Lmaonaise zei:
Mensen denken blijkbaar dat dit een erge crisis is, omdat ze nu ne liter naft minder kunne tanke om toe te kome.
Maar ik denk dat dit nog ni eens een begin is, ik denk dat dit land, alsook de andere welvarende Europese landen totaal naar de kloten zullen gaan. En dit gaat geen 30 jaar meer duren.
Het zou wel eens korter dan 30 jaar kunnen zijn ...
Lmaonaise zei:
Ten eerste door de vergrijzing van het land. Mijn grootouders waren nog met 10 thuis ofzo. Zij namen dan zelf 4 of 5 kinderen bijvoorbeeld. Die kinderen, onze ouders, nemen nog 1 of 2 kinderen?
Als je nadenkt zul je zien dat er veel meer ouderen zijn dan jongeren die werken en hun steentje bijdragen aan het pensioen van deze mensen.
Hoe kunnen wij in godsnaam voor hun pensioen zorgen?
Dit zal volgens mij niet meer gaan, waardoor die mensen in de armoede komen. Een home enzo is namelijk heel erg duur, bijna een maandloon per maand.
Ziekenzorg automatiseren ....
Trouwens, de landen die ons bedreigen qua economische competitie hebben hetzelfde voor (zie maar naar China als vb); omgekeerd is ook niet goed, in Taiwan is de werkloosheid dan veel te hoog.
Lmaonaise zei:
Over werken gesproken; Al gehoord van automatisering?
Middenstandsjobs zoals fabrieksarbeid zullen verdwijnen, alles wordt overgenomen door robots en machines. Die zijn veel goedkoper en sneller en hoeven bovendien geen verlof/pauze; dus waarom zou men mensen in dienst houden?
Sommigen gebruiken als tegenargument dat automatisering jobs creeërt. Wel, dat kan wel zijn, maar dat zijn geen jobs voor simpele mensen zoals jij en ik. Wel voor ingenieurs etcetera.
De middenstand zal verdwijnen, waardoor wij moeten gaan poetsen of in een winkel staan? (Net alsof ze daar geen robots voor aan 't maken zijn)
Ik denk dus dat een heel groot deel van ons zonder werk komt te zitten en er zullen geen jobs meer bijkomen.
Hard blijven studeren is de boodschap! continu blijven bijscholen, al ben je aan het werk. Is nu eenmaal de harde realiteit
Lmaonaise zei:
Ook verhuizen bedrijven naar goedkope landen, want waarom zou men zich hier blauw betalen aan werkvolk en belastingen?
Je ziet nu al dat grote multinationals zich terugtrekken uit België.
Mja dit blijft een probleem. Ook al is er de notionele aftrek die dit soort bedrijven nog wat hier houdt, de arbeidskosten zijn gigantisch
Lmaonaise zei:
Ook de massale instroom van buitenlanders helpt ons niet vooruit. U weet wel waarom, of misschien ook niet, maar hier ga ik mij niet over uitspreken.
Als ze de jobs willen dien die onze werklozen niet willen doen, dan is dit toch goed?
Over de rest, daar deel ik je on-uitgesproken mening denk ik
Lmaonaise zei:
Ik ben er van overtuigd dat de beste tijd voorbij is en dat het snel bergaf zal beginnen te gaan. Er is dit gezegde 'wat naar boven gaan, komt ooit ook terug naar beneden' en dit zullen wij gaan voelen.
Het wordt er niet makkelijker op, er is nog steeds een grote loonkloof met landen zoals India en China die nu toch ook wel vrij goed ontwikkeld beginnen te zijn.
Maar bij de pakken blijven zitten helpt ook niet. In feite moet je België als een gezin bekijken, Als je dan een studie of een job kiest, dan ga je best zoveel voor een activiteit die geld binnenhaalt voor dat gezin.
Als je dan toch voor iets kiest dat geen geld binnenhaalt voor dat gezin, kies dan iets waar er een tekort van is op de arbeidsmarkt.
=> Dat houd inderdaad in dat je mss je droom van Psycholoog worden (louter voorbeeld gekozen omdat ik denk dat er mogelijks teveel van zijn) niet kunt verwezenlijken, maar je kunt er tenminste wel van leven en een economie mee in stand houden