Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kandul zei:Hoe goed hebben ze het dan? Hoe vergelijk je hier?
Enkel geld dus, ok.Gothrek zei:Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.
Kandul zei:Enkel geld dus, ok.
Geldt net zo goed voor een bediende (en zelfs meer), waardoor we voorlopig terug bij enkel geld komen.Gothrek zei:Nee niet enkel geld, zijn uitstekend beschermd, enorm veel rechten, amper plichten.
Gothrek zei:Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.
Quecera zei:"De robots zullen ons werk overnemen", smoor anders nog eentje terwijl je naar een sci-fi film kijkt![]()
Forzaracing zei:Arbeiders zijn zeker niet minderwaardig tov bediende
Maar het argument dat u aanhaalt slaat echt niks. Arbeiders zijn de grootste kostenpost (samen met grondstoffen) van een onderneming die goederen produceert.
Men bespaart dus veel meer door hun fabriek naar een lageloonland te verplaatsen dan hun bediende.
Bediende zijn ten eerste niet zomaar voor handen in die lage loon landen behalve als je kijkt naar de informatica sector in Azie.
Ten tweede oefenen bediende een job uit die een grote samenhang heeft met de taal die men spreekt. Ik wil die Poolse (voorbeeld) bediende wel eens een Vlaamse mail zien beantwoorden, dit probleem heb je niet bij het produceren van een product. Iedereen kan een product maken ongeacht de talenkennis.
JA routinematige bediende jobkes zouden kunnen worden overgeplaatst maar deze zijn eerder nihil en zorgt dus voor meer werk dan het voor rendement zal zorgen.
Weet dat de enige reden waarom vele fabrikanten nog in Belgie blijven enkel is omdat de overheid massa's subsidies uitkeert en weinig tot geen winstbelasting vraagt van deze bedrijven o.a. Ford Genk.
BeeGee zei:Het stemt me uitermate triest om zo'n bekrompen post tegen te komen op een Belgisch forum.
In wezen heb je een continuüm van geschoolde arbeid <=> ongeschoolde arbeid.
Maakt niet uit of je een bediende of een arbeider bent.
Iedereen kan de straat vegen (arbeider) of een telefoon beantwoorden (bediende).
Niet iedereen kan een chemisch installatie aansturen (arbeider) of een uiterst strak business plan opstellen (bediende).
onderhoud van een paar 100euro's. een onderhoud van mijn auto kost al een paar honderd euro, hoeveel denk je dat zo'n robot kost? vb op 1 van de robotten op het werk staat een wieltje, diameter 10cm: kostprijs 150 euro, want dat is specifiek voor die robot. Om de zoveel tijd moet dat vervangen worden omdat het van plastic is en dus afslijt. Als er een nieuwe handeling moet ingevoerd worden, komen er in het weekend een aantal it'ers van een buitenfirma om te programmeren. Buiten dat ze in het weekend de programmatie doen, moeten ze gedurende enkele volle dagen (dus 24h) aanwezig blijven om te finetunen en eventuele bugs er uit te halen.marcel zei:sci-fi? vroeger werd een auto volledig met de hand ineengezet (luxe-merken doen het ook nog steeds), nu is meer dan de helft van het productie-proces geautomatiseerd. hetzelfde geldt voor zowat àlle industrieën, en nog steeds worden nieuwe machines uitgevonden die ons werk kunnen overnemen.
kijk bvb naar google die enorm aan het investeren is in technologie die een auto laat rijden zonder chauffeur. als ze die perfecteren, en enigszins betaalbaar maken, zijn morgen alle truckers werkloos.
het automatiseringsprobleem is een feit, dat altijd gaat blijven groeien. waarom zou je voor een werknemer +/- 3000€ per maand uitgeven, voor 8u per dag, 5 dagen per week, die dan ziek kan vallen, elk jaar een maand congé opeist, fesstdagen wilt thuiszijn, .... terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100€ kan geven?
Gothrek zei:Hoe vergelijk je hier? Ze hebben het goed omdat ze hetzelfde of zelfs een hoger loon krijgen dan een hooggeschoolde. Probeer dat maar eens te verkondigen buiten europa.
Mijn respect voor arbeiders is vrij klein. Genoeg vakantiewerk gedaan en er tussen gezeten om die geweldige mentaliteit daar te ervaren.
UnitedArabEm. zei:je hebt gelijk, echt crisis is het nu niet, we roken, drinken, rijden en reizen als voordien het ergste moet nog komen.....
Lmaonaise zei:Over werken gesproken; Al gehoord van automatisering?
Middenstandsjobs zoals fabrieksarbeid zullen verdwijnen, alles wordt overgenomen door robots en machines. Die zijn veel goedkoper en sneller en hoeven bovendien geen verlof/pauze; dus waarom zou men mensen in dienst houden?
Een fabriek voor honderden miljoenen euro's?BeeGee zei:Oh boy...
Spijtig om te zien dat sommigen onder ons nog steeds (!) een arbeider als minderwaardig zien t.o.v. een bediende.
Het is een pak onwaarschijnlijker dat een fabriek, die honderden miljoenen euro heeft gekost, naar het buitenland wordt verplaatst -- dan een set van bedienden die enkel een bureau, een computer en een koffiemachine nodig hebben.

Wat, geen consumptie? Gaan we ineens niet meer eten als meer automatisering is?Forzaracing zei:Geen werknemers, enkel robots -> Geen consumptie
Geen consumptie = Geen robots nodig![]()
Nas zei:Al die buitenlanders, ze doen hier niets, maar komen gewoon profiteren van ons sociaal systeem!
Al die buitenlanders pakken onze jobs af!
Jah, wat is het nu? Ofwel doen ze niet, ofwel werken ze, maar niets is blijkbaar goed
GSTT zei:Een fabriek voor honderden miljoenen euro's?
verstand van prijzen is ook nihil blijkbaar.
marcel zei:terwijl je een machine éénmalig aankoopt, die 24/7 kan laten draaien, en gewoon af en toe eens een onderhoud van een paar 100€ kan geven?
. Iemand extern inhuren kost een bedrijf tussen de 60 en 100 € per uur afhankelijk van jobinhoud. Als je iemand laat afkomen van de integrator-firma zelf (degene die uw robot daar heeft gezet) dan wordt zwaarder doorgerekend en kijk je eerder tegen 1500€ à 2000€ per dag aan.Lmaonaise zei:Sommigen gebruiken als tegenargument dat automatisering jobs creeërt. Wel, dat kan wel zijn, maar dat zijn geen jobs voor simpele mensen zoals jij en ik. Wel voor ingenieurs etcetera.

Böhse Onkel zei:It's like the rich get richer and the poor don't get a fucking thing.
Kandul zei:Tenzij je bedoelt dat zowel bedienden als arbeiders geen idee hebben hoe goed ze het hebben, maar dan begrijp ik niet goed waarom je er specifiek arbeiders uitkoos en niet gewoon sprak van werknemers.

Je mist het punt.NotoriousP zei:Omdat het ging over arbeiders nu vs vroeger? Jij hebt nogal de gewoonte van snel ergens iets achter te zoeken.![]()