Archief - POST: schetsen en tekeningen V3

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

Garmir

Legacy Member
@ Moemi, gelijk gewoonlijk een zeer leuke tekenig van jou,ik zie de stijl van u wel graag :) is simpel maar goed

moemi

Legacy Member
thx :)

heb nog een werkje vant school, ne radio dat we moesten renderen met markers, maar krijg de foto niet op mn pc gezet, mss lukt het later.

TiB0

Legacy Member
experimentfa8.jpg


helemaal met fotosoep gemaakt (het mislukte origineel)


edit: nog een vluggertje

sscg4.jpg

Spike

Legacy Member
Zeg Moemi, doet gij soms IPO op PIH in kortrijk ? Ik doe daar IO (1e jaar )

Flipkikker

Legacy Member
moemi zei:
thx :)

heb nog een werkje vant school, ne radio dat we moesten renderen met markers, maar krijg de foto niet op mn pc gezet, mss lukt het later.

Als ge idd IPO volgt in Kortrijk, hoe valt het daar mee?

Ik ben van West-Vlaanderen, maar ben meteen naar Antwerpen geweest voor IPO (zit nu ook in men 1e jaar)

Hebben jullie ook zoveel opdrachten?
En welke opdrachten hebben jullie al gehad/moeten jullie doen? :)
Zal dan es de mijne opsommen + enkele resultaten van posten ook...

Spike

Legacy Member
flipkikker, ge moogt da zowiezo doen, wil wel eens zien wa ze daar in antwerpen uitspoken, was ook een van de opties, maar toch voor industrieel ingenieur ontwerpen gekozen

moemi

Legacy Member
jup ik volg IPO in het PIH kortrijk :) en amuseer mij daar wel wreed moet ik zeggen.

Eum, opdrachten...

Dus in schetsen zijn we ook begonnen met perspectief, schaduwen, celinders, kubussen, bollen etc...
Tegen bijna elke les moet er een opdracht af zijn, ofwel iets nagetekend dat op een slide te vinden is op internet ofwel iets uit uw hoofd ofzo.
Dan zijn we met inkleuring begonnen, zowel potloden (niet uitgebebreid gezien) en dan met markers.
Met die markers zijn we nog altijd bezig en amuseer mij daar wel mee :)
Dus die radio da'k ging posten was een opdracht dat vorige les moest ingediend zijn, jammergenoeg krijg ik de foto's niet op mijn pc... (fototoestel doet vreemd...)

Dan in vormstudie hebben we al verschillende opdrachten had :

Een houten treinstel maken, één wagon per groepje van 3 personen.
Deze mocht niet echt op een echt wagonnetje lijken maar moest kunnen rijden en al de wagonnetjes moesten met koppelstukken aan elkaar kunnen gehangen worden.

Dan moesten we een snelopdracht doen, een kapstok ontwerpen voor in de nieuwbouw. Volledig vrij, maar kregen maar 2 lessen ervoor (veel werken thuis is dus de boodschap) en moesten dan presenteren , met prototype op ware grootte.

De opdracht nu is een nieuwe verpakking maken voor een fabrikant van lingerie.

Voor werkplaatstechnieken was onze eerste opdracht een 'zitje' te maken uit natuurlijk materiaal. Dus alleen takken,aarde,bladeren,botten(dierlijke) etc... volledig vrij anders, maar je moest er wel zelf kunnen op zitten. :p

en de opdracht nu is de nieuwe Xbox ontwerpen. Deze opdracht loopt ook door in schetsen waar we de rendering en presentatie zullen maken.

Voor de rest ja , technisch tekenen hebben we ook. Fysica en materialenleer zijn de 'blokvakken'.

voila :)

greetz

Flipkikker

Legacy Member
Van begin dit jaar tot voor kort iedere maandagochtend 4 uur schetsen gehad:
Begonnen met de theoretische vorming en correct perspectieftekenen aangeleerd...
De eerste fase van mijn tekeningen is niet bepaald interessant (kubussen, cilinders, bollen, stapelingen,...)
Maar de laatste lessen hielden we ons bezig met het tekenen van producten:

De scans zijn jammergenoeg niet zo goed gelukt, maar het geeft al een beeld, de bruinachtige tekeningen zijn met grijze markers gedaan (verkeerde kleurweergave dus nu)
http://www.realreality.be/OverzichtPO/Schetsen1.jpg

http://www.realreality.be/OverzichtPO/Schetsen2.jpg

http://www.realreality.be/OverzichtPO/Schetsen3.jpg

http://www.realreality.be/OverzichtPO/Schetsen4.jpg

Schetsen5.jpg


Schetsen6.jpg


Schetsen7.jpg


Schetsen8.jpg


Schetsen9.jpg


Terwijl kregen we in een andere les ook Ruimtelijk en Visueel Denken:
hierbij zien we vanalles eigenlijk, ruimtelijk inzicht natuurlijk, maar ook markerschetsen, afrondingen op piepschuimblokjes/een houten blokje maken:

Vb van een eenvoudige inzichtsoefening die we aan het begin van het jaar hadden
RVD1.jpg


Correcte inkleuring, belichting en schaduwvlakken met markers
RVD2.jpg


Houten speelgoedauto die we moesten uitvinden, voorontwerpen indienen en markerschets
RVD3.jpg


Iedere week hebben we ook 6u (vanaf volgende week zelfs 8u dachtk) Labo Modelbouw, houdt in dat we in piepschuim een model moeten maken (al dan niet met plasticine in beginfase, of met karton). Dit is het zwaarste deel van de opleiding, deze opdrachten zijn groter en moeilijker, en zijn redelijk frustrerend doordat de begeleiders er dan ook nog eens hun eigen mening op nahouden (meestal zijn ze wel van goede hulp hoor, maar tot inzicht komen is niet bepaald makkelijk)
Van labo modelbouw heb ik momenteel enkel de volgende foto's (batterij fototoestel is plat), maar we hebben dus nog moeten een vormovergang maken met piepschuim en plasticine, en nu zijn we bezig aan een organische vorm die we naar een product moeten uitwerken.

Alcoholtester die we moesten maken met componenten van opgegeven minimumgrootte, eerst in piepschuim en plasticine, daarna volledig in piepschuim indienen

Alcoholtester1.jpg

Alcoholtester2.jpg

Alcoholtester3.jpg

Alcoholtester4.jpg


En als semester-opdracht hebben we dan nog Reversed Design, een groepswerk waarbij iedere groep een product"soort" (nietjesmachines, airwick, gasaansteker,...) toegewezen krijgt: wij kregen 2 nietjesmachines van een verschillend merk toegewezen, hiervoor moeten we 3 dossiers maken (technisch, gebruiksaspecten en marktonderzoek, en dan nog interviews, quick designs, specs, design drivers,...)
We moeten dus onze producten ontleden, onderzoeken welke functie ieder onderdeeltje heeft, tekeningen maken hiervoor (technische werking, exploded view, gebruiksaanwijzing), enquête ervoor uitvoeren, verbeteringen/nieuwe nietjesmachines uitvinden (quick designs),...

Presentatietekening van een nietjesmachine, de onderkant van de andere nietjesmachine, en daarna een exploded view (layout is nog niet op punt gesteld btw)
RD1.jpg

RD2.jpg

RD3.jpg


Ik denk dat dit al een redelijk beeld geeft van onze dagelijkse activiteiten

moemi

Legacy Member
hehe dat 1ste tekeningske, dat blokske persies, dat ge met uw markers hebt moeten inkleure, exàct hetzelfde als dat wij ook vlug moesten inkleuren :p

voor de rest, nu moeten we van een voorwerp naar eigen keuze een mooie rendertekening maken, met uw markers dus, en een exploded view tekenen ook daarvan.

voor de rest ziet het er dus beetje gelijkaardig tussen,lleen nog niet met dat schuim mogen werken, wel jammer...

edit: oh ja alles dat ik hierboven zei is wel met de hand getekend en niets met illustrator zoals van jou..

Flipkikker

Legacy Member
moemi zei:
hehe dat 1ste tekeningske, dat blokske persies, dat ge met uw markers hebt moeten inkleure, exàct hetzelfde als dat wij ook vlug moesten inkleuren :p

voor de rest, nu moeten we van een voorwerp naar eigen keuze een mooie rendertekening maken, met uw markers dus, en een exploded view tekenen ook daarvan.

voor de rest ziet het er dus beetje gelijkaardig tussen,lleen nog niet met dat schuim mogen werken, wel jammer...

edit: oh ja alles dat ik hierboven zei is wel met de hand getekend en niets met illustrator zoals van jou..

Voor deze opdracht was het vrij welk medium je gebruikt om de tekeningen te maken :)

En van dat piepschuim, dat vind je niet jammer (echt niet :cry: )
Het ziet er makkelijker glad te krijgen uit dan het is... :x

Bolteh

Legacy Member
Vluggertje van op de bus vanmorgen, dernet eens ruw in Illustrator zitten zetten:

schetsderv.jpg

Garmir

Legacy Member
mooi mooi moemi


en @ flipkikker wat doe je juist voor richting, en voor isolatie plat te krijgen enzo kan je best gebruik maken van ene gloeidraad en achteraf fijn schuren ;)

-scroin

Legacy Member
Monkey.jpg


We zullen ook is iets posten se. Et is nog wel WIP. Lang geleden dak nogis waterverf gebruikt heb.
@Moemi: da ziet er verdomd goed uit
@Bolteh: ik kan ni wachten op uiteindelijke versie

Flipkikker

Legacy Member
Garmir zei:
mooi mooi moemi


en @ flipkikker wat doe je juist voor richting, en voor isolatie plat te krijgen enzo kan je best gebruik maken van ene gloeidraad en achteraf fijn schuren ;)

Ziet er idd zeer goed uit :)

Ik volg ProductOntwikkeling aan de Hogeschool Antwerpen,

en van dat piepschuim weetk ut hoor, ma tis soms nog irritant omdat je rekening moet houden met de extrusierichting ervan en moet oppassen voor gaatjes erin :s

mj_dask

Legacy Member
Flipkikker... jij doet PO in Antwerpen? 1ste jaar? ...

toeval? ik ook:)

wie ben jij?
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan