Archief - Beginnende dJ.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

meino

Legacy Member
Jack Malibu zei:
Djeezes djeezes, door ne ***** in uwen bruinen genomen fzo? Wie komt er hier met zen domme commentaar af é?

Mss da gij een of ander verwend rotkind zijt dat geld met hopen krijgt van mammie en pappie. Maar draaien kost geld en alle muziek op vinyl kopen ook.

:ironic:

zou de OP ondertussen al zijn aangekocht materiaal verkocht hebben?

Mike_D

Legacy Member
Deze thread kan wel dicht denk ik zo.

Het gaat hier al enigen tijd net meer over het geen waar het mee begon en nu gaan ze toch maar ruzie maken met elkaar om niks :s

Nijntje

Legacy Member
Wat moet ik dan zeggen? Muziek allemaal legaal kopen EN roken (om van het drinken nog maar te zwijgen) ;)

Ik krijg regelmatig promo's zowel van DJ's als producers. Krijg ook van enkele labels promo's omdat ik in hun 'promopool' zit maar dat werkt ook met lagen. De grotere namen krijgen betere (lees: meer exclusieve) promo's.

Zelf gebruik ik een Serato systeem omdat dit toch meer credibiliteit geeft dan een Traktor systeem hoewel ik niet van het type ben dat kritiek gaat geven op mensen die gebruik maken van een master clock in Traktor (welliswaar afhankelijk van hoe ze dit gaan doen)

Ik vind het geweldig om mensen bezig te zien met een Xone:4D icm Traktor Scratch Pro wanneer ze realtime gaan loop'en en stukken uit nummers gaan knippen zoals Hawtin dat doet. Heb zelf gelijkaardige setup staan maar gaat wel nog even duren voor ik dergelijk resultaat bereik dat ik zo live wil gaan spelen.

Waar ik WEL een probleem mee heb zijn mensen die met een hercules of Behringer controller 2 nummers automatisch laten beatmatchen en ze zo in elkaar gaan mixen. Dan beetje cinema verkopen door de master door één of andere filter te draaien. Sorry, dat kon ik op mijn 8 jaar ook. Daar is niets van techniek aan. En voor je begint te praten over: muziekkeuze is ook belangrijk. De mensen die op deze manier ermee bezig zijn hebben totaal niet de knowhow. Ik volg dagelijks charts op verschillende websites en ben wekelijks ettelijk uren hier mee bezig. Iedereen kan de recentste hitjes er gaan doordraaien in een setje van 2u en dan een 'bomsetje' gaan spelen.

Blezz

Legacy Member
@ Nijntje: hoe ben je in die promopools terechtgekomen? Gewoon contact opgenomen met labels? En zijn dit dan deftige labels of eerder de onbekendere Belgische?

Nijntje

Legacy Member
Connecties. Waar het helaas tegenwoordig allemaal om draait.
Na 6 jaar er semi-professioneel mee bezig te zijn, (Kan er ruimschoots van leven maar heb nog een eigen bedrijf ernaast) leer je wel de nodige mensen kennen. Als je in hun gratie valt of ze je effectief goed genoeg vinden komt dat allemaal wel vanzelf.

Je mag zo'n dingen niet verwachten na 2 jaar. Dat zijn eerder uitzonderingen dan de regel.

DBK

Legacy Member
Nijntje zei:
Ik volg dagelijks charts op verschillende websites en ben wekelijks ettelijk uren hier mee bezig.
Zin om deze sites te delen op het forum hier? Ik probeer als niet dj een beetje te volgen wat hot is.

toru

Legacy Member
over illegale muziek draaien:

Als je nu een grote fan bent van Anderlecht, en je zou elke week kunnen gaan kijken dmv een achterpoortje, ook al betaald iedereen, en is het respectloos blabla. Dan doe je dat toch ook? De wereld draait om geld, als iets gratis is op een manier of de andere gaan mensen het doen. Maakt niet uit hoeveel respect het geeft.

Nijntje

Legacy Member
toru zei:
over illegale muziek draaien:

Als je nu een grote fan bent van Anderlecht, en je zou elke week kunnen gaan kijken dmv een achterpoortje, ook al betaald iedereen, en is het respectloos blabla. Dan doe je dat toch ook? De wereld draait om geld, als iets gratis is op een manier of de andere gaan mensen het doen. Maakt niet uit hoeveel respect het geeft.

Daarin ben jij verkeerd.
Dat is net hetgene de DJ scene zo om zeep helpt. Vooral voor de beginnende DJ's die het effectief serieus nemen.

Ik ben in orde met SABAM, Acerta, legale muziek aankopen, etc etc...
Deze dingen kosten nu eenmaal redelijk wat geld. Ik heb ondertussen wel de nodige ervaring en connecties MAAR stel je eens voor dat je als beginnende DJ (technisch kunnen even buiten beschouwing gelaten) ergens aan de bak wil geraken. Zoiezo is beginnen in een deftige club of discotheek erg onwaarschijnlijk. Dus, standaard waar begin je tegenwoordig? Fuifjes en kleine danscafés waar ze het niet zo nauw nemen met zwartwerk en die dingen. Jij als 'legale' DJ moet zoiezo een eerlijk prijs aanrekenen omdat je toch enigszins je kosten wil dekken. Aan de andere kant heb je dan de amateurs die gewoon enkele plaatjes willen draaien, meer belang hechten aan het zogenaamde DJ spelen dan effectief ermee bezig zijn. Ze hebben geen kosten aangezien ze volledig in het zwart werken, muziek illegaal verkrijgen en hun enige motivatie is om op fuifjes ed. te kunnen gaan spelen om daar (meestal) een beetje de populaire te gaan uithangen. Zij hebben weinig kosten, bijgevolg ze komen draaien voor een appel en een ei terwijl ze vast technisch niet veel zullen onderdoen voor andere beginnende DJ's.

Volledig 'wit' en eerlijk aan de bak komen als opkomende DJ is niet simpel tegenwoordig. Markt is verzadigd en er zijn teveel knoeiers die voor een appel en een ei met hun illegale materiaal de boel komen verzieken voor mensen die er wel mee bezig zijn ;)

toru

Legacy Member
Wel. 9/10 dj's hier op dit forum zullen nooit verder komen dan hun mixen op rapidshare zetten. (including myself, daar niet van :)). Ik heb mezelf cd spelers en mengpaneel gekocht, en ik amuseer me. Ik heb legale aankopen, maar alles legaal? No way, puur voor mezelf ga ik niet 100% legaal. Je hoort het verschil toch niet, alleen dat ik minder pintjes kan drinken int weekend en dat ik niet op forums kan zeggen dat ik 100% legaal ben.


(Ik heb het over thuisdraaien, als je openbaar gaat is het een ander paar mouwen)
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan