Bugs:
Nog niet echt bugs tegen gekomen deze build, wel vrij veel graphical glitches (bvb een 10cm grote Satele Shan

)
Character design:
Een van de zwakste features in het spel.
Pluspunten: je kan wel met wat moeite een character maken die je leuk vindt
Minpunten: de character models zijn plastiek; de "body size" is heel cartoony en de dikke character models zien er gewoon vreselijk uit; weinig echte keuze in character design; qua armor design is het te over the top (ik bedoel: shoulder pads van een meter? Dat hoort thuis in WoW, en zelfs daar gaat het er vaak over, maar toch niet in een SW game?)
Classes:
Heb ondertussen al de meeste classes uitgeprobeerd, indruk overwegend positief!
Pluspunten: de 4 classes per faction zijn heel verschillend van elkaar en vullen elkaar mooi aan; behalve de Consular vind ik alle classes leuk spelen; de subclasses voegen extra keuze toe
Minpunten: wanneer je de 4 classes van Republic en de 4 van Empire naast elkaar ligt, dan moet je vaststellen dat veel van de eerste skills nogal gelijkaardig zijn (bvb. de granaten van de Smuggler en de Imperial Agent hebben zelfs dezelfde iconen); de skilltrees wekken maar weinig enthousiasme op; ik vrees dat in flashpoints de mensen die de "damage" subclass hebben genomen en niet de "tank" of "healer" subclass toch moeilijker groups gaan vinden;
Combat:
Het combatsysteem heeft me aangenaam verrast. Op trailers ziet het er allemaal nogal traag en saai uit, maar in werkelijkheid is de combat net heel actief.
Pluspunten: snelle combat; skills die je al van in het begin vrij badass doen voelen; vechten tegen meerdere mobs tegelijk
Minpunten: te veel skills met een (te lange) "casting time"; zeer traditioneel in termen van healing (toch op low level); het is een "single-target" combat systeem (<-> bvb AoC waarbij vrijwel elke hit/skill/spell meerdere mobs raakt en zeker wanneer je als een gek met twee lightsabers zit te zwieren zou je toch verwachten dat alle mobs voor jou geraakt worden..); sinds wanneer is force lightning paars of rood? Hou dat toch gewoon blauw!
Companions:
Zeer fijne feature!
Pluspunten: companions zijn cool en zijn echt een meerwaarde voor de spelervaring
Minpunten: uw companion is een clone..
Crafting: nog niet uitgetest
Dialogen:
Pluspunten: dragen echt bij tot het verhaal; de groepdialogen (en de holocrons!) werken fantastisch en maken quests zo veel interessanter; keuzes maken doet u nadenken over uw character
Minpunten: voor side-quests kunnen de dialogen met momenten wel wat langdradig worden; er zitten dikwijls wel héél cliché teksten tussen; wat je character zegt komt niet altijd overeen met wat je verwacht van de korte tekst die je ziet als dialoogoptie.
Flashpoints:
Heb de eerste flashpoint voor zowel Republic als Empire gedaan, waarbij ik de Empire flashpoint toch fijner vond.
Pluspunten: spelen leuk; misschien iets te makkelijk voor gevorderde spelers, maar de bossfights hebben toch al een aantal elementen die maken dat het toch interessant is om niet gewoon te tank en spanken (al is dat wel perfect mogelijk); het verhaal en de dialogen dragen echt de flashpoints; de groepsdialogen en keuzes zorgen er voor dat je de instance meerdere keren wil doen gewoon om alles gezien te hebben.
Minpunten: als je 10 keer de instance hebt gedaan, ken je de dialogen wss wel vanbuiten...
Instancing:
De personal instances zijn echt een geweldige feature. Hoewel er soms toch wat "onzichtbare" laadtijden zijn wanneer je door zo'n groene muur wandelt of een conversation wil beginnen draagt het toch enorm bij tot een "open wereld".
Performance:
Toch wel de grootste flater van BioWare. Met deze graphics verwacht je zelfs op de laagste systemen een perfecte performance en hoge fps. Momenteel haal ik hogere fps in Age of Conan (dat er, laten we eerlijk zijn, zelfs op laagste settings er wss nog beter uitziet dan SW:TOR op hoogste settings). Het is heel duidelijk dat ze veel gebieden nog niet geoptimaliseerd hebben, de fps drops in sommige plaatsen is enorm. Ik spreek van een gemiddelde van 15-20 fps met frame drops naar 5 fps! En ookal zijn er niet veel laadtijden in SW:TOR, degene die er wel zijn duren véél te lang.
Quests:
Pluspunten: dialogen zorgen er voor dat je je kan inleven in de quests; de gewone quests zijn over het algemeen geen kill x of y quests (of voelen toch niet zo aan) en de bonus quests (die wel bijna altijd kill x of y zijn) voelen niet als een grind aan (het zijn bonus quests!)
Minpunten: de quests zijn wel allemaal vrij straight-forward
Voice-overs:
Over het algemeen zeer goed, al zitten er hier en daar wel duidelijk kwalitatief mindere stemmen tussen. Sommige classes hun voice-overs vind ik ook niet overtuigend. De female trooper bvb klinkt echt te veel als een manwijf en de male inquisitor mocht van mij toch een wat diepere, meer duistere stem hebben.
PvP: nog niet uitgetest
Story:
Het verhaal draagt uiteraard enorm bij tot het spel. Niet alle verhaallijnen zijn kwalitatief even goed, maar bvb. de Imperial Agent is echt BioWare van de bovenste plank.
World-design:
De wereld zit over het algemeen goed in elkaar, maar is wel vrij monotoon.
Pluspunten: Omgevingen zien er goed uit en zitten logisch in elkaar; je hoeft nauwelijks over en weer te lopen; hier en daar zitten er wel wat "exploration" stukjes in de map waar je beloond wordt met een chest, ...
Minpunten: Zeer lineair; vaak toch behoorlijk monotoon; de hoofdsteden zijn echt wel heel... inspiratieloos. Ze zijn functioneel, maar dat is het dan ook (ja, wanneer je naar buiten kijkt is Coruscant schitterend, maar binnenin? Meh) en aansluitend is naar BioWare traditie de wereld compleet levenloos. Met dat bedoel ik o.a. dat NPC's niet "leven" (Quest NPC's staan aan de grond genageld en "omgevings"-NPC's zijn nauwelijks te vinden of zijn al even doods), maar ook in de world design zelf merk je dat (bezoek een NPC in zijn persoonlijke kamer en je zal daar niets aantreffen dat wijst op "bewoning", meestal staat er zelfs geen bed

).