Archief - De echte crisis komt nog.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soekie

Legacy Member
e.House zei:
Dat ge dat zelf nog gelooft is hilarisch. Welke onbestaande altruïst ga je daar voor uitvinden?

Ik stel me kandidaat.

Ik heb dat altijd al gewild. Al vanaf mijn elfde ben ik pijnpunten en oplossingen aan het uitschrijven, maar ze hebben enkel effect bij mondiale toepassing.
Een wereldregering was daarbij mijn ideaalbeeld.

1CEZ

Legacy Member
Ik denk dat er wel meer mensen zijn met het "gevoel" dat "life as we know it" op zijn eind raakt. We staan imo op het punt van meerdere veranderingen

kapitalisme is in verval
global warming toont al zijn kuren
trouble in the middle east
etc

op een of andere manier gaat het plots wel es ontploffen in ons gezicht hoe en wat no idea maar lang gaat dit niet meer duren denk ik...

Poco_Loco

Legacy Member
Ergens wil ik geloven dat de vergrijzing er gekomen is door de massale migratie.
Mensen komen niet meer op straat gelijk vroeger en zijn anti-socialer geworden. Het is meer een "elk voor zijn eigen" mentaliteit geworden.


Ikzelf ben van Hongaarse afkomst 3 de generatie hier in België.
Ik weet niet waarom maar België speelt graag het OCMW van de wereld.

Ze komen van her en der speciaal naar hier omdat ze weten dat ze hier alles kunnen krijgen.
De Vlamingen zijn zwakkelingen en we laten gewoon over ons heen lopen.

Alhoewel dat ik moet zeggen dat we het de laatste 2 jaar stilletjes aant beseffen zijn.

/rant

Anoniem15

Legacy Member
De vergrijzing komt er gewoon omdat ze de hoogbejaarden steeds langer in leven houden om ze zo lang mogelijk uit te melken. Ik kom voor mijn werk wekelijks meerdere malen in een ziekenhuis en wat ik soms zie is gewoon wansmakelijk. Mensen van in de 90 jaar die nog zware operaties moeten ondergaan om nog een jaar of twee mee te kunnen, of die meerdere malen per week naar de nierdialyse moeten komen om op die manier 89 ipv 87 jaar te worden...

Mijn ma heeft haar beide ouders de afgelopen 10 jaar verloren en zei onlangs tegen mij dat ze blij is dat dit achter de rug is. Ze hebben beiden de laatste jaren van hun leven gesukkeld met de gezondheid en hebben die jaren meer in het ziekenhuis en de verzorging doorgebracht als thuis. Dit heeft uiteraard handen vol geld gekost. Vroegere jaren werd iemand gewoon oud en stierf thuis.

Verder zijn ook die service-flats big business geworden. Wat ze daar soms voor durven vragen is gewoonweg schandalig.

Soekie

Legacy Member
Poco_Loco zei:
Ergens wil ik geloven dat de vergrijzing er gekomen is door de massale migratie.
Mensen komen niet meer op straat gelijk vroeger en zijn anti-socialer geworden. Het is meer een "elk voor zijn eigen" mentaliteit geworden.


Ikzelf ben van Hongaarse afkomst 3 de generatie hier in België.
Ik weet niet waarom maar België speelt graag het OCMW van de wereld.

Ze komen van her en der speciaal naar hier omdat ze weten dat ze hier alles kunnen krijgen.
De Vlamingen zijn zwakkelingen en we laten gewoon over ons heen lopen.

Alhoewel dat ik moet zeggen dat we het de laatste 2 jaar stilletjes aant beseffen zijn.

/rant


Ik vind het erg dat iemand van nota bene zelf buitenlandse origine is, dit moet zeggen.
Maar het is iets wat ik steeds vaker en vaker hoor en/of meemaak (dat vreemdelingen Vlamingen of Belgen erop wijzen dat ze zich laten uitzuigen door de hele wereld, en dat ze zelfs Vlaams Belang stemmen. :?)



@ Wonkelrijm:

Je hebt gelijk over de futiele zorg die stukken van mensen kost, wat jouw ouders daarvan betalen is slechts een fractie van de werkelijke kosten, waarvan de overheid het grootste deel ophoest. Het klopt volledig en is ook aangetoond dat we weliswaar ouder worden (kwantitatief), maar dat de kwaliteit van het leven, zeker in die hoogbejaarde dagen daarentegen zeker geen gelijke tred houdt.
Zeker naar het levenseinde toe, als het lichaam het opgeeft, lopen de medische kosten (vooral voor de samenleving!!) zeer hoog op. Dit terwijl de baten gering en zelfs belachelijk zijn ... Als je dan bedenkt dat artsen worden aangemaand om geen mri-scanners te geven (aan niemand, dus ook niet aan jonge mensen) omdat er anders toch veel geld zou verspild worden terwijl oudere mensen 75 onderzoeken moeten ondergaan om toch zeker te zijn dat ze niets over het hoofd zien ... Comorbiditeit komt er immers heel vaak voor... en men wil niet aanvaarden dat het lichaam er gewoon mee stopt omdat het versleten en 'op' is. Er moét een oorzaak zijn die men wil vinden, en liefst nog behandelen. Al is het kosten-baten plaatje belachelijk, net als de gewonnen levenskwaliteit en zelfs de kwantiteit!

Dit alles komt niet door een soort maffia van de gezondheidszorg, integendeel. Het is bewezen dat deze futiele zorg (zorg met een zeer twijfelachtige uitkomst die de vraag doet rijzen wat de zin is om zoveel (vaak pijnlijke of toch op z'n minst storende) technieken op een patiënt los te laten, in plaats van hem zachtjes te laten gaan ... een zeer grote bijdrage heeft aan het hoge aantal burn-outs onder medisch personeel ...
En zoals ik al zei zijn het niet noodzakelijk de ziekenhuizen die hier veel aan verdienen, integendeel, voor ziekenhuizen zijn (hoog)bejaarde patiënten een heel grote kostenpost die intensieve zorg vereist en die meestal ook langer moeten blijven liggen dan 'gewone gemiddelde patiëntes', wat een weerslag heeft op het budget dat ziekenhuizen van de overheid krijgen. (Maar om daar het fijne van te weten moet je weten hoe ziekenhuizen gefinanciëerd worden).
Het komt wel simpelweg door het feit dat de wetenschap vooruit gaat, er almaar nieuwere en betere methodes worden gevonden voor onderzoek en behandeling, en een arts of medisch personeel de plicht heeft om dit toe te passen. Hij heeft het gezworen bij zijn eed-aflegging.
Hoe absurd het ook is, medische hulp mag niet geweigerd worden.
Als dit zou gebeuren brengt men zichzelf overigens in de problemen.
Het is aan de patiënt om eventueel voor de nodige documenten te zorgen waarbij er wordt gevraagd om het leven niet langer te rekken...



Dan de vergrijzing:
- dit heeft simpelweg te maken met een geboortepiek vlak na de wereldoorlog, door het optimisme en de blijdschap die toen heerste. Men zag zijn mannen terug na de oorlog en kon weer aan een toekomst denken, simpelweg. ;)
In de jaren, decennia, ... daarna werden systematisch minder en minder kinderen geboren.
De welbekende omgekeerde bevolkingspyramide.

Dan is het niet moeilijk om te beseffen dat eens die babyboomgeneratie op pensioen is, de actieve bevolking in verhouding te klein zal zijn om de pensioenen van al deze babyboomers te betalen..

Ons land heeft dat nooit willen opheffen door migratie zoals vaak wordt beweerd.
Ons land heeft een migratiestop ingevoerd in de jaren 80.
Alleen heeft men, op zijn Belgisch, er niet aan gedacht een belangrijke achterpoort te sluiten: de gezinshereniging was te weinig gereglementeerd.

Maar na die migratiestop zijn mensen enkel nog binnen geraakt door beroep te doen op de conventie van genève (gezinshereniging, politiek vluchteling, medisch, ...) (of er te blijven desondanks ze er geen aanspraak op konden doen).

spray-bunny

Legacy Member
Om de draad terug op te pikken.

We hebben gezien hoe de PIGS als zwakste economiën ten onder gingen, met hun negatieve invloed op de export van de 'sterke' landen en diens banken.

Nu zal het meer over de grotere landen gaan. USA, Japan, Duitsland etc. De wereld is 1 economie en dat zal imo de komende maanden heel duidelijk worden.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan