Maart 2005 had je GTR FIA GT Racing game. Een hele mond vol. En in de simracing een titel die goed was voor flink wat nieuwe aanhangers. Nu, een anderhalf jaar later komt dan GTR2. Iets kortere titel. Een bijgewerkte versie van het origineel, of toch een heel eigen titel? De mening zijn er over verdeeld. En het leuke is: ik heb GTR van zijn leven nog nooit gespeeld, dus daar zal ik me dan ook niet door laten leiden. Mijn ervaring met racegames is niet al te groot….
Maar het rijden lukt wel?
Net wat ik zeg. Mijn ervaring met racegames is niet al te groot. In feite is mijn enige ervaring met dit soort spellen Gran Turismo op de playstation. Maar daar heb ik dan ook echt dagen en nachten en weken voor gehangen. Alle circuits die er te rijden waren gehad en alle championships meegereden en ga maar even zo door. Ik heb er zelfs een keer ergens van iemand een tweedehands stuurtje (met pedalen) voor gekocht. En daarmee kom ik direct op het aller, allergrootste nadeel wat ik bij GTR2 kan bedenken: de bediening zónder racestuur. Ze hebben er echt álles aan gedaan om de club racers die geen stuurtje hebben toch ter wille te zijn: je kunt met de joystick sturen of gasgeven of remmen, met de muis, met de toetsen: verzin het maar en het lukt wel. Alleen: het lukt niet. Of dat is eigenlijk wat te sterk want na lang, lang oefenen lukte het me uiteindelijk wel (met de muis) maar echt lekker gaat het niet. Er zijn nog allerlei fine-tune instellingen waarmee je de mate van stuurkracht in kunt stellen, zoals onder andere afhankelijk van de snelheid van je muis maar bottom line blijft het gewoon enorm behelpen. Dus om heel kort te zijn: een fatsoenlijk racestuur is gewoon een must met deze game, uiteraard voorzien van een stel pedalen en een pook om het af te maken.
Look en feel?
De verschillende opties waarmee je jezelf, de track en je opponents kunt bekijken zijn werkelijk teveel om op te noemen. Met insert/home/pageup krijg je de meest exotische views maar het meest realistische was voor mij nog altijd gewoon de view vanuit de cockpit; recht naar voren met een overzicht van je belangrijkste gegevens. Maar wil je enkel het circuit zien en de snelheid en toeren als in een soort hud? Of van links onder, langs de zijkant van je wagen? Of een beetje achter en boven je? Kan allemaal. SimBin heeft heel wat moeite gedaan om het errug gelikt te maken; als een soort regisseur kun je de verschillende shots allemaal uitproberen. Vooral in de replay mode ziet dat er indrukwekkend uit.
Na een tijd te hebben gereden en het circuit wat uit het hoofd te hebben geleerd, begin je er echt meer en meer in te komen en krijg je op momenten echt het gevoel alsof je zelf daadwerkelijk aan het racen bent. Het realisme is bijzonder hoog; rij je bijvoorbeeld van een oppponent zijn spoiler eraf, of als je in de vangrail je motorkap verliest, dan ligt ie er bij de volgende ronde als je dat punt weer passeert nog steeds keurig op het plekje waar ie verloren is!
Realisme vind je ook terug in het stuurgedrag gecombineert met je gas. En dat verschilt dan weer enorm met welke auto je wat precies doet. Lekker hard de bocht in en het gas erop houden garandeert je een lekkere crash overigens. Goed gedoseerd en in de juiste versnelling de bocht ingaan en dan in die bocht flink op het gas: het is even wennen maar als je het in de gaten hebt dan leef je je wel zó enorm in, dat je soms helemaal over het keyboard heengebogen met je kop tegen het beeldscherm zit om die ene eikel die je bijna van de baan reed weer terug te pakken. Overigens: de mate van agressiviteit van de AI opponents is uiteraard óók in te stellen….
Menu en overzicht
Voordat je aan het racen bent, ben je wel wat menuutjes verder. Alhoewel: dat hoeft niet echt want je kunt vrij vlot op de baan staan. Volg je echter de normale gang van zaken dan zul je eerst een keuze moeten maken wát je wilt gaan doen (practice, driving school, time trials, championships, 24hrs race en ga maar door) waarna je afhankelijk van je keuze nog een auto en een circuit uit kunt gaan zoeken. En daar zijn er nogal eens wat van. Vervolgens ga je naar practice, practice 2, warm up, qualify, qualify 2 en dán, als je denkt dat je het wat in de vingers hebt, dán kom je nog eens aan de echte race toe. Maar zoals al gezegd: wil je dat niet dan kun je die hele reut overslaan en hup de baan op. Wat natuurlijk wel betekent dat je achteraan komt te staan maar dat kwam ik toch al, met mijn qualify rondetijden die lekker verstiert werden door het sturen met de muis..
Als je een échte freak bent, kom je in de menu’s met instellingen pas echt aan je trekken. Noem het maar op wat je zoal in wilt stellen aan die bak: positive/negative camber? Bandenspanning aanpassen? Vleugels (spoilers) bijstellen? Stuuruitslag en remdruk? Geen punt. De enorm hoge mate van keuze- en instelmogelijkheden is wel iets voor de echte hobbyist; de doorsnee gamer schrikt hier misschien wel lichtelijk van terug… Ben je een behoorlijke n00b en vind je al die instellerij maar niets dan is dat uiteraard geen bezwaar. Sterker nog: je stelt em gewoon in op automatische versnellingsbak, brake assistant, hulp die aangeeft wat voor bocht er komt en ga maar even door. Maakt het wel een stuk eenvoudiger! Nóg, nóg sterker: je kunt zelfs een autopilot aanzetten, die de wagen volledig bestuurt… Overigens gaat je dat in een werkelijke race niet lukken.
Dus best wel realistisch?
Ja. Zo realistisch zelfs, dat er (voor GTR in eerste instantie) een licentie voor een officiele FIA racing game is afgegeven. Verder kom je een nieuw fenomeen tegen: de LiveTrack technologie. Mooie kreet, maar het houdt ook heel wat in: de baan verandert in real time, gedurende een race of bijvoorbeeld een race weekend; naarmate er meer gereden wordt komt er meer rubber op de baan en zal de grip op de ideale lijn toenemen waardoor je steeds meer grip krijgt. Buiten de ideale lijn is er veel minder grip en is het uitkijken geblazen als je met meerderen tegelijk op die bocht afracet en jij de ideale lijn niet echt kan aanhouden: de rest profiteert er dan van en jij? Op zijn best lig je achteraan... Naast het al genoemde mooie damage model waarbij de rommel die van de auto afknalt fijn blijft liggen, is er ook nog het dynamische weer en de dag/nacht verschillen met overgang, wat er werkelijk schitterend uitziet. Zo’n verregend zondagmiddagje, druilerig en vochtig Spa Francorchamps: je kent het sfeertje wel. Dat is in GTR2 geweldig mooi nagebootst en draagt extra bij aan het “ik doe echt mee-gevoel”. Het enige minpuntje wat ik heb kunnen ontdekken in het realisme, is dat je in de cockpitview keurig je rechterhand (of linker, afhankelijk van het circuit en de auto…!!) naar de versnellingspook ziet grijpen, terwijl een aantal wagens toch heel duidelijk van de bekende flippers aan het stuur zijn voorzien. Ik zou dus verwachten dat de animatie dan beperkt bleef tot het betere duimdrukwerk, maar dat is wat geslachtsgemeenschap met kleine insecten. Tot slot: als al dat realisme je iets teveel van het goede is, dan kun je kiezen uit een drietal niveau’s: Novice, Semi-Pro en Simulation.
Dan is er nog de hele reut aan wagens en circuits. In totaal zijn er 25 GT wagens, die met de verschillende kleuren en uitvoeringen totaal 144 modellen geven:
- BMW Motorsport BMW M3 GTR
- JMT Racing BMW Z3 M
- Excelsior Chevrolet Corvette C5-R
- Zwaan's Racing Chrysler Viper GTS-R
- GPC Giesse Squadra Corse Ferrari 360 GTC
- JMB Racing Ferrari 360 Modena
- JMB Racing Ferrari 550 Maranello
- JMB Racing Ferrari 575 GTC
- Belgian Racing Gillet Vertigo
- Dams Lamborghini Murcielago R-GT
- Creation Autosportif Lister Storm
- Campus Automobile Lotus Elise
- AF Corse Maserati MC12
- Morgan Motor Morgan Aero 8
- Rollcentre Racing Mosler MT900R
- RJN Motorsport Nissan 350Z
- AD Sport Porsche 911 Biturbo
- Proton Competition Porsche 993 GT2
- Ruffier Racing Porsche 996 GT3 Cup
- AB Motorsport Porsche 996 GT3-RS
- Machanek Racing Porsche 996 GT3-RSR
- Vitaphone Racing Saleen S7-R
- Darro Motor Racing Seat Toledo GT
- RSR Motorsport TVR T400R
- US Car World Racing Viper Chrysler Viper CC
En dan de circuits:
- # Anderstorp 2003
- # Anderstorp GP
- # Barcelona 2003
- # Barcelona National
- # Brno GP 2003
- # Brno GP 2004
- # Donington Park GP 2003
- # Donington Park GP 2004
- # Donington Park National
- # Dubai Club
- # Dubai GP 2004
- # Dubai International
- # Dubai National
- # Enna Pergusa 2003
- # Estoril GP 2003
- # Hockenheim GP 2004
- # Hockenheim National
- # Hockenheim Short
- # Imola GP 2004
- # Magny-Course GP 2003
- # Magny-Course GP 2004
- # Magny-Course National
- # Monza GP 2003
- # Monza GP 2004
- # Monza Junior
- # Oschersleben B Source
- # Oschersleben 2003
- # Oschersleben 2004
- # Spa-Francorchamps GP 2003
- # Spa-Francorchamps GP 2004
- # Valencia GP 2004
- # Valencia Long
- # Valencia National
- # Zhuhai GP 2004
