Archief - De echte crisis komt nog.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Soals

Legacy Member
Veel veronderstellingen zonder één enkele wetenschappelijke studie/bron te vermelden.
Graag wat meer onderbouw aub.

Fliblit

Legacy Member
Ik voorspel tien pagina's herhaling van hetzelfde

Waarom staat dit trouwens niet in economie & recht? Omdat het gaat over jobs die verdwijnen? :')

Gothrek

Legacy Member
Kandul zei:
Hoe goed hebben ze het dan? Hoe vergelijk je hier?

Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.

UnitedArabEm.

Legacy Member
je hebt gelijk, echt crisis is het nu niet, we roken, drinken, rijden en reizen als voordien het ergste moet nog komen.....

Kandul

Legacy Member
Gothrek zei:
Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.
Enkel geld dus, ok.

Kandul

Legacy Member
Gothrek zei:
Nee niet enkel geld, zijn uitstekend beschermd, enorm veel rechten, amper plichten.
Geldt net zo goed voor een bediende (en zelfs meer), waardoor we voorlopig terug bij enkel geld komen.

Tenzij je bedoelt dat zowel bedienden als arbeiders geen idee hebben hoe goed ze het hebben, maar dan begrijp ik niet goed waarom je er specifiek arbeiders uitkoos en niet gewoon sprak van werknemers.

BeeGee

Legacy Member
Gothrek zei:
Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.

Het stemt me uitermate triest om zo'n bekrompen post tegen te komen op een Belgisch forum.

In wezen heb je een continuüm van geschoolde arbeid <=> ongeschoolde arbeid.

Maakt niet uit of je een bediende of een arbeider bent.

Iedereen kan de straat vegen (arbeider) of een telefoon beantwoorden (bediende).

Niet iedereen kan een chemisch installatie aansturen (arbeider) of een uiterst strak business plan opstellen (bediende).

Böhse Onkel

Legacy Member
It's like the rich get richer and the poor don't get a fucking thing.

marcel

Legacy Member
Quecera zei:
"De robots zullen ons werk overnemen", smoor anders nog eentje terwijl je naar een sci-fi film kijkt :)

sci-fi? vroeger werd een auto volledig met de hand ineengezet (luxe-merken doen het ook nog steeds), nu is meer dan de helft van het productie-proces geautomatiseerd. hetzelfde geldt voor zowat àlle industrieën, en nog steeds worden nieuwe machines uitgevonden die ons werk kunnen overnemen.

kijk bvb naar google die enorm aan het investeren is in technologie die een auto laat rijden zonder chauffeur. als ze die perfecteren, en enigszins betaalbaar maken, zijn morgen alle truckers werkloos.

het automatiseringsprobleem is een feit, dat altijd gaat blijven groeien. waarom zou je voor een werknemer +/- 3000€ per maand uitgeven, voor 8u per dag, 5 dagen per week, die dan ziek kan vallen, elk jaar een maand congé opeist, fesstdagen wilt thuiszijn, .... terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100€ kan geven?

bjoerk

Legacy Member
Forzaracing zei:
Arbeiders zijn zeker niet minderwaardig tov bediende

Maar het argument dat u aanhaalt slaat echt niks. Arbeiders zijn de grootste kostenpost (samen met grondstoffen) van een onderneming die goederen produceert.
Men bespaart dus veel meer door hun fabriek naar een lageloonland te verplaatsen dan hun bediende.

Bediende zijn ten eerste niet zomaar voor handen in die lage loon landen behalve als je kijkt naar de informatica sector in Azie.
Ten tweede oefenen bediende een job uit die een grote samenhang heeft met de taal die men spreekt. Ik wil die Poolse (voorbeeld) bediende wel eens een Vlaamse mail zien beantwoorden, dit probleem heb je niet bij het produceren van een product. Iedereen kan een product maken ongeacht de talenkennis.

JA routinematige bediende jobkes zouden kunnen worden overgeplaatst maar deze zijn eerder nihil en zorgt dus voor meer werk dan het voor rendement zal zorgen.

Weet dat de enige reden waarom vele fabrikanten nog in Belgie blijven enkel is omdat de overheid massa's subsidies uitkeert en weinig tot geen winstbelasting vraagt van deze bedrijven o.a. Ford Genk.

Ha u weet duidelijk niet van de grote callcenters in India, waar ne hoop Indiërs zitten die allemaal engels kennen en een veel al een extra europese taal. Die daar snachts moeten zitten om support te leveren voor europese of amerikaanse producten. Hun talen staan nog niet 100% op punt maar onderschat ze niet ze die mannen. Veel van die email support of chat support zit in die landen op dit moment en steeds meer en meer callsupport gaat ook naar daar. Toch zeker in de meer serieuze landen, dat Belgische bedrijven op dat gebied nog achter hinken is mss voor één keer een goede zaak. Maar vele buitenlandse bedrijven doen dit ze hebben nog een nummer per land dat u gewoon door verbind naar ginder of dacht je dat al die hollanders in belgische callcenters zatten als u met logitech of dergelijke belt?

Trouwens robots voor winkels kzou der niet van verschieten. Steeds meer winkels werken met een online bestel dienst dat u gewoon u boodschappen collecteert aan een luikje en betaalt. Hoe lang nog tot daar geen man meer staat maar dat u boodschappen uit een automatisch magazijn komen en keurig in zakjes of dozen uit een machine komen en u betaalt zonder ook maar 1 mens te zien. Akkoord automatisch magazijnen zijn vooral iets voor grote fabriekshallen en er zullen altijd mensen nodig zijn voor het in het oog houden. Maar ik denk dat we binnen een paar decenia niet meer zullen aanschuiven aan de rijen kassas waar overal een persoon zit maar gewoon onze aankopen online doen via onze smartphone, tablet of computer en deze afhalen aan de winkel of zelfs via courier dienst thuis ontvangen.

Gothrek

Legacy Member
BeeGee zei:
Het stemt me uitermate triest om zo'n bekrompen post tegen te komen op een Belgisch forum.

In wezen heb je een continuüm van geschoolde arbeid <=> ongeschoolde arbeid.

Maakt niet uit of je een bediende of een arbeider bent.

Iedereen kan de straat vegen (arbeider) of een telefoon beantwoorden (bediende).

Niet iedereen kan een chemisch installatie aansturen (arbeider) of een uiterst strak business plan opstellen (bediende).

Wat is er bekrompen aan mijn post? Kijk eens buiten de land en continent grenzen, nergens hebben arbeiders het beter dan hier. Of gaat ge dat betwisten? Ik zou eens een Belgische arbeider een week willen zien meedraaien in China, of zelfs Polen, hij zal rap terug zijn met de staart tussen de benen. Dat arbeiders in dit land steen en been blijven klagen vind ik gewoon frapant. De meesten hebben chill werk en worden daar goed voor betaald. (Vandaar mss ook de verhuis van fabrieken naar lageloonlanden)
En ik heb het dan niet zozeer op het statuut van arbeider of bediende. Vervang gerust alles in mijn post door laaggeschoolde arbeider als ge dat leuker vindt. Met arbeider versta ik iemand die geen kantoorjobke heeft, in een bedrijf werkt, fysieke arbeid levert/bandwerk etc.

Tonerider

Legacy Member
marcel zei:
sci-fi? vroeger werd een auto volledig met de hand ineengezet (luxe-merken doen het ook nog steeds), nu is meer dan de helft van het productie-proces geautomatiseerd. hetzelfde geldt voor zowat àlle industrieën, en nog steeds worden nieuwe machines uitgevonden die ons werk kunnen overnemen.

kijk bvb naar google die enorm aan het investeren is in technologie die een auto laat rijden zonder chauffeur. als ze die perfecteren, en enigszins betaalbaar maken, zijn morgen alle truckers werkloos.

het automatiseringsprobleem is een feit, dat altijd gaat blijven groeien. waarom zou je voor een werknemer +/- 3000&#8364; per maand uitgeven, voor 8u per dag, 5 dagen per week, die dan ziek kan vallen, elk jaar een maand congé opeist, fesstdagen wilt thuiszijn, .... terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100&#8364; kan geven?
onderhoud van een paar 100euro's. een onderhoud van mijn auto kost al een paar honderd euro, hoeveel denk je dat zo'n robot kost? vb op 1 van de robotten op het werk staat een wieltje, diameter 10cm: kostprijs 150 euro, want dat is specifiek voor die robot. Om de zoveel tijd moet dat vervangen worden omdat het van plastic is en dus afslijt. Als er een nieuwe handeling moet ingevoerd worden, komen er in het weekend een aantal it'ers van een buitenfirma om te programmeren. Buiten dat ze in het weekend de programmatie doen, moeten ze gedurende enkele volle dagen (dus 24h) aanwezig blijven om te finetunen en eventuele bugs er uit te halen.
En een robot gaat ook geen eeuwigheid mee.

Gothrek zei:
Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.

wow, en bedienden zijn wel geweldig of wat? afgunst, geroddel, elleboogwerk, gepest, etc zijn daar ook schering en inslag.

Er is weinig verschil tussen de mentaliteit van bedienden en arbeiders. Waarom? Het zijn allemaal mensen.
En misschien ben je zelf het grootste bewijs: je bent duidelijk geen arbeiderstype, maar ben je daardoor beschaafder? Neen, want je kijkt op andere mensen neer en bent jaloers op anderen die met een lagere diploma toch goed geld verdienen.
Hopelijk besef je dat ook een simpele poetsvrouw of vuilnisophaler een essentiële rol speelt in onze maatschappij. Als meneer met de witteboord zijn bureau niet gekuist wordt dan plakt hij binnen de week aan zijn bureau van de afval die hij achterlaat omdat hij zichzelf te goed vind om zijn vuil op te kuisen.
Hokjesdenkers: mijn ergernis van het leven. Iedereen is evenveel waard.

Preske

Legacy Member
UnitedArabEm. zei:
je hebt gelijk, echt crisis is het nu niet, we roken, drinken, rijden en reizen als voordien het ergste moet nog komen.....

Helaas houden veel mensen de schijn op door dingen te kopen waarvoor ze geen geld hebben.

JamuellAble

Legacy Member
Qua scholing moet je meegaan in de ontwikkelingen..
Ik ga bijvoorbeeld ICT studeren met specialisatie op mobiele apparaten (tablets/smartphones)

Als ik na deel 1 van mijn opleiding mijn diploma heb en ik kom er achter dat ik ICT eigenlijk niet wil wordt ik hondentrainer, dan haal ik deel 2 op iets met huisdieren. Huisdieren kunnen niet worden verzorgd of getraint door robots, das baangarantie maken.

Je aanpassen op de ontwikkeling.

Robots moeten invoering krijgen en bediend worden.. Er gaan minder mensen nodig zijn, maar die "simpele" mensen die jij benoemd blijven nodig met altijd een paar techneuten in het team.

En die ouderen.. Die gaan allemaal langzaam de arbeid uit en die 2 gaten die vrijkomen hoeven wij er maar 1 van in te vullen, daardoor wordt de arbeid gehalveerd.

Bongobong

Legacy Member
Vergrijzing is geen probleem wanneer alles (of veel) geautomatiseerd is. Onze productiekracht is nu reeds veel hoger dan pakweg 50 jaar geleden. Vergrijzing is dus maar een randprobleem.

En wanneer praktisch alles zou geautomatiseerd worden zouden de spanningen tussen bezitters van machines en de ex-arbeidskrachten zo hoog oplopen dat deze machines desnoods met geweld publiek zullen gemaakt worden. Dat is simpelweg onvermijdelijk.

Dus slaap gerust op uw beide oren.

GSTT

Legacy Member
Lmaonaise zei:
Over werken gesproken; Al gehoord van automatisering?
Middenstandsjobs zoals fabrieksarbeid zullen verdwijnen, alles wordt overgenomen door robots en machines. Die zijn veel goedkoper en sneller en hoeven bovendien geen verlof/pauze; dus waarom zou men mensen in dienst houden?

En waarom zou dit slecht zijn. Al zijn er meer werklozen, bevordert dit toch de economie.

En je hoeft echt geen 6 spaties te laten achter elke zin.

BeeGee zei:
Oh boy...

Spijtig om te zien dat sommigen onder ons nog steeds (!) een arbeider als minderwaardig zien t.o.v. een bediende.

Het is een pak onwaarschijnlijker dat een fabriek, die honderden miljoenen euro heeft gekost, naar het buitenland wordt verplaatst -- dan een set van bedienden die enkel een bureau, een computer en een koffiemachine nodig hebben.
Een fabriek voor honderden miljoenen euro's? :eek:
verstand van prijzen is ook nihil blijkbaar.
Forzaracing zei:
Geen werknemers, enkel robots -> Geen consumptie
Geen consumptie = Geen robots nodig ;)
Wat, geen consumptie? Gaan we ineens niet meer eten als meer automatisering is?

dopgeld is ook geld hoor.
Nas zei:
Al die buitenlanders, ze doen hier niets, maar komen gewoon profiteren van ons sociaal systeem!

Al die buitenlanders pakken onze jobs af!

Jah, wat is het nu? Ofwel doen ze niet, ofwel werken ze, maar niets is blijkbaar goed

De polen nemen de jobs in, de turken profiteren van het systeem slimmerikje.

aXl_

Legacy Member
GSTT zei:
Een fabriek voor honderden miljoenen euro's? :eek:
verstand van prijzen is ook nihil blijkbaar.

Euh, als in te hoog of te laag? Afhankelijk van het soort fabriek natuurlijk maar in de plant waarin ik werk zijn de budgetten van projecten die lopen om nieuwe vullijnen bij te zetten in de grootte-orde van 30 tot 70 miljoen euro. Het totale bedrag om zo'n volledige plant opnieuw neer te zetten (er zijn al een hele hoop lijnen in dienst) loopt toch tegen een miljard euro aan.
(het is dan wel een grote plant en de sector is pharmacie, maar dat een fabriek een maar honderd miljoen euro kan kosten is toch geen stomme gok?)

marcel zei:
terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100&#8364; kan geven?

Gij verkijkt u ook serieus op de bedragen die in de industrie gangbaar zijn ze :p. Iemand extern inhuren kost een bedrijf tussen de 60 en 100 &#8364; per uur afhankelijk van jobinhoud. Als je iemand laat afkomen van de integrator-firma zelf (degene die uw robot daar heeft gezet) dan wordt zwaarder doorgerekend en kijk je eerder tegen 1500&#8364; à 2000&#8364; per dag aan.

Een werknemer zelf dan kost een bedrijf overigens ook een pak meer dan het bruto-loon dat die denkt te krijgen.

NotoriousP

Legacy Member
Lmaonaise zei:
Sommigen gebruiken als tegenargument dat automatisering jobs creeërt. Wel, dat kan wel zijn, maar dat zijn geen jobs voor simpele mensen zoals jij en ik. Wel voor ingenieurs etcetera.

Damn straight :cool:

Böhse Onkel zei:
It's like the rich get richer and the poor don't get a fucking thing.

Hier jongen: http://www.youtube.com/watch?v=FD06JUUXbSQ


Kandul zei:
Tenzij je bedoelt dat zowel bedienden als arbeiders geen idee hebben hoe goed ze het hebben, maar dan begrijp ik niet goed waarom je er specifiek arbeiders uitkoos en niet gewoon sprak van werknemers.

Omdat het ging over arbeiders nu vs vroeger? Jij hebt nogal de gewoonte van snel ergens iets achter te zoeken. :)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan