Poco_Loco zei:
Ergens wil ik geloven dat de vergrijzing er gekomen is door de massale migratie.
Mensen komen niet meer op straat gelijk vroeger en zijn anti-socialer geworden. Het is meer een "elk voor zijn eigen" mentaliteit geworden.
Ikzelf ben van Hongaarse afkomst 3 de generatie hier in België.
Ik weet niet waarom maar België speelt graag het OCMW van de wereld.
Ze komen van her en der speciaal naar hier omdat ze weten dat ze hier alles kunnen krijgen.
De Vlamingen zijn zwakkelingen en we laten gewoon over ons heen lopen.
Alhoewel dat ik moet zeggen dat we het de laatste 2 jaar stilletjes aant beseffen zijn.
/rant
Ik vind het erg dat iemand van nota bene zelf buitenlandse origine is, dit moet zeggen.
Maar het is iets wat ik steeds vaker en vaker hoor en/of meemaak (dat vreemdelingen Vlamingen of Belgen erop wijzen dat ze zich laten uitzuigen door de hele wereld, en dat ze zelfs Vlaams Belang stemmen. :?)
@ Wonkelrijm:
Je hebt gelijk over de futiele zorg die stukken van mensen kost, wat jouw ouders daarvan betalen is slechts een fractie van de werkelijke kosten, waarvan de overheid het grootste deel ophoest. Het klopt volledig en is ook aangetoond dat we weliswaar ouder worden (kwantitatief), maar dat de kwaliteit van het leven, zeker in die hoogbejaarde dagen daarentegen zeker geen gelijke tred houdt.
Zeker naar het levenseinde toe, als het lichaam het opgeeft, lopen de medische kosten (vooral voor de samenleving!!) zeer hoog op. Dit terwijl de baten gering en zelfs belachelijk zijn ... Als je dan bedenkt dat artsen worden aangemaand om geen mri-scanners te geven (aan niemand, dus ook niet aan jonge mensen) omdat er anders toch veel geld zou verspild worden terwijl oudere mensen 75 onderzoeken moeten ondergaan om toch zeker te zijn dat ze niets over het hoofd zien ... Comorbiditeit komt er immers heel vaak voor... en men wil niet aanvaarden dat het lichaam er gewoon mee stopt omdat het versleten en 'op' is. Er moét een oorzaak zijn die men wil vinden, en liefst nog behandelen. Al is het kosten-baten plaatje belachelijk, net als de gewonnen levenskwaliteit en zelfs de kwantiteit!
Dit alles komt niet door een soort maffia van de gezondheidszorg, integendeel. Het is bewezen dat deze futiele zorg (zorg met een zeer twijfelachtige uitkomst die de vraag doet rijzen wat de zin is om zoveel (vaak pijnlijke of toch op z'n minst storende) technieken op een patiënt los te laten, in plaats van hem zachtjes te laten gaan ... een zeer grote bijdrage heeft aan het hoge aantal burn-outs onder medisch personeel ...
En zoals ik al zei zijn het niet noodzakelijk de ziekenhuizen die hier veel aan verdienen, integendeel, voor ziekenhuizen zijn (hoog)bejaarde patiënten een heel grote kostenpost die intensieve zorg vereist en die meestal ook langer moeten blijven liggen dan 'gewone gemiddelde patiëntes', wat een weerslag heeft op het budget dat ziekenhuizen van de overheid krijgen. (Maar om daar het fijne van te weten moet je weten hoe ziekenhuizen gefinanciëerd worden).
Het komt wel simpelweg door het feit dat de wetenschap vooruit gaat, er almaar nieuwere en betere methodes worden gevonden voor onderzoek en behandeling, en een arts of medisch personeel de plicht heeft om dit toe te passen. Hij heeft het gezworen bij zijn eed-aflegging.
Hoe absurd het ook is, medische hulp mag niet geweigerd worden.
Als dit zou gebeuren brengt men zichzelf overigens in de problemen.
Het is aan de patiënt om eventueel voor de nodige documenten te zorgen waarbij er wordt gevraagd om het leven niet langer te rekken...
Dan de vergrijzing:
- dit heeft simpelweg te maken met een geboortepiek vlak na de wereldoorlog, door het optimisme en de blijdschap die toen heerste. Men zag zijn mannen terug na de oorlog en kon weer aan een toekomst denken, simpelweg.
In de jaren, decennia, ... daarna werden systematisch minder en minder kinderen geboren.
De welbekende omgekeerde bevolkingspyramide.
Dan is het niet moeilijk om te beseffen dat eens die babyboomgeneratie op pensioen is, de actieve bevolking in verhouding te klein zal zijn om de pensioenen van al deze babyboomers te betalen..
Ons land heeft dat nooit willen opheffen door migratie zoals vaak wordt beweerd.
Ons land heeft een migratiestop ingevoerd in de jaren 80.
Alleen heeft men, op zijn Belgisch, er niet aan gedacht een belangrijke achterpoort te sluiten: de gezinshereniging was te weinig gereglementeerd.
Maar na die migratiestop zijn mensen enkel nog binnen geraakt door beroep te doen op de conventie van genève (gezinshereniging, politiek vluchteling, medisch, ...) (of er te blijven desondanks ze er geen aanspraak op konden doen).