zarathustra
Legacy Member
Riverdale27 zei:Kijk he, laat ik effe duidelijk zijn. Voor mij gaat het eigenlijk niet echt over slimmer en dommer. Ik kijk zo niet naar de wereld en ik vind dat een voordeel voor mijzelf. Ik kijk naar wat mensen mij en de maatschappij kunnen bieden en beoordeel op die basis hun kwaliteiten. Of dat nu een kokosnoot is of de oplossing van een partiele differentiaal, dat maakt mij niet uit. Zolang ik en de maatschappij er maar nut uit halen. In dat opzicht is de gemiddelde ASOer voor mij veel minder "waard" dan de gemiddelde rijstveldwerker in Vietnam.
Dat is fijn, maar daar ging hetn iet over.
Maar om terug te komen op de quote: Laat mij duidelijk zijn: ik pleit TEGEN mensen adviseren om GEEN universiteit te gaan doen PUUR EN ALLEEN afgaande op het feit dat ze TSO doen en TSOers gemiddeld lagere slaagkansen hebben.
** knip statistiek theorie om het wat korter te houden, je hebt daar gelijk in **
Blabla, allemaal technisch dus. Het komt erop aan dat als een TSOer aan u vraagt of het een goed idee zou zijn om universiteit te gaan doen, dat het dan EEN SLECHT IDEE is om uw tabellen met algemene trends raad te plegen, te zien dat TSOers maar 18% slaagkansen hebben t.o.v. pakweg 51% voor de ASOer uit Economie-Wiskunde, en dan te zeggen dat hij of zij beter naar de hogeschool vertrekt. Daar ben ik dus radicaal tegen.
Waarom ben ik daartegen? Wel, de 18% van de TSOers die wel zou slagen worden ontmoedigd, net zoals de 82% van de TSOers die niet zouden slagen. En dat heeft een grote impact op hun leven en dus vind ik het onaanvaardbaar.
Dus slimmer of dommer, nuttig of niet, boekenkennis of niet, enz... Het maakt voor mij eigenlijk weinig uit. Ik zeg alleen: let op met mensen iets af te raden op basis van algemene trends. Dat kunt ge doen als het gaat over al dan niet een ijsje kopen op de dijk ja, maar niet als het gaat over een opleiding die het verloop van uw leven bepaalt.
Laat ik de bal even terug kaatsen. Wat jij zegt is dat je niemand iets mag afraden omdat je op basis van gemiddeldes nooit zeker kan zijn dat dit opgaat voor het individu. Pas op ik ga daar mee akkoord. Ik vind dat hele ' ga ik dat aankunnen' gedoe redelijk belachelijk. Inderdaad niemand kan dat voor u beslissen maar als jij als vraagstellend individu dan toch persé raad moet gaan vragen dan zal je altijd antwoorden krijgen op basis van gemiddelden.
Dus..
a) Ja je hebt gelijk men moet leerlingen niet afraden van iets te gaan doen. men leert best door met zijn hoofd eens tegen de muur te lopen.
b) Ik vind dat de fout gedeeltelijk bij de vraagsteller ligt. Dat is helemaal geen vraag die je moet stellen, als je die vraag moet stellen ben je imo gewoon niet klaar voor hoger onderwijs. Dus als je zinloze vragen stelt kan je enkel zinloze antwoorden verwachten.


Die dat industrieel doen zijn meestal inderdaad die dat wiskunde in ASO of TSO gedaan hebben en daar zal de ASO'ers zoiezo meer kans op maken dan een TSO'er (zie empirische gegevens ipv uit je nek te kletsen). Zoek cijfers op over deze zaken en stop met trollen, begint wat irritant te worden.

