Archief - De echte crisis komt nog.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

e.House

Legacy Member
maxdevis zei:
Volledig mee eens. Een dictatuur voor een jaar of vijf zou ons goed doen.
Vijf jaar lang pure gecentraliseerde macht. Geen bestuursniveau's, geen (sociaal) overleg, geen compromissen,... En nadien eens terug van nul beginnen. Het zou zo slechts nog niet zijn.

Dat ge dat zelf nog gelooft is hilarisch. Welke onbestaande altruïst ga je daar voor uitvinden?

HighLow

Legacy Member
Wonkelrijm zei:
Wie heeft er wel inspraak in wat er op Europees niveau gebeurt buiten een selecte groep van dikbetaalden ginds aan de top.

waarschijnlijk juist

Wonkelrijm zei:
Bijna geen enkele beslissing die ginds al genomen is heeft mij al baat bijgebracht eigenlijk, integendeel.

Het openen van de grenzen heeft toch wel wat voordelen voor de consument!

Wonkelrijm zei:
Het ene land sleurt het andere gewoon mee in zijn val. Een beetje gezond egoïsme zou onze maatschappij geen kwaad doen.
Als ik denk aan al die miljarden Euro's die al in de banken en Griekenland zijn gepompt, dat is gewoon walgelijk.

Of juist het egoïsme bannen ... voor de EU was er enkel egoïsme. En nu zitten we een in tussen-systeem, er bestaan wederzijdse toegevingen, maar men is te egoïstisch om voor elkaar borg te staan => beetje noch mossel noch vis = problemen verzekerd.

HighLow

Legacy Member
Lmaonaise zei:
Mensen denken blijkbaar dat dit een erge crisis is, omdat ze nu ne liter naft minder kunne tanke om toe te kome.

Maar ik denk dat dit nog ni eens een begin is, ik denk dat dit land, alsook de andere welvarende Europese landen totaal naar de kloten zullen gaan. En dit gaat geen 30 jaar meer duren.

Het zou wel eens korter dan 30 jaar kunnen zijn ...


Lmaonaise zei:
Ten eerste door de vergrijzing van het land. Mijn grootouders waren nog met 10 thuis ofzo. Zij namen dan zelf 4 of 5 kinderen bijvoorbeeld. Die kinderen, onze ouders, nemen nog 1 of 2 kinderen?

Als je nadenkt zul je zien dat er veel meer ouderen zijn dan jongeren die werken en hun steentje bijdragen aan het pensioen van deze mensen.
Hoe kunnen wij in godsnaam voor hun pensioen zorgen?
Dit zal volgens mij niet meer gaan, waardoor die mensen in de armoede komen. Een home enzo is namelijk heel erg duur, bijna een maandloon per maand.

Ziekenzorg automatiseren ....

Trouwens, de landen die ons bedreigen qua economische competitie hebben hetzelfde voor (zie maar naar China als vb); omgekeerd is ook niet goed, in Taiwan is de werkloosheid dan veel te hoog.

Lmaonaise zei:
Over werken gesproken; Al gehoord van automatisering?
Middenstandsjobs zoals fabrieksarbeid zullen verdwijnen, alles wordt overgenomen door robots en machines. Die zijn veel goedkoper en sneller en hoeven bovendien geen verlof/pauze; dus waarom zou men mensen in dienst houden?
Sommigen gebruiken als tegenargument dat automatisering jobs creeërt. Wel, dat kan wel zijn, maar dat zijn geen jobs voor simpele mensen zoals jij en ik. Wel voor ingenieurs etcetera.

De middenstand zal verdwijnen, waardoor wij moeten gaan poetsen of in een winkel staan? (Net alsof ze daar geen robots voor aan 't maken zijn)

Ik denk dus dat een heel groot deel van ons zonder werk komt te zitten en er zullen geen jobs meer bijkomen.

Hard blijven studeren is de boodschap! continu blijven bijscholen, al ben je aan het werk. Is nu eenmaal de harde realiteit

Lmaonaise zei:
Ook verhuizen bedrijven naar goedkope landen, want waarom zou men zich hier blauw betalen aan werkvolk en belastingen?
Je ziet nu al dat grote multinationals zich terugtrekken uit België.

Mja dit blijft een probleem. Ook al is er de notionele aftrek die dit soort bedrijven nog wat hier houdt, de arbeidskosten zijn gigantisch

Lmaonaise zei:
Ook de massale instroom van buitenlanders helpt ons niet vooruit. U weet wel waarom, of misschien ook niet, maar hier ga ik mij niet over uitspreken.

Als ze de jobs willen dien die onze werklozen niet willen doen, dan is dit toch goed?
Over de rest, daar deel ik je on-uitgesproken mening denk ik ;)


Lmaonaise zei:
Ik ben er van overtuigd dat de beste tijd voorbij is en dat het snel bergaf zal beginnen te gaan. Er is dit gezegde 'wat naar boven gaan, komt ooit ook terug naar beneden' en dit zullen wij gaan voelen.:)

Het wordt er niet makkelijker op, er is nog steeds een grote loonkloof met landen zoals India en China die nu toch ook wel vrij goed ontwikkeld beginnen te zijn.

Maar bij de pakken blijven zitten helpt ook niet. In feite moet je België als een gezin bekijken, Als je dan een studie of een job kiest, dan ga je best zoveel voor een activiteit die geld binnenhaalt voor dat gezin.

Als je dan toch voor iets kiest dat geen geld binnenhaalt voor dat gezin, kies dan iets waar er een tekort van is op de arbeidsmarkt.

=> Dat houd inderdaad in dat je mss je droom van Psycholoog worden (louter voorbeeld gekozen omdat ik denk dat er mogelijks teveel van zijn) niet kunt verwezenlijken, maar je kunt er tenminste wel van leven en een economie mee in stand houden

Soekie

Legacy Member
Straddle zei:
Wel ja, maar dat ligt niet aan de euro op zich. Als we nog met de frank werkten waren die prijsstijgingen er ook door gekomen. Bij bepaalde prijsinelastische producten is de prijs wel opvallend toegenomen (brood, een pakje frieten, een pint bier op café, ...), maar dat ligt niet aan de euro.

Het is een pak complexer als je het mij vraagt.

De euro-invoering heeft vooral tot een toename in handelsrelaties gezorgd, die ook veel makkelijker uit te voeren waren, net door die monetaire eenmaking.
Een geglobaliseerde economie, kan perverse effecten hebben zoals we reeds hebben gezien... met een opwaartse druk op de prijzen tot gevolg.

Heel stom en fictief voorbeeld:
België heeft een bepaald product of levert een dienst. Om dit te exporteren moesten we in zevenhonderd verschillende munten beginnen rekenen hoeveel we hiervoor konden vragen.
Nu prijzen we het gewoon aan onder de euro, en hup iedere Europeaan kan het kopen op de wereldmarkt, zonder dat een omrekening nodig is.
Terwijl we onze productie niet superhard hebben kunnen opdrijven, want we kunnen Belgen moeilijk zeven maal vergroten zodat we meer asperges of peren kunnen planten.
De gevolgen laten zich raden...

En al die instellingen en overkoepelende structuren moeten natuurlijk ook betaald worden.

Al lang voor het verdrag van Maastricht zijn economen op hun achterste poten gaan staan door deze wil van politici, die zij als een zelf-destructie ervoeren. Het was toen ook geen geheim dat er grotere verschillen waren tussen de Europese landen onderling, dan tussen de landen van de toenmalige BeNeLux...
De politici hebben hun wil gehad ...

Soekie

Legacy Member
maxdevis zei:
Het deel van het gezinsbudget dat mensen uitgeven aan eten daalt enorm. Ik denk dus niet dat het opmerkelijk duurder is geworden sinds de euro. Onder andere dankzij de automatische loonindex :applause:

Is dat zo?

Ik ken tal van mensen die moeten besparen op eten... Dat heeft er misschien ook mee te maken.

De hypotheek/huur, mazout voor verwarming huis of om met de wagen naar het werk en de familie te rijden, verzekeringen, electriciteit, water, telefonie, ... moeten ook betaald worden, weetjewel. :?

Soekie

Legacy Member
Kandul zei:
Het merendeel van de geleverde arbeid is nochtans arbeid binnen het gezin. Dit heeft ook een economisch doel, namelijk geen geld hoeven uitgeven aan bedrijven om je eigen rommel op te kuisen. In dat opzicht is er dus weinig verschil.
We zijn het er allebei over eens dat zwartwerk oneerlijke concurrentie is.

Ik denk zelfs dat er zeer veel kleine bedrijfjes en verenigingen overeind blijven net doordat ze redelijk laks zijn met 'oneerlijke concurrentie', of dat nu is dmv zwartwerk of door vrijwilligers maakt weinig uit.
Je redenering wat betreft oneerlijke concurrentie snap ik hoor, maar ik ga er niet mee akkoord bij je vergelijking tussen een vereniging en een bedrijf. Je spreekt over potentiële klanten, maar ik trek dat in twijfel omdat een vereniging toch geen bedrijf zou inhuren om dat voor hen te verzorgen. Het zou te duur zijn, te veel moeite kosten voor iets waar men gratis aan meewerkt. Ik zou me gemakkelijker kunnen vinden in jouw redenering mocht je kunnen uitleggen waarom je er zo zeker van bent dat een vereniging dat wel door een bedrijf zou laten doen. Waarom zou een vereniging niet gewoon verdwijnen?
Bedrijf - bedrijf concurrentie is zoals hierboven al gezegd dan weer een andere zaak als men gebruik maakt van zwart werk. Hier is het veel duidelijker dat het oneerlijke concurrentie is omdat een van de bedrijven de wetgeving aan zijn laars lapt terwijl ze eigenlijk aan zo goed als dezelfde voorwaarden zouden moeten concurreren.

Eigenlijk is dit ook geen economische discussie. Want voor de economie maakt het niet uit dat vereniging A overeind blijft in plaats van bedrijf B om het eens cru te stellen. Dat geld gaat in beide gevallen terug in de economie terecht komen. Dan is het misschien wel interessanter om te kijken dewelke van de twee het meeste geluk oplevert oid.


Er zijn bronnen die stellen dat zwart geld net de economie doet vloeien, met name bepaalde sectoren (horeca, luxegoederen, ...).
Het wordt namelijk een pak makkelijker uitgegeven, ook al omdat het moet. Het op de bank beginnen stapelen om er plots een villa of dikke sportwagen mee te kopen, gaat wat vragen doen rijzen natuurlijk.

Soekie

Legacy Member
Renegadexxripxx zei:
Maar puur vanuit de definitie blijft het wel oneerlijke concurrentie



En het resultaat te duur of te goedkoop is dat houd ik uit deze discussie. Ik ben hier bezig over het principe dat het oneerlijke concurrentie is voor diegenen die er hun brood mee willen verdienen.

En je hebt gelijk dat voor sommige verenigingen dit misschien kantje - boordje wordt en dat sommigen zullen moeten verdwijnen. Maar vanuit een economisch standpunt is dat geen verlies (de mensen die hier nu door bediend worden zullen nu bediend worden door een gelijkaardige vereniging maar die op een grotere schaal werkt waardoor die de personen kan betalen om dit werk uit te voeren). In principe is dit enkel een mogelijk verlies vanuit een sociaal standpunt. Maar op dit moment hebben we meer nood aan jobs dan aan nog meer socialisme. Want eerlijk waar als we er niet voor zorgen dat in de toekomst meer mensen een job hebben dan zal ons sociaal bestel niet overleven. En de crisis gaat hier zeker geen positief effect op hebben.



Je hebt gelijk dat dit geld terug de economie zal ingaan. Maar uiteindelijk is het beter dat het gaat naar items die werkgelegenheid en daarmee gelinkt belastingen opleveren dan dat het gaat voor het balletoptreden van de dochter en de extra kas van de balletschool zodanig dat het ballet maandelijks niet zo duur is. Kortom in een diensteneconomie is het het beste indien al het geld naar diensten kan gaan om dan dit geld weer in diensten te investeren zodanig dat deze weer in diensten kunnen worden geïnvesteerd om deze weer in diensten te investeren etc... In principe is een optimale diensteneconomie incestueus. Wat ook wilt zeggen, dat wanneer mensen vb op vakantie gaan in het buitenland dit niet de optimale route is voor onze economie, en dit in principe overeenkomt met het verbranden van deze cashflow. En dat is eigenlijk wat die vereniging, maar dan op microniveau, doet.


Als je een einde kon maken aan het zwartwerk en vrijwilligerswerk bv, waardoor dit betaalde jobs zouden worden die afdragen aan de overheid en de overheid dit geld zou gebruiken om de lasten op arbeid te verlagen in het voordeel van de werkkracht ... dan zou je gelijk hebben.

Als de overheid het geld gebruikt om de 700e procedure van een kandidaat-vluchtelingen familie mee te betalen, opdat die toch maar van onze sociale zekerheid kan gaan leven, dan ben ik het iets minder met je eens.
Je veronderstelt namelijk een efficiënte overheid. Dat is niet zo vanzelfsprekend. ;)

Als je dat in rekening brengt, kan zwartwerk zelfs beter zijn. Immers, alles blijft in de economie en er wordt niet zomaar ergens 50% afgenomen. En koop er dan iets mee, in het zwart, waardoor je de volledige 100% kan spenderen zonder dat er weer 1/5e van verdwijnt (21% btw), etc...

spray-bunny

Legacy Member
Straddle zei:
Wel ja, maar dat ligt niet aan de euro op zich. Als we nog met de frank werkten waren die prijsstijgingen er ook door gekomen. Bij bepaalde prijsinelastische producten is de prijs wel opvallend toegenomen (brood, een pakje frieten, een pint bier op café, ...), maar dat ligt niet aan de euro.

De euro is er gekomen via een bepaalde wisselwaarde, gebaseerd op een politiek akkoord van de EU lidstaten. In 1998 al werd beslist dat een euro bijvoorbeeld 1,43399 of zoiets BEF waard zou zijn.

Nu heeft deze wisselwaarde veel invloed op uw economie.

Bij de ingang van de euro heeft men de munten van landen als Duitsland, Nederland, Belgie eigenlijk te zwak gewaardeerd, tov de Zuiderse landen. Duurdere prijzen en lonen zijn dan een logisch gevolg lijkt mij.

En na tien jaar een crisis omwille van het concurrentievoordeel vd Noorderse landen ook.

Soekie

Legacy Member
djemz zei:
ja, maar dat komt niet omdat het niet duurder geworden is. Mensen kopen veel bewuster wat ook niet ten goede komt van de economie. Vroeger zag je geen BMW of Audi bij de Aldi, nu wel. Wij kijken ook waar het goedkoopst is, terwijl mensen vroeger gewoon kochten waar ze zin in hadden zonder naar de prijs te kijken.

I second that. (Vraag me overigens af of ze in die studie wel rekening hebben gehouden met maaltijdcheques bij het bekijken van het volledige gezinsbudget. :?)

Maar er kan simpelweg niet meer worden uitgegeven aan eten, omdat het geld op is. :?


Hoe je het ook draait of keert, onze generatie zal lang niet meer zo lustig erop los kunnen leven als de generaties voor ons hebben gedaan (de nu 40'ers à 60'ers die allen in open bebouwingen konden gaan wonen, zelf laten bouwen, fermettes, de eerste waren met "twee pree's", twee auto's, konden kopen wat ze wilden, het twee keer op reis gaan naar verre bestemmingen met de kinderen introduceerden, ...

Soekie

Legacy Member
Black zei:
Om u een vb te geven, mijn vader verdiende vroeger nog 30 000 BEF de maand en kwam perfect rond, nu krijgt hij 1600 EUR, dus das een ruwe 60 000 BEF, verdubbeling van het loon dus


Nu hij ging vroeger tanken voor 30 FRANK de liter, das ongeveer 70 cent, nu kost benzine bijna 2 euro dus das bijna maal drie terwijl het loon maar maal 2 is gegaan... Dit is nu een heel simpel en misschien niet volledig juist voorbeeld, maar voor voeding hetzelfde, alles is harder en sneller gestegen dan de lonen, zelfs met de index erbij ( btw geïndexeerde lonen lopen altijd achter, aangezien de indexatie pas door wordt gevoerd na een paar maand, op een moment dat de prijzen al weer een stuk hoger zijn gegaan)


En btw en taksen op brandstof bestonden vroeger ook al, das niets nieuws...

Ik ben zelfs blij dat er nog geld naar de staat gaat die ons er ook veel voor teruggeeft (iets wat ik ook heel vaak hoor op de werkvloer)... Liever een sociale dan een asociale staat a la VS



De staat is selectief sociaal ...

Zelf al voorgehad dat ik moest gaan aankloppen bij een bepaalde instantie en wandelen werd gestuurd.

De verplichting die dit land heeft om iedereen een basisinkomen te geven wat een minimum is om te kunnen overleven, geld blijkbaar niet als je blanc, bleu, belge (et blond) bent.
Dan hebben ze er zelfs geen enkel probleem mee om hun eigen wetten met de voeten te treden hoor. Geloof me vrij.

Soekie

Legacy Member
djemz zei:
je eerste paragraaf bevestig je wat ik zeg, wss was het de bedoeling? :)

over die btw en taksen op benzine, klopt idd ja.. Maar als ze de brandstofprijzen doen stijgen wil het zeggen dat ze meer geld ontvangen van btw en taksen ook. Ze maken ons dan wijs dat het komt door de schaarste, maar het is pure onzin. Ik heb niks tegen btw en taksen als ze goed besteed worden. Maar kijk eens naar ons wegennet, we betalen toch ook wegentaks? Dan wil ik deftige wegen ook. Er wordt veel te veel belastingsgeld weggesmeten, zoals al die mannen uit de regering, met de helft van het volk zijn ze bijna met nog te veel om dit klein land te regeren.. Hetzelfde met die overdreven donaties dat het koningshuis krijgt, en dan moeten ze nog 4 kinderen krijgen ook. Voor wat hebben die gasten in godsnaam zoveel geld nodig? Ze krijgen alles toch gratis.. Maar dan moeten ze enorm zoeken naar oplossingen voor het begrotingstekort. Imo is het vrij simpel op te lossen..

Met het regeringsbeleid van een land, valt of staat de hele economie.

e.House

Legacy Member
Ja je vergeet dat die huidige generatie veertigers, vijftigers en zestigers het pas vrij "recent" goed hebben. Tenzij je in een illusie leeft dat huidige babyboomers het grootste deel van hun leven een gelijke welvaart heeft als de dag van vandaag.

Soekie

Legacy Member
Black zei:
Oei ja , excuses, had het niet deftig gelezen!

Benzineprijs wordt niet duurder omdat er meer taksen etc op wordt geheven hé, het wordt gewoon duurder verkocht als grondstof zelf, vanwege de toegenomen vraag op wereldvlak en de toegenomen kosten tot het ophalen van olie uit de grond en zanden)

We mogen dan nog blij zijn dat de meeste OPEC landen het Westen goed gezind zijn of er daar overal marionettenregime geïnstalleerd zijn door het Westen....


Dat niet alle overheidsgelden goed worden geinvesteerd is ook waar, maar we gaan nu niet doen alsof het koningshuis het budgetaire probleem van Belgie is hé...


Werkloosheidsuitkeringen bvb, da's al iets meer op de zaak, afbouwen in de tijd die handel.

Pensioenen: 40 jaar arbeid geleverd hebben en dus ook bijgedragen hebben

+ pensioensparen verplicht maken

Om dan terug te komen op wat ge zegt over de staat zelf, tjah teveel postjes aan beide kanten. Deels onze eigen fout, want de mensen die ze gecreerd hebben zijn de mensen waar u en ik voor stemmen of hebben gestemd...

Al die commissies, afschaffen !
Geen cumul meer van postjes, dus als ge kiest voor burgemeester, blijft ge dat ook en gaat ge niet ook nog in de senaat, kamer en gemeenteraadscommissie zetelen waar ge dan 3/4 tijd niet aanwezig zijt...


Nuja welke politieke partij durft er in z'n eigen vlees te snijden en aan eerlijke politiek doen ? Juist ja, geen enkele, zelfs de NVA niet...

Daarom dat ik ook zeg dat ons politiek systeem krot is en tever van de samenleving staat...


Je betaalt wel een massa patronale bijdragen zelf, en je werkgever ook nog eens, en die spaart er ook volop voor, om later je pensioen te kunnen betalen hé. :?

Als het land dat niet meer kan garanderen, zijn we officieel een bananrepubliek.
Newsflash:we kunnen het niet meer garanderen ...

Forzaracing

Legacy Member
Black zei:
Nuja welke politieke partij durft er in z'n eigen vlees te snijden en aan eerlijke politiek doen ? Juist ja, geen enkele, zelfs de NVA niet...

.

Waarom zegt u "zelfs de NVA niet" ?
Dus op andere vlakken is NVA beter dan andere partijen ?
Ale ik bedoel er niks slechts mee maar vond het zo raar, "zelfs de NVA niet", juist alsof ze voor de rest zoveel beter zijn :)

Anoniem15

Legacy Member
Soekie zei:
Is dat zo?

Ik ken tal van mensen die moeten besparen op eten... Dat heeft er misschien ook mee te maken.

Of de mensen gaan eerder naar Aldi, Lidl of kopen voordeelpakketten in de Colruyt. Ik denk dat het eerder daar ligt. Wie voor een gezin van vier personen een kar vol merkproducten gaat laden in de Delhaize of de Carrefour moet er enorm goed inzitten...

romeo_

Legacy Member
HighLow zei:
Het wordt er niet makkelijker op, er is nog steeds een grote loonkloof met landen zoals India en China die nu toch ook wel vrij goed ontwikkeld beginnen te zijn.

:rofl: Duidelijk nog nooit in India geweest..

HighLow

Legacy Member
romeo_ zei:
:rofl: Duidelijk nog nooit in India geweest..

nee, maar jij blijkbaar ook niet in de business-clusters



1-mumbai-metro.jpg

romeo_

Legacy Member
HighLow zei:
nee, maar jij blijkbaar ook niet in de business-clusters



1-mumbai-metro.jpg

Business clusters zullen inderdaad vrij indrukwekkend zijn, maar vergeet niet dat er nog meer dan 90% van India bestaat waar het bittere armoede troef is..
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan