gegevens ipv uit je nek te kletsen). Zoek cijfers op over deze zaken en stop met trollen, begint wat irritant te worden.

Ik weet natuurlijk niet hoe het zit met andere scholen of als er veel gesleuteld is aan het leerprogramma van IW, maar in mijn tijd hadden we zelfde wiskunde programma als WW-8 uur; zelfde cursusmateriaal, zelfde examens...maar we hadden dan ook dezelfde leerkracht als in het college ww-8 ;)

Ook naar fysica & scheikunde toe hadden we het zelfde leerprogramma en cursusmateriaal. Waar wel een gigantisch verschil in lag waren de andere vakken zoals talen, aardrijkskunde, geschiedenis, ... dit was werkelijk een lacherke in vergelijking met ASO. In onze lichting zaten er redelijk wat mensen tussen die werkelijk een krak waren in wiskunde en wetenschappen maar zo rampzalig waren met hun talen. Eentje ervan ging op basis hiervan nooit ASO aangekund hebben. Was die per definitie nu ook dom? Ik denk iig van niet want tijdens het afronden van zijn hogere studie heeft hij een leerstoel aangeboden gekregen van een hoofdvak..

Toch geloof ik dat het ASO een betere basis meegeeft om universitaire studies aan te kunnen.

OT: zoveel hangt af van het individu, een minimum aan intelligentie maar vooral de inzet..

Probeer het op zijn minst!! Achteraf zal je het jezelf nooit kwalijk nemen dat je het niet geprobeerd hebt. Ik heb me het af en toe al beklaagd omdat ik de easy way genomen heb (prof. bachelor; toen nog graduaat)...

Kandul

Legacy Member
zarathustra zei:
Goh daar is echt geen bewijs voor? Ik dacht dat daar zelfs heel duidelijke gevallen van bestonden. Bij wielrenners bijvoorbeeld. Sommige werken heel hard maar zullen nooit een sprintkanon zijn of een klimmer of een tijdrijder. Dat ligt (lijkt mij) toch duidelijk aan aangeboren kwaliteiten wat uiteindelijk 'talent' is.

Ik zeg trouwens niet dat hard werken irrelevant is. Alleen dat wat ik talent noem bepaald waar uw plafond zich bevindt.
Dat hoeft niet noodzakelijk zo te zijn. Dat kan even goed een gevolg zijn van het feit dat zij in het begin beter waren in sprinten, klimmen of tijdrijden en dat de trainers/ouders daaruit de conclusie hebben getrokken dat daar hun talenten liggen en dan hoofdzakelijk op deze kwaliteiten geconcentreerd hebben of dat de kinderen zelf op deze kwaliteiten hebben geconcentreerd (om welke reden dan ook). Door het cumulatieve trainingseffect over de loop der jaren wordt het inderdaad zo goed als onmogelijk om dan nog echt tot de top te behoren in een andere belangrijke vaardigheid.

kney

Legacy Member
NotoriousP zei:
Zever in pakskes, iemand uit WW8 maakt u belachelijk als gij ernaast informatica aan een universiteit gaat studeren.

Als ik terug zou gaan studeren zou mij dat het minste interesseren :)
Als iemand komt zeggen tegen mij, hehe ik ben slimmer as u ik heb 19/20.. Dan zeg ik "ik 12/20, kben er toch door.. fuck off"

NotoriousP

Legacy Member
Haha... man wat ben jij onwetend. :)

De gemiddelde uit ww8 haalt geen 19/20, die haalt 14/20 fzo. De gemiddelde uit IB buist gewoon...

TIIMM

Legacy Member
Alles is mogelijk, zolang ge u er maar voor inzet ;)

Ik heb BSO gedaan, en zit momenteel in mijn laatste jaar psychiatrisch verpleegkundige dusja ;)

coldplayke

Legacy Member
NotoriousP zei:
Haha... man wat ben jij onwetend. :)

De gemiddelde uit ww8 haalt geen 19/20, die haalt 14/20 fzo. De gemiddelde uit IB buist gewoon...

Hij heeft het over zichzelf, niet over het gemiddelde.
Geen idee of hij die studies doet :p
EDIT: never mind deze post.

NotoriousP

Legacy Member
Ja ik denk dat ik slim ben omdat ik feiten post over een richting die ik niet volg. :unsure:

coldplayke zei:
Hij heeft het over zichzelf, niet over het gemiddelde.
Geen idee of hij die studies doet :p
EDIT: never mind deze post.

Hij begrijpt het gewoon niet, hij dacht dat ik met mijn post bedoelde dat iemand uit ww8 veel hoger punten zou halen, terwijl ik bedoelde dat iemand uit IB ivm iemand uit ww8 zeer lage slaagkansen heeft in de academische bachelor informatica. In IB krijgen ze gewoon veel te weinig wiskunde...

En zoals altijd spreken we hier over gemiddelden, het individu is waardeloos in een discussie, enkel relevant voor de persoon zelf.

YaMo

Legacy Member
Aanvaard nu gewoon dat:
-mensen uit ASO zijn GEMIDDELD slimmer dan mensen uit TSO,
-mensen uit TSO zijn GEMIDDELD slimmer dan mensen uit BSO,
-iedereen uit TSO en BSO die dit tegenspreekt, bewijst deze stelling door aan te tonen dat ze het begrip 'gemiddeld' niet kunnen vatten,
-neen, het is niet ONMOGELIJK om een universitair diploma te halen als je geen ASO gedaan hebt,
-of jij daar kan in slagen moet je voor jezelf uitmaken, ook als je ASO gedaan hebt.

Einde van deze en alle volgende threads.

Flawless

Legacy Member
TIIMM zei:
Alles is mogelijk, zolang ge u er maar voor inzet ;)

Ik heb BSO gedaan, en zit momenteel in mijn laatste jaar psychiatrisch verpleegkundige dusja ;)

Verpleegdkunde... No offence, maar grote delen van u opleiding bestaan uit praktijk. Kunt dat niet vergelijking met een opleiding Informatica, as for de hele discussie. Sommige mensen zijn gewoon extreem koppig op het feit dat ze in het middelbaar OF de verkeerde keuze hebben gemaakt OF afgezakt zijn naar een lager richting (verplicht). Ik heb nooit beweerd dat ik slimmer was dan de rest, maar het gedrag van mijn medeleerlingen uit het TSO/BSO was voldoende om mijn conclusies te trekken. :)Als ge al met moeite een eerstegraadsvergelijking kunt oplossen en u secundair diploma krijgt (en zo zijn er heel veel) dan zijt ge niet goed bezig :)

Riverdale27

Legacy Member
zarathustra zei:
Dat is fijn, maar daar ging hetn iet over.

Daar gaat het voor u misschien niet over, maar voor mij gaat het daar maar al te meer over. Deze discussie is imo VEEL belangrijker dan wie er nu slimmer of niet is. Welk voordeel kunt ge eruit halen als ge weet welke groep slimmer is? Toch helemaal niks?

zarathustra zei:
a) Ja je hebt gelijk men moet leerlingen niet afraden van iets te gaan doen. men leert best door met zijn hoofd eens tegen de muur te lopen.

b) Ik vind dat de fout gedeeltelijk bij de vraagsteller ligt. Dat is helemaal geen vraag die je moet stellen, als je die vraag moet stellen ben je imo gewoon niet klaar voor hoger onderwijs. Dus als je zinloze vragen stelt kan je enkel zinloze antwoorden verwachten.

Uw eerste punt moet ik toch nuanceren. Het is niet erg dat men die leerlingen de gemiddelde cijfers geeft. Maar wat nu al te vaak gebeurt (ik heb het zelf meegemaakt) is dat men zegt: ge gaat dat niet kunnen. Dat is de foute aanpak. Dat schrikt af en schrik is nooit een goede raadgever. Ze moeten de discussie nuchter aanpakken. Zeggen dat de kansen tegen hun zijn, maar dat ze mits een goede aanpak en eigenschappen X en Y wel kans zullen maken. Ge moet de volledige informatie geven en zelf laten beslissen. Ge moet niet al de uitkomst van het beslissingsproces zelf aanreiken als leerkracht. Laar ze zelf maar kiezen en tegen de lamp lopen eventueel... welcome to life motherfucker! :D

Met b ben ik helemaal niet eens. Ik snap ook niet dat ge zoiets kunt menen. Natuurlijk twijfelen die mensen over één van de belangrijkste keuzes in hun leven. Hoe kunt ge dat nu in hemelsnaam een zinloze vraag noemen? Wat weet een 18 jarige nu? Niks toch... Helemaal niks. Dus ik vind het perfect normaal dat die zo'n vragen stellen.

Riverdale27

Legacy Member
Flawless zei:
Verpleegdkunde... No offence, maar grote delen van u opleiding bestaan uit praktijk. Kunt dat niet vergelijking met een opleiding Informatica, as for de hele discussie. Sommige mensen zijn gewoon extreem koppig op het feit dat ze in het middelbaar OF de verkeerde keuze hebben gemaakt OF afgezakt zijn naar een lager richting (verplicht). Ik heb nooit beweerd dat ik slimmer was dan de rest, maar het gedrag van mijn medeleerlingen uit het TSO/BSO was voldoende om mijn conclusies te trekken. :)Als ge al met moeite een eerstegraadsvergelijking kunt oplossen en u secundair diploma krijgt (en zo zijn er heel veel) dan zijt ge niet goed bezig :)

Respect voor verpleegkundigen! Dat is geen gemakkelijke job en ik dank God (niet de echte God, want die bestaat niet, maar de figuurlijke) elke dag dat er mensen zijn die zo'n job doen. Respect!

bootstrap

Legacy Member
Riverdale27 zei:
Respect voor verpleegkundigen! Dat is geen gemakkelijke job en ik dank God (niet de echte God, want die bestaat niet, maar de figuurlijke) elke dag dat er mensen zijn die zo'n job doen. Respect!
De figuurlijke bestaat niet. Het is ofwel de letterlijke ofwel dat woord gewoon niet gebruiken. Het stoort me wel dat je nu iets nieuw begint te zoeken voor te trollen.

Riverdale27

Legacy Member
bootstrap zei:
De figuurlijke bestaat niet. Het is ofwel de letterlijke ofwel dat woord gewoon niet gebruiken. Het stoort me wel dat je nu iets nieuw begint te zoeken voor te trollen.

Lol ik zoek helemaal niets om te trollen. Die comment was maar wat flauws tussendoor, moet je niet op letten. Vervang "figuurlijk" door "ingebeelde". Dat is een beter woord. Maar dat ik dat bedoelde wist je natuurlijk al. Je wou gewoon wat lullen, omdat je een ASO lullo bent? :D

Grapje hoor ;)

Benjamin

Legacy Member
Eeuwig die onzinnige talent vs. ijver discussie. Je hebt beiden nodig om het ver te schoppen. Heb je een van beiden niet dan kan je het shaken.
Voor wie graag vergelijkt met voetbal, Philip Cocu was een getalenteerde speler die een goede basistechniek had maar fysiek geen toptalent had, het is dankzij zijn ijver dat hij ondanks zijn fysieke beperkingen een hele grote speler werd (speler van FC-Barcelona, aanvoerder van PSV, dragende speler van een relatief arme club die de halve finale van de CL speelde en daar onverdiend verloor). Zo goed als Johan Cruijff kon hij niet worden, andersom kreeg Johan Cruijff de successen bijna cadeau met zijn ongekende talent.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan