Archief - De echte crisis komt nog.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

BeeGee

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Een verspilling van ons belastingsgeld... en onderbenutting van de gekweekte capaciteiten.

Integendeel.

Sinds wanneer is studentenarbeid duurder dan iemand vast aan te werven?

Renegadexxripxx zei:
Economisch gezien is dit oneerlijke concurrentie daar je de job afneemt van iemand die er anders zijn brood mee had kunnen verdienen.

:rofl:

Waarom zou bv. de Nationale Plantentuin te Meise verschillende mensen moeten aanwerven, wanneer er tal van gemotiveerde gepensioneerden met kennis van zaken staan te popelen om een handje toe te steken?

Wat met de talloze vrijwilligers die bv. drank bedelen op muziekfestivals? Zonder hen zou een ticket minstens +50% duurder zijn? Zo heeft u, of u kinderen, enkele tientallen euro meer in u zak zitten. Vrijwilligerswerk, oneerlijk uit een economische invalshoek?

Kandul

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Het feit dat je verenigingen hebt die vb een friet biefstuk namiddag doen of een friet mossel avond is in C ook volledig oneerlijke concurrentie voor de horeca sector. Daar die potentiële klant nu niet meer daar dient langs te gaan. En het feit dat deze events schering en inslag zijn helpt onze horecasector effectief niet vooruit.

Natuurlijk wanneer we spreken over een activiteit die een geringe invloed heeft dan is dit effect verwaarloosbaar... maar uiteindelijk is en blijft het theoretisch gezien oneerlijke concurrentie.
Je bent specifiek bezig over situaties waar de vereniging geld krijgt voor het werk geleverd door de vrijwilliger. Er zijn echter ook heel wat vrijwilligers die werk leveren die de verenigingen geen geld opleveren. Er werd in het oorspronkelijke bericht gesproken over vrijwilligers, zonder enige verduidelijking, waardoor ik er van uitga dat het gaat over alle soorten vrijwilligers.
edit:
Om verder te gaan op de oneerlijke concurrentie waar jij over spreekt (en ik voorheen ook). Een vereniging zou geen bedrijf inhuren omdat dit te duur zou zijn. Waardoor ze sowieso geen mosselavond zouden organiseren.
Industriële bakkerijen spelen niet volgens dezelfde spelregels als gewone bakkers. Ze gaan sowieso hun werknemers niet evenveel betalen als de bakker, waardoor ze al volgens verschillende voorwaarden concurreren.
Oneerlijke concurrentie is een rechtsbegrip en bestaat 'economisch' niet.

themummy123

Legacy Member
Soekie zei:
Iets ben je echter vergeten te vermelden:

Massale immigratie

Voornamelijk ongeschoolden of laaggeschoolden komen naar hier, omwille van
- gezinshereniging / huwelijk
- medische redenen waarvoor men hier beter verzorgd kan worden dan in het thuisland (medisch asiel)
- kandidaat- vluchteling
Probleem: al deze mensen zijn ongeschoold en/of hebben zeer weinig culturele of zelfs taalkennis van onze samenleving. Ze hebben andere culturen.
-> Zeer moeilijk inzetbare mensen, vooral in een diensteneconomie!
-> Vallen ten laste van het sociale zekerheidssysteem van het land, want er waren hier al te veel laaggeschoolde arbeiders, die overigens wel onze taal konden en kunnen lezen en schrijven!

Nog erger dan de vorige categorieën want het geld dat zij krijgen, gaat vaak naar:
- mensenhandel
- hun landgenoten ginder
- malafide praktijken
- hun landgenoten hier

Deze groep mensen brengt ons sociale zekerheid zonder twijfel de grootste slag toe. Te meer daar zij:
- een massa ouderen naar hier halen die ook pensioenen moeten krijgen, terwijl wij hier al met de vergrijzing zitten en deze ouderen noch hun werkgevers hier ooit hebben bijgedragen tot die pensioenkas
- Zij zieken overbrengen: gezondheidszorgkosten stijgen zienderogen
- sociale woningen nodig hebben, sociale leningen, ...
- zeer veel kinderen maken -> zeer hoge kinderbijslag voor de overheid


---> Sociale zekerheidssysteem zal klappen.

De patronale bijdrages van werkgevers en werknemers samen, vormen nu al meer dan het dubbel van wat een werknemer maandelijks in zijn handen krijgt.
Dit kan uiteraard niet blijven duren...
Wie zal het blijven betalen?
Dit terwijl er steeds meer en meer mensen worden geïmporteerd en zij meer en meer kinderen bijmaken ... De gevolgen laten zich raden.
Wat een dikke zever. Vlaanderen moet het hebben van de KMO's. Wie heeft er vooral ondernemingszin? Allochtonen. Zij betalen allemaal sociale bijdragen. Dus wat is dan nog het probleem?

Forzaracing

Legacy Member
bjoerk zei:
Ha u weet duidelijk niet van de grote callcenters in India, waar ne hoop Indiërs zitten die allemaal engels kennen en een veel al een extra europese taal. Die daar snachts moeten zitten om support te leveren voor europese of amerikaanse producten. Hun talen staan nog niet 100% op punt maar onderschat ze niet ze die mannen. Veel van die email support of chat support zit in die landen op dit moment en steeds meer en meer callsupport gaat ook naar daar. Toch zeker in de meer serieuze landen, dat Belgische bedrijven op dat gebied nog achter hinken is mss voor één keer een goede zaak. Maar vele buitenlandse bedrijven doen dit ze hebben nog een nummer per land dat u gewoon door verbind naar ginder of dacht je dat al die hollanders in belgische callcenters zatten als u met logitech of dergelijke belt?

Hier ben ik mij zeker van op de hoogte en ik haalde toch ook de informatica sector aan die in Azie (India vooral) zeer sterk staat ?
Maar dit zijn inderdaad jobkes die je kan outsourcen maar de vraag is of de consumenten daar wel zo tevreden mee zijn ? En zou Telenet of Belgacom hun hele support kunnen outsourcen ? Nee dat kunnen ze niet, veel te weinig werknemers in die landen die Nederlands kunnen, Ja ze kunnen dat leren maar vergeet niet dat dat ook geld kost (opleidingen).
Om terug te komen op het feit of een Vlaming wel wil geholpen worden door iemand die voorlopig gebrekkig engels kan en in de toekomst misschien gebrekkig Vlaams ?
U moet mij niet inschatten als een omhooggevallen idioot ;) Ik ben wel degelijk op de hoogte van de globalisering van onze maatschappij en al zeker over customer (relationship) services.
maar ook globalisering en automatisering hebben hun beperkingen, I rest my case :bow:

BeeGee

Legacy Member
GSTT zei:
Doe je er nu om of ben je altijd zo?
Je zegt toch niet in WAT er geïnvesteerd wordt jeez tegen wie praat ik hier?


Hij zegt dat één fabiek honderden miljoenen euro's kost. Total is ook niet het standaardbedrijf als ze 100+ vestigingen hebben. Kom niet altijd af met één bedrijf, wat een zever.


maakt de reactie er niet slimmer of beter op.
uw reacties zijn anders ook maar van arbeidersniveau.

...

1° Dit is m'n 12de post op dit forum, en het was de eerste keer dat ik "Total" vermelde. Dus ik begrijp al helemaal niet waar je opmerkingen -- "ben je altijd zo" en "kom niet altijd af met één bedrijf" -- vandaan komen.

2° Ik heb nog nooit gehoord van een "standaardbedrijf" -- is dat te koop in Makro misschien?

=> Sorry, maar je post sloeg op niets.

Forzaracing

Legacy Member
themummy123 zei:
Wat een dikke zever. Vlaanderen moet het hebben van de KMO's. Wie heeft er vooral ondernemingszin? Allochtonen. Zij betalen allemaal sociale bijdragen. Dus wat is dan nog het probleem?

Vooral allochtonen ondernemingszin ? Sinds wanneer zijn malafide elektronica zaken, nachtwinkels en garages in iemand zijn achtertuin, KMO's ? Grapje grapje maar u stelling dat vooral allochtonen ondernemingszin hebben is niet waar. En ondernemingszin draait vooral rond jobs creeren voor anderen, niet om meer te verdienen dan voor een werkgever te werken :)

Slechts iets meer dan de helft van de Belgische bedrijven (57 procent) stelt allochtonen tewerk [Belga]
In maart 2009 lag deze in Vlaanderen bij personen afkomstig van buiten de Europese Unie (28,1%) meer dan vijf maal hoger dan die bij personen van
Belgische origine (5,2%)! De werkloosheidsgraad bij personen afkomstig van andere EU-landen (12,8%) ligt meer dan dubbel zo hoog. [VDAB]

Conclusie: Meer werkloosheid bij allochtonen -> grotere druk op sociale zekerheid door hun, moet je toegeven dat dit waar is ;)
MAAR zoals de eerste bron ook al zegt, is dit niet ALTIJD de schuld van de allochtoon zelf. Bedrijven staan niet te springen om allochtonen aan te nemen, komt dit doordat ze hun werk niet goed genoeg doen ? Die conclusie laat ik in het midden, want stereotypering heeft ook een groot aandeel hierin ;)

EDIT: Ik woon in een stad met verschillende culturen en werk voor Turken, ik ben dus absoluut geen racist.
Maar waar ik werk nemen ze speciaal geen allochtonen aan, terwijl ze zelf allochtonen zijn, omdat ze er al veel slechte ervaringen mee hebben gehad en klanten prefereren om door vlot Nederlands sprekende werknemers te worden begeleid.

Soekie

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Een verspilling van ons belastingsgeld... en onderbenutting van de gekweekte capaciteiten.



Economisch gezien is dit oneerlijke concurrentie daar je de job afneemt van iemand die er anders zijn brood mee had kunnen verdienen.

Jip.

Interessant is overigens dat de organisaties die meestal het meeste vrijwilligers nodig hebben, de zogenaamde charity's of ngo's, meestal zeer veel geld aan de handjes laten kleven. Het % dat ze effectief moeten afgeven om zich deze stempel te mogen geven, is niet zo groot.
Veelal gaat het dan ook over jobcreatie voor de vrienden en de familie, met exuberante lonen voor de hogergeplaatsten.
Ik zeg wel 'veelal'.
Maar ik stel me toch wat vragen als je beseft dat fundraisers bv 10 euro (als het niet meer is tegenwoordig) betaalt worden per uur. Te meer omdat onze multi-culturele samenleving maakt dat je mensen tegenkomt die deze instelling beter zou maken ... en die je zeggen dat er nergens zoveel kindjes te werk gesteld worden dan op bv die specifieke plantages ... :-/
(Ik ga geen namen noemen van organisaties.)


Vrijwilligerswerk is ook iets dat moet gebeuren, doordat de minimumlonen zijn ingevoerd...

Renegadexxripxx

Legacy Member
BeeGee zei:
Integendeel.

Sinds wanneer is studentenarbeid duurder dan iemand vast aan te werven?

Er bestaat zoiets als interimcontracten.

BeeGee zei:
Waarom zou bv. de Nationale Plantentuin te Meise verschillende mensen moeten aanwerven, wanneer er tal van gemotiveerde gepensioneerden met kennis van zaken staan te popelen om een handje toe te steken?

En dat voorbeeld lijkt voor u geen oneerlijke concurrentie? Het feit dat je mensen al een pensioen betaald en hen dan ook nog onderhoudswerken laat uitvoeren die door een laag geschoolde gemakkelijk zou kunnen worden uitgevoerd en die ervoor zorgt dat deze laaggeschoolde niet moet gaan doppen?

BeeGee zei:
Wat met de talloze vrijwilligers die bv. drank bedelen op muziekfestivals? Zonder hen zou een ticket minstens +50% duurder zijn? Zo heeft u, of u kinderen, enkele tientallen euro meer in u zak zitten. Vrijwilligerswerk, oneerlijk uit een economische invalshoek?

Dus uw reactie om te zeggen dat er geen enkele economische invalshoek is aan vrijwilligerswerk is dat anders de prijzen met 50% dienen te stijgen van deze commerciële activiteiten / events ? Ja logisch zeer logisch...

Zowiezo is hetgeen wat het beste is voor de economie niet noodzakelijk hetgeen wat goed is voor mijn eigen cashflow.

Kandul zei:
Er zijn echter ook heel wat vrijwilligers die werk leveren die de verenigingen geen geld opleveren. Er werd in het oorspronkelijke bericht gesproken over vrijwilligers, zonder enige verduidelijking, waardoor ik er van uitga dat het gaat over alle soorten vrijwilligers

Dit maakt in deze discussie toch niet uit? Indien er niemand gevonden wordt om dit uit te voeren, dient er een compensatie tegenover gesteld te worden. Wanneer mensen niet doen aan vrijwilligerswerk heb je dan ook 2 consequenties. Ofwel gaat het niet door tengevolge van te duur of 1 van de andere redenen, ofwel vervangt men deze personen door een persoon die men hiervoor betaald. En wat dan ook werkgelegenheid creëert. Vanuit een puur economisch standpunt is het laatste het beste alternatief. Sociaal gezien is dit misschien niet het geval.

EDIT :

Kandul zei:
Om verder te gaan op de oneerlijke concurrentie waar jij over spreekt (en ik voorheen ook). Een vereniging zou geen bedrijf inhuren omdat dit te duur zou zijn. Waardoor ze sowieso geen mosselavond zouden organiseren.

Dat hangt allemaal van de vereniging af, dit kun je niet veralgemenen. Maar waarschijnlijk zul je globaal wel gelijk hebben. Maar zowiezo gaan de personen die anders naar zo'n mosselavond gaan dan naar een horeca gelegenheid of prepareren ze het zelf en verdient dan het warenhuis eraan. Mijn punt is dat op dat moment iemand die er professioneel zijn beroep van maakt deze verdienste zou kunnen binnenhalen.

Kandul zei:
Industriële bakkerijen spelen niet volgens dezelfde spelregels als gewone bakkers. Ze gaan sowieso hun werknemers niet evenveel betalen als de bakker, waardoor ze al volgens verschillende voorwaarden concurreren.

Ik weet niet of ze niet volgens dezelfde spelregels spelen. Ze moeten zich bij mijn weten beide houden aan de wettelijke verplichtingen. Alsook dienen ze beide belastingen en dergelijke te betalen. Dat er dan een klein verschil is tussen de randvoorwaarden, dan zij dit zo. En indien die voor fairness moeten wijzigen dan is dit aan de wetgevers om dit gelijk te schakelen. Maar in beide gevallen verdient er iemand nog altijd zijn inkomsten mee.

Kandul zei:
Oneerlijke concurrentie is een rechtsbegrip en bestaat 'economisch' niet.

Laat ons niet over semantiek beginnen, want dat is nutteloos. Ik hoopte dat je op minst naar de essentie van mijn uitleg kijkt en dan begrijpt dat watgeen ik heb vermeld niet onlogisch is of incorrect. Want vergeet ook niet dat aan veel rechtsbegrippen een economische consequentie wordt gegeven.

spray-bunny

Legacy Member
Forzaracing zei:
Conclusie: Meer werkloosheid bij allochtonen -> grotere druk op sociale zekerheid door hun, moet je toegeven dat dit waar is ;)
MAAR zoals de eerste bron ook al zegt, is dit niet ALTIJD de schuld van de allochtoon zelf. Bedrijven staan niet te springen om allochtonen aan te nemen, komt dit doordat ze hun werk niet goed genoeg doen ? Die conclusie laat ik in het midden, want stereotypering heeft ook een groot aandeel hierin ;)
Ik dacht dat Belgie op het totaal van haar bevolking 10% genaturaliseerde allochtonen telt en 10% echte allochtonen.

Waar zou onze economie staan zonder 20% van haar bevolking die enerzijds in internationale instellingen hoge functies vervullen en veel geld consumeren en anderzijds veel jobs doen die onze eigen bevolking niet wil doen?

Themummy liegt niet dat allochtonen meer ondernemingszin vertonen. Ik werkte bij een notaris en het was mij ook vrij duidelijk dat je uit die hoek het meest nieuwe ondernemingen ziet komen.

Hoe zou je dat afwegen tov de hogere kosten voor SZ, inburgering en justitie?

Ik denk dat de balans nog altijd zéér positief zal lijken. Maar kan het niet direct bewijzen.

Soekie

Legacy Member
themummy123 zei:
Wat een dikke zever. Vlaanderen moet het hebben van de KMO's. Wie heeft er vooral ondernemingszin? Allochtonen. Zij betalen allemaal sociale bijdragen. Dus wat is dan nog het probleem?

Mag ik een bron hiervan?

Van de ondernemingszin (allochtonen starten in verhouding meer ondernemingen op dan Vlamingen, deze ondernemingen zijn succesvol en frauderen niet/betalen sociale bijdragen en hebben geen bij-activiteiten die wat minder katholiek zijn (en dan heb ik het niet over halalworst verkopen).

Ik vind namelijk het volgende:

"niet-Belgen (over allochtone Belgen zijn er geen gegevens) niet meer ondernemer blijken te zijn dan autochtonen, integendeel"

http://www2.vlaanderen.be/werk/viona/1999/1999_6_s.pdf

Zijn ze succesvol?




Mijn bronnen zeggen dan ook nog de volgende reality check:


-schijnzelfstandigheid en sociale fraude, vaak om dure lasten op arbeid in dit land te vermijden of om te kunnen leven van ocmw-uitkeringen (werkcontracten uitschrijven op betaling is hun grootste verdienste)

- kmo's van vreemdelingen betalen de eerste drie jaar geen belastingen. Daarna gaan ze "failliet" en komen ze terug onder een nieuwe naam

Bron:
Negen op tien stopzettingen gebeuren in de eerste drie jaar,

Meer allochtonen op de fles - De Standaard


- kleine zelfstandige allochtonen: volledig zwartwerk
dus nog een uitkeringske trekken er bovenop


Zie Schijnzelfstandigen nieuwe rage - De Standaard

reportage Bulgarije aan de Leie


Ik ben zelf trouwens al enkele keren in aanraking gekomen met allochtone zelfstandigen:

- kebabzaak, drie keer geweest, drie maal strontziek

- chinese winkels voor schoenen, koffers, ... -> producten stinken naar de pest, je voet komt er half verminkt uit, drie weken zeer aan je voeten, koffers crashen door hun wielen van zodra je ze vollaadt en twee maal gebruikt. Zeer fijn als je zo in het buitenland aankomt!

- ken iemand die ramen bestelde bij een zelfstandige (vlaming overigens), deze maakte deel uit van een hele vreemde structuur met enkele turken op kom. Voorschot betalen twv een nieuwe BMW en meer (niet conform Belgische wet!) ramen zouden geleverd worden. Excuus excuus. We zijn bijna drie jaar later. Nooit een raam gezien. Bouw verschrikkelijke vertraging opgelopen twv een bedrag dat een veelvoud van het geld dat hij gewoon cash aan die mensen kwijt is!

- ben een gebouw gaan bekijken, wat door allochtonen verkocht werd, zij hadden het ook gemaakt, electriciteit- en waterleidingen levensgevaarlijk aangelegd, compleet niet conform de vlaamse wooncode... krijg zo een aannemer maar in je huis of appartement, waar kinderen wonen.
Dan moet je niet verbaasd zijn dat de boel de lucht inschiet of afbrandt natuurlijk. :?


Moet er nog zand zijn?

wezzy

Legacy Member
Soekie zei:
Niet waar.
De truckers die je hier ziet op onze belgische wegen, zijn vaak Bulgaren, Roemenen, ... andere oostblokkers die via malafide netwerken in heel veel duistere slapende vennootschappen zijn ondergebracht en zo gelinkt worden met België, zonder dat ze moeten bijdragen aan ons sociale zekerheidssysteem (geen gelden voor de overheid).
Die mensen kosten voor de werkgever dus nog minder dan een habbekrats!
Dat vertaalt zich natuurlijk in veiligheidsproblemen op onze wegen.
En in werkloosheid bij belgische transportbedrijven ...

haha ja
Tijdens wat interimwerk in een transportbedrijf (distrilog) wist ik den 1sten dag niet juist waar ik me moest aanmelden was nogal een groot gebouw.

Nu zat daar nen trucker wat aan zijnen band te prutsen op de parking en ik dacht "ja ik zal het is aan hem vragen".

Nu vraag ik dat beleeft en antwoord dienen op een brute manier iets in het pools ofzoiets terwijl em met zijn handen zwaait van "mij moete nie storen"

Dan dacht ik van wat doet ne pool (oost europeaan) in godnaam bij een bedrijf dat alleen in BENELUX leverd?
Het is blijkbaar veel voorkomend lol

Forzaracing

Legacy Member
spray-bunny zei:
Ik dacht dat Belgie op het totaal van haar bevolking 10% genaturaliseerde allochtonen telt en 10% echte allochtonen.

Waar zou onze economie staan zonder 20% van haar bevolking die enerzijds in internationale instellingen hoge functies vervullen en veel geld consumeren en anderzijds veel jobs doen die onze eigen bevolking niet wil doen?

Themummy liegt niet dat allochtonen meer ondernemingszin vertonen. Ik werkte bij een notaris en het was mij ook vrij duidelijk dat je uit die hoek het meest nieuwe ondernemingen ziet komen.

Hoe zou je dat afwegen tov de hogere kosten voor SZ, inburgering en justitie?

Ik denk dat de balans nog altijd zéér positief zal lijken. Maar kan het niet direct bewijzen.

Ik spreek gewoon uit ervaring dat allochtonen minder WERKzin hebben ;)
vooral de laatste generatie, sommige zien niet in dat bedrijven wel moeten automatiseren of sluiten en wegtrekken naar het buitenland omdat sommige gewoon hun klote aan hun werk vegen en niks gedaan krijgen ;)
Ik heb ook wel respect voor andere, sommige werken echt wel goed en ook dit in samenspel met hun geloof (ramadan). maar er zijn er ook vele die het als een excuus gebruiken.
Dat bedoel ik met stereotypering, vele zien 1 slechte allochtone werknemer en plots zijn ze allemaal lui, wat zeker NIET waar is.

Allochtonen hebben inderdaad ondernemingszin, vaak starten ze bedrijven op in sectoren zoals de bouw maar dat zijn absoluut geen KMO's, dat zijn micro-ondernemingen met minder dan 10 werknemers en een omzet lager dan 2 miljoen.

Allochtonen hebben noch een negatief effect of de economie noch een positief effect ;)

Kandul

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Dit maakt in deze discussie toch niet uit? Indien er niemand gevonden wordt om dit uit te voeren, dient er een compensatie tegenover gesteld te worden. Wanneer mensen niet doen aan vrijwilligerswerk heb je dan ook 2 consequenties. Ofwel gaat het niet door tengevolge van te duur of 1 van de andere redenen, ofwel vervangt men deze personen door een persoon die men hiervoor betaald. En wat dan ook werkgelegenheid creëert. Vanuit een puur economisch standpunt is het laatste het beste alternatief. Sociaal gezien is dit misschien niet het geval.
Het onderscheid tussen de twee is wel degelijk van belang hoor.
Anders zouden huishoudelijke karweitjes uitgevoerd in je eigen huis ook oneerlijke concurrentie zijn tegenover kuisbedrijven en dergelijke. Zo ver wil je niet gaan neem ik aan.
Het relevante gedeelte staat na de edit zoals je ondertussen gezien hebt, mijn eerste bericht (voor de aanpassing) was achteraf gezien irrelevant.

Je hebt iemand die bereid is om de job uit te voeren voor €0 (persoon A) en je hebt iemand die bereid is om de job uit te voeren voor €x (persoon B). Ik ga akkoord dat er sprake is van oneerlijke concurrentie als persoon A effectief in dezelfde bedrijfstak actief is en het moet hebben van dezelfde klanten als persoon B. Het is dan voor persoon B onmogelijk om te concurreren met persoon A.
Maar ik vind wel dat er bitter weinig verschil is tussen zo'n situatie en een situatie waarbij schaalvoordelen ervoor zorgen dat bedrijf C een concurrentieel voordeel heeft tegenover bedrijf C dat niet overbrugd kan worden.

NotoriousP

Legacy Member
BeeGee zei:
Als masterstudent mag u toch wel weten dat iemand met een diploma van het secundair onderwijs, niet "ongeschoold" is. Zelfs niet "laaggeschoold".

De gemiddelde mens heeft tegenwoordig meer dan een middelbaar diploma dus laaggeschoold is wel correct.

Soekie

Legacy Member
spray-bunny zei:
Ik dacht dat Belgie op het totaal van haar bevolking 10% genaturaliseerde allochtonen telt en 10% echte allochtonen.

Wat is het verschil tussen genaturaliseerden en 'echten'? :)
Degenen die men Belg noemt, zijn niet allemaal genaturaliseerd hoor.
De 10% 'echte' die men niet Belg noemt, daar zijn ook illegalen bij, mensen met het kandidaat-vluchteling statuut, ... of mensen die hier tijdelijk komen voor bv studies met een visum, neem ik aan? Of mensen vanuit de EU die zich hier komen vestigen maar niet van nationaliteit veranderen?


Waar zou onze economie staan zonder 20% van haar bevolking die enerzijds in internationale instellingen hoge functies vervullen en veel geld consumeren

Mag ik hier een bron van?
Je bent hier niet in de V.S. waar allochtonen met name degenen die wij hier "kansarm (~kansloos)" noemen de top 5% hoogste functies bij multinationals bekleden.
Iraniërs, Irakezen, Marokkanen, ... you name it, they've got it. ;)
De V.S. laat enkel allochtonen toe met een hogere opleiding die volledig geassimileerd worden, met glansrijke carriëres en zeer sterke creatie van economische meerwaarde tot gevolg! :)

en anderzijds veel jobs doen die onze eigen bevolking niet wil doen?


Que?

De werkloosheidscijfers al eens bekeken, naar afkomst? ... Als die al door de politiek correcte journalistieke censuur zijn geraakt?
Welke jobs vullen ze in?
We zaten hier bovendien al met een zeer grote werkloosheid bij lagergeschoolden ... Deze jobs worden nu inderdaad ingevuld door Bulgaren, Roemenen, ... die echter via ingewikkelde constructies werken zodat deze mensen niet-Belg zijn, hier niet gedomicilieerd zijn en hun werkgever voor deze mensen geen sociale zekerheidsbijdragen aan dit land betaalt, maar ze kan laten werken tegen hongerlonen.
Met nog meer werkloosheid bij onze eigen lagergeschoolden als gevolg...

(Ik kan daar gerust een bron voor aanhalen, even googlen op transportbedrijven, sociale fraude, schijnzelfstandigheid, ...)

Themummy liegt niet dat allochtonen meer ondernemingszin vertonen. Ik werkte bij een notaris en het was mij ook vrij duidelijk dat je uit die hoek het meest nieuwe ondernemingen ziet komen.

Uw naïviteit is schattig.

Zie mijn vorige post. ;)

Hoe zou je dat afwegen tov de hogere kosten voor SZ, inburgering en justitie?

Blij dat je het toegeeft.

Ik denk dat de balans nog altijd zéér positief zal lijken. Maar kan het niet direct bewijzen.

Misschien is daar een reden voor. ;)
(Zie de bronnen in mijn andere post.)

spray-bunny

Legacy Member
Waarom de fixatie met diploma's?

Als we werkelijk in een zware crisis zitten, dat lijkt me wel duidelijk, en deze lijkt mogelijks op de jaren 1930... Dan zou ik toch liever een loodgieter zijn als een econoom:).

Soekie

Legacy Member
Kandul zei:
Je bent specifiek bezig over situaties waar de vereniging geld krijgt voor het werk geleverd door de vrijwilliger. Er zijn echter ook heel wat vrijwilligers die werk leveren die de verenigingen geen geld opleveren. Er werd in het oorspronkelijke bericht gesproken over vrijwilligers, zonder enige verduidelijking, waardoor ik er van uitga dat het gaat over alle soorten vrijwilligers.
edit:
Om verder te gaan op de oneerlijke concurrentie waar jij over spreekt (en ik voorheen ook). Een vereniging zou geen bedrijf inhuren omdat dit te duur zou zijn. Waardoor ze sowieso geen mosselavond zouden organiseren.
Industriële bakkerijen spelen niet volgens dezelfde spelregels als gewone bakkers. Ze gaan sowieso hun werknemers niet evenveel betalen als de bakker, waardoor ze al volgens verschillende voorwaarden concurreren.
Oneerlijke concurrentie is een rechtsbegrip en bestaat 'economisch' niet.

Al is die lijn soms moeilijk te trekken (wat geld oplevert en wat niet, want vele functies of veel "werkverzet" kan indirect geld opleveren). Gelukkig bestaat er ook nog èchte liefdadigheid zonder dat de spelers toch eigen winstmaximalisatie nastreven.

Maar dit sluit aan bij wat ik zei:
als je mensen betaalt, zonder dat er een proportionele economische meerwaarde tegenover deze betaling staat, ben je bezig met het creëren van luchtbellen.
Dan komt het inflatie-spook om de hoek kijken.

Het is een wonder, maar vooral een gevolg van monetair beleid, dat dit Europa nog niet (eerder) genekt heeft.
Het is zowaar de grondwet dat iedereen betaalt wordt, op kosten van de staat.

Al zijn er uitzonderingen, ik ben bv student bij wie de studies perfect verliepen, tot een ziekte roet in het eten kwam gooien. Deze werd niet tijdig ontdekt (pas op het einde). Gevolg: spaarpot leeg, geen geld meer om verder te studeren. De samenleving komt mij niet ter hulp, ik krijg nergens niks en kan gaan kin kloppen (en de studies zijn niet te combineren met werk daar ze voltijds zijn en ook een stage van quasi een jaar lang inhouden) ...
Nochtans zal ik economisch zeer sterk bijdragen eens ik dat diploma heb. (En ook al ervoren door hier en daar studentenbaantjes te doen zodat ik net mijn ultra-goedkoop voedsel, huur en medische kosten betaald krijg).

Terwijl er vele mensen onderhouden worden, die nooit zullen bijdragen en dit ook nooit gedaan hebben.
Dat is wel bijzonder frustrerend. Ook voor mijn omgeving (die wel al SZ betaalt en zich afvraagt waarvoor dit dan wel dient).

NotoriousP

Legacy Member
spray-bunny zei:
Als we werkelijk in een zware crisis zitten, dat lijkt me wel duidelijk, en deze lijkt mogelijks op de jaren 1930... Dan zou ik toch liever een loodgieter zijn als een econoom:).

Nochtans veel geld te verdienen tijdens een crisis als econoom.

BeeGee

Legacy Member
NotoriousP zei:
De gemiddelde mens heeft tegenwoordig meer dan een middelbaar diploma dus laaggeschoold is wel correct.

Nee, helemaal niet.

Een diploma hoger secundair onderwijs wil niet zeggen "laaggeschoold".

Onderschat a.u.b. het percentage "drop-outs" uit het secundair onderwijs in België niet (~ 15-20%).

Als hooggeschoold volgens u wilt zeggen, "tertiair onderwijs" -- wel, dan is België een inherent laaggeschoold land, met een ~35%.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan