Archief - Beginnende dJ.

Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.

SURVIV3

Legacy Member
Welke boxen ik moet gebruiken?
Met versterker?
Geluidskaart?
Iedereen is zo agressief hier met antwoorden, zal aan mij liggen.

Kunlun

Legacy Member
Mja, wa wilt ge bereiken ... Feesjes voor 30 man staat er in uw beginpost, ge zit dan wss ook met een beperkt budget.

Ge zou beter wa meer info geven omtrent uw budget en doeleinden qua uitrusting

TooChé

Legacy Member
kzal maar beginnen dat ik mzelf niet aanzie als een pro dj, maar ik draai wel meerdere malen per week danscafé's/fuiven/studentecafé's.
En guess what ... ik draai ook met laptop. Diegene die hier aanvallende comments geven zijn van die vinyl/cd fanboys. Kmoet wel zeggen, om te leren draaien, blijf je best van een console af, en neem je beter cd's. Waarom? Hoe je het ook draait of keert, een console maakt het veel makkelijker om ietwat deftige mixen te maken dan met CD's of vinyl.

Anyway dit gezegd zijnde, als je dan toch beslist (wat ik in uw situatie ook afraad) om met laptop te draaien, zoek je imo beter naar een timecode systeem. Er bestaat meer software dan Virtual DJ alleen. Zoek je dus software die je ligt (vind persoonlijk VDJ ook ondergeschikt aan Serato of Traktor), een mengpaneel, versterker, boxen en een cd deck.

Het gaat zoiezo geld kosten, meer dan een Hercules console. Maar een Hercules console is dan ook simpelweg weggesmeten geld. Dus waarom niet dan net iets meer investeren in duurzaam materiaal? (ik denk dat je met 600€ zeker moet toekomen)

Eenmaal je die setup hebt, ben je goed vertrokken om het te leren en zelfs met tijd uit te breiden naar nog beter materiaal.
Als je dan ooit toch es beslist van met een console te draaien, ga dan ook opnieuw voor de betere systemen. (Numark NS7, Vestax VCI, Xone ... )

Ik heb de ervaring van verschillende consoles te testen, en een Hercules is gewoon ... tjah, speelgoed.

Nu heb ik de Numark NS7 aangekocht, en ik draai daar ook mee. En die Sync knop (want dat is wat de meeste hier haten) heb ik nog nooit aangeraakt. Het lukt zelfs niet om daarmee deftig te mixen

Mike_D

Legacy Member
Licht niet aan jou hoor survis3 dat vinden we hier op dit forum schijnbaar normaal.
Ik denk dat ze hier wat bang zijn voor concurrentie op het dj vlak :D

Kunlun

Legacy Member
Mike_D zei:
Ik denk dat ze hier wat bang zijn voor concurrentie op het dj vlak :D

:rofl:

Ik denk gewoon dat de meeste zo "agressief" zijn omdat het blijkt dat de TS niet echt weet wat hij wilt en dat hij zeker van zijn stuk moet zijn vooraleer hij enkele honderden euro's spendeert aan materiaal dat misschien een paar keer wordt gebruikt + het feit dat ie mss muziek illegaal download en er van uit gaat dat ie hiermee op feesjes mag draaien en veel geld gaat verdienen :unsure:

Progrezz

Legacy Member
Daar heb je verdorie wel een punt Mike, eigenlijk best grappig lol :D

Maar even alle gekheid op een stokje:

Het gaat er niet om met welke middelen je draait, het is het resultaat wat telt. 2 plaatjes op hetzelfde tempo leggen is zo belachelijk makkelijk dat het na een tijd niet meer uitmaakt op welke manier je dat doet. Er is trouwens meer aan DJ'n (whatever waarde die naam nog heeft) dan 2 plaatjes gelijk leggen. Opbouw en platenkeuze is de essentie en het is net daarin dat je uitblinkt of faalt als DJ. De meesten op dit forum zijn veel te fel bezig met 2 plaatjes proberen gelijk te leggen dat ze het grote geheel niet meer zien. HET GAAT GODVERDOMME OM DE MUZIEK DAT ER UIT KOMT LUL !!!!!

Dat was natuurlijk wat grof gezegd, maar grof heeft impact en nu ben ik zeker dat iedereen het heeft gezien :D :D


Om wat voorbeelden te geven van "pro dj's" die met controllers draaien: Sasha, Carl Cox, Dubfire, Richie Hawtin, Paul Van Dyk, Chris Liebing, Speedy J,... (er zijn er nog VEEEEEL meer, maar dat zijn even de namen waar ik op kan komen)

deathsythe

Legacy Member
Lightke zei:
Het gaat zoiezo geld kosten, meer dan een Hercules console. Maar een Hercules console is dan ook simpelweg weggesmeten geld. Dus waarom niet dan net iets meer investeren in duurzaam materiaal? (ik denk dat je met 600€ zeker moet toekomen)

kheb voor ik begonnen ben met echt te draaien, een hercules mp3 gekocht 2dehands, en nadien weer doorverkocht voor hetzelfde bedrag, dus geen verlies :p

Progrezz

Legacy Member
weiqin zei:
+ het feit dat ie mss muziek illegaal download en er van uit gaat dat ie hiermee op feesjes mag draaien en veel geld gaat verdienen :unsure:

Ik snap eigenlijk niet goed waarom iedereen zich zo druk maakt om illegaal verkregen muziek. De artiesten vinden het niet erg dat je het downloadt, dus waarom zou ik het dan erg moeten vinden??? Eerlijkgezegd heb ik geen zin om al mijn geld aan Beatport, Sabam en platenlabels te geven. Fuck die eikels!!

Een beetje in dezelfde lijn als mijn vorige post, maar het maakt geen reet uit waar je je muziek vandaan haalt, als met maar lekker klinkt ;)

Mike_D

Legacy Member
Ik heb zelfs van artiesten vernomen hoe meer downloads hoe beter zo wel legaal als illegaal.
Wand een echte fan koopt uit eindelijk toch wel de originele cd op plaat en de artiesten verdienen toch hun geld met optredens.

Dus hoe meer en gedownload er word hoe bekender de artiest word en hoe meer op optredens hij krijgt dus meer geld.

profound

Legacy Member
Progrezz zei:
Ik snap eigenlijk niet goed waarom iedereen zich zo druk maakt om illegaal verkregen muziek. De artiesten vinden het niet erg dat je het downloadt, dus waarom zou ik het dan erg moeten vinden??? Eerlijkgezegd heb ik geen zin om al mijn geld aan Beatport, Sabam en platenlabels te geven. Fuck die eikels!!

Een beetje in dezelfde lijn als mijn vorige post, maar het maakt geen reet uit waar je je muziek vandaan haalt, als met maar lekker klinkt ;)

Dat je Sabam eikels vindt, is perfect begrijpbaar, maar platenlabels en zelfs beatport (wtf?)? Ik geef graag €1,5 uit aan een liedje van mijn favo producer, als je eens wist aan hoeveel duizenden euro's materiaal die mannen hebben staan....Om nog maar te zwijgen over de tijd die ze er in steken, dan is €1,5 toch peanuts? Wees blij dat er digitale releases zijn en we niet (meer) verplicht zijn om altijd €20 te moeten dokken voor dat 1 nummer dat je wil op het album van weetikveelwie.

edit: jah idd, illegale downloads zijn een goede vorm van reclame, maar als je al zoveel uur moet spenderen om al je liedjes te maken alleen voor reclame, dan zal niemand meer de tijd (en het geld) vinden om te b(blijven) producen...

Mike_D

Legacy Member
In de mesten gevallen duizenden euro’s overbodig martiaal om een goede productie te kunnen maken.
Een beetje pc en een beetje mixer met een paar monitoren en een midi klavier verder nog een doses creativiteit.
Die vaak meer hebben staan hebben vaak een gebrek aan creativiteit en denken vervolgens een beter product af te leveren door een over maat van apertuur.

Ik zou zegen staar je niet blind op een uitgebreide studio die veel geld gekost heeft.

O ja ik heb het hier niet over producties van kompleten bands maar over de producties van dj’s

SURVIV3

Legacy Member
Wat ik wil is,
mensen laten horen wat voor muziek ik goed vind.
Ik wil thuis beginnen op mijn kamer met draaien.
Mijn budget is niet meer dan 600 euro.
Alle tips zijn welkom, ik dacht dat die hercules controller echt goed was om het mee te leren?
ik heb dan ook geen ervaring :)
Alle tips zijn welkom,
draaien met laptop laat ik even aan de kant.
Welk materiaal raden jullie aan voor een beginner?
Ik heb wel al gedraait met een simpel 2-kanaals mengpaneel en dubbele cd-speler,
en dat ging me wel.
Zoiets misschien en wat en hoe?

Bedankt aan iedereen :)

Kunlun

Legacy Member
SURVIV3 zei:
Ik heb wel al gedraait met een simpel 2-kanaals mengpaneel en dubbele cd-speler,
en dat ging me wel.


Kijk dan eens rond voor een deftig mengpaneel zonder al te veel prullen en cd-spelers :)

profound

Legacy Member
@mike_D dus: Ik snap niet waar jullie zo tegen zijn...Een DJ vraagt toch ook geld als hij ergens moet gaan draaien? Dit is toch ook volledig terecht, waarom zou diegene die die liedjes gemaakt heeft dan geen geld mogen verdienen? Of moet elke DJ beginnen producen, zodat niet alleen de producers gevraagd worden (wantja daar halen ze volgens jullie hun geld van).

Trouwens, zelfs al heb je een vrij normale 'opstelling' kwa produce-gear, dan nog tel je na verloop van tijd minstens duizend € neer hoor, of ga jij 10 jaar lang met dezelfde shit draaien/producen?

Ik snap sommigen hier toch niet echt :s

antHraxx

Legacy Member
Dj-DC zei:
dan moeten jullie miss wa meer buiten komen. Ik zeg je 1 naam, Richie Hawtin
Jep, maar dat is wel Ableton.
Verder: Luciano, Voorn, Magda, ...

Mike_D

Legacy Member
De dj verdiend zijn geld hoofd zakelijk met zijn op tendens en als hij wil verdienen op zijn producties is dat zijn goed recht.
Ik heb er alleen een probleem mee dat SABAM en de groten platen maatschappijen daar geld aan verdienen voor zelf verrijking.

Ik heb hier ook de nodige middelen staan om te produceren en kost idd wel veel geld maar er zijn er veel die gewoon overbodige napratuur hebben staan.
De eerste in steek is muziek maken uit liefde voor muziek niet om dat ik daar veel geld mee kan verdienen.
Als geld je eerste in steek is dan ben je voor mijn een warde loze muzikant / producent.

Progrezz

Legacy Member
@ Profound: Hoeveel geld denk jij dat een producer echt verdient aan een release? En dan heb ik het niet over de bekende namen. Als je al eens 500 euro verdient op een release (zelfs bij vinyl), dan is het al veel, HEEL veel. Het enige wat een goede verkoop en het aantal illegale downloads dat er bij komt kijken oplevert zijn gigs. En laat het nu net zijn dat DJ's daar veel poen op pakken. Op 1x draaien verdienen die gasten veel meer geld dan op een release waar ze maanden aan gewerkt hebben.

Jij leeft precies nog in een droomwereld als je denkt dat de 1,5 euro (en zelfs daar geloof ik geen fluit van, want Beatport is duurder) die je uitgeeft naar de producer gaat. En ja ik mag met veel trots zeggen dat ik Beatport eikels vind. In het geval van de platenlabels hangt het er gewoon vanaf over welke het gaat: mainstream of underground.

antHraxx

Legacy Member
shiftyke zei:
euhm, jij moet muziek draaien die ZIJ goed vinden, niet andersom

Niet akkoord, ge moet de mensen opslorpen in de wereld van u muziek waardoor zij meegaan. Stel dat een minimal dj op een elektrofeestje geprogrammeerd staat, dan moet hij zijn eigen identiteit toch niet verloochenen en electro te beginnen draaien. Dit is wat ik haat: commerciele djs.

NinjaTune

Legacy Member
Op een deftig genrefeest zal dan ook geen dj geprogrammeerd worden die een ander genre speelt. Dus dat probleem is al van de baan ;) En ik ben nog altijd van mening dat je als dj enigszins moet aanpassen aan het publiek, zonder al te grote commerciële toegevingen te doen. Het is nog altijd de bedoeling dat je het volk een aangename party aanbiedt, en niet dat je van je eigen muziek in je eentje klaarkomt onder je dj-tafel. Je hoeft daarvoor helemaal niet commercieel te gaan (op een genrefeest). Op genrefeesten zal je dat probleem ook niet echt tegengekomen gezien het "ding" van de dj wel strookt met dat van het volk.
Het archief is een bevroren moment uit een vorige versie van dit forum, met andere regels en andere bazen. Deze posts weerspiegelen op geen enkele manier onze huidige ideeën, waarden of wereldbeelden en zijn op sommige plaatsen gecensureerd wegens ontoelaatbaar. Veel zijn in een andere tijdsgeest gemaakt, al dan niet ironisch - zoals in het ironische subforum Off-Topic - en zouden op dit moment niet meer gepost (mogen) worden. Toch bieden we dit archief nog graag aan als informatiedatabank en naslagwerk. Lees er hier meer over of start een gesprek met anderen.
Terug
Bovenaan