Archief - Beginnende dJ.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

shiftyke

Legacy Member
antHraxx zei:
Niet akkoord, ge moet de mensen opslorpen in de wereld van u muziek waardoor zij meegaan. Stel dat een minimal dj op een elektrofeestje geprogrammeerd staat, dan moet hij zijn eigen identiteit toch niet verloochenen en electro te beginnen draaien. Dit is wat ik haat: commerciele djs.

akkoord akkoord, maar ik bedoel dat hij zich toch moet aanpassen aan het publiek, als hij zijn favoriete schijf oplegt en het publiek staat er maar te staan dan kan hij best iets anders proberen..

Sick`

Legacy Member
man, stel verwaande snobistische zeikerds hier.

voor uw boxen en ne versterker gaat ge best gewoon eens bij een muziekwinkel langst en zegt dat ge maar een klein budget hebt maar lawaai voor 30 man wilt kunnen maken.

ook in diezelfde winkel vraagde wat ge op uwe laptop zoal kunt gebruiken da ook maar beperkt van kosten mag zijn om dat een beeke aangenaam te kunnen en zeg dat ge al eens van da dink van u eens iets van gehoord heb en of ze daar een woordje uitleg over kunnen geven.

in tegenstelling tot hier gaan ze u daar met plezier verder helpen.

ps: zeg gewoon niet dat ge wil dj'en met een laptop want dan krijgde zo van dat geflame van mensen die prolly bang van zekere concurentie zijn .. soms wil ne mens gewoon dat er iemand is dat zich met de muziek bezig houd zonder dat stukken van mensen moet kosten :p

Tuninboy

Legacy Member
shiftyke zei:
euhm, jij moet muziek draaien die ZIJ goed vinden, niet andersom

Vind ik net niet, zoals iemand hierboven zei, jij bent diegene die niet dezelfde weg moet opgaan als die andere, je kan hier & daar een commerciele plaat draaien die je goed vindt, maar over het algemeen, moet jij de weg uitstippelen & niet het publiek. ; )

Twizt

Legacy Member
Als house in is en jij draait trance, dan vind ik dat je niet moet switchen om aan de bak te komen, of toch niet als je house zelf maar niks vindt. Maar als je house speelt en je staat op een fuif te spelen waar de mensen house willen, dan moet je de nummers van dat genre spelen dat het publiek goed vindt, en niet alleen die die jij goed vindt. Dat is mijn visie toch.

Progrezz

Legacy Member
Lol ja. Maar dat is net de reden dat iedereen tegenwoordig kakmuziek draait :P

Twizt

Legacy Member
Trouwens, een liveset (geen dj-set) van pakweg Digitalism, wordt met controllers/midi gespeeld met laptops e.d. Maar als ze een dj-set spelen is dat ook met decks en een mengpaneel dacht ik hoor. Daar mag je je ook niet aan vergrijpen, dat is namelijk iets heel anders.

profound

Legacy Member
Progrezz zei:
@ Profound: Hoeveel geld denk jij dat een producer echt verdient aan een release? En dan heb ik het niet over de bekende namen. Als je al eens 500 euro verdient op een release (zelfs bij vinyl), dan is het al veel, HEEL veel. Het enige wat een goede verkoop en het aantal illegale downloads dat er bij komt kijken oplevert zijn gigs. En laat het nu net zijn dat DJ's daar veel poen op pakken. Op 1x draaien verdienen die gasten veel meer geld dan op een release waar ze maanden aan gewerkt hebben.

Akkoord, maar het is toch niet omdat ze er niet veel aan verdienen, dat je het even goed gratis en illegaal 'mag' gaan downloaden? Integendeel zelfs! Het zijn juist de gedreven producers die er bitterweinig aan verdienen, die de steun goed kunnen gebruiken! En of ze nu producen uit passie of niet, het is altijd leuk om beloond te worden voor iets waar je zoveel uren hebt aan gewerkt (ook al is dit maar €1).

Progrezz zei:
Jij leeft precies nog in een droomwereld als je denkt dat de 1,5 euro (en zelfs daar geloof ik geen fluit van, want Beatport is duurder) die je uitgeeft naar de producer gaat. En ja ik mag met veel trots zeggen dat ik Beatport eikels vind. In het geval van de platenlabels hangt het er gewoon vanaf over welke het gaat: mainstream of underground.

Wel uiteraard gaat van hetgeen je betaald voor een track niet 100% naar de producer, en dat bedoelde ik ook niet. Het ging er om dat je juist door die digitale releases, minder moet betalen voor de tracks die je goed vindt, omdat je nu niet meer volledige albums moet kopen, maar effectief echt alleen de tracks die jij goed vindt. En beatport is toch helemaal niet duurder? Als ik men 18 tracks die ik nu in mijn crate wil kopen, betaal ik €27,21 (incl VAT) . En zelfs al is het €2, dan is dit toch nog niet zoveel, want je kan al je aankopen spreiden. In mijn ogen is Beatport een efficiënt medium voor producers om hun muziek te verspreiden. Wat daar zo eikelachtig aan is, is mij een raadsel.
Enja idd, sommige platenlabels zijn minder 'about the music' dan andere, maarja, dat is altijd zo geweest, en dat zal altijd zo blijven.


Nuja, je moet nu niet denken, dat ik geen illegale muziek heb eh, verre van zelfs :D
Maar de muziek die ik draai, is allemaal legaal aangekocht (meeste heb ik op vinyl dusja).

Progrezz

Legacy Member
Ja lol, voor 18 nummers ga ik ook niet moeilijk doen, maar mijn laatste aankoop bij Beatport was 150 euro en dan maakt het wel een verschil. Daarbij koop ik liever niet bij Beatport en probeer ik het wat gespreid bij djdownload, traxsource en iTunes aan te schaffen.

Daarbij wil een producer dat zijn nummers live worden gedraaid. Bekende dj's worden dan ook overladen door gratis demo's. Of Hernan Cattaneo (om een voorbeeld te geven) er nu voor heeft betaald of niet, elke progressive producer vindt het geweldig als hun nummertje door hem wordt gedraaid.

s.i.m.o.n

Legacy Member
SURVIV3 zei:
Wat ik wil is,
mensen laten horen wat voor muziek ik goed vind.
Ik wil thuis beginnen op mijn kamer met draaien.
Mijn budget is niet meer dan 600 euro.
Alle tips zijn welkom, ik dacht dat die hercules controller echt goed was om het mee te leren?
ik heb dan ook geen ervaring :)
Alle tips zijn welkom,
draaien met laptop laat ik even aan de kant.
Welk materiaal raden jullie aan voor een beginner?
Ik heb wel al gedraait met een simpel 2-kanaals mengpaneel en dubbele cd-speler,
en dat ging me wel.
Zoiets misschien en wat en hoe?

Bedankt aan iedereen :)

Volgens mij kun je best voor beter gaan als een Hercules (ik spreek uit ervaring). Voor jouw budget kun je moeilijk een volledige setup kopen; een midicontroller is inderdaad een goede oplossing. Al gekeken naar de Vestax VCI-100? Moet je wel nog een geluidskaart erbij kopen. Weet niet welke software erbij geleverd wordt, maar ik zou overwegen van Traktor Pro te kopen. Overigens zal je ook een
headphone moeten kopen, dit kost je toch ook al gauw 100 euro.

Als je toch graag wil oefenen op het beatmatchen of whatever, kan je altijd met stickertjes werken en de bpm afplakken.

SURVIV3

Legacy Member
Ja, een midi-controller zou ik wel leuk vinden eigenlijk.
Ik had zoiets als jij op google gevonden:
vestaxVCI100MIXVIBES.jpg

Zoiets had ik helemaal in gedachten!
Mijn vragen hierbij zijn:
- Hoe moet je op je laptop dan boxen aansluiten, die toch luid gaan, ik bedoel met luid dat je echt op een feestje kan draaien. (Ik ga nog niet meteen op feestjes draaien, dat weet ik.)
- Hoe zit het dan met voorbeluisteren naar het nummer dat je gaat mixen met het nummer dan aan het spelen is?
- Heb ik een versterker nodig?

Heel erg bedankt, maar ik heb nog steeds veel info. nodig.

shiftyke

Legacy Member
Twizt zei:
Als house in is en jij draait trance, dan vind ik dat je niet moet switchen om aan de bak te komen, of toch niet als je house zelf maar niks vindt. Maar als je house speelt en je staat op een fuif te spelen waar de mensen house willen, dan moet je de nummers van dat genre spelen dat het publiek goed vindt, en niet alleen die die jij goed vindt. Dat is mijn visie toch.

dat bedoelde ik eigelijk ook

Fraa

Legacy Member
Therapy zei:
maar op een hercules console tokkelen is niet draaien hoor :s :s :s

Laat die jongen toch eens, waarom breek je zoiets af?

Ik ken mensen die met een paar midi controllers méér DJ zijn als de gemiddelde showoff die met een stel CDJ's en een DJM staat te "tokkelen" & de helft van de functies nog niet eens weet staan. Natuurlijk draaien die laatste dingen nog nét dat tikkeltje toffer, maar om nu te zeggen dat iemand met een midi controller geen DJ is, komaan... Zo narrowminded?

Ik heb in dat decennium dat ik draai met cd's gedraaid, vervolgens vinyl op 3 decks, vervolgens tijdcode aangevuld met midicontrollers & vorig weekend heb ik mijn hele setup verkocht wegens te weinig zin & tijd. De hele collectie platen volgt ook nog omdat ze toch maar stof staan te happen anders. In de toekomst zie ik me dan eerder met een midi controller draaien thuis om mij wat bezig te houden, ben ik dan minder "DJ" in vergelijking met de setup van een paar duizend euro die ik ervoor had?

Of ben jij zelf wél met een setup van een paar duizend euro beginnen te draaien? Ik denk niemand...

Dus als die jongen dat wil proberen & hij wil een Midi controller kopen om via dat te wat te kunnen draaien, dan zie ik daar eigenlijk geen probleem in. Draaitafels ofzo kopen is trouwens zowat't domste wat je kan doen tegenwoordig, vinyl is zo goed als dood op alle vlakken (kwalitatief, qua releases, etc...). Enkel de mensen met tijdcode & de diehard vinyl fans houden't nog enigszins levend. Verder zijn cdspelers nog altijd "hot", maar als we eerlijk zijn moeten we toegeven dat cd'tjes branden ook niet zo tof meer is na x aantal tijd.

Daarom, de beste methode is simpelweg midi. Het is de toekomst & het feit dat bv Pioneer dit met hun nieuwe CDJ zal inleiden zegt genoeg. De rest volgt wel.

Nu, om't even terug over de topicstarter te hebben:

Ik zou persoonlijk geen Hercules kopen ofzo, beetje weinig functionaliteit.
Ik zou dan eerder voor een Numark Stealth Control of een M-Audio Torq Xponent gaan, al is die laatste wel al wat kostelijker. Een VCI100 of VCI300 is ook een optie, maar ben er zelf geen fan van omdat de layout te wensen over laat & het gewoon té duur is voor wat je krijgt.

Fraa

Legacy Member
shiftyke zei:
euhm, jij moet muziek draaien die ZIJ goed vinden, niet andersom

Komaan, een DJ draait wat HIJ wil aangezien't ZIJN hobby/beroep is & aangezien hij ZIJN muzieksmaak aan de wereld wil laten horen.

Als elke DJ zou draaien wat't volk wil dan eindigen we allemaal zoals elke boerenfuif DJ die gewoon de ultratop afspeelt & dan zeer voldaan kan gaan zeggen dat zijn platenkeuze subliem is.

Trouwens, de House Vs Trance kwestie van hierboven.

Even hypothetisch:

Als ik House draai & mensen WETEN dat ik dat draai, dan sta'k gewoon op de verkeerde fuif te draaien als iedereen verwacht dat ik Trance plaatjes ga opleggen. Heeft weinig tot niets te maken met wat't volk wil, daarom bestaat er zoiets als een "scene". Je draait je eigen muzieksmaak & vervolgens kom je gewoon ook op plaatsen draaien waar die muzieksmaak gewild is. Anders ben je gewoon verkeerd bezig & ben je niet meer dan een meeloper. Muziek draaien die aanslaat bij de mensen is goed natuurlijk, zolang dat binnen de grenzen van je eigen muzieksmaak blijft in mijn ogen. Niemand moet verwachten dat ik Trance ga draaien, terwijl iedereen weet dat House mijn ding is.

satanreleased

Legacy Member
Ideaal deze topic om mijn eigen vraag te runnen .....
Ik heb twee vestaxen CDX 05's en ik zou graag met time coded cd's draaien.Maar weet er iemand waar ik een goedkoop geluidskaart kan vinden die dan ook time coded cd's ondersteund ?
tot nu toe heb ik enkel Mixvibes hun prijzen kunnen zien. Da geluids kaartje kost 205 euro vanuit duitsland.
Zijn er alternatieven ? ik draaie al 10 jaar of zo en ik ben al da troep beu om mee te sleuren,liever een laptop .

shiftyke

Legacy Member
ik word hier lichtjes misbegrepen, ik bedoel niet dat een dj commerciële bucht moet draaien, maar als je draait eender welk genre dat het publiek die platen in ZIJN genre moet kunnen appreciëren anders zal zijn succes rap gedaan zijn! Uiteraard zijn dat wss zijn favoriete platen maar als het publiek het niet smaakt heeft hij een probleem...

SURVIV3

Legacy Member
Ik zou persoonlijk geen Hercules kopen ofzo, beetje weinig functionaliteit.
Ik zou dan eerder voor een Numark Stealth Control of een M-Audio Torq Xponent gaan, al is die laatste wel al wat kostelijker. Een VCI100 of VCI300 is ook een optie, maar ben er zelf geen fan van omdat de layout te wensen over laat & het gewoon té duur is voor wat je krijgt.

Die numark stealth control zie ik wel zitten.

Dat probleem is denk ik al opgelost, aangezien ik de laptop soieso ga aankopen.

Nu heb ik de laptop + stealth control.

De belangrijkste voor mij blijft: hoe zit het met de luidsprekers?

Ik moet dan ook nog boxen erbij kopen én een versterker?

Ik wil met deze boxen echt luid kunnen draaien,
met luid draaien bedoel ik dat je de bass toch wel voelt en het toch luid gaat.

Iemand tips.

En heel fel merci, JuG. ;)

Kunlun

Legacy Member
Boxen die luid draaien en dat je de bass voelt, uitstekende keuze! :niceone: :unsure:

Kijk eens bvb op de site van Music Store Köln en kijk eens naar die hun pakketten, af en toe zit er iets interessants bij.

.eX3

Legacy Member
ja, je hebt een versterker nodig, tenzij je actieve speakers koopt ....
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan