"Arbeiders zullen altijd nodig zijn." Ja, maar 't zijn er wel altijd minder en minder. En die vinden mss wel werk, maar sowieso in slecht betalende dienstenjobs. Om nog niet te spreken van de effecten van het verdwijnen van industrie op handelsbalans en export.
"Dan moet men arbeidslasten verlagen". Ja, waar gaan we dat geld halen?
't Gaat zich toch om de trend imo. En daaruit blijkt dat de middenklasse een uitstervend ras is, de ongelijkheid groeit en de meerderheid vd maatschappij verarmt.
Ik las ergens: zonder inkomen, geen consumptie, geen productie.
Da's op zich wel waar, maar ga dat eens vertellen in een fabriek in China waar men 7/7 werkt voor een hongerloon. Die mensen produceren voor consumptie in het Westen.
We spreken over wereldmarkten, waar uitbuiting in het ene land de koopkracht in het ander land betekent:
Chimerica bijvoorbeeld.
Het aanbod van goedkope Chinese producties via multinationals die de middenstand verdringen, waardoor de middenklasse in een neerwaartse spiraal terecht komt (sluitende mom & pop shops door concurrentie van multinationals zoals walmart en sluitende fabrieken door delokalisatie), minder kan uitgeven en zodoende goedkoper wil en moet shoppen. Vicieuze cirkel.
"Onze overheid lost het wel op".
Kijk naar Argentinië, Cuba... er zijn genoeg laag gevallen voorbeelden. Onze welvaart is niet zo vanzelfsprekend als sommigen hier laten uitschijnen imo. Onze welvaart is gebaseerd op goedkope olie. En die hebben we niet meer in de EU en te weinig in de USA. Zonder olie, geen globalisering, die gebaseerd is op goedkoop transport (en moderne communicatiemiddelen). Ntrlk ook de reden waarom we zo een ongezonde interesse in het MO en Centraal Azie hebben.
Handel is een vrij precaire afhankelijkheidsrelatie en onze maatschappij is gebaseerd op meer van die fragiele evenwichten.
Dan is het niet onlogisch om te denken dat EUropa, of delen ervan, ook in die neerwaartse spiraal belanden. En da's eigenlijk nu al een feit in de PIGS. Pure ruilhandel neemt het daar stelselmatig over van geld als ruilmiddel. Mensen groeien hun voedsel thuis. Da's echt krek zoals pakweg Cuba moest na de USA boycot.
Dat is deglobalisering.